Erfarenhet av Bikester.se

Bikester har varit toppen, både med leveranser och vid returer. Vet inte något företag där man får pengar tillbaka direkt när man returnerar, inte heller från bikester. Inget att klaga på med andra ord, och beträffande fel varor så kan alla göra Fel, även LBS… Har handlat många gånger, även returnerat en hel del gånger, och kommer fortsätta med att göra båda ?

5BEE874C-AFB9-44B4-B822-8D86D289AE98.jpeg

Aj aj aj

Tack för info @MrSpock @moros !

Ja, det verkar som tysklandspaketen kom till Örebro. Sen försvann de från min radar och stod som "levererade".
Men då verkar det följa någonslags plan och vara OK.

går returen bra så ger iaf jag Bikster högsta betyg för näthandlare.?
Kanske att de skulle ha folk som kan svara på mejl. Jag väntar fortfarande på svar (två veckor).

Sen tycker jag att postnord funkat jättebra. Jag närhandlar ofta.
Vill bara säga det för att balansera bilden av PN som inte verkar leverera alls för en del här på forat.

ja ja, nu vill jag bli kvitt förkylningen och ut och cykla igen !!?

Senast ändrad:
Jag har tagit emot massor av paket från Kina och Japan och strulet med leveranser har nästan alltid varit relaterad till Postnord. Postnord anställer billigasgt möjliga analfabeter med lägt IQ och det invarkar givetvis på servicen. Så är det i Sverige i övrigt, speciellt innom sjukvården där jag befinner mig. De anställer vem som helst överallt oavett kompetens och förmåga -- alla är ju lika värda. Allt som styrs av politker blir så, så vi får förlita oss på den privata sektorn, på DHL, UPS, Shenker,,,som anställer de bästa.

Beträffande Tyskland. Min cykel skcikas från lagret i Tyskland till butiken i Stockhlom. De har lovat att det ska ta max 10 dagar dit, förhoppnisvis bara en vecka.

Postnord är ett aktiebolag med statliga ägare. Inte många politiker i styrelsen vad jag kan se

8BFFBAE4-8099-4D52-952D-31594EB89F8D.png

Fakta före tyckande löner sig i längden.

Vetefan om jag tycker att DHL är bättre än posten, jag hade ett hjärnblödningsfall med dem för ett par år sedan som satte djupa ärr i mig... (var iofs ett par grejer som var roliga, t.ex. reaktionen när jag bad dem att köra över paketet med en truck och glömma det med responsen "vi måste ju leverera paketet till mottagaren", varpå jag blev tvungen att svara "men ni gör ju det absolut mesta ni kan för att inte leverera, hur tänker du nu?")

F.ö. om man drar "vilka tillsätter styrelsen" i sin förlängning (om det nu är politiker som tillsätter, jag vet inte) för att få det att hamna på politiker så är det svenska folket som tillsätter politikerna och det är mao vårt eget fel att de inte kan leverera, så den ska man kanske vara försiktig med.

/R

Har köpt en hel del saker där, både online och i butiken. Leveranserna för de prylar jag köpte online var rimligt snabba. Varje gång jag var i butiken så var personalen mer än trevlig och tillmötesgående, samt hjälpte med det jag behövde.

Jag fick en Santa cruz blur lt, första versionen, böjd som ett u, topröret då, av just TNT. De hävdade att jag måste gjort det. På stället när jag hämtade ut det, i väsby om jag minns rätt, +10 år sen, så var kartongen rätt mosad, men de sade att jag måste ta hem den och granska, det gick inte att rapportera där.
Som tur var så tog avsändaren den smällen, men mitt förhållande till TNT har inte repat sig efter det, de måste kört på den med en truck, som privatperson kan du fanken inte ens åstadkomma det där.

Så, jag fick rejäl hicka i halsen för ett par månader sen när TNT dök upp, när jag skulle få en 55 kg klump upplockad för service i Göteborg, från sthlm. Bokat åt mig, inte av mig. Har inte fått hem den än, så vi får se i vilket skick den kommer tillbaka.

Posten är inte så gulliga heller, i deras leveranskrav så står det att paket måste tåla att en 50 kgs stålklump släpps på det från 1 m höjd. Tror rätt många paket inte tål det alls. Men det är väl någon friskrivning.

Skulle här starkt vilja avråda från att köpa cykel via Bikester och hellre i så fall välja Biltema som inte rostar inom två månader.

Vi köpte en cykel till vår dotter och betalade närmare 3700kr vilket är närmare 50% mer än vad du betalar hos Biltema. Vi förväntade oss då åtminstone att den skulle hålla samma kvalité men nu efter två månaders användning så har vi rost på hela styret (aldrig sett för), hjulbultar (mer vanligt) samt andra bultar plus att kedjan är rejält rostig.

Vi skriver till Bikester och får följande svar:
Tack för ditt mejl. Tråkigt att höra men detta är tyvärr inte en ovanlig syn på lite billigare cyklar eller om man bor nära havet. De kräver mer underhåll för att hålla fria från ytrost. Vi nekar en reklamation då det bara är ytrost. Här kommer en liten guide ni kan använda.

Hade cykeln varit billigare än Biltema samt mer än ett år så hade jag köpt detta men detta är bara för dåligt. Jag hade förväntat mig mer!

Skulle här starkt vilja avråda från att köpa cykel via Bikester och hellre i så fall välja Biltema som inte rostar inom två månader.

Vi köpte en cykel till vår dotter och betalade närmare 3700kr vilket är närmare 50% mer än vad du betalar hos Biltema. Vi förväntade oss då åtminstone att den skulle hålla samma kvalité men nu efter två månaders användning så har vi rost på hela styret (aldrig sett för), hjulbultar (mer vanligt) samt andra bultar plus att kedjan är rejält rostig.

Vi skriver till Bikester och får följande svar:
Tack för ditt mejl. Tråkigt att höra men detta är tyvärr inte en ovanlig syn på lite billigare cyklar eller om man bor nära havet. De kräver mer underhåll för att hålla fria från ytrost. Vi nekar en reklamation då det bara är ytrost. Här kommer en liten guide ni kan använda.

Hade cykeln varit billigare än Biltema samt mer än ett år så hade jag köpt detta men detta är bara för dåligt. Jag hade förväntat mig mer!
Då är det nog den modellen som du köpte som du vill avråda från.

Haha, försöka reklamera rostig kedja :)

Har bara positivt på samtliga gånger jag handlat hos Bikester och även den gång jag returnerade del av order.

Senast ändrad:
Bikester har precis de bra saker jag beställer, meeeen.... När jag beställt Ett endaste paket, får jag istället en hagelgevärm av spridda försändelser! De kan ha paketerat inom femton minuter ifrån varandra, men levereras över flera dygn. Sedan har jag mejlen full med löpande besked och nummerserier från Bikester, Klarna och utlämningsstället. Inte alls roligt, den första gången det sker!
Kan inte bli miljömässigt eller ekonomi? Visst, ingen ligger på varulager... men ändå! Jag som kund skall inte behöva åka i skytteltrafik, för att samla ihop min beställning. Just nu är de inte heller mycket billigare, än de knäkrypande LBS:er jag passerar på min jakt efter utlämningsställen.

Bikester har precis de bra saker jag beställer, meeeen.... När jag beställt Ett endaste paket, får jag istället en hagelgevärm av spridda försändelser! De kan ha paketerat inom femton minuter ifrån varandra, men levereras över flera dygn. Sedan har jag mejlen full med löpande besked och nummerserier från Bikester, Klarna och utlämningsstället. Inte alls roligt, den första gången det sker!
Kan inte bli miljömässigt eller ekonomi? Visst, ingen ligger på varulager... men ändå! Jag som kund skall inte behöva åka i skytteltrafik, för att samla ihop min beställning. Just nu är de inte heller mycket billigare, än de knäkrypande LBS:er jag passerar på min jakt efter utlämningsställen.

Man får ofta två pakket för att moderbolaget av Bikester är tyska fahrrad.de. Artiklar med "snabb leverans tillgängligt" kommer från Helsingborg, andra från Tyskland. Jag beställer bara hos Bikester när jag behöver nåt riktigt snabbt. Annars är de fyra stora tysken bättre, har lägre pris och skickar ett enda pakket.

Men du fick alltså mer än två pakket?

Tre paket kan man få från en order om det är en cykel som är från ett annat lager. Annars har det aldrig inträffat att jag fått mer än två, ett från Tyskland och ett från Trelleborg. Du ser ju på check-out sidan hur försändelserna delas upp.

Edit, jag har nog faktiskt fått en order uppdelad i tre leveranser när jag tänker efter, två olika Tysklager, måste varit någon udda produkt som kanske gått direkt från leverantör?

Alltså, det känns ju som att i-landsproblemen hopar sig här! Det är ju ganska tydligt vilka produkter som har snabb leverans och vilka som inte har det. Sen får man ju ganska tydlig info om hur beställningen delas upp och vill man inte åka flera gånger så är det väl bara att vänta in alla paket. Eller?

Alltså, det känns ju som att i-landsproblemen hopar sig här! Det är ju ganska tydligt vilka produkter som har snabb leverans och vilka som inte har det. Sen får man ju ganska tydlig info om hur beställningen delas upp och vill man inte åka flera gånger så är det väl bara att vänta in alla paket. Eller?

Bikester informerar dock inte att paketen delas upp innan man beställer. Håller med att "lösningen" är att invänta alla paket om man inte vill åka flera gånger.

Sen är det bättre för mig att för snabbare saker snabbare om jag behöver dom direkt. Kanske är det lite sämre för miljön. Men sämsta saken med Bikester är förpackningar som är ofta riktigt stora för en liten grej.

Bikester informerar dock inte att paketen delas upp innan man beställer. Håller med att "lösningen" är att invänta alla paket om man inte vill åka flera gånger.

Sen är det bättre för mig att för snabbare saker snabbare om jag behöver dom direkt. Kanske är det lite sämre för miljön. Men sämsta saken med Bikester är förpackningar som är ofta riktigt stora för en liten grej.

Sist jag beställde (vilket var tämligen nyligen) så var det i alla fall för mig väldigt tydligt redan i "kundkorgen" att beställningen skulle komma att delas upp i tre försändelser baserat på beräknat leveransdatum och de kom i den ordning de delades upp.

Sen är väl inte bikester ensamma om att använda löjligt stora lådor till små saker, även om de onekligen är rätt bra på det. Jag tycker att det generellt sett blivit rätt vanligt de senaste åren.

Gillar Bikester och med CYKELYXA2021 ligger de rätt bra i pris, men det är frustrerande med alla paket. Jag hade mycket hellre fått ett paket med allt än två olika, även om det tar en dag extra. Senaste beställningen blev tre paket, två från Tyskland och ett från Sverige. En katalog i varje paket, lite kul att jag fick en svensk, en tysk och en engelsk...

Gillar Bikester och med CYKELYXA2021 ligger de rätt bra i pris, men det är frustrerande med alla paket. Jag hade mycket hellre fått ett paket med allt än två olika, även om det tar en dag extra. Senaste beställningen blev tre paket, två från Tyskland och ett från Sverige. En katalog i varje paket, lite kul att jag fick en svensk, en tysk och en engelsk...

Ah, glömde katalog! Finns det folk (som beställer på nätet) som tittar i den?
Tycker att det är riktigt dåligt för miljön: materiel, tryckat och fraktat helt i onödan.

Jag hade precis samma. Jag beställde typ 3 saker i samma order. Det kom som 3 olika paket, på olika dagar och jag fick notifiering på 3 olika sätt. SMS, mail och genom Klarna-appen. Det kändes verkligen som att jag fick valuta för pengarna på den fria frakten. :D

Jag hade precis samma. Jag beställde typ 3 saker i samma order. Det kom som 3 olika paket, på olika dagar och jag fick notifiering på 3 olika sätt. SMS, mail och genom Klarna-appen. Det kändes verkligen som att jag fick valuta för pengarna på den fria frakten. :D
Det låter ju mer som ett test där testaren försökt hitta det mest krångliga och udda fallet, som aldrig borde inträffa.

Lite obefogat gnäll kan jag tycka. Att man blir spammad genom Klarna-appen kan man inte lasta Bikster för. Att varorna skickas i olika försändelser brukar framgå tydligt när man beställer och har aldrig överraskat mig i alla fall.

Förre mejl eller SMS skulle nog reta gallfeber på en hel del Happyiter som vill ha stenkoll på orderbekräftelser, trackingnummer, statusuppdateringar och hur det går med leveransen.

Hade Bikester skickat allt i samma försändelse hade det tagit längre tid och folk hade klagat på det istället.

Har beställt från bikester några gånger, även gjort beställning på endast varor med ”snabb leverans tillgänglig”.
Kanske bara jag som har otur men har aldrig fått ett paket på under 5dagar.
Konstigt nog lyckas tysken alltid få hem mina paket på 3 dagar så jag föredrar dem, bättre priser också!

Har Bikester gått över till DHL på leveranserna från Tyskland? Har beställt många paket under de senaste åren och det har aldrig skickats med något annan än PN.

Men nu blev det ett DHL-paket tydligen. Vilket i Sverige tas över av PN som importpaket vilket i sin tur innebär att man är påtvingad PNs usla hantering av dessa. Dvs de kan inte lämnas till vanligt ombud utan endast hemleverans med personlig kvittering (kan ej lämnas vid dörren) alternativt upphämtning på företagscenter. 100% uselt.

Har Bikester gått över till DHL på leveranserna från Tyskland? Har beställt många paket under de senaste åren och det har aldrig skickats med något annan än PN.

Men nu blev det ett DHL-paket tydligen. Vilket i Sverige tas över av PN som importpaket vilket i sin tur innebär att man är påtvingad PNs usla hantering av dessa. Dvs de kan inte lämnas till vanligt ombud utan endast hemleverans med personlig kvittering (kan ej lämnas vid dörren) alternativt upphämtning på företagscenter. 100% uselt.
Både jag och en annan har fått från DHL från en början och som sedan övergått till PN. Bådas paket har gått till det vanliga utlämningsstället.

Jag hade bara de två typiska importalternativen att välja på; upphämtning på deras stora företagscenter vilket kräver en biltur i riktning jag aldrig kör och antagligen tider jag inte vill/kan, alternativt hemleverans.

Eventuellt så går väl ej mottagen hemleverans till utlämningsställe. Trodde man hade lagt av med det här tramset med importpaketen.

Screenshot_20230209_193756_PostNord.jpg

Ja, mina senaste leveranser från Bikesters tysklandlager har skickats via DHL och sedan tagits över av Postnord i Sverige. PostNord försöker sedan leverera hem till mig, men eftersom jag inte är hemma så går paketet tillbaka till terminalen innan det nästa dag lämnas in till utlämningsstället 500 m hemifrån mig. Önskvärt hade ju varit att jag kunde få göra valet att få leveransen direkt till utlämningsstället, vilket bör vara enklast även för Postnord.

Ytterligare en irriterande detalj är att "avisering per telefon misslyckades" trots att Bikester har alla mina kontaktuppgifter.

Upplever också att övergången DHL till PostNord gett konstiga resultat. En gång levererades ett litet paket till det centrala lagret i stan och jag fick hämta det där. Ingen info om att det var på väg. Vid de två senaste beställningarna har jag fått mail från Bikester att leveransen misslyckades. Först där kan jag klicka på ett spårningsnummer och se att PN typ valt personlig hemleverans mellan 9-13. Istället har då paketen levererats till närmsta ombud dagen efter. Konstigt att man inte ens kan då info om att paketen är på väg med tanke på att Bikester har alla ens uppgifter.

Tillbaka
Topp