Erfarenheter av att serva BOS Deville?

Robert

Aktiv medlem
Jag hade tänkt att plocka isär min sex månader gamla BOS Deville inför en längre cykelresa. Har hört rykten att fjäderbenet kan bli lite torr på olja så fjäderbenen slits. Rekommenderat är 5cc i luftfjädersida, medan vissa säger 17cc.

Är det någon som har haft isär sin Deville?
Vad har ni hällt i?

Själv tänkte jag hälla i 7.5wt Motorex i dämparsidan och ca 15ml 20wt av någon typ, kanske motorolja.

Jag följde den här guiden när jag servade min sist:
http://singletrackworld.com/forum/topic/bos-deville-oil-change
Har för mig att jag körde 7.5wt i dämparsidan och 15wt i den andra. Har funkat kanon. Jag kommer inte ihåg hur mycket jag hällde i på fjädersidan, men skulle gissa att jag körde på 17ml som någon i tråden ovan rekommenderar.

Ja, slitage på fjäderbenet pga för lite olja verkar jag ha råkat ut för, alltså inte innerbenet utan "röret" inne i gaffeln (nederst till vänster i den här bilden http://www.pinkbike.com/photo/9141036/). Anodiseringen har slitits av på en liten del av röret, men gaffeln funkar fortfarande som den ska. Detta upptäcktes vid första servicen som gjordes ca ett halvår efter jag skaffade den. Hade hunnit med två veckors liftåkning, men annars bara snäll stigcykling, så det borde ju inte ha varit några problem. Hur som helst så bör man nog serva gaffeln betydligt oftare än vad BOS rekommenderar och hälla i mer än rekommenderade 5ml i fjädersidan.

Tack för tipset. Jag vill bara inte råka ut för samma sak som jag gjorde med min Fox 36 Float, som tidigt fick slitna innerben pga av lite olja.

Hällde du någon olja inuti luftkammaren eller står den i kontakt med underbenet?

Jag antar att 20wt oljan hälls i vänster underben.

Det inre röret/pistongen/vad det nu heter smörjs ju av samma olja som smörjer innerbenet, så det är bara att hälla i det genom hålet i vänsterbenet (http://www.pinkbike.com/photo/9140863/).

Luftkammaren har förmodligen inte kontakt med den andra kammaren (luftfjädern skulle ju inte fungera isf), dvs de delar inte olja. Kamrarna skiljs väl åt med o-ringar, och de lär ju vara infettade, så jag tror inte att man behöver hälla i någon olja i luftkammaren. Jag plockade visserligen inte isär gaffeln helt (öppnade inte luftkammaren), så jag vet inte exakt hur den ser ut.

Jag har funnit lite mer i detta omåttligt populära ämne. (Förvisso inget om grus på cykelvägar eller klimatproblem)

Det visade sig en enkelt att hitta en "20wt olja" då begreppet wt varierar beroende på en vad oljan är ämnad för. Gaffelolja, motolja och växellådsolja ser ut att ha olika wt för samma viskositet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil

Jag överväger att bara fylla på med lite mer olja i fjäderbenet och låta dämparsidan vara. Det är ju trots allt open bath och är nog inte dämparsidan som kommer gå torrt.
Funderade på om jag kan använda Fox Float Fluid, som jag har hemma. Det är nästan konstaterat att den oljan motsvarar "MOBIL 1 75W90.synthetic gear oil", enligt det här,
http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/fox-green-10wt-looking-substitute-675922.html

Men enligt detta, http://www.rv.net/forums/index.cfm/fuseaction/thread/tid/2289285/print/true.cfm ,
kan 75W90 växellådsolja ha motsvarande viskositet som 10wt - 20 wt motorolja.

Frågan är ni bara vad BOS menar med "Air side :Pour 5ml of oil. Recommended viscosity:20". Vilken oljetyp, motorolja?

Så min slutsats är det borde inte vara fel att hälla i Fox Float Fluid

Jag fann också att vissa tyckte att 7.5wt olja i dämparsidan gjorde den lite trött och att 5wt är bättre. Jag vet att olika fabrikat har olika viskositet för samma wt.
Min gissning är att min olja till BOS Idylle borde fungera. Där fick jag rekommenderat Motorex 5wt av Preacher.

Hoppas att någon mer än jag blev klokare. ;)

Eftersom det är en gaffel borde det väl vara underförstått att alla viskositeter som anges är för gaffelolja och inte motorolja eller växellådsolja? Med reservation för att det är fransmän som gör grejerna förstås ;)

Varför inte bara fortsätta köra Motorex i rätt viskositet? Det lär knappast ruinera dig ;)

Oljan till Idylle borde funka i dämperiet, Bos rekommenderar samma olja till båda vad jag vet.

På fjädersidan ska det bara smörja, jag har svårt att tro att det är speciellt kritiskt vad man häller i, så länge det är dämparolja av något slag och inte tvärtjockt eller tunt som vatten.

Jag har kört både 15 och 7,5st i fjädersidan, båda funkade utmärkt.

Tack för tipsen. Om man saknar exakt anvisningar är lite kul att triangulera fram rätt lösning. Några rätta svar där och andra rätta här. :)
Det är nog givet att de använder samma olja i sina gafflar. Att det sedan är en utmaning att komma fram till vilken är en annan historia.

Ville bara motivera att använda min fina dunk med blå olja nu när jag har lämnat Fox, ;)
FoxFloatFluid.jpg

En annan kul grej med BOS att den verkar inte ändra till byggsätt så ofta, som Fox.
Jag kunde sätta 2012-års ytterben på en Idylle från 2009, trots att de till det yttre såg helt annorlunda ut. Kanske en tillfällighet men det ger ju låga reservdelskostnader för BOS.

Har inte BOS fattat att de ska sälja olja under eget namn med kraftiga påslag som alla andra? Det måste ju vara där pengarna finns. Det blir ganska uppenbart med tanke på alla osäkra trådar om oljeval som finns ;)

Det gör de också. Kraftiga påslag är bara förnamnet kan jag säga.

Som vanligt med Bos är det inte bara att knalla in på affären och köpa, men jag tror Alpineselection kan fixa fram.

Tydligen är det inte helt lätt för Alpineselection att få tag i oljan heller. När jag ville köpa för ett drygt år sedan så vågade de inte sälja den de hade på lager då de hade haft problem med att få leveranser av oljan från BOS och därmed skulle riskera att inte kunna göra gaffelservicar.

Bra kundservice kan man ju inte anklaga BOS för att ha. Jag läste visserligen en kommentar från dem på Pinkbike häromveckan där de skrev att de jobbade på att förbättra servicen, så man kan ju hoppas att det blir något av det...

Jag var rätt medveten om riskerna med att BOS innan jag köpte Devillen. Men jag blev rätt imponerad av byggsättet och åkegenskaperna på min BOS Idylle så jag tyckte det var värt att chansa.
Det är trots allt ingen rocket science att serva en gaffel.

Jag har hellre en driftsäker gaffel än bra kundservice, men så är jag inte amerikan heller :) På pinkbike vill ju alla kunna lyfta luren och prata direkt med någon som skruvat ihop deras prylar, sånt får man sällan i Europa i vilket fall.

Jag bestämde mig för att bara fylla på olja på luftsidan då det inte är sannolikt att dämparoljan är slut på sex månader med sporadisk cykling. Men det blev problem när jag skulle lossa på skruven som sitter under luftbenet. Den går bara trögt och släpper inte. Vågar inte skruva för många varv utan mer tips. Hittar ingen annan som har haft problemet.
Har ni haft några knep att få loss den här skruven?

p4pb9140963.jpg

underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Hörru benen ser lite trötta ut. Har du glömt
> WD-40a dom?

Doh! Det där är hjulxeln..

underscore skrev:
> Hörru benen ser lite trötta ut. Har du glömt
> WD-40a dom?

Det är inte min gaffel. Tog bilden från Pinkbike, men de nämner bara att det är jättelätt att ta isär gaffeln.

Fick du loss skruven Robert?

Min deville verkar kissa lite på innerbenen nu så jag gissar att det är dags att byta tätningar/packningar/seals eller vad man nu kallar dom. Är det någon som har testat med fox/SKF 34 seals? Alpineselection kan inte leverera just nu och det är ju åtminstone en eller annan i singletrack-tråden som har lyckats med fox sealsen.

PontusL: Jag har inte testat själv, men en polare kör med Fox-seals och enligt honom funkar de betydligt bättre än BOS original. Mina har läckt lite redan sedan gaffeln var ny, så jag ska också investera i ett par Fox.

Robert: Jag har ett svagt minne av att jag hade samma problem med den skruven för ett tag sedan. Jag har för mig att jag komprimerade gaffeln något så att pistongen trycks mot ytterbenet och därmed inte roterar när du försöker att lossa skruven, samtidigt som jag vred till skruven snabbt. Funkar det?

Tack martinb, det låter bra. Jag investerade i ett par Fox seals idag och påbörjade servicen men tyvärr fastnade jag vid den där satans fotskruven... Går jättetrögt och händer ingenting när jag försöker lossa den. Men jag får testa med det där tricket att komprimera gaffeln!

Jag gav upp för att åkte på en cykelresa. Men nu skall jag ta upp kampen igen. Jag konsulterade Preacher och fick följande tips.

"Du tar en lödkolv och värmer skruven till lite över 50 grader, för att lösa upp eventuell Loctite.

Pumpa sedan upp enheten en smula och dra ett spännband mellan bryggan och kronan och tvinga ihop gaffeln. Detta borde ge tillräckligt med friktion."

Har du luft i gaffel eller inte? Det kan göra skillnad.

Den skruven är o-ringstätad, det är antagligen det du känner som går trögt, och sen spinner väl hela luftpistongen. Själv har jag aldrig haft några såna problem, och jag har skruvat isär min säkert 4 ggr.

Jag har tömt ut det mesta av luften men får prova att pumpa i lite igen då kanske. Samt ta till Jons mcgyver-trix om det inte löser sig ändå. Tack för tipsen!

Var försiktig med värmen bara så du inte börjar smälta O-ringen, 50 grader låter vettigt men jag skulle nog inte köra mer än så

Nu kapar jag råden lite, men ponera att en happyit som idag kör Rock SHox revelation funderar på att byta gaffel. Vad är det som är så fantastiskt med BOS? Det handlar väl om en gaffel runt 150mm slag, gärna 34mm innerben.

När du köper Bos får du inte bara en gaffel, det är mer som att köpa in sig i en hemlig klubb.

När du ser en annan person med Bos på stigen (och det händer inte så ofta) kan ni utbyta menande blickar, säkra i er övertygelse om att ni har något som är lite bättre och mer exklusivt än alla andra stackars jon på sin massproducerade, taiwanbyggda fuldämpning. Sen kan du även njuta av en nästan total avsaknad av marknadsföring, tillgång på reservdelar eller service. Sånt behövs inte när man säljer det som är per definition bäst.

Ensamma lördagkvällar kan du öppna din gaffel och njuta av hur vacker den är inuti. Tighta toleranser, allt hårdanodiserat och sammansatt som ett urverk. Inte för att du behöver öppna den, serviceintervallerna är jättelånga, utan bara för att det är mysigt.

Nä, men allvarligt talat får man en jäkligt fin gaffel med sjukt långa serviceintervall och många rattar att skruva på, om man nu lyckas faktiskt köpa en bör tilläggas.

marran skrev:
> När du köper Bos får du inte bara en gaffel,
> det är mer som att köpa in sig i en hemlig
> klubb.
>
> När du ser en annan person med Bos på stigen
> (och det händer inte så ofta) kan ni utbyta
> menande blickar, säkra i er övertygelse om att
> ni har något som är lite bättre och mer
> exklusivt än alla andra stackars jon på sin
> massproducerade, taiwanbyggda fuldämpning. Sen
> kan du även njuta av en nästan total avsaknad av
> marknadsföring, tillgång på reservdelar eller
> service. Sånt behövs inte när man säljer det
> som är per definition bäst.
>
> Ensamma lördagkvällar kan du öppna din gaffel
> och njuta av hur vacker den är inuti. Tighta
> toleranser, allt hårdanodiserat och sammansatt
> som ett urverk. Inte för att du behöver öppna
> den, serviceintervallerna är jättelånga, utan
> bara för att det är mysigt.
>
> Nä, men allvarligt talat får man en jäkligt fin
> gaffel med sjukt långa serviceintervall och
> många rattar att skruva på, om man nu lyckas
> faktiskt köpa en bör tilläggas.

+1
Exakt så är det. ;)
Bortset från att skruvdjäveln är svår att få loss.

Senast ändrad:
Plusettar på det samt vill tillägga att man vet att det är en riktig gourmetgaffel när man behöver använda köksutensilier vid service:

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    52 KB · Besök: 52
....men nej, trots värme kontrollerad av stektermometer, lite luft i och spännband på så snurrar skruvhelvetet bara runt som innan! Vad gör man nu...

PontusL skrev:
> Plusettar på det samt vill tillägga att man vet
> att det är en riktig gourmetgaffel när man
> behöver använda köksutensilier vid service:

Det såg bra Pontus. Jag skall göra ett försök idag. Du kan ju prova att gå högre upp i temp. Oljan och skruven håller säkert upp till 100 grader. Gummiringar är dock osäkrare.

Men testa du först så avvaktar jag ifall något går fel. ;)

Gjorde ett nytt försök idag: värmde till ca innertemperatur torskrygg (55 grader) med värmepistol (lödkolv tog ju 100 år att värma upp skruven), spände ihop, pumpade i lite extra luft.... Men nej, ingen lycka.
Har du kommit någonvart Robert?

Är det inte bättre att du helt enkelt bara frågar snällt om att få låna din frus nya fina HT och tar dig ut och cyklar istället Pontus?

PontusL skrev:
> Gjorde ett nytt försök idag: värmde till ca
> innertemperatur torskrygg (55 grader) med
> värmepistol (lödkolv tog ju 100 år att värma
> upp skruven), spände ihop, pumpade i lite extra
> luft.... Men nej, ingen lycka.
> Har du kommit någonvart Robert?

O-ringarna i gaffeln är med största sannolikhet vanliga nitrile ringar som tål kontinuerligt ca 120 grader så ni behöver nog inte vara rädda för att elda på lite.

Yes, där satt den!
Jag fick loss skruven och fyllde på med lite mer olja, typ 15ml Fox Float Fluid. De kom bara ut en liten droppe av något som kan ha varit samma gaffelolja som sitter i andra benet. Inget så tjockt som wt20 i alla fall. Körde min blåa i alla fall.
Jag hade 80psi i gaffeln och drog ihop den med ett spännband. Sedan slog jag på insexnyckeln med en hammare. Jag använde en insex på lednyckel. Den är lite styvare än den vanliga böjda. Efter ett knack så släppte skruven. Det satt ingen loctite på skruven, så det var en falskspår.

Jag struntade att ta isär gaffeln helt och hållet eftersom jag köpte den i höstas. Fyllde bara på mer olja i nedre lyftbenet. Petade först bort pistongen med den löst iskruvade skruven, så den inte täckte hålet. Jag satte sedan ihop gaffel fullt ihoptryckt enligt ett tips som jag hade läst någonstans. Skall tydligen vara bra med undertryck i nederbenet.

Robert skrev:
> Jag satte sedan ihop gaffel fullt ihoptryckt enligt ett tips som jag
> hade läst någonstans. Skall tydligen vara bra med undertryck i nederbenet.

Gör man så så får man lite bättre känslighet i början av slaget men med
risk att gaffeln inte orkar ut i full slaglängd. Testade detta tips på min
Lyrik men fick gå upp med 30 psi för att få den att sitta på 170mm slag.
men "rätt" tryck i hamnade den på ca 30mm in i slaget även utan att jag satt
på cykeln....

Kanske är anorlunda på Bos, dom är ju lite knepiga ;)

Hanson skrev:
> Robert skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag satte sedan ihop gaffel fullt ihoptryckt
> enligt ett tips som jag
> > hade läst någonstans. Skall tydligen vara bra
> med undertryck i nederbenet.
>
> Gör man så så får man lite bättre känslighet
> i början av slaget men med
> risk att gaffeln inte orkar ut i full slaglängd.
> Testade detta tips på min
> Lyrik men fick gå upp med 30 psi för att få den
> att sitta på 170mm slag.
> men "rätt" tryck i hamnade den på ca 30mm in i
> slaget även utan att jag satt
> på cykeln....
>
> Kanske är anorlunda på Bos, dom är ju lite
> knepiga ;)

Det du menar är att om Robert är rädd om sitt liv så rullar han tillbaka?

PontusL skrev:
> Gött Robert, då blir det ett nytt försök för
> mig ikväll!

Lycka till. Sätt gärna på spännbandet när hjulet är på och du står över cykeln och trycker på styret. Det var svårt att få ihop gaffeln genom att bara trycka på gaffeln mot golvet, där rattarna tar i först.
Det är inget tryck när du får loss skruven. Snarare undertryck.

Lustigt. När jag fick loss den första halva varvet, släppte jag på bandet, släppte ut luften och fick loss skruven lätt.
Det var en rätt tunn gänga på skruven. Kan ha dragits in snett av BOS?

Tillbaka
Topp