Erfarenhet cykel på flyg...

Skogling

Aktiv medlem
Första åren jag reste med cykel hade jag en cykelkartong. Det gick okej. Något hål i kartongen men cykeln har alltid klarat sig.

Jag har en hård väska sedan 10 år B&W. Den är superbra. (Har gjort ca 20 flygreseor med cykel genom åren.)

Nackdelen är att man inte får in en hoj med integrerat styre i väskan. Då finns EVOC Bike Bag Pro2.

Någon som har erfarenhet av den och känner sig trygg?

Har någon fått sin pärla manglad under en flygresa?

Senast ändrad:
Ingen erfarenhet av just den väskan men jag har rest i paritet med dig med en billig DHB-variant av Scicons väska, alltså mjuk väska med ställ att spänna fast ramen och lösa hjulväskor på sidorna. Samt rörskålar lite överallt.
Och aldrig råkat ut för skador på någonting.
(Väskan sjunger nu på sista versen men med lite popnitar här och där samt gorillatejp över de största hålen håller den nog ett tag till…😁)
Scicon har väl också en väska som klarar integrerade styren om du vill jämföra. 4 hjul är för mig ett måste.

Första åren jag reste med cykel hade jag en cykelkartong. Det gick okej. Något hål i kartongen men cykeln har alltid klarat sig.

Jag har en hård väska sedan 10 år B&W. Den är superbra. (Har gjort ca 20 flygrseor med cykel genom åren.)

Nackdelen är att man inte får in en hoj med integrerat styre i väskan. Då finns EVOC Bike Bag Pro2.

Någon som har erfarenhet av den och känner sig trygg?

Har någon fått sin pärla manglad under en flygresa?
Jag har haft min i 4 år nu, flygit 6 resor utan problem förutom att främre landningsstället (löstagbara) kraschade helt plötsligt. Nytt hjul och nya tag, väskan känns stabil och jag förstärker en del med bubbelplast.

IMG_8532.webp

Kört ett par resor med denna ska, både mtb och racer i den. Hård botten men mjuk överdel. Har gått fint hittills och allt är rätt vadderat och skyddat. B&W är märket

Lätt att ha med sig med hjul osv att dra den på och jag trot den del en del rätt dålig behandling innan något går sönder.

IMG_8642.webp

Senast ändrad:
Ingen erfarenhet av just den väskan men jag har rest i paritet med dig med en billig DHB-variant av Scicons väska, alltså mjuk väska med ställ att spänna fast ramen och lösa hjulväskor på sidorna. Samt rörskålar lite överallt.
Och aldrig råkat ut för skador på någonting.
(Väskan sjunger nu på sista versen men med lite popnitar här och där samt gorillatejp över de största hålen håller den nog ett tag till…😁)
Scicon har väl också en väska som klarar integrerade styren om du vill jämföra. 4 hjul är för mig ett måste.
Behöver man ha med sig 4 hjul kan jag rekommendera Elite Borson, klarar integrerat styre och 4st hjul.

Fast, nu var jag intresserad av att få veta kring en specifik väska och hoj med ett styre man ej kan ta bort. Jag har ju en hård väska... 🤭

Ursäkta om jag var otydlig.

Bilagor

• 3a6ce580-6302-484f-aa83-1f8d14ea3c38.webp
    3a6ce580-6302-484f-aa83-1f8d14ea3c38.webp
    181.6 KB · Besök: 38
Visa bilaga 801402

Kört ett par resor med denna ska, både mtb och racer i den. Hård botten men mjuk överdel. Har gått fint hittills och allt är rätt vadderat och skyddat. B&W är märket

Lätt att ha med sig med hjul osv att dra den på och jag trot den del en del rätt dålig behandling innan något går sönder.

Visa bilaga 801406
Forfarande en väska för löstagbart styre. Inte vad jag eftersöker.

Denna har jag nu. Superbra. Men jag måste plocka bort styre. (Och stolpe)
Vad hamnar vikten på med denna? Eller rättare, hur mycket vägar väskan?
(Jag vill ju gärna ha hjälm och skor och verktyg och pump osv med i väskan)
Det är ju en vanlig väska på K&S till vettigt pris.

(- och köp en cykel som går att resa med nästa gång ☺️)

Nyfiken fråga..
Vad är det som gör att det inte funkar att lossa styret med din B&W?
Jag har också en B&W och reser med en Endurace med integrerat styre.
Jag lossar styret och ena oket och matar fram bromsslangen lite.
Meckigt men det funkar och går ändå snabbt.

Jag kör själv med en Scicon hårdväska. Tycker att den funkar bra, men man måste plocka bort styret. Scicon verkar ha två modeller där styret kan vara kvar.

Eller den här som verkar vara ännu mer skyddad:

Nyfiken fråga..
Vad är det som gör att det inte funkar att lossa styret med din B&W?
Jag har också en B&W och reser med en Endurace med integrerat styre.
Jag lossar styret och ena oket och matar fram bromsslangen lite.
Meckigt men det funkar och går ändå snabbt.
Jag kan lossa styret på min nuvarande cykel och stoppa ner den i B&W. Det har jag gjort i 10 år.

Cyklar med semi-integrerat och helintegrerat kan se olika ut. Som jag ser det. :)

Jag kör själv med en Scicon hårdväska. Tycker att den funkar bra, men man måste plocka bort styret. Scicon verkar ha två modeller där styret kan vara kvar.

Eller den här som verkar vara ännu mer skyddad:
3.1 ser ok ut. Men jag gillar den hårda överdelen på EVOC. Känns som om den skyddar bättre. + "lattorna".

Hur enkelt det är att lossa styret beror ju väldigt mycket på ram och dragning av vajrar/höljen. På min BMC RM01 "går det" men för att styret ska passa bra i väskan (Evoc Bike Travel Bag från 2020) så behöver jag lossa hydraulslangarna från styrstammen och lirka en del med det minimala slack som finns - men får ändå inte till en lika optimal position som exemplifieras i - https://happyride.se/forum/threads/erfarenhet-cykel-pa-flyg.3705690/#post-4697424

Med fälgbroms/externt dragna höljen hade man betydligt lättar att pyssla runt.

Hur enkelt det är att lossa styret beror ju väldigt mycket på ram och dragning av vajrar/höljen. På min BMC RM01 "går det" men för att styret ska passa bra i väskan (Evoc Bike Travel Bag från 2020) så behöver jag lossa hydraulslangarna från styrstammen och lirka en del med det minimala slack som finns - men får ändå inte till en lika optimal position som exemplifieras i - https://happyride.se/forum/threads/erfarenhet-cykel-pa-flyg.3705690/#post-4697424

Så du har en stam med lock eller kanal underifrån? När jag ville flytta distanser på min frus gruscykel, där slangarna går genom stammen och styrlagret fanns det inte tillräckligt med slack. Tänkte först att jag skulle behöva tar bort lindan och koppla av slagarna, tills jag kam på att jag kunde lossna frambromsen. Jag har inte provat igen nu stammen är slammad och gaffelrören kapad.

Skulle också tänka att slack-brist kan begränsa hur man kan lägga styret i väskan (för) mycket.

Cykeln är med BMC's ICS-stam, dvs kanal under stammen och ner i styrlagret vilket ger lite men (oftast) inte tillräckligt med slack för att vrida styret dit man vill ha det.

Har åkt med en Scicon AeroComfort 3.0 sedan typ 2019. Skönt att slippa ta bort varken styre eller sadelstolpe, dock tar jag alltid bort växeln då det känns som att den sitter lite utsatt där den sticker ut längst bak.

En bekant med samma väska fick sin totalt manglad av flygbolaget en gång. Måste typ ha tappats från flygplanet när de lastade in/ut eller liknande. Minns inte vad cykeln eventuellt fick för skador.

Själv har jag bara fått skador med min förra väska, som var en EVOC. Buckla på ett kedjestag och trasiga ekrar, vet inte riktigt hur de lyckades med det men nästan som om någon satt sig på väskan…?!

Jag valde mellan Evocen och Scicon aerocomfort 3.0. Blev en Scicon eftersom de sänkte priset ganska kraftigt. Köpte dock med extra skydd. https://sciconsports.com/en-eu/coll...s/aerocomfort-road-protection-kit-tp053100000
+

Så det blev ju nästan lika dyrt i sista ändan.

Sciconen har funkat kanon. Lätt att packa och cykeln har kommit fram hel. Tycker dock att bakväxeln är dåligt skyddad. Har sett att en del lossar den och viker in, men jag vill slippa meket.

Ångrar att jag inte tog Evocen istället. Gillar med att den är hård upptill. Känns lite säkrare :)

…. Tycker dock att bakväxeln är dåligt skyddad. Har sett att en del lossar den och viker in, men jag vill slippa meket.
Den lossnar jag alltid! Kan ju hänga kvar i kedjan. Ett böjd eller brutet växelöra är verkligen inte vad man vill ha. Nästan värre än att cykeln inte kommer fram alls.
2 minuters jobb max.

Jag är inne på min fjärde cykelväska, haft även den som ts la in i första inlägget.

Första väskan jag hade, en hård B&W.
Cykeln höll flera ggr t&r till USA.
Men väskan var tung och i Miami var de särskilt kinkiga med övervikten.
Tröttnade på att betala för det och gjorde mig av med den väskan.

Andra väskan.
Thule Roundtrip.
Ganska bra ändå, ”halvhård”, lite trång.
När cykeln kom fram med mosad bakväxel till Atlanta förra året så tröttnade jag på den väskan. Tappade 3 cykeldagar på det, då jag inte fick ihop cykeln själv utan fick vända mig till en butik med verktyg och delar.

Tredje väskan.
EVOC som är i första inlägget.
Bra, för man slapp ta av styret.
Dåligt skydd för bakväxeln, tycker jag iaf.
Krånglig att sätta ihop, fortfarande ”bara” halvhård.
Också trång, för min 58a ram. Sadeln fick sänkas osv.
Nä, den skickade jag också iväg.

Fjärde väskan, min nuvarande.
BikeBox Alan, Aero Easy fit.
Hård, men tunn plast så cykel, pedaler, skor går in under 23kg.
Likadant som i EVOC, styret kan sitta kvar.
Skillnad mot EVOC.. jag behöver inte ens sänka sadeln på min Venge i storlek 58, den går in ändå.
Utan att ha mätt, känns den då inte särskilt mycket större än EVOC som också var stor som ett hus.

BikeBox Alan har en nackdel, hittar den inte i nån EU-Shop = saftiga extra avgifter.

Men förutom det är jag mest nöjd med den väskan.

Att komma ihåg är att den och EVOC kräver ordentliga bilar till och från flygplatsen.

Bifogar nån bild från packningen till resan som var här i oktober, mest för att få visa upp mina superläckra hjul… 😍

Tar dryga 10 minuter att få in/ut cykeln i väskan.
Bara hjul och pedaler som behöver plockas av och väskan är ju.. ”färdig” att packa så fort den öppnas.
IMG_0464.webp

Bilagor

• IMG_0986.webp
    IMG_0986.webp
    776.2 KB · Besök: 39
Senast ändrad:
Fjärde väskan, min nuvarande.
BikeBox Alan, Aero Easy fit.
Hård, men tunn plast så cykel, pedaler, skor går in under 23kg.
Likadant som i EVOC, styret kan sitta kvar.
Skillnad mot EVOC.. jag behöver inte ens sänka sadeln på min Venge i storlek 58, den går in ändå.
Utan att ha mätt, känns den då inte särskilt mycket större än EVOC som också var stor som ett hus.

BikeBox Alan har en nackdel, hittar den inte i nån EU-Shop = saftiga extra avgifter.

Men förutom det är jag mest nöjd med den väskan.

Att komma ihåg är att den och EVOC kräver ordentliga bilar till och från flygplatsen.

Bifogar nån bild från packningen till resan som var här i oktober, mest för att få visa upp mina superläckra hjul… 😍

Tar dryga 10 minuter att få in/ut cykeln i väskan.
Bara hjul och pedaler som behöver plockas av och väskan är ju.. ”färdig” att packa så fort den öppnas.

Bikebox Alan är inte bara stor, den är också otympligt utformad. Det betyder att den är svårlastad. Polaren har en sån och skulle vi båda ha haft det hade vi fått stora problem med logistiken.

Bikebox Alan är inte bara stor, den är också otympligt utformad. Det betyder att den är svårlastad. Polaren har en sån och skulle vi båda ha haft det hade vi fått stora problem med logistiken.
Ja, den är stor.
Betydligt större än exempelvis Thules Roundtrip.
Dock tycker jag inte den är värre att få med sig än Evoc.
Utformningen.. man lägger in den i Golf med nedfällda säten och rullar den överallt där det finns asfalt. Så för mig funkar det.

De tre fördelar den har, lyckas jag inte kombinera ihop med andra väskor jag provat.
- Större chans att cykeln kommer fram oskadad.
- Jag slipper plocka av styre/sadel.
- Den ligger runt 22kg inkl. nuvarande cykeln.

Ja, den är stor.
Betydligt större än exempelvis Thules Roundtrip.
Dock tycker jag inte den är värre att få med sig än Evoc.
Utformningen.. man lägger in den i Golf med nedfällda säten och rullar den överallt där det finns asfalt. Så för mig funkar det.

De tre fördelar den har, lyckas jag inte kombinera ihop med andra väskor jag provat.
- Större chans att cykeln kommer fram oskadad.
- Jag slipper plocka av styre/sadel.
- Den ligger runt 22kg inkl. nuvarande cykeln.

Det är på flera sätt en bra väska. Jag ville bara göra @Skogling uppmärksam på att dess storlek och utformning kan vara problematisk.

Har en "vanlig" EVOC och har fått en liten buckla på sadelstaget ovanför bakväxeln på min rese-/zwifthoj. (skruvar alltid av bakväxeln såklart)
Skulle inte ta med finräsern i en sådan väska.

Tack för engagemang och bra svar. 🫶

Jag har blivit något klokare men min ängslighet består. Konstaterar att säkert 50% av alla cykelturister på ön har ju moderna eaerocyklar som dom måste packat ner på något sätt.

Som tur är så är jag väldigt nöjd men min gamla fälgbromsade cykel som jag kan ha som resecykel. Jag får fundera på hur jag skall göra framledes. Synd att privatjet är så kostsamt. Det hade varit det bästa.

Tillbaka
Topp