Erfarenhet (bra/dålig) av SRAM's "gripshift"/vridreglage ?

Skogling

Aktiv medlem
Hej skogskamrater,

Är det någon som har positiv eller negativ feedback på SRAM? Jag tänkte byta växelreglage (har LX) och funderar på att gå till X.O bak och vridreglage. (Jag har x-gen framväxel redan).

Jag har testat Per Kumlins Fucus med vridreglage och tyckte att det funkade toppen. Av den lilla testet jag gjorde så kunde jag konstatera att det gick snabbare att växla.

Jag gär inte förtjust i vanliga shimanoreglage som jag har nu då jag tycker dom tar bort för mycket kraft av styrning när man växlar i knöliga uppförsbackar. Fippliga helt enkelt. Skall jag ändå byta mina LX-reglage så är ju X.O både billigare och lättare. Bakväxeln kostar ju iofs lite mer... Men den är ju så stilig ! ;o)
sram-xo-reg.jpg
SRAM-XO-LON.jpg

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
bara positiva erfarenheter. Böt för en herrans massa år sin till Shimano-kompatibla SRAM-reglage och vägrar gå tillbaka.

Tycker de funkar kanonbra, lätt och instinktivt att växla (gäller förmodligen de flesta reglage när man vant sig med dem). Snabbt att växla över många växlar i ett moment. Stor och bra justerskruv på reglaget, om bakväxeln får en smäll så är det lätt att trimma in.

Har kört med gripshift reglage sedan mitten av 90-talet så man är väl partisk, svårt att lära om för en gammal hund.

Ett annat plus är att SRAM har spolat den fejkade kolfiber looken på X.0 reglagen.

//j

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Det låter som du bestämt dig, men vill
> rationalisera bort lite av ångesten, Patrik... :D
> Do, or do not. There is no try.
> De självutnämnda forumidioterna lugnar sig inte av
> PM.

Ja, det ligger något i det du säger. Har jag väl börjat snegla på någor så brukar jag hamna där... Det har du märkt va ? ;o)

//Skogling

Ledsen om jag tar den här tråden helt off topic nu..

Jag har gripshift och dom funkar prima men kan få för sig att växla vid hårdare landningar och när det är stökigt nerför.

Av sig själva då... ? Jag flyger iofs sällan men det låter ju inge bra... Någon med samma erfarenhet ?

//Skogling

Du säger saker jag tänker men ej vågar säga.... ;o) Jag är ju bara en snabb oteknisk tunnpankaka på 75 pannor... ;o)

/Skogling

Kör också Gripshift och är helt nöjd med.
Gillar att inte behöva släppa tumgreppet när man växlar.
Men smaken är som baken, delad...
/Janne

Jag går i samma bytartankar, men har inte bestämt mig. Två negativa grejor har jag hört om vridreglage som får mig att tveka och fundera och undra...:

- om man ställer sig och bryter i en backe kan man råka vrida i en annan växel
- handtagen blir tjocka. Och jag gillar tunna grepp.

Bara hörsägen. Har inte provat själv.

Ett annat, lite mer udda alternativ, är att köra thumbies. Lätt som tusan ;)

/Dag

Gripshift låter för jävligt. Men jag vill ha Gripshift till framväxeln, så jag tänker köpa ett av Mathias.

Mina X0 reglage och bakväxel har fungerat bra under två säsonger. Bakväxeln har fått några smällar som har lett till att ett växleöra behövde bytas, men växlen fungerar fortfarande bra, trots "ytbandlingen". Största fördelen med SRAM är att de inte "piskar" lika mycket som Shimano och att reglaget är växlat 1:1, vilket gör den mindre smutskänslig.
Reglagen är bra, om man har den dåliga vanan att bli trött i tummarna när man har cyklat länge. De är förhållandevis stryktåliga jämfört med Shimano, där det finns risk kåpor går sönder när man dänger i knän och stenar.
Enda nackdelen är nog att man vrider runt reglagen när man står på näsan och åker över styret, men å andra sidan behöver inte växeln ligga i rätt läge när man ligger på marken.

Köp ett SRAM-set och bli lycklig. Endast 165 Euro hos S-TEC.

Patrik, tycker definitivt du skall köpa ett par sådana! Sen skall du låna ut din cykel till mig en liten stund i Lövsta igen. Är själv nyfiken på gripshift... ;)

/Micke, som får redigt ont i tummarna ibland

Jag kör med X.9 bakväxel och X.9 knappreglage och är helnöjd. Det som verkar vara dåligt med X.9 är de dåligt tätade trissorna i bakväxeln där kullagret börjar rosta och så efter bara ett par turer samt har SRAM bakväxlar en vana att äta grenar vilket leder till växelörsbrott(fick jag igår, inte kul med en Heckler där växelöronen kostar ca 400:-) om man har tur eller till växelbrott och ekkerbrott om man har otur vilket jag hade i sommras.

Den stora fördelen är att växling fram går mycket smidigare och lättare.
Bytte till SRAM gripshift för nån månad sedan och kommer nog inte att gå tillbaka.

//Per

KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖP!!!!!!!!!!!!!!!!!

bytte till den kombinationen du visar bilder på skogling för 3 år sedan, ångrar det inte en sekund. ÄLSKAR mina gripshift, många köper oxå x-0 reglagen när de vill ha gripshift då många gillar x.0:ans grepp bättre än de andra. funkat klanderfitt för mig. annars säger Rogers inlägg det mesta. 1:1 äger, bakväxeln äger den med :D reglagen funkar oxå precis som de ska, alltså så bra att man inte ens tänker på det. gick från xtr 2001 reglage till dessa o tog 20 minuter, sen kändes det som att jag aldrig kört nå annat.

sen en stor + faktor är ju att man kan ta hur många växlar man vill på en gång :D och ett ÄNNU större + är att reglaget till framväxeln har 9 steg (mina x.0 har det i alla fall), så skrapar kedjan mot framväxeln, ja dra i ett hack till eller släpp ett hack så äre tyst igen :D hur skönt som helst. äre lerigt kan man tvinga upp kedjan genom att knäppa förbi ett snäpp så att säga o sen när kedjan ä påväg upp så knäpper man tillbaka :D

Rätta mig om jag har missuppfattat detta: Med X.0-twisters måste man ha SRAM bakväxel, men det funkar med Shimano framväxel.

/Dag

Har kört med Gripshift i två veckor nu och har kört med triggisar innan. Några reflektioner:

BRA
Det går att växla snabbt upp eller ner flera steg.

Kändes initialt som att det var mer exakta och snabba växlingar, fast jag bytte från Deore till X0 shifters så va sjutton. Inte riktigt rättvis jämförelse.

Inga reglage att med fingrar i eller slå knäna i.

Billigt!

DÅLIGT
Metallhöljet runt om övre trissan är för litet så kedjan hoppar av trissan om man växlar för snabbt upp. (X7 bakväxel, vet inte om det gäller X9/X0.)

Man kan få spökväxlingar precis som =David skriver (eller ännu värre, tappa greppet om styret) vid hopp . Om man t.ex. ska lyfta bakhjulet och vrider händerna på styret så kan samma sak hända.

Det går inte att spänna vajern på bakväxeln också utan bara vid handtaget.

Mathias du kommer nog upptäcka en annan nackdel som jag glömde nämna. Om man har händer av mansstorlek kommer tummarna att skava mot reglagets kant. Förut när jag höll på med mtb hade jag en förhårdnad på högertummen just där och hål i handsken. Lösningen är fullbreda handtag så man kan flytta in reglagen. Bromshandtagen har man ju ändå så långt in att man bara når med pekfingret.

Jag har händer och fingrar som en pianolärarinna. Suttit vid tangentbordet i 26 år du vet. Jag kan trycka på (vänster) Ctrl+Ä med en hand. Varför nu någon skulle vilja göra det.

SRAMs trigger-varianter är inte så dumma annars. Har testat några olika gripshift-modeller, men har aldrig gillat dem. I vägen, obekvämt om man kör utan handskar (skavsår i leden mellan tumme och pekfinger), plus att man lätt växlar ofrivilligt när det blir lite tekniskt.

Köp SRAM rocket triggers istället, då behöver du bara använda tummen till att växla, samt kan dra fler växlar samtidigt jämfört med shimano.

Gripshift rules.... Kommer aldrig mer att återvända till den mörka, tumjobbiga sidan ;o)
Gillar speciellt funktionen för framväxeln som ven den har nio lägen så man aldrig behöver höra kedjan mot framväxeln i de yttersta lägena.

Skogling skrev:
> Typ... ;o)

... vem? jag?

Hur är det med handen förresten?

iMats skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Typ... ;o)
>
> ... vem? jag?
>
> Hur är det med handen förresten?

Inget bra faktisk. Bandage... :o(

Fredrik Larsson skrev:
> Köp SRAM rocket triggers istället, då behöver du
> bara använda tummen till att växla, samt kan dra
> fler växlar samtidigt jämfört med shimano.
>
> //Fredrik - haoshi

rocket är ju oxå gripshift, bara att de är anpassade för shimanos bakväxel som har 1:2 dragning :D

trigger tänker du nog på

Har kört med SRAM i 5 år nu, blev frälst första gången jag provade. Då började jag med SRAM:s (7.0) växlar/handtag med 1:1 utväxling. Bara positivt. Gediget. Nu sitter dom på min vinter-Oden.
Sedan 2 år tillbaka kör jag med LX Rapid Rise bak och har SRAM Rocket (Shimano-kompatibla) på styret. Funkar för mig. Suveränt uppför. Enda skillnaden på 1:1 vs. 1:2 utväxling är att det är betydligt mindre växeljusterande med 1:1, tycker jag. 1:2 är lite känsligare, dock inte så det irriterar. Kan inte tänka mig att köra med triggers, never ever!
Glöm bara inte att köra med långfingrade handskar, kan bli skav i tumgreppet.

/steen

Dessa får riktigt bra betyg:

sr039.jpg

Dom är ju för Shimano... ;o)¨
Någon som vet vikten ?

//Skogling

nejnej, då får du i och för sig den köna känslan av gripshift, men du förlorar ju en av de riktigt fina funktionerna, dvs. 1:1 vajerdragningen. sen så funkar x.0 bakväxeln klanderfritt, den har inte de fel som många påpekar på x.7 och x.9, utan är ett rejält steg upp kvalitetsmässigt. därmed inte sagt att x.7 o x.9 är dåliga.

Tillbaka
Topp