Era åsikter och synpunkter...

Leakim

Ny medlem
Hej på er...

Skulle behöva era synpunkter och åsikter. Är i färd med att börja cykla till jobbet, 2mil enkel resa. saken är den att jag har enligt mig ingen ordentlig cykel för ändamålet.Det tycker dock min kära fru, Jag får mer än gärna låna hennes 21växlade Peak från 97... Hon tror inte heller att detta är något jag menar allvar med, mao är en hygglig cykel att glömma för tillfället. Förstår hennes ressonemang, det är ju ingen höjdare att ha en cykel för åtskilliga tusenlappar i garaget som bara står, det skulle dock aldrig falla mig in att bjuda henne på den kakan. Så frågan är: Ska jag högaktningsfullt skita i vad hon säger och åka och köpa mig en hoj och minimera mina "liggachanser" till obefintlighet eller ska jag snällt trampa på den där sunkiga skithojen ett tag tills hon ger med sig?

Skulle jag välja att ta befintlig cykel till jobbet känns det dock som att risken är större att tröttna, eller har jag fel? materialet kanske inte spelar så stor roll när man är i min kalliber dvs otränad som fan för tillfället efter en olycka... Jag kanske inte ens orkar cykla 2mil? va tror ni?...

Om den funkar kan du ju kosta på den ett par billiga däck för pendling, hoja några veckor och om du då anser att detta är något du vill göra kan du ju börja kolla på en vettig hoj då.

Fixa en billig pendlarcykel. Är det inte alltför mycket backar klarar du dig med en eller få växlar. Du behöver inte vara speciellt rädd om den och du får ligga. Alla nöjda. Sen, när du kommer i form och din kära fru ser fördelarna med att du cyklar, är det bara att handla en du vill ha. :)

Du kommer bli så sexig av att cykla 4 mil om dagen att du snarare kommer få problem med liggsår.

Förutsatt att Peakhojen någorlunda passar dig storleksmässigt så släng på ett par slicks, cykla några gånger och förklara sen att den inte duger och att du visst cyklar. Köp sen en ny hoj men överdriv inte om du bara ska ha den som pendlarhoj.

Jag antar att ni är lika stora, eftersom ni skall ha samma storlek på cykel. Annars är väl det ett bra argument? Skall man cykla mer än i kvarteret, så bör cykeln passa i storlek. Kolla begagnatmarknaden. En hyfsad cykel kan du nog få rätt billigt nu.

Klart du ska cykla till jobbet, 2 mil orkar du cykla, skillnaden mellan otränad och vältränad ligger snarare i hur lång tid det tar.

En bra cykel ökar också chansen att du orkar hålla igång och cykelpendla, en sunkig hoj med osmord drivlina gör ingen glad. Kosta på cykeln nya däck, släta däck ger mindre rullmotstånd, och ge den en ordentlig service.

När frugan ser att cyklandet inte bara var en "fluga" så har jag svårt att se att hon skulle sätta sig emot att du köper en ny cykel, du får ju bättre ork, vilket hon borde vara glad åt ;-)

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Om din relation påverkas av ett cykelköp, så
> är det kanske dags att omvärdera hur mycket
> relationen är värd.

mmm... Me nu skulle jag nog inte tro att hon slänger ringen om jag skulle köpa en cykel... men hon skulle inte bli superlycklig om jag tar det beslutet själv då vi delar på både inkomster och utgifter...

De där med storlek har jag faktiskt inte tänkt på, Jag ser en ljusning=0)... Jag är 180cm, vad bör jag ha för storlek på ram/cykel och hur mäter jag det? Ni ser ju vilken erfaren cyklist jag är...

En pendlarhoj måste ju inte va tokdyr- min förra, en kona cinder cone från-92, kostade 1300 + några hundra för nya däck och vajrar. Det var en riktigt bra hoj som inte byttes förrän ja bromsat sönder bakfälgen. Nya pendlaren är riktigt fin, kostade dubbelt så mycket! (är naturligtvis ännu en begagnad Kona)
Har ca 15km enkel väg.

/Thomas

Om inte din sambo är ungefär lika lång, så behöver du en annan storlek. Vilken storlek bestäms mer av dina kroppsproportioner än av bara längden. Har man långa ben och kort överkropp, till exempel, behöver man normalt en mindre ram än om man har normala proportioner. Omvänt så behöver man en större ram om man har korta ben och lång överkropp, men samtidigt inte så lång att man inte klarar att stå över den utan att slå i skrevet...

Det bästa är att leta upp en pålitlig cykelbutik i närheten och testa ett antal cyklar av den typ du vill ha, och i rätt prisklass. Ta med dig tjejen, så kanske hon bättre förstår hur viktigt det är! :)

Är du 180 cm så borde en 56cm ram vara en bra utgångspunkt. Det kan variera bl a beroende på din benlängd och ramgeometri.

Jag cyklar typ 2 mil enkel resa till och från jobbet varje dag. Det är inte så jobbigt som det verkar. Det går tungt någon vecka eller två sen blir det enklare. Har en cross (typ en ngt robustare racer, ungefär som den Nishiki Happy testar) som åretruntpendlarcykel, tycker själv att det är det bästa alternativet. Du kan säkert hitta en sådan på rea.

Cyklade dock själv på just en gammal sunkig Peak ett tag i vintras när bakväxeln pajjade på den andra. Det går men är inte lika kul, skulle vara tråkigt om övergav dina plander pga cykeln. Och som andra har påpekat, är frugans cykel i fel storlek, så att du sitter som en märla, blir det nog inte roligare.

Skulle nog i ditt läge kollat begagnatmarknaden och försökt hitta en skaplig racer eller hybrid att börja på. Sen när du fått smak på det och hunnit fundera/känna efter vilken typ av cykel du vill ha, kan du gå och köpa en värsting!

God tur!

Ligga är övervärderat. Så länge du inte ruinerar er så kan du klara dig utan ligga ett tag.

OM Peaken passar dig någorlunda så kan du prova med den (men släng på ett par slicks!) någon vecka. Men i längden blir en hybrid/cx eller liknande bättre.

Leakim skrev:
Så frågan är: Ska jag högaktningsfullt
> skita i vad hon säger och åka och köpa mig en
> hoj och minimera mina "liggachanser" till
> obefintlighet eller ska jag snällt trampa på den
> där sunkiga skithojen ett tag tills hon ger med
> sig?

Om hon sexstrejkar kan du väl svara med en lockout?

Ha ha, ni har både roliga och kreativa svar de flesta av er, jag siktar inte på en värsting hoj som någon av er skrev, visst de é alltid kul med prylar men de känns lite overkill att köpa en hoj för 20k... Ursäkta min okunnighet men vad är en hybrid? Är det en korsning mellan racer och mtb eller?

En hybrid är typ som en racer men med rakt styre. Nishiki har ett antal modeller, se länk:
http://www.nishiki.se/Hybrid

Du ska se att efter ett tag är du fast i prylträsket och då står du där och suktar efter en "värsting"... -Jag cyklar ju i alla fall 4 mil om dan och sparar in massor med busspengar. Såklart jag har råd, det är jag värd.

Balans skrev
> det finns inte många känslor som spöar att
> köpa en dyr fin cykel. Det är vår snart. Du
> blir inte yngre. Argument nog?

Fuck... Nu vill ja ju ha en ny fin cykel...

Att motionera är viktigt för att leva länge och må bra! Det psykiska välbefinnandet får sej också ett rejält lyft! Du orkar mer, i vardagslivet och i bingen! Klart du måste ha en hoj i rätt storlek, annars blir det mest plågsamt att pendla, tänk så mycket soppapengar du/ni sparar! Har du andra dyra hobbies? Annars finns det inget skäl för frugan att sura!

kaipartai skrev:
> Har du andra dyra hobbies? Annars
> finns det inget skäl för frugan att sura!

Nej det är de ja inte har längre, den motordrivna hojen såldes några månader efter lillgrabben kom, fanns varken tid eller lust till de längre. Man har ju inte bara sig själv att tänka på längre. Nu kommer nästa knodd i April, och jag misstänker starkt att hennes hormonbalans är en stor bidragande orsak till hennes bångstyrighet... De brukar skylla på hormonerna iaf!

Är hennes cykel i körbart skick? Isåfall är det väl bara att testa att cykla till jobbet en dag, för att se hur det känns.

Om du inte ens vill testa att cykla till jobbet en enda gång utan att köpa en ny cykel kan jag förstå att hon är skeptisk.

Cykla till jobbet ett par dagar nästa vecka på hennes cykel. Tycker du att det känns okej, men är lite för obekvämt på hennes cykel, så borde du ha ett betydligt bättre förhandlingsläge.

Nä, Leakim, man har inte bara sej själv att tänka på, därför är det väldigt viktigt att motionera, så kanske man undviker hjärtinfarkten och en massa andra välfärdssjukdomar! Tycker det är ett väldigt starkt argument för att få spendera/skuldsätta sej några tusenlappar! Dessutom; älskar man varandra unnar man varandra!

Tillbaka
Topp