Epic slitage bussningar?

Delirium

Ny medlem
Epic slitage bussningar?
Hej Alles!

Efter tolv år har min GT Zaskar börjat ge upp. Den får pensioneras som vinter cykel..

Till saken.
Har planer på att köpa en begagnad Specialized Epic som ersättare. Var och klämde på en för ett tag sedan. och upptäcke att den glappade något i sidled, allstå om man drog i sadelstolperöret åt höger/vänster. Detta fick mig att fundera lite.

Hur mycket glapp kan man aceptera?
Hur vet man när bussningarna tagit slut?
Finns det något annat Epic specifikt man skall kontrollera?

Mitt första inlägg.
Men jag har varit hangaaround i många år, men alldrig kommit till skott förrän nu. Så det känns nästan som jag känner många av er... Skumt.

Mvh

Epic slitage bussningar?
Ngt som är typiskt för epic är infästningen vid dämpen, speciellt den nedre, det är en kul-led.

Kolla den genom att hålla vid infästningen samtidigt som du lyfter hojen upp och ner, inte sidled. De övriga lagren m.m brukar klara sig fint. Kolla även att allt är åtdraget.

Happy trails

Epic slitage bussningar?
Thanxs Plush

Rumble
Det skall alltså inte finnas något spel alls i dämparfästet.
Men den ska samtidigt gå att vrida lite på om jag förstått rätt.

En annan sak finns det utbytes delar och vad kostar de?

Epic slitage bussningar?
Precis, inget spel förutom att den ska kunna röra sig lite runt sin egen axel.

Det finns ett lager/bussningskit till epic, det går inte att bestaälla enskilda delar. Kitet ligger på ca 500 skr. Sen kommer det roliga, att byta bussning. Ta ut den gamla brukar inte vara ngt problem. Däremot när den nya ska monteras är det rekommanderat att pressa på den yttersta "ringen" i bussningen, pressar du på den inre är risken stor att du deformerar den och skapar ett glapp.

Det finns dock ett bra knep...

Epic slitage bussningar?
Ehh hehe, jo lite struligt att förklara utan att det blir en kortare uppsats...
Använd ett pressverktyg för kullager.

Tryck ut den gamla leden, såga sedan igenom den yttre ringen i leden så att du kan plocka ur den innre ringen.

När du sedan ska pressa i den nya leden lägger du den yttre "ringen" mellan pressverktyget och nya kulleden. På det viset hamnar allt tryck på den yttre delen av kulleden och du undviker deformation och ev glapp...

Så, kort och koncist. Hoppas det går att förstå också.

Epic slitage bussningar?
Hajar i teorin i alla fall :-)
Lite svårt när man inte har grejorna framför sig.
Återkommer när/om det blir behov av att byta.

Delarna var ju inte så dyra, så då kan jag roa mig med att pova den å se så att den passar och att allt verkar fungera som det ska.

Tackar å bockar för hjälpen.

Epic slitage bussningar?
Har en -04 S-Works Epic som ännu inte lider av glapp i fjädringslager, men några lager börjar att få en tråkig å rå/knastrig känsla av skit... Trotts allt skaplig kvalisort på lager efter några hårda år.

När min Giant Reign (en -07'a) vid stor service i höst visade sig ha några dåliga fjädringslager så blev det en beställning av lager kit från: www.enduroforkseals.com till både Epic (kostar 30 USD) och Reign. Summa sumarum av Regin lager är tummen ner!

Har inte monterat än, kanske det kan bli ett mek-tips av det hela senare i vinter mörkret...

/P

Epic slitage bussningar?
Patrik S skrev:
-------------------------------------------------------
> När min Giant Reign (en -07'a) vid stor service i
> höst visade sig ha några dåliga fjädringslager
> så blev det en beställning av lager kit från:
> www.enduroforkseals.com till både Epic (kostar 30
> USD) och Reign. Summa sumarum av Regin lager är
> tummen ner!

Öppnade mina lager på Reignen när den var ny, läste på mtbr att 07:orna (och 06:orna tror jag) hade kassa lager.

Visade sig att alla lager var 'snustorra' inte en fetfläck, fettade in och de har hållit ihop än så länge (peppar peppar)!

Inte så konstigt om folk fick problem med trasiga lager, skall vara åtgärdat på nyare modeller.

Epic slitage bussningar?
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------

> Öppnade mina lager på Reignen när den var ny,
> läste på mtbr att 07:orna (och 06:orna tror jag)
> hade kassa lager.
>
> Visade sig att alla lager var 'snustorra' inte en
> fetfläck, fettade in och de har hållit ihop än
> så länge (peppar peppar)!
>
> Inte så konstigt om folk fick problem med trasiga
> lager, skall vara åtgärdat på nyare modeller.

Haha, var det därför ramen (i förhållande till andra tillverkare) var så billig, och inte visste jag att fett var nått exklusivt på en del lagerfabriker :-(

Men men, några lager för ett par hundringar från enduroforkseals som dessutom ska ha riktigt bra tätningar känns ändå vettigt inför framtida övningar i leran...

/P

Epic slitage bussningar?
Nu är det gjort.
Fick ett behov av att ställa den i en sunkig soffa :-)
Epicsoffa.jpg ht=317

Tackar för tipsen på alla mekonomenbutikerna för hojar, men det behövs inte riktigt än eftersom MIN :-) är glappfri fortfarande.

Men allt snack om knaster väcker nya frågor. Ska man ta isär bussningarna och smörja upp eller bara lägga dit en droppe olja på då och då, eller ska den få gå tills det rasar?

Epic slitage bussningar?
ok, men var hojen bra. Var det inte glapp i länkaget?

För övrigt ser biken riktigt fin ut, hade en liknande som jag sålde för 2 månader sen.=/

Epic slitage bussningar?
Det var en annan jag tittade på som var lite slö i länkaget denna är helt ok mekaniskt, men har lite märken i lacken. Men det kan jag leva med.

Tillbaka
Topp