Erfarenheter av Thule cykelhållare?

BMF

Medlem
Är sugen att köpa cykelhållare till bilen. Kör en nissan juke och är inte så jättesugen att lasta den på taket. Aningen för hög bil för det tycker jag. Har tyvärr inget dra men såg att Thule har en hållare man spänner fast bak på bilen. Någon som har erfarenhet av denna? Funkar det bra? Sabbar den lacken? Repor etc.

Senast ändrad:

Aron

Moderator
Jag har haft en sån där bakluckesmonterad sak. Det var Thules toppmodel.

Den lämnade märken i lacken
Den fungerar inte på alla bilar, kolla noga att alla fästpunkter är metall och att det inte sitter någon plastkåpa på "fel" ställe.
Att försöka komma åt något i bakluckan med cykel monterat hamnar någonstans mellan bökigt och farligt

Jag sålde den rätt snabbt och rankar bakluckesmonterat som den absolut sämsta transportmetoden. Det enda positiva är att man får med sig cykeln.

Köp hellre en pall att ha i bilen.

Tomcat1

Aktiv medlem
Det är precis som de tidigare har skrivit i tråden.

Jag hade baklucke-monteringen och sabbade bilens värde tack vare det. Gjorde om och gjorde rätt när jag köpte Merca med fast monterad krok och kan idag gasa 0-150 med cykeln bakpå utan problem.

Herrcykel

Aktiv medlem
Allt har givetvis sina för och nackdelar, lite beroende på biltyp och cykelmodell också förstås, men så här känner jag:

- På taket om du vill ha enkel, snabb, säker fastsättning och en ren cykel efter transporten, dock kan det vara högt upp...
- På dragkroken om du inte vill/orkar lyfta cykeln så högt, smidigt, men cykeln blir grymt skitig-särskilt vid blöta vägar, risk för brännskador på däck/fälgar vid avgasrören...
- Med ställning monterad på bakluckan - Nej, nej, aldrig!! Skadar bilen och risk att tappa hela rasket...
- Inne i bilen om du orkar montera ner cykeln lite, om man plockar av hjulen + sadel med stolpe så blir en cykel ganska liten..
För övrigt så säljer Thule inget skräp, brukar funka bra!

BMF

Medlem
Att Thule skulle sälja något dåligt känns ju tveksamt. Men samtidigt har ju alla olika referenser på vad som är att sabba bakluckan. Jag är av den petiga sorten så jag fick mina varningstankar bekräftade här.

Då återstår nog takmontering. Takräcke och cykelhållare för tak är billigare än drag då jag inte har det. Och lär inte montera heller tror jag. Får helt enkelt hitta en smidig lösning på pall att ha i bilen. ?

gsb

Aktiv medlem
Herrcykel sa:
Allt har givetvis sina för och nackdelar, lite beroende på biltyp och cykelmodell också förstås, men så här känner jag:
- På dragkroken , risk för brännskador på däck/fälgar vid avgasrören...

Detta löses med ett bra dragkroksställ som håller cykeln tillräckligt högt.

Snefan

Aktiv medlem
Thules VeloCompact serie funkar fin fint.. Ingen avgasgrillning av däck elr ram. Finns för upp till 4a cyklar. Tipp funktion när man vill in i bagaget utan att plocka bort cyklarna.. Låsbara detaljer för att fördröja när klåfingriga typer vill fram.. Smidig att lasta in i bilen när man lastat av cyklarna.
Har funkat för oss utan problem 2sommrar nu...

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Snefan sa:
Thules VeloCompact serie funkar fin fint.. Ingen avgasgrillning av däck elr ram. Finns för upp till 4a cyklar. Tipp funktion när man vill in i bagaget utan att plocka bort cyklarna.. Låsbara detaljer för att fördröja när klåfingriga typer vill fram.. Smidig att lasta in i bilen när man lastat av cyklarna.
Har funkat för oss utan problem 2sommrar nu...

Bara allmän info till TS: låt inte de där små låsen få dig att tro att du kan lämna cykeln på taket/bakom kroken över natten. Många har lärt sig den hårda vägen att man kan bli av med hojen när man gör det.

BJS

Aktiv medlem
BMF sa:
Är sugen att köpa cykelhållare till bilen. Kör en nissan juke och är inte så jättesugen att lasta den på taket. Aningen för hög bil för det tycker jag. Har tyvärr inget dra men såg att Thule har en hållare man spänner fast bak på bilen. Någon som har erfarenhet av denna? Funkar det bra? Sabbar den lacken? Repor etc.

Jag har haft en thule bakluckehängd hållare. Fungerade bra på min bil och gav inga märkbara skador på bilen. Men skaffade dragkrok sedan och en thule dragkrokshängd hållare vilket är smidigare. Speciellt som man kan komma in i bakluckan med cykeln på plats.

Nypåmtb

Aktiv medlem
En enorm fördel med takmonterat är att man alltid har med sig hållaren. Grymt skönt att slippa vändan in i garaget eller förrådet när man är lite stressad och vill iväg så fort som möjligt.

Johge

Aktiv medlem
Nypåmtb sa:
En enorm fördel med takmonterat är att man alltid har med sig hållaren. Grymt skönt att slippa vändan in i garaget eller förrådet när man är lite stressad och vill iväg så fort som möjligt.
Visst kunde det vara så om inte takmonterade cykelhållaren hade fört massa oväsen vid hastigheter över 90km/h...Nä den monteras av å på på 2-3minuter varje gång den behövs. Har även en velocompact 927 och den är jag väldigt nöjd med

Yeew!

Aktiv medlem
Nypåmtb sa:
funkar det bra för fatbike också? Den här plastrännan på 925 t ex.

Till thules dragkrokmonterade finns längre spännband att köpa;
funkar det bra för fatbike också? Den här plastrännan på 925 t ex.
För takmonterat finns fatbikeadaptrar till ett par modeller;
https://www.thule.com/sv-se/se/bike-rack/accessories/thule-proride-fatbike-adapter-_-598101
https://www.thule.com/sv-se/se/bike-rack/accessories/thule-upride-fatbike-adapter-_-599100

ooms

Aktiv medlem
Herrcykel sa:

- På taket om du vill ha enkel, snabb, säker fastsättning och en ren cykel efter transporten, dock kan det vara högt upp...
- På dragkroken om du inte vill/orkar lyfta cykeln så högt, smidigt, men cykeln blir grymt skitig-särskilt vid blöta vägar, risk för brännskador på däck/fälgar vid avgasrören...
- Med ställning monterad på bakluckan - Nej, nej, aldrig!! Skadar bilen och risk att tappa hela rasket...
- Inne i bilen om du orkar montera ner cykeln lite, om man plockar av hjulen + sadel med stolpe så blir en cykel ganska liten..
+1 på den sammanfattningen.
För mig blir det takmonterat alla dagar i veckan, då jag även är rädd om bilens inre. Baktill på bilen är aldrig nåt alternativ, pga nedskitning. Räcker ju med 500m på en torr grusväg för att cykeln ska vara helt nerdammad, blöt väg vågar jag inte ens tänka på.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Johge sa:
Nypåmtb sa:
Visst kunde det vara så om inte takmonterade cykelhållaren hade fört massa oväsen vid hastigheter över 90km/h...Nä den monteras av å på på 2-3minuter varje gång den behövs. Har även en velocompact 927 och den är jag väldigt nöjd med

Mina låter inte och får sitta på året runt.

BMF

Medlem
Raggamuffin sa:

Att låta takräcket sitta på jämt skulle jag aldrig göra.
Högre soppaförbrukning, okej minimalt men ändå...
Låter mer i bilen.
Och sedan så fastnar dom med tiden. Har kapat bort tackräcken två gånger. Då på yrkesfordon där räcket suttit i tre år. Men fastnar gör dom med tiden.

Lutar åt takräcke och cykelhållare för taket helt enkelt.

rix

Aktiv medlem
ooms sa:
Herrcykel sa:

+1 på den sammanfattningen.
För mig blir det takmonterat alla dagar i veckan, då jag även är rädd om bilens inre. Baktill på bilen är aldrig nåt alternativ, pga nedskitning. Räcker ju med 500m på en torr grusväg för att cykeln ska vara helt nerdammad, blöt väg vågar jag inte ens tänka på.

Köp ett riktigt ställ med plattform så blir den inte skitig. Däremot uppe på taket blir de ju skitiga så fort man åker längre än någon mil, helt blästrad med insekter. Det korrekta svaret är ju dock båda, svårt att få med alla cyklar på bara taket eller kroken!

Johge

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Johge sa:
Nypåmtb sa:

jag har Thules slimmade wingbars, med bara dom på taket börjar det inte låta förrän man kommer upp i olagliga hastigheter men så fort cykelhållaren (Proride591) sitter på så börjar det tjuta?

Freddie L

Aktiv medlem
Thule säljer långa spännband till fatbike som tillbehör. När jag, vid ett speciellt tillfälle, skulle få med tjockisen på mitt Easyfold (för tre) fick jag använda lösa spännband. Lite meckigt, men inte värre än att jag inte kommit mig för att köpa de långa orginalbanden, så nästa gång blir det väl på samma sätt.

Det som är viktigt med Thule ställen är att man väljer rätt sort om man ska köra boost-hojar. Går dåligt på vissa.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Freddie L sa:
Det som är viktigt med Thule ställen är att man väljer rätt sort om man ska köra boost-hojar. Går dåligt på vissa.
Jaha, men, det var just det som var prylen. Har min boost-hoj med 3" och kikar på ett VeloCompact 925 (två cyklar). Funkar det? Det ser iaf bra ut på bild :)

Randigeralf

Aktiv medlem
Freddie L sa:
Thule säljer långa spännband till fatbike som tillbehör. När jag, vid ett speciellt tillfälle, skulle få med tjockisen på mitt Easyfold (för tre) fick jag använda lösa spännband. Lite meckigt, men inte värre än att jag inte kommit mig för att köpa de långa orginalbanden, så nästa gång blir det väl på samma sätt.

Jag har också provat spännband på tjockisen. Det var skräp eftersom den sticker ut på sidorna och tar vind. Då håller det för dåligt.
Måste leta upp de där extra långa banden från Thule.

Om det hjälper någon så funkar det utmärkt med 29 plus dvs 3 tum däck på easyfold 930. Men det kanske inte säger något om velocompact 925 om de nu inte har standard på remmarna.

Freddie L

Aktiv medlem
Sambal Oelek sa:
Freddie L sa:
Jaha, men, det var just det som var prylen. Har min boost-hoj med 3" och kikar på ett VeloCompact 925 (två cyklar). Funkar det? Det ser iaf bra ut på bild :)
Du, jag är osäker, men vill minnas att någon annan skrivit att ”Compact” är tight. Prova att sök lite på forumet så borde du hitta nåt.

På min Easyfold 3 går det fint på de två inre platserna, men borde bli tight på de yttre (barncyklarna ligger gaffel mot bakväxel typ).

Edit: För att förtydliga, på Easyfold 3 är det större utrymme mellan de inre än de yttre platserna.

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
Randigeralf sa:
Freddie L sa:

Jag har också provat spännband på tjockisen. Det var skräp eftersom den sticker ut på sidorna och tar vind. Då håller det för dåligt.
Fast tror du att orginalbanden håller det så mycket stadigare? Jag körde rätt långa spännband och snurrade fast hjulen på två ställen var och kors och tvärs i ställets ram. Som sagt, meckigt men stabilt, körde hem 6 timmar utan strul. Skulle jag tro att jag skulle köra tjockisen någorlunda regelbundet skulle jag förstås också köpa orginalbanden.

Aron

Moderator
Thule har utbytbara hjulrännor till en del av sina modeller. Kan vara värt att kollas upp för den som vill transportera cyklar med knubbiga däck.

JPL

Aktiv medlem
Jag har Thule-ställ både för tak (proride) och för dragkrok (Euroway). Takhållarna har jag knappt använt sedan jag köpte det nya dragkroksstället för 6-7 år sedan.

Problemen som beskrivs med dragkroksställ är helt klart väldigt överdrivna och nästan tagna ur luften. När jag åkt riktigt långt, tex bilat ner till Italien så har jag använt ett skyddsöverdrag från Biltema. (Mest för att det inte ska se så lockande ut för tjyvar, men även ifall 150 mil i regnväder smutsar ner lite.) När jag kör mellan Skövde och Roslagen (sommarstället), 35 mil i klassiskt svenskt blandväder så är det inte många stänk på yttersta cykeln, utan tar typ 5 min att torka av om det ens är något.

Senast ändrad:

Randigeralf

Aktiv medlem
Freddie L sa:
Randigeralf sa:
Freddie L sa:

Fast tror du att orginalbanden håller det så mycket stadigare? Jag körde rätt långa spännband och snurrade fast hjulen på två ställen var och kors och tvärs i ställets ram. Som sagt, meckigt men stabilt, körde hem 6 timmar utan strul. Skulle jag tro att jag skulle köra tjockisen någorlunda regelbundet skulle jag förstås också köpa orginalbanden.

Precis så var det för mig också. Man får spänna lite mer med vanliga spännband än med original.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Freddie L sa:
Sambal Oelek sa:
Freddie L sa:
Du, jag är osäker, men vill minnas att någon annan skrivit att ”Compact” är tight. Prova att sök lite på forumet så borde du hitta nåt.

På min Easyfold 3 går det fint på de två inre platserna, men borde bli tight på de yttre (barncyklarna ligger gaffel mot bakväxel typ).

Edit: För att förtydliga, på Easyfold 3 är det större utrymme mellan de inre än de yttre platserna.
ok, sökte lite, verkar som det funkar fint för fatbike men blir trångt med två cyklar då. Det låter perfekt! :) det får gärna vara optimalt för EN cykel men om jag nu skulle mot förmodan lyckas locka med tjejen kan man få dit en till. Fördelen ska ju vara då att det blir ett ganska lätt ställ och det är ju alltid positivt.

Här är tråden...
https://happyride.se/forum/read.php/1/3092238/3092302

Yeew!

Aktiv medlem
Kollade Thules hemsida, skiljer lite mellan modellerna:

Thule EasyFold XT 2 - Avstånd mellan cyklarna 22 cm
Thule EasyFold XT 3 - Avstånd mellan cyklarna 22/19 cm

Thule VeloSpace XT 2 - Avstånd mellan cyklarna 25 cm
Thule VeloSpace XT 3 - Avstånd mellan cyklarna 19 cm

Gemensamt för de fyra hållarna ovan;
Justerbara pumpspännen med extra långa hjulremmar gör det enkelt att fästa fatbikehjulen (hjul på upp till 4.7 tum) vid transport

Thule VeloCompact 2 - Avstånd mellan cyklarna 19 cm
Thule VeloCompact 3 - Avstånd mellan cyklarna 19 cm

Thule EuroRide 2 - Avstånd mellan cyklarna 17 cm
Thule EuroRide 3 - Avstånd mellan cyklarna 17 cm

Thule RideOn 2 - Avstånd mellan cyklarna 19 cm
Thule RideOn 3 - Avstånd mellan cyklarna 19 cm

Freddie L

Aktiv medlem
Yeew! sa:
Kollade Thules hemsida, skiljer lite mellan modellerna:

Thule EasyFold XT 2 - Avstånd mellan cyklarna 22 cm
Thule EasyFold XT 3 - Avstånd mellan cyklarna 22/19 cm

Thule VeloSpace XT 2 - Avstånd mellan cyklarna 25 cm
Thule VeloSpace XT 3 - Avstånd mellan cyklarna 19 cm

Gemensamt för de fyra hållarna ovan;
Justerbara pumpspännen med extra långa hjulremmar gör det enkelt att fästa fatbikehjulen (hjul på upp till 4.7 tum) vid transport

Thule VeloCompact 2 - Avstånd mellan cyklarna 19 cm
Thule VeloCompact 3 - Avstånd mellan cyklarna 19 cm

Thule EuroRide 2 - Avstånd mellan cyklarna 17 cm
Thule EuroRide 3 - Avstånd mellan cyklarna 17 cm

Thule RideOn 2 - Avstånd mellan cyklarna 19 cm
Thule RideOn 3 - Avstånd mellan cyklarna 19 cm
Bra sammanställning! En sån skulle man gjort innan man slog till, fast det blev bra ändå (Easyfold XT 3). Men på mitt ställ räckte inte orginalremmarna på långa vägar till 4.8, så skeptisk att de fungerar till 4.7. Å andra sidan kostar säkert inte de långa tillbehörsremmarna många kronor extra.

Kan tipsa om att kolla Rose, de hade överlägset bäst priser när jag handlade i somras.

ooms

Aktiv medlem
Aron sa:
weldion sa:

Alla cykelställ fraktar cykeln åt dig mellan A och B. Thule Proride har enklast handhavande. Alltså det som bäst motsvarar det "bäst/vettigast" som efterfrågades.
Jag tycker mitt gamla Velovise är enklare att hantera. Men det förutsätter att man har en hjulväska till framhjulet, vilket en del tycker är helt oöverkomligt. Men jag föredrar det framför att mecka med en arm/gripklo. Allt är subjektivt.

Aron

Moderator
ooms sa:
Jag tycker mitt gamla Velovise är enklare att hantera. Men det förutsätter att man har en hjulväska till framhjulet, vilket en del tycker är helt oöverkomligt. Men jag föredrar det framför att mecka med en arm/gripklo. Allt är subjektivt.

Det behöver inte vara subjektivt, man kan ju använda tid som ett slags mått på enkelhet. Jag lyfter upp cykeln och spänner fast den på ca 10 sekunder. Så snabbt har jag aldrig lyckats lasta med någon annan typ av takhållare. Bygelvarianterna kommer nära tidsmässigt men har några andra begränsningar. Hur lång tid tar det dig att packa ihop cykeln med den metod du föredrar?

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Bäst/vettigast är väl en subjektiv fråga. Jag har ett proride 591 som jag tycker fungerar bra. Har inte testat något annat för takmontering. Tycker dock det är lite jobbigare än dragkroksmonterat då jag inte vill köra runt med cykelställ och takräcke på långkörningar pga ljudnivån.

Köp & Sälj

Topp