era första kombi pedaler/SPD upplevelse?

Petri

Ny medlem
ja hur upplevde ni att det var att cykla med cykleskor och pedlaer för dessa för första gången?

jag var tidigare ikväll iväg 2mil men jisses vilken skillnad det var i backar plant det var en upplevelse kan jag säga inga misshaps än men lär väl vurpa förr eller senare när man glömmer bort att fötterna sitter fast.

så få höra om ni upplevde en stor skillnad :)

Ja jag kommer ihåg min första tur med SPD och det var precis som du beskriver grymt stor skillnad i motlut. Hade tidigare kört SPD när jag kört spinning. Jag skulle nog vilja drista mig till att säga att det var mitt inköp av spd-pedaler som fick mig att börja cykla på riktigt.

SPD FTW!

Mitt första minne av SPD var mot slutet av första vändan, då jag längst fram vid en korsning (stopskylt) glömde bort att jag "satt fast" med fötterna och helt sonika la mit på sidan.
Det var skoj..
Annars håller jag med ovanstående talare, cyklingen började först på allvar iom SPD.

Har ännu inte vurpat pga att jag suttit fast i pedalerna. Och har det inte hänt efter flera år, så tror jag att jag klarar mig i framtiden.

Skruvade på mina spd-pedaler efter tre års uppehåll igår (pga av Finnmarksturen på lördag). Jag tycker det är läskigt jag...

Jag har gått från vanliga pedaler till SPD och sen tillbaka till vanliga pedaler. SPD är som sagts tidigare riktigt bra i motlut, men jag har aldrig fått det att funka bra när jag av ren reflex ska sätta ner foten (för gammal hund när jag började med SPD?).

Jag trivs bäst med vanliga pedaler och har man rätt teknik och greppiga pedaler så tycker jag det i känsla slår SPD. När jag inte har SPD vågar jag mer och slipper tänka på att jag vid svåra passager ska vara beredd att klicka ur. Även att slippa tänka på att försöka klicka i är skönt, att bara kunna sätta foten på pedalen och börja trampa utan att behöva fundera på att försöka klicka i.

Törs knappt tänka på alla gånger som jag hade 'vurpat' om jag INTE suttit fast i pedalerna.

När man väl vurpar har jag aldrig haft problem att komma loss. Enda gången jag kan tänka mig att jag inte vill sitta i-klickad är om jag skulle göra nån form av north shore, tack-o-lov gör jag det så gott som aldrig. =)

det första jag märkte var att det var lättare än jag trodde att klicka fast sig. hade sett nåt bantarprogram där nån skulle köra med SPD och hon fick fsatlåsningsmomentet att framstå som lika svårt som mygg-hjärnkirurgi

det andra jag märkte var att rundtrampet var helt oöverträffat med SPD (uh duuuuuuuuuuuuuh)

det tredje jag märkte var att ju mer jag vande mig desto oftare bromsade jag ner till stillastående innan jag märkte att jag satt fast, och så tippade jag mitt i eftermiddagsrusningen, typ, eller mitt i skogen, ännu värre, och därmed åkte SPD's:en av MTB'n

nu har jag bara SPD till LVG och det jag märker där är att hålfoten domnar rätt fort, eftersom jag har MTB-skor, men det är en vanesak, härdar man ut så släpper det.

Första gången jag provade så blev jag rusktigt överaskad över hur mycket extra kraft man fick! Och behöver aldrig vara orolig för att trilla av pedalerna heller.

Dock så gjorde jag såklart nybörjarmisstaget och välte när jag skulle stanna vid ett tillfälle, när jag står helt still så kommer jag på "Just ja, dom där nya skorna!!" och välter åt sidan.!
Efter det har det väl blivit ett par liknande vurpor, men inga allvarliga skador hitills! Och nu börjar jag äntligen lära mig att klicka ur på reflex! =D

Körde min första tur med SPD för ca 1 år sedan. Att cykla asfalt var inga problem, men i första backen i skogen sket det sig :-)

Jag tappade fart å var tvungen å sätta ner foten, foten, foten FOTEN!! kabrak. Sen låg jag vid sidan av stigen i undra vafan som hänt :-)

Idag skulle jag inte kunna cykla utan SPD, har inga som helst problem med att få loss foten i tid.

Min första riktiga skogstur med SPD var i 10cm blötsnö...det var intressant =). Mitt problem var dock inte svårighet att klicka ur, utan att klicka i när det blev det minsta brötigt. Nu funkar det dock utan problem.

Ett tips till alla nybörjare på spd är att köra multi release-klossar och riktigt löst inställda pedaler. Man behöver bara tänka på att klicka ur så är man ute.

Som dom flesta, så ramlade jag några ggr i början. Hadde mina tvivel om att någonsin kunna känna mig säker med spd. Nu kan jag inte tänka mig något annat under fötterna!
Men det har tagit tid att få till perfekt position. Jag har fräst ur spåren bakåt ca 8mm. Detta för att få stabilare position vid hårda landningar.
Det är viktigt att vrida klossarn så att fötterna får en vinkel som är så nära den fötterna har när man går som möjligt. Om man har för liten vinkel så leder det till att man måste vrida fötterna ganska långt utåt innan dom löser ut. Och då är det svårt att ha pedalerna så pass spända så att man sitter fast ordentligt när det behövs.
Jag lånade en cykel för nåra dar sen som hadde pedalerna väldigt löst justerade. Detta förde till att ena foten lossnade när jag hadde mest behov för rundtramp för att komma över en blöt myr, som inte är möjlig att forcera utan spd eller clips. Slutsatsen blev blöt, kall och smärtsam då sidan av knät åkte med full kraft in i styret. Och jag gick på huvvet ner i myren en dryg mil från bilen.

Jag uppmanar alla som tvekar till spd, men har en åkstil som kan dra nytta av det, att inte ge upp!!
Det ÄR värt allt besvär när man pga vridmomentet som spd gör möjligt att få ned i marken, kan forcera partier som annars måste passeras med "the walk of shame"

Första turen med "clipless" (varför förresten e dom kallade så? Man klipper ju in sig!!) var för typ 12 år sedan på min första riktiga höj - En "het" XC maskin med sådär 40mm slaglängd eller nåt (det var ju '96!)

Gjorde en över-styret vurpa i en ganska brant parti, och hamnade in en buske, fortfarande inklippt, och inkapabelt att ta mig lös pga att jag var inverterad och hade en cykel på mig. Tog fem minuter att komma löss... Härliga tider dom...

Nu blir jag sugen på lära mig lite NorthShore (liknande) grejar, samt kör lite utförs-lite. Då får det kanske blir platforms...men annars...tror det var typ, Clint Eastwood som sa:

"You can have my -clipless pedals- when you pry them from my cold dead hands."

;oP

kanadicken skrev:
-------------------------------------------------------
> Första turen med "clipless" (varför förresten e
> dom kallade så? Man klipper ju in sig!!)

>

det är väl dom där med korgarna som är clips-pedaler, och utan korgar blir således clipless?

Har precis köpt en riktig mtb med SPD på från start, hittils har jag klarat mig utan vurpor :)
Jag höll på att lägga mig brevid en fulllastad spårvagn men fick ur fötterna i sista sekund när jag hade börjat välta ;)

Det är i alla fall en enorm skillnad att cykla med fötterna fastsatta, även om man måste ha lite koll vid alla rödljusen på väg ut från stan.

Clips:
mkstoeclip.jpg ht=280

Sen klickar man sig i och ur clipsless-pedaler.

/G

Några små vurpor gjorde man väl i början när det tog stopp mot någon sten eller rot, men jag tror aldrig att jag trillat utanför skogen. Däremot på senare år har jag funderat många gånger på hur de som kör med platta pedaler gör för att fötterna inte ska studsa av pedalerna när det går snabbt i skogen, verkar totalt livsfarligt ju. Som det känns nu skulle jag aldrig drömma om att köra mtb utan att ha klickat fast fötterna.

Jag har kört med spd i ca 1 vecka nu och älskar det mer för varje meter jag rullar :) Det har väl blivit ett par vurpor vid riktigt tekniska ställen men skulle inte kunna tänka mig att byta tillbaka till vanliga pedaler.

jag var på min första runda som jag kanske sagt klarade mig som tur var från vurpor tillfällen fanns vid et hade jag inte hunnit få fast skorna tur var det :)

tack för era berättelser det är kul att dela av sig erfarenheter min första vurpa lär nog komma :)

Anders G skrev:
> Däremot på senare år har jag funderat många
> gånger på hur de som kör med platta pedaler
> gör för att fötterna inte ska studsa av
> pedalerna när det går snabbt i skogen, verkar
> totalt livsfarligt ju. Som det känns nu skulle
> jag aldrig drömma om att köra mtb utan att ha
> klickat fast fötterna.

Jag tänker samma sak, fast om landsväg/pendling. Ok, inte för Berit, 68 år, på en damcykel, men för de som trampar på med lite mer tryck i pedalerna och studsar på brunnslock, fartgupp, asfaltskarvar och liknande. Jag känner mig faktiskt rätt otrygg på den punkten när jag behöver cykla utan att kunna ha cykelskor på fötterna.

Jag skaffade SPD 1993, först Onzas med gummibussningar, sen riktiga Shimano. Ganska direkt kom en SPD krash i bankomatkön efter det skärpte jag till mig. I skogen kände jag mig aldrig trygg med spd och fick inget flyt under alla år dessutom började knäna kännas mer och mer. Nu bytte jag till plattformar igen och det är bättre för knäna. Saknar känslan av att ha "fyra" ben i motluten ibland, annars går det bättre i skogen.

geologen skrev:
> Anders G skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Däremot på senare år har jag funderat många
> > gånger på hur de som kör med platta pedaler
> > gör för att fötterna inte ska studsa av
> > pedalerna när det går snabbt i skogen, verkar
> > totalt livsfarligt ju. Som det känns nu skulle
> > jag aldrig drömma om att köra mtb utan att ha
> > klickat fast fötterna.
>
> Jag tänker samma sak, fast om landsväg/pendling.
> Ok, inte för Berit, 68 år, på en damcykel, men
> för de som trampar på med lite mer tryck i
> pedalerna och studsar på brunnslock, fartgupp,
> asfaltskarvar och liknande. Jag känner mig
> faktiskt rätt otrygg på den punkten när jag
> behöver cykla utan att kunna ha cykelskor på
> fötterna.

lika mycket en vanesak som det är en vanesak att köra med SPD's skulle jag tro,brunnslock,fartgupp asfaltsskarvar,höga trotoarkanter osv är inget som får mig att studsa av mina pedaler i alla fall

Senast redigerad av en moderator:
Hehe det får mig att tänka på att jag för ett par år sedan fick för mig att sätta plattpedaler på en cykel jag skulle ha till pendling och jag rullade hela tiden av pedalerna frammåt, tramptekniken med att sitta fast var väl invand tydligen:-) Kan tillägga att jag körde med clips och remmar några år innan jag körde med spd.

chksix skrev:
>>>>>>>>>
......... dessutom började knäna kännas mer och
> mer. Nu bytte jag till plattformar igen och det
> är bättre för knäna...........

Konstigt att det är så olika.
Jag får mer ont i knäna av plattformspedaler än av spd.
Tror det beror på att jag kör med Specializeds vinklade spd skor. Och att belastningen blir mera enformig med endast tryck nedåt med plattformar.

Jag hade Sidi skor och klossarna ställda i bredaste läget trots det var fötterna för låsta kändes det som. Jag har kvar skor + pedaler ifall jag får för mig att återgå nån gång.

TigerMale skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Anders G skrev:
> >
>
> > -----
> > > Däremot på senare år har jag funderat
> många
> > > gånger på hur de som kör med platta
> pedaler
> > > gör för att fötterna inte ska studsa av
> > > pedalerna när det går snabbt i skogen,
> verkar
> > > totalt livsfarligt ju. Som det känns nu
> skulle
> > > jag aldrig drömma om att köra mtb utan att
> ha
> > > klickat fast fötterna.
> >
> > Jag tänker samma sak, fast om
> landsväg/pendling.
> > Ok, inte för Berit, 68 år, på en damcykel,
> men
> > för de som trampar på med lite mer tryck i
> > pedalerna och studsar på brunnslock, fartgupp,
> > asfaltskarvar och liknande. Jag känner mig
> > faktiskt rätt otrygg på den punkten när jag
> > behöver cykla utan att kunna ha cykelskor på
> > fötterna.
>
>
> lika mycket en vanesak som det är en vanesak att
> köra med SPD's skulle jag tro,brunnslock,fartgupp
> asfaltsskarvar,höga trotoarkanter osv är inget
> som får mig att studsa av mina pedaler i alla
> fall

Inte studsa, men glida av om det är blött eller om man har fått lite fin sand på skosulan. Hände mig väldigt ofta innan jag såg ljuset och skaffade SPD. Standardcyklar har inte så ofta ordentliga "taggar" som går in i skosulorna, utan många är påfallande släta och plastigt friktionsbefriade.

geologen skrev:
> TigerMale skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Anders G skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Däremot på senare år har jag funderat
> > många
> > > > gånger på hur de som kör med platta
> > pedaler
> > > > gör för att fötterna inte ska studsa av
> > > > pedalerna när det går snabbt i skogen,
> > verkar
> > > > totalt livsfarligt ju. Som det känns nu
> > skulle
> > > > jag aldrig drömma om att köra mtb utan
> att
> > ha
> > > > klickat fast fötterna.
> > >
> > > Jag tänker samma sak, fast om
> > landsväg/pendling.
> > > Ok, inte för Berit, 68 år, på en damcykel,
> > men
> > > för de som trampar på med lite mer tryck i
> > > pedalerna och studsar på brunnslock,
> fartgupp,
> > > asfaltskarvar och liknande. Jag känner mig
> > > faktiskt rätt otrygg på den punkten när
> jag
> > > behöver cykla utan att kunna ha cykelskor
> på
> > > fötterna.
> >
> >
> > lika mycket en vanesak som det är en vanesak
> att
> > köra med SPD's skulle jag
> tro,brunnslock,fartgupp
> > asfaltsskarvar,höga trotoarkanter osv är
> inget
> > som får mig att studsa av mina pedaler i
> alla
> > fall
>
> Inte studsa, men glida av om det är blött eller
> om man har fått lite fin sand på skosulan.
> Hände mig väldigt ofta innan jag såg ljuset och
> skaffade SPD. Standardcyklar har inte så ofta
> ordentliga "taggar" som går in i skosulorna, utan
> många är påfallande släta och plastigt
> friktionsbefriade
.

men den typen av pedaler sitter ju i regel inte inte på MTBs

bästa greppet mellan sula och pedal(förutom med SPD)har jag med dessa pedaler

Har just bytt till SPD. Man får ju mer effekt i ett riktigt rundtramp men det blir ju så mycket jobbigare! =)
Alla möjliga muskler man inte visste fanns får ju jobba. Det är väl den enda nackdelen jag kommer på...

Så fort jag fått hem mina grejer till min första SPD bestyckade cykel så drog jag på mig skorna och hoppade upp och krokade i (inomhus, skulle bara provsitta). Jag tror aldrig jag fallit omkull så klumpigt på en cykel, föll som en fura. Dagarna efter ramlade jag ett par gånger till, en gång i skogen och en gång i en bilkö vid rödlyse.

Sen har det bara funkat i 9 år. Inte ens de gånger man flugit över styret har det varit nåt man behövt oroa sig för.

chksix skrev:
> Jag hade Sidi skor och klossarna ställda i
> bredaste läget trots det var fötterna för
> låsta kändes det som. Jag har kvar skor +
> pedaler ifall jag får för mig att återgå nån
> gång.

Har du monterat klossarna i samma vinkel som du har på fötterna när du trampar med vanliga pedaler?

Det är rolig läsning det här.

Mina första erfarenheter började med clips och spurtklossar. För er som inte var med på den tiden var en spurtkloss en kloss med en skåra i som träddes över bakre sidan på pedalkorgen. Det gick bra ända till jag en dag var sen till jobbet, hoppar av cykeln och stegar så fort jag kan mot dörren på hälarna. Helt plötsligt sitter jag fast i fotskrapan och faller raklång genom dörren (som tur var öppen), samtidigt som en snorvalp pekar och utbrister "Titta där ligger cykelhandlaren".

Efter detta tog det tid innan jag vågade sitta fast i pedalerna igen. När det då var dags för SPD tänkte jag att det är lika bra att lära sig "the hard way", så med sprillans nya pedaler och skor tog jag mig ut på en rejäl krogrunda och hittills har jag inte vurpat med SPD.

Den värsta vurpan har jag faktiskt gjort med Look - inomhus! Efter ett träningspass på trainern hoppade jag av och upptäckte att kombinationen Look-klossar och parkettgolv har noll i friktion. Efter som det bär mig emot att bära hjälm inomhus, kunde det slutat riktigt illa.

//Martin

http://www.kikarforum.se

Gunnar,
Klossarna var/är monterade rättså rakt fram längs med skon. Senare kanske jag gör ett nytt försök att hitta ett bekvämare läge men just nu så trivs jag bäst på plattformspedalerna med långa taggar.

/Pirre

chksix skrev:
> Gunnar,
> Klossarna var/är monterade rättså rakt fram
> längs med skon. Senare kanske jag gör ett nytt
> försök att hitta ett bekvämare läge men just
> nu så trivs jag bäst på plattformspedalerna med
> långa taggar.
>
> /Pirre

Du tyckte att fötterna kändes för låsta i spd (för lite "float" på clip-less språk). Men inget låser fötternas sidorörelse mer än plattisar med långa taggar...

Jag tror du kommer att ha nytta av att lägga lite tid på att få klossarna justerad till rätt vinklar.

jag har ännu inte gjort nån större sträcka med mina nya skor och pedaler men det ska jag.

jag har problem med höger knä är då spd+skor skonsammare än vanliga pedaler med tennis dojjor?

samt om nån här är diabetiker som cyklar långa sträckor (är själv det) hur förbereder nni er inför en sträcka på mellan 5-10mil eller längre?

är det bra för diabetiker att cykla längre sträckor med tanke på blodsocker nivå osv.?

är lite orolig för att blodsockret ska sticka men ahr ju dextosol banan med mig iof.

det jävliga är att godis kan jag äta en hel del av men vågar inte cyklar längre sträckor.......känns konstigt men det ksa jag nog kunna vända runt till ett bättre leverne.

ska köpa dubbdäck för vinte cyklande.
Frågan är ska man ha dubb framtill och rikigt grovmöntrat baktill?

smyger in en liten SPD fråga här istället för o starta en ny tråd;

har ett par shimano spd-sl skor och pedaler på min racer, och jag hade tänkt köra spinning på gymmet under den "mörka tiden". hittar på lite olika sidor att look klossar ska passa spd-sl skor, är inte de samma som spd? (gymmets cyklar kör vanliga spd).

Petri skrev:
> jag har ännu inte gjort nån större sträcka med
> mina nya skor och pedaler men det ska jag.
>
> jag har problem med höger knä är då spd+skor
> skonsammare än vanliga pedaler med tennis
> dojjor?
>
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Med spd så kan foten vrida sig utan motstånd några grader under trampet. Det minskar smärtorna betydligt i mitt vänster knä.
Ännu bättre blev det då jag skaffade mig Specialized skor med vinklade sulor.
Men som sagt, viktigast av allt är att justera in klossarnas vinklar så att foten kan vrida sig runt sin "naturliga / neutrala" vinkel.
Mitt knäproblem är inte helt borta. Det kommer och går, men inte värre än att det är lite irriterand. Med plattpedaler så kom det, och tvinga mig att stiga av och gå hemmåt...

Bytte till SPD igår. Körde en sväng via hemköp och några rödljus för att öva. Gick finemang tills jag stannade utanför dörren hemma och välte åt vänster efter att ha kommit ihåg att klicka ur höger fot men sen glömde bort vänsterfoten. Ajabaja. Men känns skönt att man inte är ensam i klantträsket.

var på en 2 mils runda tidigare i veckan som var kom hem hade för mig höger foten var lös så jag skulle slänga benet och välte nästan men med vänster foten nere så gick de bra :)

så de var nära men klarade mig turligt :)

Står och väljer mellan om jag ska köpa spd och mtbskor till min nya cykel eller om jag ska forstsätta med min vanliga kombination vanliga pedaler som sitter på Tysk cyklar och löparskor ??

Har glidit av mina vanliga pedaler ett flertal gånger när det är blött osv.. får dessutom hålla på att byta position med skorna för att mönstret på skorna liksom ska falla in i pedalens taggar...

Har kikat lite på specializeds billigaste på 799 kr, kan det va ett bra köp ?

var på min första lägnre tur med ny skorna 84km inget märkvärdigt men för en amatör/motionär kan det vara en bit speciellt då det är uppförsbackar till tusan.

Nån här som cyklat kring sundsvall/timrå?
kan bara säga att det är kuperat till tusen långa backar korta branta backar lite nerför eller plant men det går det också, så jag var helt slut efter denna tur knäna låren värkte :D

ja ja e totalt otränad

men under våren har jag fått ihop, 548km på cykeln titthål undersökningen gjorde ju att an missade.
Smat den enorma värmen sommarn bjöd på stundtals.

mitt mål vara att palla en 100km runda men den låter nog vänta på sig :)

I dag fick jag mina första SPD skor och pedaler (M300 med pd-570). Innan tänkte jag hur ska jag bära mig åt för att klicka loss sig men det gick som smort redan från början. Har än så länge inte trillat pga att jag satt fast, men det kommer säkert =).

Det var första gången jag körde med spd skor och skillnaden var enorm. Jag har dock lite blandade känslor. Har för mig att jag körde uppför Alviksbron på högre växel och snabbare hastighet med vanliga skor. Nu blev jag rejält trött när jag ville hålla mitt vanliga tempo och var tvungen att växla ner. Kan det bero på att bakre lårmuskeln inte har vant sig?

Ska köra på o se om det blir bättre. Har inte testat dem i skogen än.

Har börjat cykla i somras, köpte ny cykel med spd.
Har ramlat en gång men lyckades ramla på en cyklist bredvid mig... hehe...
Min lösning på det här med att få loss foten innan man tappar balansen var att släppa på låsningen så det är lätt att vrida ur foten, så nu har jag inga problem med dom.
Nu vill jag inte vara utan dom!

att cykla utan spd är kul, men att cykla med spd är helt fantastiskt. Det blev några roliga vurpor i början, men nu händer det nästan aldrig. Skulle nog ha ramlat mer om jag inte haft spd. Skönt att veta att man sitter fast när det går fort i knixiga partier och branta backar

kör för livet

Tillbaka
Topp