Erfarenhet av coil på 150mm ”stighoj”?

Dirren

Medlem
Någon som har erfarenhet av RockShox Vivid Coil R2C Shock eller Fox VAN Performance LSC shock på stighoj som även skall klara lite utför, i mitt fall en Ibis Hd3.
Vill gärna testa en coil baktill, varför? Bara för att.
Kom gärna med lite åsikter ifrån egna erfarenheter.

Helt fantastiskt. Bästa uppgraderingen cykeln fått typ.

Därmed inte sagt att en riktigt bra luftdämpare skulle kunna vara bra den också.

Coil är inte rekommenderat på ibis pga. länkagekurvan samt även för deras clevis.
HD3 är alldeles för linjär sägs det.

Jag har hört från Wallner att han kört både HD3 o HD4 med coil och varit väldigt nöjd men han har självklart helt andra kriterier och behov än vanliga stigcyklister.
Jag tror din HD3 skulle bli för gungig.

Kanske är så på alla med DW länkage?? Vet ej.

Fast det är en bra poäng det där med att matcha rätt till rätt cykel.

Det blir rätt beroende av användningsområde. Ews eller mest stigtrampa med nån enstaka utförsorienterad resa. Går ju iofs att växla dämpare i så fall.

Jag kör ju fjäder på min singelpivot emellanåt. Det funkar, och är överlägset utför.
Men på stigarna kör jag helst med luft.

MRP har progressiva fjädrar. Hur progressiva verkar inte gå att få reda på. Vilka andra dämpare dom passar på vet jag inte heller.

Jag har helt klart blivit bortskämd med coil dhx:n, monarch plus debonair känns inte alls kul längre, även fast den är nyservad och tunad. Dels är känsligheten sämre, detta kan man lätt prova genom att peta på bakhjulet när cykeln är upp och ner. Coil dämparn kräver väldigt lite kraft att få i rörelse, luftaset "sitter fast" i jämförelse (kan ju ställa våg under sadeln och mäta kanske).

Men sen känns det som luftdämparn tröttas ut i längre utförslöpor, det gjorde även luftdämparn jag hade innan. Dhx:n bara funkar, har tom. kunnat köra både hög springrate och höga däcktryck med bra grepp.

Om man nu ska testa högupplöst, så är det bättre att trycka ner bakaxeln utan hjul monterat :)
Men luftdämpare får man jucka igång först så man inte bara testar stiction...

Jag kör en Dvo Jade på min Spez Enduro å den är fan grym, känns som man bara flyter fram när det går utför! MEN när det är mycket plattstig blir den lite död i känslan. Så innan du köper bör du fundera en extra gång?

Jag körde coil på min Ibis HDR och det var toppen, fick bättre stöd framförallt i mitten av slaget vilket gjorde att den faktiskt trampade bättre än med Fox CTDn som satt där innan. Men det var kanske inte optimalt när man huckade stora drop.

När det gäller HD3/HD4 så är det stora problemet klykan, den gör att det i de flesta fall blir för stor hävarm på dämparens skaft. Jag gissar att Ibis inte rekommenderar det för att de har svårt att få dämpartillverkarna att godkänna monteringen.

(Tycker man att dämparen känns lite död så kan man med fördel minska på LSR och kompensera med lite mer HSR)

Senast ändrad:
theBrand sa:
(Tycker man att dämparen känns lite död så kan man med fördel minska på LSR och kompensera med lite mer HSR)

Gissar att det var ett svar på min dödkomentar?
Dämparen känns inte död utan den fungerar så bra att stigen liksom försvinner så man inte känner av vad man åker på? typ?

Henrik83 sa:
SalkinL sa:
MRP har progressiva fjädrar. Hur progressiva verkar inte gå att få reda på. Vilka andra dämpare dom passar på vet jag inte heller.

Vart hittar man dessa? Såg bara Standard & Enduro SL på deras site.

Utan att ha letat i varje hörn av internet, så tror (kill-gissar) jag att progressiva fjädrar för MTB är en myt.

Om jag har fel, så länka gärna var man kan köpa.

Pällä.S

PÄLLÄ sa:
Henrik83 sa:
SalkinL sa:

Vart hittar man dessa? Såg bara Standard & Enduro SL på deras site.

Utan att ha letat i varje hörn av internet, så tror (kill-gissar) jag att progressiva fjädrar för MTB är en myt.

Om jag har fel, så länka gärna var man kan köpa.

Pällä.S

De finns! https://brink.uk/mrp-hazzard-enduro-sl-progressive-spring

PÄLLÄ sa:

Varför skulle det vara en myt? Det är inte direkt svårt att göra en progressiv fjäder. En sådan har "olika täta varv" där en del av fjädern så att säga börjar bottna i sig själv medan resten av fjädern fortfarande är aktiv.

Linearvsprogressivespringrate3.jpg

Om något vore det märkligt om ingen gjort en sån fjäder för cykelbruk. Däremot är det säkerligen väldigt ovanligt.

Senast ändrad:
Jag har kört Vivid coil på mina Niners, först WFO sedan RIP, med 150 slag. De har CVA länkage som är progressiva genom hela slaget. Coil är betydligt styvare runt sagpunkten vilket gör att jag inte slår i pedalerna lika mkt som med luftdämparen. Med mkt slaglängd blir det lätt ett problem. Generellt blir dämperiet mer aktivt med coil, framför allt när det blir riktigt stökigt utför. Mer kontroll, mer grepp. Coil är grymt, men man måste nog ha ett lagom progressivt länkage för att de ska funka bra.

Det behövs inte progressiva fjädrar om du kan hitta någon luftassisterad stålfjäderdämp till rimligt pris,.
Då får du en trampeffektiv dämpare med hög känslighet o skönt stöd i mitten.

Gamla DHX hade ju detta, RC2 o RC4 o kanske x-fusion o nån mer som har luftassistans?

Senast ändrad:
Dirren sa:
Så risk finnes att man gör sönder något? Eller vad blir slutsatsen ?

Det verkar som att det finns en större risk att pajja något om man har en klyka som t.ex Ibis. Å andra sidan levereras Specialized med Öhlins fjäderdämpare och dom har liknande infästning.

Jag har en CC DB coil IL på min Kona Process 153 -17 som har ett hyfsat linjärt länkage. Funkar väldigt bra i park och utför men för vanlig Stig tycker jag luftdämparen funkar bättre. Ger bättre stöd och respons när det är mycket upp och ner.

Utför däremot är coilen oslagbar.

Coil på stighoj är väldigt trevligt, ännu trevligare med rätt nivå av progressivitet i länkaget och rätt shimsning / tuning i dämparen. Svårast är nog att pricka rätt fjäderkonstant.

MRPs fjäder ser annars mer ut att vara mer bilinjärt än progressiv... men jag är kanske petig nu? ?

R-P sa:
Jag har kört Vivid coil på mina Niners, först WFO sedan RIP, med 150 slag. De har CVA länkage som är progressiva genom hela slaget. Coil är betydligt styvare runt sagpunkten vilket gör att jag inte slår i pedalerna lika mkt som med luftdämparen. Med mkt slaglängd blir det lätt ett problem. Generellt blir dämperiet mer aktivt med coil, framför allt när det blir riktigt stökigt utför. Mer kontroll, mer grepp. Coil är grymt, men man måste nog ha ett lagom progressivt länkage för att de ska funka bra.
Det där känner jag igen.

Med Monarch plus som satt på cykeln tidigare kunde jag inte hitta rätt balans mellan stöd vid sagpunkten och att det svarade bra mot underlaget. Det blev antingen svampigt eller okänsligt. Nu är det aktivt och fint men samtidigt känns det inte onödigt mjukt. Särskilt nu när jag gått upp ett steg i fjäder.

Rattnalle sa:
R-P sa:
Det där känner jag igen.

Med Monarch plus som satt på cykeln tidigare kunde jag inte hitta rätt balans mellan stöd vid sagpunkten och att det svarade bra mot underlaget. Det blev antingen svampigt eller okänsligt. Nu är det aktivt och fint men samtidigt känns det inte onödigt mjukt. Särskilt nu när jag gått upp ett steg i fjäder.

+1

Rattnalle sa:
R-P sa:
Det där känner jag igen.

Ja, cykeln känns mer trampeffektiv med coil pga det bättre stödet runt sag. Det gungar mindre. Framför allt om man står upp och bryter sej fram, typiskt enduro-style. ;)

Jag såg någonstans att X-Fusion Vector Coil använts till både Hd3:an och ripmon med ok resultat enligt åkare, men det är ju även en smaksak.
X-fusion vector coil är väl modell äldre, eller finns det nyare än 2014/15?

Tillbaka
Topp