Erfarenheter av knakande/knarrande cykel

Hej!

I samband med byte av bakväxel så uppstod ett väldigt påtagligt knarrande och knakande ljud vid trampning. Felsökning påbörjades genast. Efter att ha kollat många trådar här börjades med rengöring och infettning av sadel. Bortplockning av pedaler samt vevarmar. Isärplockning och rengöring och infettning av lager i pedaler. Vevlagret kändes väldigt mjukt och inget knarrande upptäcktes när vevarmar tagits bort och jag kunde vrida direkt på vevlagret. Fästena till vevarmar rengjordes och smörjdes, likaså framdrevet. Allt skruvades ihop men det störiga ljudet kvarstod. Testade att byta håll på kedjan då denna avlägsnades vid byte av bakväxlaren, men till ingen skillnad.

Slutligen testade jag att böja ut bakväxlaren något då växelörat vid något tillfälle fått sig en smäll innan bytet. Och detta gav resultat. Troligen kom kedjan i fel vinkel mot framdrevet och hakade i och skapade detta enormt störiga högt knarrande ljud. Efter denna väldigt enkla lösning så går cykeln numer ljudlöst igen. Tack för mig och glad påsk.

Jag skulle nog ta och rikta växelörat ordentligt, istället för att bara bryta lite i det. Risken är annars en rejäl bakväxelsallad med kraschad bakväxel, växelöra, kedja och ekrar, samt kanske mer därtill.

Jag skulle nog ta och rikta växelörat ordentligt, istället för att bara bryta lite i det. Risken är annars en rejäl bakväxelsallad med kraschad bakväxel, växelöra, kedja och ekrar, samt kanske mer därtill.
Absolut, det bästa är att byta hela örat vilket troligen kommer göras. Men tyckte det var ett intressant fynd att växelörat kan ställa till med så mycket oljud ?

Har också gjort samma misstag. ? Hade en cykel som började knaka efter en mallisresa (där jag bla monterat av bakväxeln för flygresan)
Kan vara väldigt svårt att lokalisera ett knak.

Problemet är alltså löst och du är nyfikten på andras knack? Ja genom åren så har väl allt knackat som kan knacka för mig. Lite grovt uppskattat så har det i ungefär 5 fall av 10 varit pedalaxelns infattning i vevarmen.

Min MTB knakade som tusan lite då och då, oftast när jag tog i och trampade lite extra hårt, men inte alltid. Inte helt lätt att reproducera det. Men till slut började vevlagret att glappa och då insåg jag att det var det som var slut. Nu funderar jag på om jag bara ska köpa ett nytt vevlager, som är av typen ISIS, eller om jag ska uppgradera både vevlager och veparti t.ex. till utanpåliggande lager och ett tvådelat vevparti. Anledningen till att jag funderar på att uppgradera är att jag läst en hel del hemsidor som tyder på att ISIS inte är den mest hållbara lösningen.

Vill dock inte lägga några större pengar på hojen då det är en gammal häck som inte har något värde. Billigaste lösningen kanske iaf. är ett nytt ISIS-vevlager för ca. 500:- och förhoppningsvis håller det ytterligare ett par år åtminstone. Det nu trasiga vevlagret har suttit på sedan cykeln var ny 2005.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp