Erfarenheter av Thule Xpress 970 cykelhållare

doubleH

Medlem
Funderar på att köpa en cykelhållare för montering på dragkroken som klarar av mer än en (dvs två) cyklar.
Nån som har erfarenhet av Thule Xpress 970?
Hur funkar den med FS MTB tex?
Får verkligen två hojar plats utan att de mosas/skavs alltför mycket mot varann?
Mekonomens hemsida säger att man även behöver "ramadapter 981 eller 982" för MTB och damcyklar (visste inte att de hade likadana ramar...). Hittar dock inte hur 981/982 ser ut eller kostar

Jag har försökt hänga min Commencal Meta (M) på en sådant ställ (eller liknande), det gick inte alls. Det är min erfarenhet.

OK, tack. Hinner inte montera takstället till i morgon utan tänkte "köpa mig tid" genom att handla antingen en Thule Xpress 970 (Mekonomen) eller motsvarande Biltema-hållare för 1-2 cyklar.
I länken ovan så nämns en Biltema-hållare för 2-3 hojar - hittar tyvärr ingen sån i Biltemas nuvarande sortiment utan bara modellen för 1-2. Undrar om den har plats för både en FS och en HT.

doubleH skrev:
-------------------------------------------------------
> Mekonomens hemsida säger att man även behöver
> "ramadapter 981 eller 982" för MTB och damcyklar
> (visste inte att de hade likadana ramar...).
> Hittar dock inte hur 981/982 ser ut eller kostar

Hittade info om "ramadaptern" - den är för Dam och BMX-cyklar. Inte MTB som Mekonomen hävdar...

Jag använder en Thule Xpress 970 till min stumpjumper FSR, inga problem. Stabil och känns säker jämfört med billigare varianter från olika försäljare. Har aldrig testat att ha två cyklar på samtidigt men den känns ganska rymlig.

Jag har ett sånt ställ och tycker att det är ett bra och smidigt alternativ...känns stabilt.

Kan vara lite trixigt när man ska ha två FS hojar på, men det funkar, och det handlar mest om att komma på ett bra sätt att placera dem.

45980_417802250903_709535903_5252270_7650530_n.jpg ht=648

Finns ett Thule-ställ gömt i bilden. Skulle bara en kortare sträcka men visst gick det att få på 3 st FS. Plockar bort hjulen vid längre transporter.

Ibland är det lite trångt mellan sadelrör och styrstam, men det är bra vadderat. Rekommenderar att man tar bort framhjulen för att det inte skall slå mot bilens stötfångare - har fått köra med gul tvättsvamp emellan någon gång när jag inte orkade ta bort hjulet.

Två på är knixigt, men det går.

Extra spännband förordas!

doubleH skrev:
> Funderar på att köpa en cykelhållare för
> montering på dragkroken som klarar av mer än en
> (dvs två) cyklar.
> Nån som har erfarenhet av Thule Xpress 970?
> Hur funkar den med FS MTB tex?
> Får verkligen två hojar plats utan att de
> mosas/skavs alltför mycket mot varann?
> Mekonomens hemsida säger att man även behöver
> "ramadapter 981 eller 982" för MTB och damcyklar
> (visste inte att de hade likadana ramar...).
> Hittar dock inte hur 981/982 ser ut eller kostar

Jag har ett sånt cykelställ och kör regelbundet min och frugans hoj på det. Det har alltid funkat klockrent, jag hänger bara cyklarna åt olika håll så får de plats utan problem. Det finns en rem som man kan använda för att se till att framhjulen hålls stilla. Jag kan varmt rekommendera produkten.

Passerade Fultema på vägen till jobbet o impuls-köpte deras "Cykelhållare för 1-3 cyklar" för drygt 300:-
Som tur var provmonterade jag stället innan jag åkte därifrån - trots att det är ämnat för standard 50mm dragkula så gick det inte att "nypa fast" det runt dragkroken.
Trots att jag hängde mig på det (85kg) så gick det inte "ihop" runt dragkroken.
Gick in o reklamerade direkt. Personen som stod i återköp var inte intresserad av att följa med ut på parkeringen utan hävdade istället att min dragkrok inte var av standard dimension (fabriksmonterad Volvo V70 krok - kan det bli mer standard...?).
Efter lite mumlande gav han mig pengarna tillbaka.
Behöver jag nämna att jag INTE köpte något annat ställ av dem efter det bemötandet.

Thules RideOn- eller EuroWay-ställ med "plattform" man ställer cyklarna på är klart mera kompatibla med olika typer av cyklar, men de lägger man inte direkt i bilen för att det är "bra att ha" eftersom dom tar rätt mkt plats.

Har en Thule Hangon 972 som jag är mycket nöjd med. Klarar tre cyklar och man kommer åt bagaget även med cyklarna på eftersom stället kan vikas bakåt. Enda nackdelen är att cyklarna kan bli skitiga, speciellt om vägarna är dåliga. Men det har jag löst genom att investerat i ett Skinz transportskydd som skyddar cyklarna där bak. Jäkligt dyrt med Skinz, men väldigt skönt att komma fram med hela, rena och cykelfärdiga cyklar!

Slank förbi Jula på hemvägen. Kollega som rekommenderade deras ställ. Får plats två FS med lite pusslande (framhjulen måste av + lite "padding" mellan hojarna).
Billigt, bara 99:-, men kändes faktiskt ganska gediget o helt OK.
Löste gårdagens uppgift/problem galant :)

Vet någon var man kan få tag på Thule 594XT "sidearm" takställning? Frågade efter på bildelshandeln men fick svaret att importören inte tar in dem av någon orsak.
Ett annat alternativ till Thule sidearm är Yakima highroller, men samma visa här; den fås endast från staterna.

Finns det andra takställningar som endast fäster cykeln i hjulen? Går inte med ramknip, eller gaffelinfästning!

Att beställa antingen highroller eller sidearm från andra sidan atlanten kostar ca 400$ och då är inte ens tull/skatt inräknat.

Tänkte bumpa upp den här nu när stället är testat med full last.
En FS innerst (14-15 kg?) och en HT (~12 kg) utanpå. Sadlarna måste väck före monteringen för de tar i styret. Den innersta cykelns vevarmar måste fixeras annars repar pedalerna bakluckan. Framhjulen dras förstår också fast i närmsta fasta objekt. Har köpt ett par mindre spännband för att komplettera det fast monterade, för bara en räcker inte till för att dra fast allt.
Stället känns pålitligt. Flexar litegrand men har hittills aldrig varit orolig för att något ska paja. Cyklarna sitter säkert där bak.

thule.jpg

Jag har ett 970 som fungerar mycket bra. För längre bilresor har jag alltid cyklarna på taket men till och från träningar så passar detta bra.

Jag gräver och hittar en tråd.

Får ni plats med era ramar i hållarna på thule xpress970 eller behöver ni köpa adaptrar?

Jag har en Canyon Nerve 29 och lyckas inte få det att hänga något vidare på Thule Express 970. Någon som har tips på hur man kan hänga den?

Utöver de bilder som redan postats här, kan ni vi hur ni hänger upp cykeln? Tycker den hamnar väldigt långt åt ena hållet så bakhjulet sticker ut alldeles för mycket de gånger som jag ens fått dit den :P

emilkarl skrev:
> Jag har en Canyon Nerve 29 och lyckas inte få det
> att hänga något vidare på Thule Express 970.
> Någon som har tips på hur man kan hänga den?
>
> Utöver de bilder som redan postats här, kan ni
> vi hur ni hänger upp cykeln? Tycker den hamnar
> väldigt långt åt ena hållet så bakhjulet
> sticker ut alldeles för mycket de gånger som jag
> ens fått dit den :P

Kan du visa bild på hur du hängt den då? Har hängt diverse olika cyklar på mitt ställ utan problem, men har inte fotat dem som regel.

Tänk på att hjulen inte för va för långt ned. Körde över en kant och wastade 2 uppsättningar slang och däck, som tur var klarade sig fälgarna. Det var med ett billigställ, vet inte om det är lägre än thules, men på ena bilden ovan är det inte mycket plats ner till asfalten.

Tillbaka
Topp