Erfarenheter av SKF Bas600 vevlager?

waikato

Aktiv medlem
Någon som har lyckats testa vad dom går för i verkligheten? 10 000 mil eller 10 års garanti låter ju minst sagt lovande.

Constructeur0700.webp

På nätet verkar åsikterna vara lite delade. Men överlag positiva.
Har dock funnit två vittnesmål gällande axelbrott efter inte alls många mil.
9721694205_181d20a15e_z.webp

En analys av vad svagheten kan ligga i finns här
(Samma sajt bilderna är tagna från.)

Skulle vara spännande o höra i fall någon faktiskt har lyckats köra slut på ett.

Spontant låter det ju som en freak accident att dra av axeln sådär. Det är ju inte direkt typiskt faliure mode för ett fyrkantslager.
Om själva lagret är bra kan jag inte svara på men garantin är ju där oavsett.
Tror iofs jag fått ut 50k km ur mina Shimanolager för under 200kr st. Så motivet för detta kanske inte är så stort.
4kantslager känns som ett löst problem.

Tror iofs jag fått ut 50k km ur mina Shimanolager för under 200kr st. Så motivet för detta kanske inte är så stort.
4kantslager känns som ett löst problem.
Det där är en galen siffra i förhållande till livslängden på de jag använder. Har ett kassettlager i min Nishiki som havererat nu, tror det gick ca 10 % av vad du får ut.

Vad Rene Herse skrev efter fem års försäljning är nog en hyfsat rättvisande beskrivning, det finns en risk för axelbrott på det lagret men den är liten.

Jag tror jag köpte mitt första SKF-lager 2008. Har sådana nu på 3 cyklar. Enligt mina anteckningar har de snurrat ca 15000 mil tillsammans utan några som helst problem. En verklig ”fit-and-forget”-produkt.
Trevligt att höra. Vet du månne hur långt det mest använda av dem kan ha rullat?
Är det ISIS eller JIS?

Har du hittat ngn annan än Jan Heine som säljer det fortf?
Jag har beställt ett franskgängat av veloform, men Anders väntar i sin tur på att Janne ska skicka till honom. De verkar vara lite småbesvärliga där på andra sidan vattnet..

Men vad jag hört köpte Heine upp hela lagret när produktionen lades ner i Schweinfurt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp