Erfarenheter av TRP Hylex-rs

Jag har kört den gamla versionen av hylex i ca 3 år. En sak som slog mig direkt är att skruven till infästningen av handtaget var gjort i smältost isf metall. Irriterande men banka in en torx så var man tillbaka på banan. Just reservdelar är lite svårt att få tag i. Man får beställa direkt från TRP med tull som påföljd. De kanske har fixat det nu iof.
Bromsarna biter bra och fungerar tillfredsställande tycker jag. Inte jättemycket kraft men funkar helt ok. Jag kör dom ihop med Genavelle växelförare som man fäster på bromshandtaget. Helt ok lösning men kanske inte lika smutt som vanliga gravel handtag. Dock kostar ju de en halv förmögenhet och Genavelle har "crash replacement" pris på om man sopar i sin växelförare.

Kanske ska nämna handtagen också som är mycket längre än Shimanos och Srams. Jag tycker de är sköna att hålla i men man ska nog räkna med att styret/styrstammen ska vara ett par cm kortare än var man hade haft annars.

Sambon hade dem på sin singlespeedpendlare ett par säsonger innan hon sålde cykeln (pga att den var för stor). Sköna hoods, bra bett efter att de bromsats in. Vill man uppgradera kan man alltid byta till premiumbelägg från swissstop t ex. Kommer ha dem på mitt eget singlespeedprojekt

Nu kör jag med gamla skivor och de belägg som satt i. Inget superbett men trycker jag till tar det stopp. I morgonens regn tjöt de som kåta elefanter. Kan ju förstås handla om lagrat skit och annat men folk omkring vaknade ordentligt.

Jag har kört den äldre hylex modellen på min pendlare i tre år och är väldigt nöjd. Den förvaras utomhus året om och används i alla väder utom frost då jag tar min dubbdäckscykel istället. Har motionerat oken ca två ggr om året och bytt belägg (sintrat) två ggr på tre år. Enda nackdelen är väl priset som motsvarade 30% av cykelbygget men det ångrar jag inte.

Jilster sa:
Jag har kört den gamla versionen av hylex i ca 3 år. En sak som slog mig direkt är att skruven till infästningen av handtaget var gjort i smältost isf metall. Irriterande men banka in en torx så var man tillbaka på banan. Just reservdelar är lite svårt att få tag i. Man får beställa direkt från TRP med tull som påföljd. De kanske har fixat det nu iof.
Bromsarna biter bra och fungerar tillfredsställande tycker jag. Inte jättemycket kraft men funkar helt ok. Jag kör dom ihop med Genavelle växelförare som man fäster på bromshandtaget. Helt ok lösning men kanske inte lika smutt som vanliga gravel handtag. Dock kostar ju de en halv förmögenhet och Genavelle har "crash replacement" pris på om man sopar i sin växelförare.

Smutt lösning, själv tänkte jag köra friktionsreglage med bar-end montering, om jag fattat rätt så funkar vissa shimano klotsar i flatmountmodellen i alla fall.

uandt sa:
Kanske ska nämna handtagen också som är mycket längre än Shimanos och Srams. Jag tycker de är sköna att hålla i men man ska nog räkna med att styret/styrstammen ska vara ett par cm kortare än var man hade haft annars.

Hmm, får gå hem och räkna lite mao finns ju en så fin Nitto till detta projekt, hur mycket skulle du säga 1-2cm?

Nåt sånt. Jag tror jag bytte från ett 46 cm styre med 75 mm reach till ett 42 med 70 mm reach för att jag skulle bli nöjd

Crocko sa:
uandt sa:

Hmm, får gå hem och räkna lite mao finns ju en så fin Nitto till detta projekt, hur mycket skulle du säga 1-2cm?

Tillbaka
Topp