Erfarenhet av uppbrutna lås

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Jag samlar på mig lite erfarenheter av uppbrutna cykellås inför en kommande artikel.

Situationen jag undrar över är när ni fått cykeln stulen genom att låset brutits upp när cykeln var fastlåst i ett fast föremål.

Vilken typ av lås var det?
Vilken typ av miljö var det?
När på dygnet/ i veckan var det?
Har du någon idé om hur det gick till när låset forcerades?

Jag är inte intresserad av att höra om hur cykeln bara burits iväg utan att låset brutits upp, för hur det går till förstår jag.

Abus Granit
Lyktstolpe på Sveavägen Stockholm
Måndag f.m. (mellan 9 och 13)
Troligen domkraft (inte kylspray enl. TryggHansa)

Humm... kankse inte ett direkt svar på din fråga. Men 9 ggr av 10 när mina cyklar blivit stulna har det berot på undermålig fastlåsning. Olåst (chansning) eller sunkslanglås etc.

En gång har jag fått mitt rediga och föräskringsmässiga Abuslås uppbrutet (fastlåst i lyktstolpe). Dagtid, mitt i stan, arbetstid. Endast en stump kvar av låset. Såg ut som fryssprej och hammare på brottytan, men kan inte vara säker.

I övrigt, slarv/chansning från min sida.

De jag har blivit av med, har flertalet stått inne på en gård med fyra hyreshus. Det finns bra gårdsbelysning och cykelställ att låsa fast i. Har dock varit bekväm, och bara låst "tillfälligt" med Basta Click(lättborrade) och ett löst slanglås (som man klipper med liten knipex).

Ett par av cyklarna trodde jag skulle rädda sig själva, då de var så anskrämligt fula! Antar att ngn. tyckte synd om dem?

Spelar ingen roll att folk jobbar skift och att många har fönster in emot gården. Man bryr sig helt enkelt inte, när det flyttar folk in och ut hela tiden!
Umeå är en s.k. studentstad, och har toppat antal cykelstölder per invånare mer än en gång.

Jo, en stod på vägghylla inne i garaget. Dock är hela byggnaden gisten och man ruckar därför upp dörren.
Det mesta sker efter midnatt. Kanske runt tvåtiden?

Jo, slarvet är ju givet. Det är mer de där situationerna när man gjort allt rätt och ändå får cykeln stulen jag är nyfiken på.

Random bygellås (abus ripoff typ)
Bultsax
Fredag kväll mellan 00.00 och 07.30

Edit: Cykeln i fråga var en damhärk, värde Max 500kr på blocket.

Senast redigerad av en moderator:
Abus blocklås modell rejält och lyktstolpe. Det såg ut som att man använt cykeln som hävstång och vridit sönder själva "blocket" på låset för bygeln såg ut nästan som en åtta.

Sambons cykel blev stulen härom veckan. Låst med godkänt ramlås. Uppdyrkad och fraktad ca 100m till kvibergs marknad (bor ca 100m från den) och sedan försökte dom sälja den där. Vi fick tillbaks den när vi tog med oss två poliskonstaplar och förklarade att det var hennes cykel. Det var roligt att gå in på marknaden med poliser i följe =)

Kedja m hänglås fastlåst i hänglåset i ett cykelställ.
Mitt på förmiddagen på innergård i city (Drottninggatan)
Troligen bultsax.
Skitcykel (Chimo)

Vajerlås
Fastlåst runt stuprör på Sveavägen i Stockholm
En måndag f.m. (typ 9-13)
Smärre bultsax troligen då vajern var rätt klen.
En av de första Kona mtb (Kilhauea?), hade varit en raritet i dag.

Min cykel blev stulen utanför lägenhetsdörren, precis bredvid sovrumsfönstret. Fyra meter utanför dörren finns ett vältrafikerat gångstråk. Den försvann mellan en lördag-kväll och måndag morgon, förmodligen nattetid. Cykeln var låst med ett Abus Granit eller ekvivalent (minns inte märke) genom bakram/hjul.
Min nya cykel är inte värt en tiondel av den gamla men jag låser ändå fast den med wire i en bult i huset.

Har någon tänkt på att den här tråden tyvärr innehåller rätt bra information för blivande tjuvar? ;)

Abus Granit, ram till stolpe, låset var helt orört och aluminiumfilspån hittades på marken. Ramen hade sågats av mitt på dagen på offentlig plats.

Tror inte tråden ger så mycket nya uppslag, utöver tidigare trådar. Mer en påminnelse om allmänhetens bristande civilkurage, och några klantiga misstag vi gjort?

Såg t.ex. en som låst fast så ordentligt med sitt granitlås, runt ett staket och den snabblåsta sadelstolpen! Halvtimmen senare var låset kvar, ensamt i staketet. Mitt på dagen, i centrum av stan.

jesster73 skrev:
-------------------------------------------------------
> Abus Granit, ram till stolpe, låset var helt
> orört och aluminiumfilspån hittades på marken.
> Ramen hade sågats av mitt på dagen på offentlig
> plats.

Hmm då blir man ju lite mörkrädd... kan ju tycka att någon borde kunna våga märka nåt. Antar att det måste varit rätt fina komponenter på den?

pow skrev:
> Antar att det måste varit rätt fina komponenter
> på den?

Det som förvånar mig är hur ofta man på stan ser cyklar med bra/dyra komponenter som får stå helt orörda. Jag menar, har man med sig ett pack med insexor kan man ju på två minuter skruva av en förmögenhet...

Tur att folk har tummen mitt i handen.

mytomspunnen skrev:
> Tur att folk har tummen mitt i handen.

Eller så kanske det fortfarande finns fler ärliga människor kvar än vad du tror ;)

> Tur att folk har tummen mitt i handen.

Kapa ramen kan ju alla ;)

Oj nu spårar vi ur här :/

oxr skrev:

Vilken typ av lås var det?
Vilken typ av miljö var det?
När på dygnet/ i veckan var det?
Har du någon idé om hur det gick till när låset forcerades?

Brakastruten skrev:
> Tror inte tråden ger så mycket nya uppslag,
> utöver tidigare trådar. Mer en påminnelse om
> allmänhetens bristande civilkurage, och några
> klantiga misstag vi gjort?
>
> Såg t.ex. en som låst fast så ordentligt med
> sitt granitlås, runt ett staket och den
> snabblåsta sadelstolpen! Halvtimmen senare var
> låset kvar, ensamt i staketet. Mitt på dagen, i
> centrum av stan.

Det är bland annat därför som jag inte frågar efter det som du beskriver. Det är alltså låsens funktion jag är intresserad av, inte om klarar av att använda dem eller inte.

Jag känner till några fall av cyklar som låsts fast ordentligt - men den som låst fast den har inte tänkt på hur bra prylen de låst i sitter fast. Bortskruvade cykelställ och upplyfta trafikstolpar är sådant jag har vänner som råkat ut för.

Long time ago:

Mtb i 5000 kr-klassen, stod i låst cykelgarage. Rammonterat lås av "hästsko-typ" eller vad det kallas, låset blir en sluten cirkel när det är låst. Minns inte märket, men det var iaf godkänt.

Stulen nattetid, mitt i veckan. Låset förmodlingen forcerat med ett par rejäla tänger e.dyl. Det låg söndervridet kvar på golvet, bortskruvat ifrån ramen.

pow skrev:
> jesster73 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Abus Granit, ram till stolpe, låset var helt
> > orört och aluminiumfilspån hittades på
> marken.
> > Ramen hade sågats av mitt på dagen på
> offentlig
> > plats.
>
> Hmm då blir man ju lite mörkrädd... kan ju
> tycka att någon borde kunna våga märka nåt.
> på den?

Ja, Cyclepro Alien AL med XTR. Man kan tycka att det är korkat att ställa ifrån sig en fin cykel ute öht, men det var väl en kalkylerad risk. Den hade blivit stulen en gång 5 år tidigare, denna gång efter inbrott i cyklegarage där den inte var fastlåst i något. Då såg jag den komma rullande på stan någon månad senare. Så man kan väl säga att den levde på övertid...

Men det måste varit en fräck tjuv, den stals utanför Linköpings universitetssjukhus huvudingång mitt på förmiddagen. Ett antal människor bör ha sett det, en gammal hederlig bonnsmidesaluram tar väl en liten stund att såga igenom.

pow skrev:
> jesster73 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Abus Granit, ram till stolpe, låset var helt
> > orört och aluminiumfilspån hittades på
> marken.
> > Ramen hade sågats av mitt på dagen på
> offentlig
> > plats.
>
> Hmm då blir man ju lite mörkrädd... kan ju
> tycka att någon borde kunna våga märka nåt.
> på den?

Går nog rätt snabbt att såga av ett tunngodsigt aluminiumrör, skulle ju tom gå att ta med liten rörkap som dessutom är tyst! Eller hur var det med att inte tipsa tjuvar nu? ;)

Inga fler erfarenheter av bra/dyra lås som blivit uppbrutna. Ser ut som att det bara är staine hittills som fått ett rejält lås uppbrutet.

Tjena!

Jag har rätt så stor erfarenhet av att bryta upp lås, i tjänsten.. Basta Click ska man hålla sig så långt borta från som möjligt.. Borras upp med batteriborrmaskin på mindre än 20 sekunder.. Tar 3 sekunder att öppna med rätt verktyg..:S

De flesta som blivit av med sina cyklar, har också till slut fått låsen uppbrutna.. eller körda med rondellen som du säger. Men antingen tipsar vi om hur man gör (det vill vi ju inte), eller så stjäls det inte på "rätt sätt"? Det blir fel, vilket som!

Kollar man alla de tidigare och många lås-trådarna, så gäller det att låsa fast i ngt. annat, väl förankrat och synligt i mängden av andras helst dyrare cyklar, och helst också i sitt eget försäkrade vardagsrum!
De äldre ABUS-låsen med runda tuschpennekorksnycklarna, finns redan på dutuben, och undviks.
Filmer finns på flera tjuvar, med domkrafter, yxoroch vinkelslipar, som alla jobbar ifred mitt inne i stan.
Därav min senare kommentar om bristande civilkurage.
-Det är inga konstigheter alls med det. Ändå den största bristen, jämfört med alla lås som finns.

Brando skrev:

> Oj nu spårar vi ur här :/

>
> Vilken typ av lås var det?
> Vilken typ av miljö var det?
> När på dygnet/ i veckan var det?
> Har du någon idé om hur det gick till när
> låset forcerades?

år 1995 mitten på november

Grannens cykel, fastlåst i mindre björk med bra bygellås genom ram(sadelstagen) och bakhjul.

Innergård i studentområde, övervägande student-treor, men även vissa studentkorridorer.
Fredg kväll-lördag morgon.
Björken avsågad(diameter ca 15 cm), cykeln förmodligen bortfraktad med bil.

oxr skrev:
> Inga fler erfarenheter av bra/dyra lås som blivit
> uppbrutna. Ser ut som att det bara är staine
> hittills som fått ett rejält lås uppbrutet.

Det är helt otroligt hur mycket det slarvas med låsning av cykel. Inte undra på att stölderna är så frekventa.

Marin Indian Fire Trail anno 1995
Kryptonite bygellås och vajer
vältrafikerad gata, mån mellan 9-12
avsågat cykelställ

Kona Kula anno 1996
Kryptonite bygellås
runt TJOCKT cykelställ denna gång, 5 m utanför fönstret i studentområde, ons natt mellan 1-7
uppbrutet med domkraft

Kryptonite hade (har?) garanti där de betalade tillbaka självrisken, men bara om man fått besked av försäkringsbolaget inom 3 månader efter stöld...

Man skall akta sig för billiga skitlås!

Hittade detta utanför jobbet för någon vecka sedan.

lock005.jpg ht=544

/Jerka

>Vilken typ av lås var det?
Trelock BS400, bygellås.

>Vilken typ av miljö var det?
Cykelställ mittemot L-huset på KTH.

>När på dygnet/ i veckan var det?
Torsdag mellan 10 och 16.

>Har du någon idé om hur det gick till när låset forcerades?
Troligen domkraft (slarvigt låst dvs det fanns gott om utrymme in i bygeln), se bild:

IMG_5682.JPG ht=640

Brakastruten skrev:
> De flesta som blivit av med sina cyklar, har
> också till slut fått låsen uppbrutna.. eller
> körda med rondellen som du säger. Men antingen
> tipsar vi om hur man gör (det vill vi ju inte),
> eller så stjäls det inte på "rätt sätt"? Det
> blir fel, vilket som!

Anledningen att jag frågar som jag gör är att jag har en teori om att om man har ett bra lås och låser korrekt är det liten risk att cykeln blir stulen, trots att "alla" vet att "alla" lås går att bryta upp. Hittills i tråden verkar det som att det är ovanligt att lås i 800-kronorsklassen faktiskt bryts upp.

I den kommande artikeln hade det varit intressant med en utredning om kylspray och dess effekt på lås. Jag har sett "experter" bestämt hävda att kylspray dödar låsen jättelätt, men andra säger att det inte har någon effekt alls. Någon som har provat?

Jag undrar också över kylspray. Något för Mythbusters?

Jag har tagit upp två ABU-lås där nyckeln tappats bort, med hammare, skruvmejsel och polygrip. Tog ett par minuter för varje lås. Jag knäckte upp plåten där ena änden av bygeln går ner i låsblocket.

Två cyklar har blivit stulna för mig där jag låst med Kryptonite-lås. Inget av låsen var kvar. Jag antar att det var sådana som kunde öppnas med en BIC-penna... :(

Wst skrev:
> I den kommande artikeln hade det varit intressant
> med en utredning om kylspray och dess effekt på
> lås. Jag har sett "experter" bestämt hävda att
> kylspray dödar låsen jättelätt, men andra
> säger att det inte har någon effekt alls. Någon
> som har provat?

Kylspray funkar inte. Det blir långtifrån tillräckligt kallt för att metallen ska bli så skör att den spricker när man slår på den.

Jag är inne på oxr:s linje här. Enda rimliga sättet att stjäla en cykel som är fastlåst i ett rejält föremål med ett bra lås är med batteridriven vinkelslip, och det är nog inget gemene tjackpundare går och släpar på.
Domkraft kan kanske funka med billigare lås, och om den får plats. Dyra lås tål fler tons tryck än vad en rimligt bärbar domkraft mäktar med.
En bra batteridriven borrmaskin kan nog funka, men då behöver man nog rätt lång tid på sig, typ 10-20 minuter.
Jag borrade upp ett bygellås jag hade lyckats bryta av nyckeln i (på min egen cykel). Det tog nog 10 minuter med nätdriven, halvbra slagborrmaskin och bra metallborr.

Min gissning är att en försvinnande minoritet av lås över 6-800 kr bryts upp på plats.

jesster73 skrev:
---
> Kylspray funkar inte. Det blir långtifrån
> tillräckligt kallt för att metallen ska bli så
> skör att den spricker när man slår på den.
---

Nej, jag har också hört att man lika gärna kan nysa på låset. Det har ingen effekt. Men ändå skrivs och sägs det som sanning i exempelvis Cyklotekets katalog "Cyklopedin" (för ett par år sedan), av försäkringsbolag och av vanligt folk. Bra idé med Mythbusters. Jag kan kanske donera mitt lås eftersom jag i denna tråd fått lära mig att det går att ta upp med en kulspetspenna...

Vanlig kylspray lär inte fungera med modernare lås.

Däremot flytande kväve, men det är inte lika lätt att få tag på.

Det fanns för nåt tiotal år sedan relativt små hänglås, som med kolsyresläckare gick att kyla nog för att de skulle bli sköra nog att spräcka med hammare. Men många lås var för sega för det.

Tillbaka
Topp