Erfarenheter av Crescent zepto comp 2018?

Nakeri

Medlem
Efter flera år på spinningcykel ska jag nu bege mig ut i verkligheten. Jag vill kunna cykla både rundor och flerdagars/veckoturer och har blivit rekommenderad att titta på en cyklocross. Nu har jag hittat en på Blocket som verkar lovande pga bra pris och har bara gått ca 10 mil, men jag har hittat väldigt lite info om den på nätet när jag letat så nu undrar jag;

Har någon här inne erfarenhet av Crescent zepto comp 2018 och vad tycker ni isåfall om den???

Tack på förhand!

Hej, valet av en cyclocross alt en gravelbike är bra då de är lite roligare att cykla med och skönare att ta de fina grusvägarna med. Crescent ses väl i allmänhet här på forumet med lite oblida ögon. I sig inte något större fel på Crescent men de har inte riktigt lyckats att få till det på senare år i vare sig landsväg-, skogscykling- eller cross-segmenten.
Som första riktiga cykel så finns det fler val att välja bort än Crescent iaf, huvudsaken är att du prövar cykeln och det känns bra samt att du känner att du fått valuta för pengen....tids nog kommer du snegla på andra cyklar och sen sitter du i cykelträsket, där formeln för hur många cyklar man kan ha lyder: n+1 (n= antal cyklar du har och +1 är din nästa cykel)
Enkel och stor uppgradering är testa nya däck när du väl kommit igång, där har du mycket att vinna i körglädje
Lycka till och välkommen ut till IRL-cyklingen
mvh /C

Tack för ett fint svar!
Det tar nog ett tag innan jag har ekonomi till n+1 formeln men kan tänka mig att det är där en hamnar tillslut.

Okej men vad är det för ”fel” på Crescent mer specifikt?
Jag tycker jag får ganska mycket cykel för pengarna rent teoretiskt? nypris var 12995 och jag får den för 7500 isåfall. Den är servad i somras och har bara gått 10 mil.

Jag förstår ju att jag eg borde provcykla själv men det är svårt när cykeln är i Malmö och jag i Umeå. Min bror ska kika på den åt mig. Jag har dock provcyklat min kompis Merida som också är 52 tum och den passar mig bra, är det helt idiotiskt att gå på det? Eller skiljer det sig så mkt i vinklar osv?
Jag är 166cm lång och borde även enligt tabell ha en 52 tum.

Jag har tom vänner som cyklar på en så’n. Nå ja. En vän. :-) Verkar gå alldeles utmärkt.
Men du menar antagligen 52 centimeter ram om du är 166 kort. Hoppas jag verkligen.

Ordet man osökt kommer ocht tänka på när man ser och har testkört en Zepto är "osexig". Missförstå mig inte, Crescent överlag har många väldigt trevliga brukscyklar ( både utan och med el ) med en generellt ruskigt bra byggkvalite, så det är inget direkt "fel" på Zepto:n som sådan. Vill man ha en stabil och relativt komfortabel hoj med slitagedelar som är relativt billiga att ersätta så är den utmärkt. Sportig är den dock inte och körglädje saknas. Om en avgörande faktor är att man vill ha en pendlar / motionscykel med lite mer liv i sig ska man nog snegla åt annat håll, kanske mot en Scott Speedster gravel. I det segmentet med cyclocross och gravel bikes som inte kostar skjortan och även fungerar som pedlare till och från arbetet finns det ju hur många som helst att välja på... :)

Hej, bara ramstorleken stämmer så kan du finslipa sittställningen med sadelpositionen (sadelstolpens offset), längden på styrstammen. En cykel som ska passa bra och ge bra komfortabel distanscykling kräver lite tweakande men det är inte raketforskning, pröva dig fram! Det de flesta har emot Crescent idag är att de är "tråkiga" till utseendet och utrustade lika "tråkigt" med deras eget utrustningsmärke TEC (sadel, sadelstolpe fälgar, styre, styrlinda, däck mm). Därmed inte sagt att de är dåliga cyklar men med roligare däck eller som framtida investering ett nytt härligt hjulset som är lättare och rullar finare så kommer den att kännas som en ny cykel när du cyklat ett tag. En bra sadel tar ett tag att hitta och ibland kan en styrlinda eller ett styre med några graders skillnad i form göra stor skillnad också, men det är saker som alla lär sig med tid och är en del av cyklistresan som vi gör. Om du kollar ett cykelmärke och tittar på en specifik modellserie så ser du prisstegringen från alu-ram till kolfiber-ram men även inom ram-materialen så är priskillnaden oftast i bättre hjul/däck, bättre växelgrupp, finare växelvajrar alt elektrisk växling och små saker som vevlager, sadelstolpe, styre och ända ner till fästskruvar. Bra pris, pruta lite då den är från 2018 och du köper den via brorsan
Lycka till och låt benen tala för dig istället för cykeln ;-D
mvh /C

Tack! Dum fråga kanske men när du säger att den är utrustad med deras egen tex sadel, betyder det att en annan sadel inte ”passar”/ att det inte går att byta till en sadel som är av ett annat fabrikat?
det förekommer när det gäller snowboards och bildningar tex det är därför jag frågar.
Mvh/S

I stort sett vilken sadel, styre osv som du skulle vilja ersätta befintliga med kommer att passa. Allt sådant är så standard som det går på Zepto:n, så det är hur lungt som helst. Som cwh1973 var inne på så är det bara att Crescent använt sig av sitt undermärke ( precis som Trek kör Bontrager på sina cyklar ) för att bygga upp cykeln.

Har själv haft några Crescents genom åren och är väl införstådd med debatten kring dem :) trots det har jag faktiskt en kvar nu, en Zepto Pro. Den trivs jag väldigt bra med. Det kan vara inte så prisvärda cyklar. Man får passa sig lite där. Själv har jag aldrig köpt någon till fullpris iofs :)

Det där med deras egna komponenter. Det är ju som AntWig skrev fler stora tillverkare som har sina egna märken på prylarna. Men det är iaf standardprylar som du lätt kan byta ut om du vill.

Är väl såhär med Crescents komponenter...
Spectra = Lite billigare
TEC = Ligger ovanför Spectra, något bättre ska de vara.

Men är inte en 52cm lite stor om man är 166cm?

Tar gärna emot input på den saken!

Jag tänker såhär; jag var på en sportaffär för ett par år sedan när jag kom på att jag ville börja cykla ute, säljaren satte mig på en cykel direkt utifrån min längd och konstaterade att den verkade/blev liten. Min kompis Merida som jag testcyklat är 52cm med kortad styrstång (hon är 1cm längre än mig), känslan på den var att är ramen kortare blir det trångt för lårbenen(???) har haft det problemet på ”korrekt inställda” spinningcyklar också, att låren slår i styret när jag står upp och trampar (vet att d är nåt HELT annat men menat mer som en referens till min anatomi).
Kollade i en tabell som gick utifrån innerbensmått (76cm) och enligt den är optimal ramstorlek för mig 51cm. Steget under 52 på just denna cykel är 49cm och det känns ju litet istället.
Läste också nånstans att när det gäller längre turer är det bättre att cykeln ligger i övre spannet storleksmässigt än i det lägre?

Men ja hur tänker/tror/vet ni?

166 cm och 52 cm ram låter och känns onekligen lite off. Risken är att cykeln "känns fel" och att det känns som att man nästan sitter på överröret, även om det rent tekniskt går. Man vill inte riskera att ha en för stor cykel, det är tex en bättre väg att gå att förlänga stystammen om cykeln känns för kort än att gå upp en storlek. Inom rimlig gränns givetvis.

Det "tråkiga" svaret på din fråga är att man i detta läge nästan behöver testa cykeln för att känna efter, eller ha en testperson där man är väldigt säker på hur man ska jämföra dennes upplevelse av cykeln mot sin egna förväntade. En väldigt simpel men användbar tumregel är att när man står grensle över cykeln så ska man kunna sätta en knytnäve mellan överrör och skrev. Ibland kan den metoden fela om det är en ram där överröret är väldigt slopat, men så länge som ramen är av "klassiska" proportioner så är det en bra fingervisning.

Vi är alla byggda olika, vissa har långa ben i förhållande till överkropp, långa armar eller dylikt. Allt spelar in och finns enligt min mening inget klockrent svar på den frågan, att testa brukar alltid vara rätt väg. Storlekatabeller är en superbra grund, men, alla tillverkare har lite olika syn på saken, så vad någon tillverkare anser att en 52:a passar för behöver inte betyda att alla 52:or i världen passar storleksmässigt.

Senast ändrad:
166 cm och 52 cm ram låter och känns onekligen lite off. Risken är att cykeln "känns fel" och att det känns som att man nästan sitter på överröret, även om det rent tekniskt går.

Det "tråkiga" svaret på din fråga är att man i detta läge nästan behöver testa cykeln för att känna efter, eller ha en testperson där man är väldigt säker på hur man ska jämföra dennes upplevelse av cykeln mot sin egna förväntade. En väldigt simpel men användbar tumregel är att när man står grensle över cykeln så ska man kunna sätta en knytnäve mellan överrör och skrev. Ibland kan den metoden fela om det är en ram där överröret är väldigt slopat, men så länge som ramen är av "klassiska" proportioner så är det en bra fingervisning.

Vi är alla byggda olika, vissa har långa ben i förhållande till överkropp, långa armar eller dylikt. Allt spelar in och finns enligt min mening inget klockrent svar på den frågan. Storlekatabeller är en superbra grund, men, alla tillverkare har lite olika syn på saken, så vad någon tillverkare anser att en 52:a passar för behöver inte betyda att alla 52:or i världen passar storleksmässigt.

Jo, jag hör dig. Retro-racern jag har som vardagscykel just nu har 55cm ram och är helt omodifierad, det är för stort skulle inte vilja cykla längre än nån mil med den, men funkar ändå skapligt.

Köp den, cykla, gör enkla modifieringar vid behov. Sälj igen om det blir helt fel. Begagnat sjunker knappast i värde.

Tillbaka
Topp