Erfarenheter av bältdrift och navväxlar

Selast

Ny medlem
Jag har blivit svårt sugen på en BMC Alpenchallenge AC02 med 8 växlat Alfine nav och remdrift inför vinterns pendling. Har hittils kört på en cross med både cantisar och mini-V bromsar och suktar svårt efter en hoj som det går att få stopp på även i snömodd och väta samt slippa allt underhåll av drivilina osv. Vad har ni för erfarenheter av bältdrift i snöslask, byggs det lätt upp gegga som orsakar överkuggningar? Hur långt klarar man sig på 8 växlar? Jag snittar 28-29 km/h totalt på mina 16 km från Täby till Stockholm inkl kilometrarna i innerstan. Inga megaberg på vägen heller. Alla synpunkter tas emot tacksamt innan jag trycker på köpknappen.

Alfine är väl ett bra nav men generellt tycker jag att nav-växel är kasst. Det är som att cykla i sirap. Jag sålde precis min navväxlade pendelcykel just för att navet stjäl så mycket effekt.

Jag har en Cube Hooper med 8-delat Alfine-nav och håller med om att det känns som man förlorar lite. Dock är hela cykeln lite finlandsfärja, så det kanske mest är det. Det jag tycker är värst är dock att det är för stora steg mellan växlarna, speciellt i mitten av spannet. Tyvärr verkar dessutom Alfine 11 inte löst det problemet, så jag tänkte göra samma resa som du, fast åt andra hållet. Ny, fin cross med hydrauliska skivor till höst- och vintergnuggandet!

Men, bortsett från ovanstående, har navet bara gått och gått. En rem tror jag bara förhöjer upplevelsen vintertid, dock har jag inte testat själv.

Jag har pendlat 14 km året runt i tre år med en Specialized Source Eleven. Den har Gates Centertrack rem och Alfine med 11 växlar. Remmen kan jag rekommendera 100 %. Inget krångel någon stans, någon gång. HELT underhållsfritt. Tystare än kedja, om nu det ska behövas. Inte helt gratis, det får medges. En ny rem kostar runt 900 kr, men jag kör efter tre år fortfarande på samma rem, och man kan inte se att den skulle vara på väg att ge upp. Den har töjt sig några millimeter, men inte så att jag har behövt spänna den.

Jag har aldrig haft några problem med snö eller modd. Centertrack ska ju rensa remmen innan modd kommer in i trånga utrymmen. Jag har inget att jämföra med, utan kan bara konstatera att det fungerar så bra man kan önska.

Vad avser Alfine 11 är jag 90 % nöjd. Alfine 8 har något mindre spann mellan högsta och lägsta växel (307 % jämfört med 409 &). Det får nog vara den resandes ensak huruvida detta räcker eller ej. Om man vill justera rem och drev för annan utväxling åker man nog på en hygglig kostnad, för detta är inte prylar som värmer hyllan på närmsta LBS direkt. Min hoj är utväxlad något åt det lätta hållet. Det händer att jag skulle vilja trycka på mer i nerförsbackar. Vikten är ju högre än än för kedjeväxlar, men man tävlar ju inte till jobbet, åtminstone inte jag...

Funktionen hos Alfine är OK. På 11 är det lite knepigt att få till justeringen perfekt, men det börjar bli bra nu, efter tre år... Underhållsbehovet är även här Noll. Åtminstone hittills.

Sammanfattningsvis: Du kommer älska underhållsfriheten, och acceptera mervikten och den begränsade möjligheten att justera utväxlingen. Skivbromsar på det blir pricken över i.

IMHO

har rejält dåliga erfarenheter av Gates första generationen. Skall väl vara bättre nu.
Förstörde av tre remmar innan jag gav upp.

Jag pendlar med Alfine-8. Det gäller att hitta rätt drevning för att det ska bli optimalt. Frågan är om den möjligheten finns på remdrift? Du vill inte hamna mellan två växlar med din optimala pendlingsutväxling. Det blir mer tydligt vid flacka partier än vid mer kuperad körning.

Pendlar varje dag med Nexus-8 och tycker det funkar finemang, just mellan 5-6 lite långt men annars är jag väldigt nöjd. Mkt underhållsfria! Läste nån undersökning också om att navväxel inte tar så mycket energi som man tror.

Sen finns ju Alfine som DI2 om man vill slippa ifrån att vajern kan krångla när det är riktigt kallt.
Men dreva så man normalt ligger på 5, 6 och 7 är viktigt för att man ska bli nöjd.

Tack för era svar! Eftersom det här ska bli en vinterpendlare så kommer den ju att vara besudlad med dubbdäck stora delar av användningstiden och om det då inte går lika fort utför som med racern på sommaren kan jag leva med. Av de nackdelar ni nämnt känns ingen så stor just nu att den inte skulle uppvägas av den enorma fördelarna av underhållsfriheten och möjligheten att få stopp på ekipaget i blött och snöigt väglag. Jag ska se om jag kan få till en bra deal på hojen och slå till.

Jag har pendlat 2x1 mil dagligen samt kört lite längre omvägar på hemvägen då och då sedan en månad med den Scott sub 10 jag köpte i juli. Att remdrivningen skulle vara tystare än en kedja är svårt att hålla med om men i övrigt fungerar remmen perfekt.
Drivningen är kontant, inte ett dugg svampig och någon effektförlust i navväxeln är åtminstone inte märkbar. Navet är tyst- inget klickande som de flesta naven - utom när man backar cykeln.
För de lokala förhållanden är Scotten för lågt växlat, de 4 lägsta växlarna har jag inte använt någon gång, men de övriga räcker väl. Malmö är väl inte känt för sina backar även om en stadsdel kallas just så.. :) Man trampar ur kring 40 kmh i högsta växeln.
Sadeln har jag bytt till min gamla Ideale 90, bekvämare för min bak, OEM-sadeln är lite smal för densamma.
Det 8-vx Alfine-navet har "kuggat över" vid något enstaka tillfälle och att växla under last går inte riktigt så smidigt som Shimano vill göra gällande.
Men; jag trivs väldigt väl med cykeln, ska bli intressant att genomlida ytterligare en skånsk vinter tillsammans.
Fö håller jag det med min erfarenhet av både nav- och utanpåliggande växlar för skitsnack att utanpåliggande växlar skulle vara lätare att sköta än navväxlar. Var sak till sitt.

Senast ändrad:
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Navväxlar är inte gjorda för att växlas under
> tryck.

Äh, vaffan. Det är ju som att säga att pawlsen i hubben (svengelska?) inte är gjorda för att gå i ingrepp under belastning....
(OK, det är lite klenare saker i naven, men i övrigt likt.)

Please be aware that use of the Carbon Drive system in ice and snow, can lead to the
teeth of the pulleys becoming clogged. This can lead to the belt being pushed off of the
pulley, or lifted up and ratcheting over it. Both of these possibilities could reduce the safe
operation of the system. For this reason, the use of the bike in snow and ice should be avoided.

Kanske inget bra system på vintern då?

Bengt-re skrev:
> Please be aware that use of the Carbon Drive
> system in ice and snow, can lead to the
> teeth of the pulleys becoming clogged. This can
> lead to the belt being pushed off of the
> pulley, or lifted up and ratcheting over it. Both
> of these possibilities could reduce the safe
> operation of the system. For this reason, the use
> of the bike in snow and ice should be avoided.
>
> Kanske inget bra system på vintern då?

Känns spontant som det ska till rätt mycket snö o slask för att det skall kunna ställa till problem för remdriften? Skärmar på så borde det bli en ickefråga.

perzzon skrev:
> har rejält dåliga erfarenheter av Gates första
> generationen. Skall väl vara bättre nu.
> Förstörde av tre remmar innan jag gav upp.

Jag har omvänd erfarenhet. Pendlar sommarhalvåret med gates belt drive första generationen. Den har fungerat helt otroligt bra. När förre remmen blev gammal (höll 3 år) så började den låta och bli svår att centrera. Bytte till ny rem. Fungerar perfekt igen. Köpte rem på team sportia, kostade 600 kr.

Jag kör en trek district 2010 singelspeed. Jag tycker respons och trampupplevelse är som med en bra kedja. Fast tystare och utan kladd från smörjmedel. Jag bara kör och och tvättar drivlinan när jag tvättar cykeln.

Vad gäller snö har jag begränsade erfarenheter. Men det har fungerat felfritt för mig. Men om det börjar frysa fast så kanske man kan få problem. Tror dock det ska vara väldigt speciella väderförhållanden om detta ska ske.

robrob skrev:
> Bengt-re skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Please be aware that use of the Carbon Drive
> > system in ice and snow, can lead to the
> > teeth of the pulleys becoming clogged. This can
> > lead to the belt being pushed off of the
> > pulley, or lifted up and ratcheting over it.
> Both
> > of these possibilities could reduce the safe
> > operation of the system. For this reason, the
> use
> > of the bike in snow and ice should be avoided.
> >
> > Kanske inget bra system på vintern då?
>
> Känns spontant som det ska till rätt mycket snö
> o slask för att det skall kunna ställa till
> problem för remdriften? Skärmar på så borde
> det bli en ickefråga.

Jo bra skärmar typ longboard borde lösa det problemet.

Bengt-re skrev:
> Carbon Drive
> Kanske inget bra system på vintern då?
Funkar det för MTB funkar det för snö (i de mer beboddaselarna av Sverige)
Nu vet jag inte vilken av Gates två modeller som är Carbon Drive men dreven är ju väldigt öppna i botten på båda så det verkar änna mindre risk än såndäringa keddja di har pöjka...

emmer skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > Carbon Drive
> > Kanske inget bra system på vintern då?
> Funkar det för MTB funkar det för snö (i de mer
> beboddaselarna av Sverige)
> Nu vet jag inte vilken av Gates två modeller som
> är Carbon Drive men dreven är ju väldigt öppna
> i botten på båda så det verkar änna mindre
> risk än såndäringa keddja di har pöjka...

Den ena heter centertrack (CDX) den andra mudport (CDC), bägge heter Carbon drive.
På den första modellen som salufördes var dreven slutna och en kant höll bältet på plats. Det var en mindre lyckad lösning eftersom damm och allmänt skit inte kunde evakueras från dreven utan komprimerades mellan bälte och drev.
För svåra förhållanden rekommenderas det något dyrare CDX-systemet som håller sig rent bättre än CDC.

För övrigt köper man en mudport-rem från Danmark för 495 DKK. 900:- pix verkar vara ett rejält överpris.

http://thewaytobike.dk/da/13-cykeldele

Senast ändrad:
I så fall finns det tre.
För den modell jag hade hade flänsar på ena sidan av dreven (utsidan fram, insidan bak) och ihåliga drev så att skiten ramlade rakt igenom.

perzzon skrev:
> I så fall finns det tre.
> För den modell jag hade hade flänsar på ena
> sidan av dreven (utsidan fram, insidan bak) och
> ihåliga drev så att skiten ramlade rakt igenom.

Det är CDC. Mudport.

Senast ändrad:
Så var menar du att skiten komprimeras? Mellan rem och fläns?
Det är skulle ju faktiskt kunna vara ett problem. Har aldrig tänkt på det.

perzzon skrev:
> Så var menar du att skiten komprimeras? Mellan
> rem och fläns?
> Det är skulle ju faktiskt kunna vara ett problem.
> Har aldrig tänkt på det.

Det är om det är så gammalt så botten i remhjulen är stängd (även om en rem aldrig ligger an där, förrs det blir några millimeter med skit).

Remmar som snurrar väldigt fort, eller som går iu olja, har ju problem med att dom sträcks sönder om fickorna i remhjulet är stängda på sidorna (dvs styrhjulet) elelr för breda.
Detta lär ju aldrig drabba en cykelrem (om man inte har problem med att vanliga kedjor sätter igen sig och kassetter sätts igen).

Jag har haft 2st Nexus 8 nav och båda visade samma problem dvs att dom kuggade över vid 5e växel när man tryckte hård, sen behövdeman trycka mindre och mindre hård för att få det att hända igen. Det kan möjligtvis beror på att jag växlade under för mycket tryck, men jag hade inte alls samma problem med Nexus 7… Om jag inte missminner mig så har Nexus 8 och Alfine samma innehåll.
Nu har jag bytt till utanpåliggande växlar vilket innebär att jag måste rengöra och smörja kedjan en gång i veckan under slaskperioden (mot 2 gånger per år när jag hade navväxlar!)

Hej Selast,

Gates Carbon Drive CDX remtræk kan kun anbefales til din vintercykel!
CDX er udviklet til at kaste skidt af remmen, og er udviklet i samarbejde med Spot Brand i USA. De er kendt for deres unikke MTB cykler, og CDX remtrækkes bruges aktivt i cyclocross races. Det bliver en bekymringsfri vinter uden rusten kæde.

Remmen er vedligeholdsfri – du kan vælge at spule den ren med vand efter behov. Men husk også at vælge en vedligeholdsfri cykel.

Vi har et stort udvalg af cykler med remtræk på www.thewaytobike.dk. Til hård vinterkørsel og med krav om gear vil jeg anbefale tout terrains X-over. Til Single Speed vinter/terræn kørsel vil jeg anbefale Spot Brands Rallye, og hvis det er helårspendling med høj fart på god vej vil jeg anbefale vores ”Mercedes” Spot Brand ACME med 11 Alfine gear og carbon gaffel.
http://thewaytobike.dk/da/tout-terrain/50-x-over.html
http://thewaytobike.dk/da/cyclocross-spot/42-rallye.html
http://thewaytobike.dk/da/urban-spot/1-spot-brand-acme.html

Remmen bør aldrig hoppe over ved ret opspænding. Check din rem med Gates Carbon Drive APP. Den måler remmens frekvens.
Du finder al information om Gates Carbon Drive og remtræk på:
http://thewaytobike.dk/da/content/12-alt-om-gates-carbon-drive-remtraek

Vores cykelmodeller fra tout terrain sammensætter du selv, og jeg har derfor skrevet lidt om gearvalg og gearrange. Her sammenlignes de populære Alfine 8, Alfine 11 og Rohloff 14. Grafen viser at du kan opnå høj fart med Alfine 11.
http://thewaytobike.dk/da/content/16-tout-terrain

Jeg håber det virker oplysende. Skriv gerne ved tvivl og spørgsmål! The Way to Bike er kendt for god service og kvalitet.

Mvh.
Heino TWTB

Pfaff skrev:

> För övrigt köper man en mudport-rem från
> Danmark för 495 DKK. 900:- pix verkar vara ett
> rejält överpris.
>
> http://thewaytobike.dk/da/13-cykeldele

En CDX-rem kostar 695 DKK = 890 SEK hos thewaytobike.dk. Känner inte till hur bra Mudport fungerar på vintern, men thewaytobike.dk rekommenderar CDX på en vinterhoj.

tobiascyklar skrev:
> Varför inte välja den betydligt bättre kittade
> radon skill 8.5 till ngt lägre pris eller iaf typ
> samma pris?
>
> http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-skill-8.5
> -434960
>
> Aöfine11, dynamo belysning, etc

Tack för tipset! Dock saknar den cykeln remdrift och jag har dessutom beställt BMCn nu.

Selast skrev:
> tobiascyklar skrev:
> -----
> > Varför inte välja den betydligt bättre
> kittade
> > radon skill 8.5 till ngt lägre pris eller iaf
> typ
> > samma pris?
> >
> >
> http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-skill-8.5
>
> > -434960
> >
> > Aöfine11, dynamo belysning, etc
>
> Tack för tipset! Dock saknar den cykeln remdrift
> och jag har dessutom beställt BMCn nu.

Attaboy!

Kul när flera vågar bryta konventionerna. :)
När jag tittar på min mudport-rem har jag svårt att föreställa mig hur den kan sättas igen av snö, men om vi får en sån vinter här i djupa södern lär jag väl få erfara. :)

Går väl iofs att avbeställa. jag tycker inte att kedja är nån underhållsfråga på navväxel, så tänkte inte på bältet :-)

Men BMCn sportigare.

Ni som har Gates bälten, hur kollar ni spänningen? Har ni investerat i verktyget eller finns det något annat sätt. Jag misslyckas med att ta hem Gates appen för iPhone.

Gällande växelspann är min uppfattning att man i flacka Sverige inte behöver mer än de 176 procent som Nexus 3 ger, i a f om vi pratar asfalt.

Jag gillar navväxel.

Vet att det finns appar och instrument, men kan inte förstå att det skulle vara så noga med remspänningen. På min hoj är vevpartiet excentriskt och det är en smula veckigt att justera, så jag har helt enkelt skitigt i det, även om remmen har slackat någon millimeter på tre år. Inte märkt någon nackdel med det. Men, vad vet jag?

Jag hade problem att det kuggade över om remspänningen var för dålig, och är den för hård så blir det trögt.

Någon som har erfarenhet av trasig rem? Bytte rem i juli 2025 cyklade fram till oktober för att börja igen efter vintern i mars 2026. Nu efter mindre än 6 månaders användning gick remmen plötsligt av. Remmen i övrigt ser väldigt fräsch ut och inte alls skadad. Värt att reklamera? går det ens reklamera? Detta var en cdn, har nu beställt en cdx.

Någon som har erfarenhet av trasig rem? Bytte rem i juli 2025 cyklade fram till oktober för att börja igen efter vintern i mars 2026. Nu efter mindre än 6 månaders användning gick remmen plötsligt av. Remmen i övrigt ser väldigt fräsch ut och inte alls skadad. Värt att reklamera? går det ens reklamera? Detta var en cdn, har nu beställt en cdx.

Det låter konstigt. Remmen går sönder om man spänner den tillräckligt hårt. Men då sliter tänderna snabbt och bryter de till slut av. Att remmen går sönder låter som en tillverkningsfel. Jag skulle skicka en bild till butiken och fråga om du kan reklamera.

Jag tror inte att man kan byta från CDN till CDX utan att också byta drev fram och bak.

har kört av remmen en gång, kom oväntat, men inte mer oväntat än att jag strax monterade en medhavd reservrem. bakgrunden gissar jag på den cykeln var ett flexigt vevparti.

förvaringen av reservremmen lär spela roll för dess livslängd, så den inte knickats under transporten hem till dig eller därefter längst ner i någon ryggsäck. en hård plastburk kan tänkas skydda.

vissa cyklar har spännare med dubbla spännhjul. de bör nog vara betryggande stora. för att undvika skarp dubbelknick...

Det låter konstigt. Remmen går sönder om man spänner den tillräckligt hårt. Men då sliter tänderna snabbt och bryter de till slut av. Att remmen går sönder låter som en tillverkningsfel. Jag skulle skicka en bild till butiken och fråga om du kan reklamera.

Jag tror inte att man kan byta från CDN till CDX utan att också byta drev fram och bak.
Blir nog att slänga iväg ett mail och testa, remmen vart beställd från Holland men verkar också gå att höra av sig till Gates direkt.

Som jag förstått det är dimensioner för cdn och cdx densamma men att material kan skilja i komponenterna. Exempelvis kom min cykel med ett framdrev i plast(?) eller någon form och kompositmaterial och vart rätt så slitet efter ett års användning (typ 10 mil i veckan vår/sommar/höst). Bytte mitt cdn framdrev till ett cdx i metall men fortsatte köra med en cdn-rem. Bakdrevet är fortsatt ett cdn metalldrev men har inte sett något slitage där ännu så det får sitta tillsvidare.

Blir nog att slänga iväg ett mail och testa, remmen vart beställd från Holland men verkar också gå att höra av sig till Gates direkt.

Som jag förstått det är dimensioner för cdn och cdx densamma men att material kan skilja i komponenterna. Exempelvis kom min cykel med ett framdrev i plast(?) eller någon form och kompositmaterial och vart rätt så slitet efter ett års användning (typ 10 mil i veckan vår/sommar/höst). Bytte mitt cdn framdrev till ett cdx i metall men fortsatte köra med en cdn-rem. Bakdrevet är fortsatt ett cdn metalldrev men har inte sett något slitage där ännu så det får sitta tillsvidare.

Ah, intressant. Jag visste inte att man kunde byta. Mitt framdrev i plast var också riktigt sliter efter fem år av vinterpendling. Som "tur" var både pedalerna fastrostade i vevarmarna och fick jag ett drev tillsammans med nya vevarmarna (som faktiskt inte var så dyra).

Tillbaka
Topp