Erfarenheter av nässpray med saltlösning?

V8-Robban

Medlem
I senaste numret av Kadens (nr6:2006) finns en liten artikel som berättar att svenska längdskidlandslaget använder nässpray med saltlösning, för att hålla förkylningar borta.
Studier visar att man kan förebygga förkylningar genom att regelbundet spraya näsan med saltlösning. Saltlösningen hjälper kroppen att transportera bort smuts, virus och bakterier från nässlemhinnan. Längdskidlandslaget har rekommendationen att använda saltlösning hela året. Men allra mest nässpray använder de på vintern, då den kalla luften minskar blodflödet i nässlemhinnan och gör den torr.

Detta låter vettigt, men dessvärre innehåller inte artikeln närmare information om lämplig dosering av sprayen. Finns det någon här på forumet som har erfarenheter av saltlösningen?
Jag gjorde en snabb sökning, och hittade då en tråd där någon tyckte att man kunde spraya i sig en hel flaska Renässans per dag. Tycker att just den doseringen verkar vara i häftigaste laget...

Rätt doserad koksaltlösning har nog ingen övre gräns. När jag har problem med näsa/bihålor så använder jag mycket Renässans.
Vill man gå ett steg längre så sköljer man näsan också... Men man kanske ska komma ihåg att snoret i näsan är till för att skydda och hålla näsan fuktig så det bör ju få stanna kvar.

är inte Renässans en typ av nässkölj?
sol-neti.jpg

ser inte så sexigt ut, men jag gissar att det är effektivare än att spraya med saltlösning.

va fan? den där bilden hade dom ju kunnat gjort me nån gammal hagga istället för en relativt fräsch tjej. eller e de meningen man ska inse att även vackra människor sköljer näsan?

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> markus var snabb och svarade innan jag hade
> ställt frågan, och dissade samtidigt mitt
> förslag. schysst tajming.

Alltså, jag tror att måttliga mängder koksaltlösning i näsan har en god profylaktisk verkan.
Jag själv mår bra av koksaltlösning, och är aldrig så frisk som när jag badar flera gånger om dagen i saltvatten typ medelhavet och får nässköljningen på köpet.

Men jag har bittra erfarenheter av hur det kan bli om man är sjuk och sköljer näsan. Men som sagt, det är mina bihålor, andra kanske inte alls har det här problemet.

Mike å skrev:
> En sån här
> http://www.entpro.com/hem/irrigator.html köpte
> jag på apoteket för att kunna spola ur hornet
> med nu när jag har fått var i bihålan som vill
> rinna ner i näsan och lukta fan.
> 99 spänn kostade den.

bra mao?

Annars är ju det gamla tipset att tvätta händerna ofta som fan i vinterkräksjuketider och förkylningstider. Speciellt före maten. Man har helt sjukt mycket baciller på händerna, om ni bara visste :)

felis tigris skrev:
>> bra mao?

Ja den fungerar i alla fall som det är tänkt.
Skönt att kunna andas lite frisk luft en stund efter sköljningen:)
Om det sen gör någon nytta vet jag inte, har även fått en cortisonspray på recept men inte fan slutar det för det:(

En stor fördel med sprutan är i alla fall att den kommer vara perfekt till nästa gaffelservice.

Det behövs bara en stump plastslang och en liten kastrull. Lägg i en tesked salt i en eller två deciliter vatten,koka upp,svalna av, håll för ena och dra in,blås ut, upprepa en gång,näsan blir som ny:)

Markus F skrev:

> Men jag har bittra erfarenheter av hur det kan bli
> om man är sjuk och sköljer näsan. Men som sagt,
> det är mina bihålor, andra kanske inte alls har
> det här problemet.

Bittra erfarenheter? Förklara gärna mer...

Man kan få ännu jävligare bihåleproblem som sabbar en hel sommar.

velman skrev:
Förklara gärna mer...

En såndär gamla stan variant har jag iallfall, fungerar bra, har bara haft den i en måndad så "the jury is still out" så att säga.

jd_nos.jpg ht=467

Johannes lär sig njuta...

Nässköljning är helt grymt både i förebyggande syfte och under själva förkylningen. Det rensar ut all skit/sväller av bihålorna och det blir går mycket lättare att andas efteråt.
Mitt recept:
2 tsk salt, till 5dl varmt vatten (går att köra med kranvatten rakt av)

Kör i din avlagda flaska utan sportdryck bismak...2 gånger dagligen. Slappna av så mycket som möjligt i gommen för att undvika kallsupar.

Notera att NHL proffset Niklas Lidas Lidström sköljer ofta och mycket!

//F

Tillbaka
Topp