Erfarenhet av cykelkärror med högtfäste

Åke

Aktiv medlem
Känner behov av en cykelkärra för lokal transporter men har sedan småbarnstiden tröttnat på axelkoppling (speciellt i kombination med snabbkopplingar). Är därför lite sugen på en som monteras i sadelstolpen istället. Någon som har erfarenhet av detta, känns spontant att de är bättre att dra tungt långt ner/långt bak.

Har kollat lite på kärror från Roland.

https://hollandbikeshop.com/sv-se/c...karra-professionell-120l-hog-dragstang-svart/

Jag har en 500:- kärra från Jula med högt fäste. Just den kräver en del moddning för att fungera över huvud taget, men jag har i alla fall hög montering. Nackdelarna som jag ser med hög montering är att man inte kan använda pakethållaren och att kärran är knepigare att lasta utan att cykeln välter. Man bör nog ha centralstöd på hojen om det ska fungera bra.

Pakethållare är inget problem för oss och kärrorna från Roland verkar ha ett stöd. Är du nöjd med Jula kärran annars? Ska ju inte köra något dyrt eller känsligt.

Jo, nu fungerar kärran. Har klarat 3 cykelsemestrar och X antal turer till ÅVC och mataffären. Jag kan lägga upp en bild på modifieringen sen om jag kommer ihåg.

Exempel på modifiering av fästet på kärror som den på Jula och min, som är liknande, så såg jag till att den plastskodda "hållakulhandskenpåplatsgrejen" inte kunde glappa en millimeter... läste på nätet om folk där kärran lossnat, så blev lite nojig och ser självklart till att alltid ha katastrofwire.
Glappet tog jag bort genom att gänga på en mutter på skruven som ska fixera skyddsgrejen, men det var rejält glapp i mitt fäste.
Fick rikta om hela också och byta några skruvar.

Jag hade en hhmm-track nått.. samma modell som Göran kropp cyklade till Everest med.
Den var kanon, förutom att jag kände hur låååång man blev i stadstrafik.
Köpenhamn blev knepigt, och då i och ur lastningen, löste det med en plankbit under som stöd..

Packtrack hette Kropp-kärran (fast hans var rätt rejält annorlunda från de man kunde köpa), finns inte att köpa längre. Har en sådan och den funkar bra men är rätt tung, bara gripklon som är i ett solitt stycke väger bly. Grova rör också. Hade två barnstolar monterade efter den när barnen var små och det var bra fartkänsla för dem eftersom de satt så lågt, särskilt i kurvorna.

Annars är det bara att snickra lite.... (större hjul nu, det på bilden var bara ett test).

Bilagor

• E3AE1331-5B29-4F12-95E3-2FBD35D92926.jpeg
    E3AE1331-5B29-4F12-95E3-2FBD35D92926.jpeg
    472.8 KB · Besök: 916
Snygg, har funderat på samma fast till havskajaken för att slippa binda upp bilen vi turer i närområdet. Hur stora hjul blev det tillslut?

En Julakärra med svart plastbalja försökte jag justera till åt svärmor. Det lyckades, men den så kallade kopplingen var det mest bedrövliga jag sett. Nu är det några år sen men man menade på fullt allvar att en, typ upp och nervänd, tesked skulle klara dragandet och svängandet. Helt orimligt.

Rut-66 sa:
Efter test kan jag konstatera att det förekommer överdrifter ibland... ;) ;) ;)

Tja det där är inte så långt ifrån. Tror kulkopplingen är typ samma men från kärran kom en plåtbit som såg ut som en felvänd wok. Den kunde lossna när som helst. Hur ser den ut nu? Tack för kul illustration. Garvade ordentligt.

Alltså... du är inte helt fel ute, kopplingen behöver verkligen den där "hållapåplatsgrejen" och att den ligger dikt mot kulhandsken...f'låt, teskeden menar jag ju.
På förra bilden ser man lite av muttern jag satte dit för att fylla ut glipan mellan låsskruv och "grejen".

Namnls.jpg

Senast ändrad:
Rut-66 sa:
Alltså... du är inte helt fel ute, kopplingen behöver verkligen den där "hållapåplatsgrejen" och att den ligger dikt mot kulhandsken...f'låt, teskeden menar jag ju.
Man ser lite av muttern jag satte dit för att fylla ut glipan mellan låsskruv och "grejen".

Antar att du håller med om jag säger att man inte skjutsar barn i den och inte heller transporterar finservisen till Bukowskis.

Jag har liknande kärra med samma typ av koppling som Julakärran. Tror "kvaliteten" är snarlik.

20180708.jpg

Senast ändrad:
Hasse#7 sa:
perzzon sa:
Stuvarn har väl en snygg vagn för kajak, kolla med honom hur han gjorde...

Ja den finns med vid flera tillfällen i kajaktråden.

Är helnöjd med min egentillverkade kajakvagn....som består av 40x40 aluprofil samt VKV´s hjul/hjulhållare!
Testade kulkoppling men tyckte det kändes osäkert (kunde släppa + dom var dyra) så jag körde med rostfri bult å svängmutter istället!

Bilagor

• IMGP9902.JPG
    IMGP9902.JPG
    229.9 KB · Besök: 547
  • IMGP6448.JPG
    IMGP6448.JPG
    258.4 KB · Besök: 340
  • IMGP6450.JPG
    IMGP6450.JPG
    329.6 KB · Besök: 231
  • IMGP6453.JPG
    IMGP6453.JPG