Erfarenheter av cykel på Viking Line?

Jag behöver åka över till Åbo, Finland och sedan vidare till Tammerfors från Stockholm om ett par veckor.

Att ta med sig cykel på färjan om man åker nattbåten. Är det någon som har erfarenhet av det? Stöldrisk. Låsbarhet till båtens skrov? Annat att tänka på?

Vidare... är det någon som cyklat Åbo till Tammerfors? Ca. 180 kilometer. Några rekommendationer? Saker att tänka på?

Tack på förhand!

Inte åkt den båten på 15 år men då tror jag vi ställde in den i någon kombinerad datorrum/förråd. Men åkt många andra färjor och det har aldrig varit problem. Man får ju inte vara på bildäck när de stängt så känns tryggt. Ibland vill de köra cykeln med bagagetransport men då kan man (iaf på polen-förjan) säga att det är en ömtålig kolfibercykel och då får man själv bära ombord den till bagage-rummet. Det låses också vid avgång.

Cyklar du själv kan ett sådant här vara skönt när man ska handla mat etc. Med det hade jag oroat mig 0 på båten.

Inga problem, bildäck är låst under färden. Stöldrisk är i såfall gps, dyra ramväskor, verktyg mm.
Inte cyklat mellan Åbo och Tammerfors men det lär inte vara ett större problem att hitta vägar med lägre trafikintensitet.

Testa här https://www.bikeland.fi/sv/

Senast ändrad:
Jag åkte Åbo-Mariehamn och Långnäs-Stockholm förra året. Jag plockade av allt värdefullt och bar med mig, men cykeln i sig stod lutad mot en vägg. De flesta andra gjorde likadant, några låste fast cykeln i något annat, men det fanns inte så mycket plats för det vad jag såg.

Jag var med i en grupp på 10 cyklister som cyklade några dagar på Åland i maj
och vi åkte Viking Line från Sthlm både dit och hem
Som andra redan har skrivit stog cyklarna på det låsta bildäcket under resan, på en plats vi blev hänvisade till av personalen.

En sak förutom cykeltransporten du bör ha koll på:
Du måste ha med dig pass eller nationellt ID-kort annars få du inte åka med.
Det drabbade en man i vår grupp.

Men visst funkar vanligt körkort?
Fast ett svenskt körkort är väl formellt inte ett nationellt id-kort?
Även om det i Norden säkert ofta accepteras/godkänns.
(Och oavsett vad Schengen-avtal och andra överenskommelser säger
skulle jag aldrig åka utanför Norden utan giltigt pass.)

Fast ett svenskt körkort är väl formellt inte ett nationellt id-kort?
Även om det i Norden säkert ofta accepteras/godkänns.
(Och oavsett vad Schengen-avtal och andra överenskommelser säger
skulle jag aldrig åka utanför Norden utan giltigt pass.)
Tur då att Åland ligger i Norden då det var det inlägget handlade om som jag citerade.

Som nån nämnde är bildäcket låst under resan, men de öppnar ca30min innan du kommer i land. Jag brukar alltid låsa cykeln/hjulen men tror inte de behövs. Tar alltid in väskor, gps etc. Åker ett par ggr per år o har aldrig haft några problem.

Välj inte den stora vägen utan välj att cykla på de mindre vägarna. Ta riktning på Aura o sen spelar de inte så stor roll om du går norr/söder, beroende på hur långt du vill cykla. Jag hade kanske valt Oripää, som nästa Humppila, tagit en omväg o haft sista fikan i Valkeakoski innan Tammerfors.
+ Kycklingvingar (eller blodkorv om du är old school) i Tammerfors
+ Du kan alltid ta cykeln på tåget om de skulle krävas de

Åkte den färjan för en 5 år sedan. Men jag hade med en cykelväska i ryggan, packade ner cykeln och gick ombord med den och hade den i hytten. Det gick vart fall bra 🙂

Tänkte precis kommentera att körkort inte är en nationell ID-handling men verkade vara avhandlat redan i tråden utan slutligt facit. :)

Åkt till Åland med Viking Line 3 gånger. Stöldrisken obefintlig. Ibland har cykeln ställts mot en vägg där man kan remma fast den, andra gånger har den fått stå fritt nära utgången. Två av gångerna varnade de för att låsa eftersom de kunde behöva skära bort låsen av någon anledning.

Inte haft några problem. Förutom det eviga väntandet på att få cykla ombord.

I Tampere så är det munkar vid Pyynikkitornet som gäller, inget annat.

På sommaren är de mer noga med vilket id du har - så nationellt id eller pass.

Tillbaka
Topp