Erfarenheter av Engelbrektsturen?

Fredreik

Medlem
Jag körde min första tävling i söndags (Lida Loop). Det var roligare än vad jag hade väntat mig så jag funderar på att pressa in en tävling till i sommar.
Jobbet tar mycket tid på helger så jag funderar på att köra Engelbrekts just för att den ligger närmast mig.
Dock verkar just den tävlingen ganska impopulär? Varför? Dåligt underlag? Dåligt arrangerat?

Om någon har kört loppet så är jag tacksam för lite erfarenheter! :)

Engelbrektsturen är som sagt ny för i år. Banan liknar cykelvasan med mycke grusväg, 3 km asfalt, 2km stig. Banan är tekniskt lätt med några backar som är utslagsgivande. Jag har cyklat banan själv på 2:40 och gissar en vinnartid på 2:15-2:20. Norbergs CK brukar hålla hög klass på sina arrangemang och loppet går i vacker bergslagsnatur med start och mål på torget mitt i byn.

Men hallå!
Var e alla cyklisterna???

Själv är jag anmäld och klar!

Bilagor

• Skärmavbild 2011-07-11 kl. 23.43.04.png
    Skärmavbild 2011-07-11 kl. 23.43.04.png
    3.4 KB · Besök: 49
  • Skärmavbild 2011-07-11 kl. 23.43.18.png
    Skärmavbild 2011-07-11 kl. 23.43.18.png
    5.4 KB · Besök: 63
Det ska bli roligt med en ny tävling i LLC. En vinnartid på ca 2:15 låter perfekt för min del, gillar korta tävlingar.

Läste följande på Norbergs sida.
UTLOTTNING I MOTIONSKLASS
En mycket fin Giant XTC 2 29´er 2010.

Två tandblekningar samt två tandsmycken skänkta av Tandvårdsgruppen.

Perfekt när man har käkat godis och gurglat sportdryck i några timmar!

Provade banan med crossen och fick 3 punkteringar, otur kanske. Körde med slang. Kommar att ta MTB:n på tävlingen. Första halvan av loppet går ungefär samma sträckning som Engelbrektsloppet (skidor)och är bitvis rätt ojämn och det blir lite skakigt med cross. Svårt val dock.

2km singeltrack. Beror på hur man definierar stig. 12km av banan går på "skidspårsunderlag" där det på vintern går tre skidspår i bredd. De kör pistmaskin där på vintern men att ta sig fram med vanlig bil blir svårt. Det kanske är ett mellanting mellan stig och väg beroende på preferenser.
Ja, det mesta är grusväg.

Skidspårsunderlag? Tankarna går till Åsarna MTB Challenge, fy fan vilket uselt långlopp det var... Hoppas det är mer stig/väg där och att någon använder de spåren på sommaren, i Åsarna var det som en flera mil lång gräsmatta.

Anmälningar i tävlingsklasserna brukar dyka upp i samband med senaste datumet före det blir efteranmälningsavgift.

Jag skickade ett mejl till arrangören för att få lite mer info om underlaget. Här är svaret från tävlingsledaren:

"Vi har inte mätt upp exakt hur mycket stig, skogsbilväg samt grusväg det är.

De första 40 km följer skidklassikern Engelbrektsloppets spår och består av mer skogsbilväg än följande 40 km som består mest av grusväg. Lite medelsvåra stigar finns men inte mycket.

Stora likheter med Cykelvasans underlag. Vi har dock enbart asfalt vid start och målområdet samt ca 1 km utefter banan.

Engelbrektsturen är mer lättåkt än Mörksuggan.

Det som Poven skriver på happymtb stämmer mycket bra eftersom han har åkt banan ett flertal gånger."

Fasen, glömde igår.. Fast på beskrivningen låter det som väldigt mycket grusvägsrace, så nu får vi se om jag åker alls istället.

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Sedan hittar jag inte heller fredrikw i herrar
> elit...

He he, mig hittar man vanligtvis i den yngre gubbklassen (H30), inte i elit. Just denna tävling kommer jag nog dessvärre inte kunna köra, slog mig ganska rejält vid vurpan på Mörksuggan så min axel måste vila lite :( Hoppas vara tillbaka till Mera Lera 12h och de två sista långloppen i cupen (FMT och BST).

Globalistic skrev:
> "Lisa Störm, var god och anmäl dig nu".
> Sedan hittar jag inte heller fredrikw i herrar
> elit...

Gjort!

enduromannen skrev:
> Poven skrev: "Banan liknar cykelvasan med mycke
> grusväg, 3 km asfalt, 2km stig"
>
> menar du att banans 80 km innehåller 2 km stig...

Hm, låter lite trist med bara grusvägsrally. Kanske det blir Finnmarksturen i stället.
Hur är det med singeltrsck/stig på Finnmarksturen, ngn som vet?

Ja då var man anmäld i alla fall, rätt skönt med grusvägsrally ibland eftersom man inte behöver oroa sig så mycket för vädret då.

Känns nog som det får bli hardtailen till det här loppet.

Lite bilder från dagens runda på banan.Pilningen är påbörjad men var ej komplett.

DSC00134.JPG

Skidspårsunderlag
DSC00130.JPG

Skidspårsunderlag
DSC00147.JPG

Gammal banvall som man cyklar till och från klackberg.
DSC00133.JPG

Paserar ett gammalt tvätteri som rasade i vintras.
DSC00135.JPG

Klackbers skidstadion.
DSC00138.JPG

Flängan. Rätt ofta springer hönorna på vägen här.
DSC00140.JPG

Ut på sista slingan.
DSC00142.JPG

Gran som blixten splitrat. Kommer att tas bort innan tävlingen.
DSC00144.JPG

Grusväg.
DSC00146.JPG

Korsningen i Fragg.

Vädret ändras hela tiden och sedan beror det vart du hämtar info från men senast 5 dagarna så har;
Klart.se och smhi.se sagt att det blir det regn på Söndagen förmiddag.
Yr.no sagt mulet.

//Johan

Globalistic skrev:
> Kan ni vara tysta!! Jag försöker att sova!!!!!
SJÄLVKLART!

Ps/krya på dej/ds

jag tar gärna din plats. ska upp från karlstad nu, hade varit jävligt snällt så jag slipper betala 200kr extra för efteranmälan. ring mig är du snäll.

0730362085

Mvh
Rickard

Fasen vad bekvämt med en tävling nära hemmet, man får sova i sin egen säng, äta frukost framför teven, lugnt och skönt :)

Vilket underbart lopp! Bra arrangerat, trevliga funktionärer, bred och snabb bana. Jag kommer tillbaka nästa år! De tekniska partierna var ganska enkla ändå. Lite rötter å sånt. Mycket fina vyer, små sjöar mm.

mycket bra arr!
kul att MickeS vann, alltid lika glad när han vinner.
banan var snabb och inte speciellt backig. Jag snittade över 25 km/h med en punka och ett längre depåstopp, så snabba banor är det sällan i långloppscupen.
och hör och häpna, inga köer i skogen i motionsklass :) kan bero på avsaknaden av stigcykling iofs.

Tillbaka
Topp