Erfarenheter av hjul med 30mm innerbredd

el_gabri

Aktiv medlem
Jag undrar om någon har erfarenheter att dela med sig av vad gäller hjul med ca 30/40mm inner-/ytterbredd 40-45mm djupa.

Jag har övervägt det för att lyckas få en något sånär aeroprofil på ett däck i verkligt mått 38mm. Användningsområde jag tänkt är asfalt och grusväg.

Men även att använda till bredare däck för grövre grus och mer stigartad cykling.

Det är nog svårt att säga nåt generellt i ett såpass extremt fall, då olika däck lär få olika profil när man kör med såpass bred fälg. Själv har jag med framgång kört 43 mm däck (edit: förra generationen Panaracer Gravelking) på fälg med 29 mm innerbredd i alla fall. Inga som helst problem.

Det är nog svårt att säga nåt generellt i ett såpass extremt fall, då olika däck lär få olika profil när man kör med såpass bred fälg. Själv har jag med framgång kört 43 mm däck (edit: förra generationen Panaracer Gravelking) på fälg med 29 mm innerbredd i alla fall. Inga som helst problem.
Tar gärna emot erfarenheter gällande specifika däck också.

Problem som jag hört talas om
• Däck blir överdrivet känsliga för däcktryck. Till den grad att skillnaden mellan att fälgen slår i backen och däcket blir för hårt och stötigt görs på 1 psi.

• den breda fälgen formar däck så att däcksidorna blir sårbara.

Hur högt fälgen är påverkar inte köregenskaper, förutom vindkänslighet.

Jag förstår inte vad du menar med "verklig mått". Måtten du får berör på bredden av fälgen.

Själva kör jag Specialized Tracer Pro på 27 mm fälg. Det är specad som 42 mm men är 45 mm bred på mina fälgar. Det funkar perfekt och är inte alls känsligt för trycket. Dina kombination är dock lite mer extrem.

Hur högt fälgen är påverkar inte köregenskaper, förutom vindkänslighet.

Jag förstår inte vad du menar med "verklig mått". Måtten du får berör på bredden av fälgen.

Själva kör jag Specialized Tracer Pro på 27 mm fälg. Det är specad som 42 mm men är 45 mm bred på mina fälgar. Det funkar perfekt och är inte alls känsligt för trycket. Dina kombination är dock lite mer extrem.
Jag vet att fälgens höjd inte påverkar däckets form. Jag ville bara beskriva mitt tänkta användningsområde för att få så bra feedback som möjligt.

Med verkligt mått menar jag, precis som du skriver, det mått däcket får på fälgen snarare än vad som står tryckt på däcksidan.

Med verkligt mått menar jag, precis som du skriver, det mått däcket får på fälgen snarare än vad som står tryckt på däcksidan.

Då tror jag också att det finns riskerna som du nämner. Om det verkligen blir problematiskt berör dock på modell av däcket, skulle jag tänka.

Tillbaka
Topp