Erfarenheter av Engelbrektsturen?

lite bildservice:

Micke vinner
noname2.jpg

Plats 2,3,4
noname.jpg

Arrangemanget och funktionärerna var riktigt bra, dock sög banan å det grövsta. 99% grusväg var allt annat än roligt. Man kan tycka att det bör finnas en del fina stigar även i trakten kring Norberg? Har banan samma sträckning nästa år avstår i alla fall jag från att komma.

Bansträckningen var ju sådan för att det var ett seednings lopp till cykelvasan och skulle därför vara lika enformigt.
När jag cyklade Engelbrekts turen ,ca 3mil (XC), för 2 år sedan så var det inte mycket grusväg alls att vila på mellan stigarna.
Jag tyckte dock att det var kul att prova på den här typen av mtb lopp där man fick pressa sig på ett annat sätt.

Det var ju ett lopp ganska olikt övriga i LLC. Passar mig bra men skulle inte vilja köra många lopp i den stilen. Påminner mest om hur långlopp brukar vara i Norge. Massor av grusväg och några enkla stigar.

Tyckte arrangemanget fungerade bra, lite trångt i början men det berodde också på att täten körde första 15km som om de var ute och rullade i det fina vädret.

Iggy_82 skrev:
-------------------------------------------------------
> Bansträckningen var ju sådan för att det var
> ett seednings lopp till cykelvasan och skulle
> därför vara lika enformigt.

Samtliga lopp i LLC är seedningsgrundande för Cykelvasan.

Bra arrangemang och väder men banan var ju inte så tok kul(gillade nog Engelbrekts mtb XC banan bättre när det begav sig.), fina stigar på sina håll(vackert på stigen efter ån bla) men massor av grus, grus och åter grus, härd

Ps super grattis till Mikael S Flockhart som lyckades med 1a platsen, inte illa att slå Landström på grus. Trdoe nog att han skulle äga på en sån här bana.

Senast ändrad:
Håller med om att banan var riktigt trist även om arrangemanget var bra som sådant.
Ett parti med lite längre stigcykling men annars var det inte längre partier än nåt 100-tals meter här och där. Lite jobbigt med allt grovt singel på skogsbilvägarna.

Jag måste vara helt tvärtom mot vad många andra tycker.
Många verkar tydligen tycka att grusvägar är något man vilar upp sig på.
Själv har jag inte det jobbigt i skogen och då jag kommer ur ett skogsparti är jag fräsch och då cyklar många runt mig väldigt långsamt och flåsar. Efter en stund har jag fått upp flåset på grusvägen och blir omkörd av samma åkare som jag just passerat. På en bana med +90% grusväg så blir det inte så bra för mig... ;)

Har börjat funderat över vad det finns för XC-lopp som inte är så långa men som är mer tekniska, säg som Loop 2 på Lida Loop i kanske 3-4 mil?? Nån som har förslag.

P.S. Tack Norbergs CK för ett bra genomfört arrangemang f.ö. D.S

Håller med Steos!! Jag kommer inte att dyka upp nästa år om inte banan innehåller med stig! Banvallen sista biten kändes som en enda låååååång raaaaak evighet att ta sig fram på! Med Eksjö färskt i minnet så kändes detta som en stor besvikelse med all grusväg!

Dock skall arrangemanget i sig framhållas med glada och trevliga funktionärer så där har jag absolut inget att klaga på!! Tvärtom!

Även om arrangemanget var bra fanns det brister. Det första som bör ändras är vägen efter starten. Vansinnigt att ha en 90 gr högerkurva in på en cykelbana så tätt på starten. Krokade i en där och flög i asfalten. Som tur var så åkte både jag och cykeln ut i vegetationen efter kraschen. Blodigt knä och chockad försökte man komma iväg men det var inte lätt på den smala vägen fullpackad med cyklister. Tog mig i mål på 2.50 så är rätt nöjd ändå med tanke på hur det kunde gått.

Andra halvan av loppet var ju inte kul. 3 mil grusväg i sträck... Hade hellre kört varv 1 två ggr, som ju bestod av mer terrängkörning och variation.

Uffe

Senast ändrad:
Patrik Lyckner skrev:
> Nån som vet hur d gick för de som gick omkull i
> en av backarna (nerför)på 2a halvan?

Jo då vi tog oss i mål alla som synade marken. Jag med ordentligt trasiga knän och ömmande bröstkorg.
Jag skulle också vilja ha ett allvarligt snack med den lätt efterblivna person som orsakade kraschen då han bestämde sig för att köra om utför när vi redan låg två i bredd. Han valde mittsträngen och behärskade absolut inte detta utan började fladdra och krokade i en av killarna och vurpan var ett faktum, mitt framför mitt framhjul.

Vi slogs inte direkt om några topp-placeringar varför jag undrar om dom inte tog en lite för stor bit när dom lobotomerade tomten?!?!

banan är ordentligt ändrad och innehåller bland annat MYCKET mera stig och branta höjder lite spångar som kommer vara snorhala imorgon eftersom det regnar idag osv..

Tigaz skrev:
> banan är ordentligt ändrad och innehåller bland
> annat MYCKET mera stig och branta höjder lite
> spångar som kommer vara snorhala imorgon eftersom
> det regnar idag osv..

Det var som f-n. Jag som satt på Furious Fred. Får se hur det går då.

Samtliga långlopp som jag deltagit i har varit leriga. Värst var Bockstensturen 2010. Risk för lerrally igen alltså?

Senast ändrad:
Ja det var ju en överraskning. Hade helt klart räknat med ett snabbt grusvägsrally.

Kanske var bra att jag valde Raceking istället för Furious fred. Vi får se!

Är det någon som har någon mer info om banan? Hur underlagen är fördelade kanske?

Om du jämför kartorna för 2011 och 2012 verkar det vara några rejäla omdragningar, men på det hela taget verkar banan vara sig lik, eller?

Då har ja bajkat mitt första mtb lopp. Sista tre milen va hemska, trött som tusan. Kom i mål precis över 4tim. Körde ht med tok mkt luft i bakdäcket. Räknas detta som ett lättkört lopp? Tyckte inte ja iaf:). Nån som vet om det finns nån som lägger upp nå bilder från loppet?

Grusvägsrally? Njae... Visst var det många mil på grusväg, men betydligt mer stig än jag väntat mig. Tyckte det var kul trots att det tog nästan en halvtimme längre än jag tippat. Stundtals väldigt lerigt i skogen. :)

aa shit säger jag bara.. dom partier det var omöjligt att köra på gick jag och sjönk stundtals ner med lera till knäna.. detta var bara för att det regnat typ hela sommarn! jäklar vad bitter jag var! fattar inte hur eliten kan komma förbi sådanna hinder jag menar 50 CM djupa hål!!! men dom åker visserligen först.. men ändå! det var ju inte precis grusväg för det..

Ja men nog är det 90% grusväg eller skogsväg, men ändå jobbigt som attan. Jag körde med Furious Fred och det var halt i skogen och på gräspartier. Hade varit bra däckval om det inte varit så blött nu var de för hala. Drog på en ordentlig krasch i starten också direkt i parken, tror jag körde på en sten edyl, lite oklart. Det hade i alla fall inte med däcken att göra. Kom in på 3.23 ca, men nu har jag rejält ont i knät efter vurpan tyvärr.

Kul! Mitt första MTB lopp, körde bara halvan då jag dragits med halsont hela veckan. Kul bana, jag var nog den enda som körde på cross. Det känns ändå som det rätta valet av vapen både i skogen och på grusvägarna. Hade ganska slitna Continental Cyclocross Race och dom funkade kanon förutom i de leriga branta uppförsbackarna där man fick köra lite hederlig CX och jogga upp.

Ridley skrev:
> Kul! Mitt första MTB lopp, körde bara halvan då
> jag dragits med halsont hela veckan. Kul bana, jag
> var nog den enda som körde på cross. Det känns
> ändå som det rätta valet av vapen både i
> skogen och på grusvägarna. Hade ganska slitna
> Continental Cyclocross Race och dom funkade kanon
> förutom i de leriga branta uppförsbackarna där
> man fick köra lite hederlig CX och jogga upp.

Imponerande att det funkade med CX. Själv var jag mycket glad att ha rejäla däck (Race King 2.2) och dämpare. Kom in på 3.23. Såg en hel del punkteringar längs banan så MTB borde vara att föredra. Vinnarna körde på MTB. Vad fick du för tid?

Otroligt fin bana med omväxlande lätta och ibland stenhårda (mycket grus och stora stenar) grusvägar, fina stigar som ibland var rejält leriga, en del småtrixiga skogspartier (men som var förhållandevis korta), riktigt tuffa backar och jättefina vyer längs banan. Otroligt bra arrangemang - heder åt Norberg. Kommer köra fler gånger helt klart.

Vore kul att höra av någon som kört detta lopp och Cykelvasan för att få en jämförelse.

Senast ändrad:
Hej
Det skrivs en del om stora stenar/grovt grus och det låter lite punkafarligt. Är det lagervis med vass sprängsten som ligger löst ni menar eller är det fast underlag och rundade stenar?

Hälsningar
Rickard

Har det blivit någon förbättring av banan eller är det fortfarande 90-99% grusväg som gäller? Funderar på om det är värt mödan att åka upp eller inte..

PeterNi skrev:
> Det har lagt till en stig till, lite trixig.
> Din procenträkning kändes inte riktig okej

En stig? Vad har dem då, 89 % grus?

Tillbaka
Topp