Erfarenheter av Fox Float CTD 2014?

jakester

Medlem
Hej alla,

Går i tankar på att köpa ny cykel till våren. Har läst och erfarit på närmare håll att Fox haft problem med CTD-funktionen under 2013.

Någon som vet om Fox har kommit till rätta med problemen till 2014?

Tar tacksamt emot svar eller hänvisning till trådar som diskuterat detta.

/Jakob

Axeland skrev:
-------------------------------------------------------
> Funkar kanon.

+1

Edit: Insåg nu att det inte snackades bakdämpare :-)

Senast ändrad:
jakester skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej alla,
>
> Går i tankar på att köpa ny cykel till våren.
> Har läst och erfarit på närmare håll att Fox
> haft problem med CTD-funktionen under 2013.
>
> Någon som vet om Fox har kommit till rätta med
> problemen till 2014?
>
> Tar tacksamt emot svar eller hänvisning till
> trådar som diskuterat detta.
>
> /Jakob

Kritiken har väl varit tvådelad.

Ena delen är att systemet faktiskt inte fungerade som det var tänkt på många 2013-gafflar. Det bör vara fixat och Trail-läget ska ha fått en lite tydliga plattform till 2014.

Den andra delen är mot hela tanken bakom systemet, att inte ge användaren några "riktiga" inställningsmöjligheter. Den kvarstår av uppenbara skäl men modellerna med Trail Adjust avhjälper det till viss del. Detta är nog mer än smaksak än något annat egentligen.

Jag har haft en 2013-gaffel med CTD och tyckte inte alls om den. Men efter att jag känt på ett par andra Foxgafflar (F100 och Float RL) insåg jag att gaffeln i sig var hel utan det var bara att jag inte gillade hur Fox gafflar känns till att börja med. Så det kan vara bra att försöka lista ut exakt vad det spys galla över, ibland är det fel sak.

Jag har en icke trasig evo talas 150 mm 2013

Det jag tycker är dåligt med den är att kör man med det rekommenderad lufttrycket så utnyttjar man kanske 110 mm av slaglängden. Därför kör jag med 10 psi mindre och, detta i sin tur gör att gaffeln dyker oerhört mycket vid inbromsningar.

Det som jag gillar med gaffeln är att den är så förbannat plush. Och jag tycker att CTD funktionen gör sitt.

Skulle jag köpa bara en gaffel idag skulle jag vilja ha en Pike.

Däremot tycker jag inte att köpet enbart skall bero på dämparna. Fox bakdämpare är riktigt trevliga tycker jag dock. Fick jag välja fritt nu så vill jag ha en cane creek db air, känns som man kan grotta ner sig rejält i inställningsmöjligheter där!

Faaan för dyra hobbys........

Har en FOX CTD evolution 2014 på min nya hoj o jag tycker att den funkar klockrent både i vanligt och i trail läge :)

Det har än så länge varit knäpptyst om 2014. Jag tror FOX "lanserade" 2014 rätt så mycket tidigare än vanligt. 2013 började problemen dyka upp i cykelpressen i december-januari och sen kom kunderna efter.

Jag har bara ägt en Fox, en F100 RL 29 med 100mm slag. Tyckte den var otroligt bra och "plush"; jag skulle uttrycka det som låg friktion och väldigt känslig (på ett bra sätt) för små ojämheter så man verkligen flöt fram med utmärkt fäste fram. När terrängen var "lagom" svår kunde jag emellanåt njuta av hur fint den gick. Smörmjuk liksom. När det blev hårdare tag och stökig terräng tyckte jag dock den föll igenom slaget för lätt. Jag experimenterade inte jättemycket med lufttryck och sånt dock.

Kör nu en betydligt enklare gaffel i form av en RS Recon. Den känns inte alls lika följsam, men tar igen rejält med kontroll när det blir brötigt. Men det är ingen en rättvis jämförelse för det är helt olika cyklar, hjul, slaglängd, offset, axelsystem etc.... :)

Kristoffer R: Lustigt. Jag har upplevt alla Foxgafflar jag kört som väldigt o-plusha jämfört med Recon och Revelation. Båda de senare upplever jag dock som ganska servicekrävande på så vis att de tappar i prestanda efter en 30-40h sen senaste servicen, de blir märkbart plushare efter en service. Kanske blir bättre om man har möjlighet att lägga cykeln upp-och-ned en stund före varje tur så att skumringarna blir ordentligt mättade med olja men jag tänker mig att oljan borde ta sig upp dit efter en stunds körning ändå.

Tillbaka
Topp