Erfarenheter Formula Cura (2 och 4)

VanGarg

Aktiv medlem
Är i tagen att skaffa nya bromsar, och har sedan en tid suktat på Formula Cura 4.

Har läst allt vad internet har att erbjuda om formula cura 4, men några grejjer blir jag inte klok på.
Hoppas ni som har dem vill fylla i mina blanka luckor. Då cura 2 och cura 4 är lika, men ändå olika, så skriv vänligen om det är cura 2 (c2) eller cura 4 (c4) som avses.

1# Tror mig ha förstått att c2 levereras med organiska belägg medans c4 kommer med sintrade. Någon som kan verifiera/dementera?

2# Någon som testat formula belägg både organiska o sintrade som kan ge ett utlåtande om skillnaden (för just formula då). Är mest intresserad av hur de bettar och hurvida de skriker vid tämligen låga hastigheter i hyggligt fuktiga förhållanden, men allt är av intresse.

3# Är det vanlig bromsslangs-koppling under den svarta plasten eller kommer alla med speed-lock?

4# Följer det med grejjerna som behövs för att korta slangen, eller behöver man köpa till extra oliver?

5# Tidig kontakt har jag förstått, men sen tycker jag olika åsikter spretar hurvida det är myvket bett med engång, eller om man behöver ta sig till slutet av "stroken" för att få de att låsa hjulen. Erfarenheter?

6# Övrigt bra att veta om bromsarna och dess prestanda innan man pungar ut med närmare 5k på bromsar, skivor, matchmakers, bleedkit mm?

Tack på förhand för er hjälp

Jag har C2 och betalade 2 lax. Går med Sram skivor utan problem.

Har inte kollat vad det är för belägg.

De tjuter lite vid blöttni låg fart (vilk3n broms gör inte det)

De tar rätt tidigt och når ganska snabbt full effekt men ändå rätt lätta att dosera. Shimano är vagare i känslan.

Fick med oliver osv för att korta.

Mina hade speedlock mot oket. Docl blev det fortfarande för stort för att dra invändigt så fick korta vid handtaget istället.

Tycker de funkar bra i övrigt, känns gedigna.

Formula Cura, hittar ingen C2, och Cura C4 är väl helt olika bromsar. Cura har 2 kolvar or C4 4 kolvar.

På en gammal cykel hade jag Formula Oro Bianco, väldig fina bromsar! Sintrade belägg lät jättehögt (men bromsade otroligt bra), därför bytte jag till organiska belägg som lät nästan inte och bromsade fortfarande väldigt bra.

Jag har Cura 4 på min nya hoj. Helgens och gårdagens övningar kan sammanfattas:

1. Ingen aning egentligen, men internet säger att organiska var det min cykel ska levereras med iaf. Känns rimligt.

2. Förvånansvärt tysta. Låter lite initialt när de blir blöta, men sen brukar det tystna också. De låter iaf inte mer än mina SLX med organiska.

3. Ingen aning.

4. Inte på min, men de kom som sagt på cykeln.

5. Jag hade läst att de var väldigt binära, men modulationen är utmärkt. Ganska lika mina SLX-bromsar i känsla faktiskt!

6. Det verkar vara riktigt solida bromsar med väldigt skön känsla! Har ju egentligen inte kunnat prova bettet iom underlaget, men det jag faktiskt bromsat har de funkat perfekt. Modulationen är ju desto viktigare i halka och den är utmärkt. Har inte låst hjulen frivilligt nångång.

Kanon, tack för snabba svar!
Får bli beställning till helgen.

2-kolvsvarianten heter bara "formula cura" medans 4kolvsvarianten har en 4a tillagd till namnet. Blir lätt rörigt, därav att benämna dem c2 respektive c4 i tråden.

/VanGarg

Jag kanske kan svara några frågor.

1) ingen aning vilka belägg C2 levereras med, köpte mina beggade. C4 borde ha sintrade.

2) inte tillräckligt mycket erfarenhet.

3) C4 levereras med antigen speedlock eller inte beroende på version.

4) Ja.

5) Skulle beskriva bromsverkan som linjär, maximal kraft får man när ha taget är så nära till styret som möjligt. Observera dock att det är inte särskilt nära alls så om man gillar att dra handtaget nästa intill styret är de nog inget att ha. Låsa hjulen kan man göra redan början av stroken. Jag tycker att de har lite gemensamt med de Shimano jag provat vad känsla gäller (xt m785 och m8000 har använts).

Halvkapar tråden: Nån som vet om det räcker att byta oket om man vill gå från c2 till c4? (Väldigt nöjd med 2-kolvvarianten i Gbg-terräng fö, men osäker på hur de funkar utför berg.. De verkar dock ha funkat fint för Bullit i Trans-Nomad, och jofa skyllde inte haveriet just på bromsprestandan vill jag minnas?

Senast ändrad:
zinkpasta sa:
Halvkapar tråden: Nån som vet om det räcker att byta oket om man vill gå från c2 till c4? (Väldigt nöjd med 2-kolvvarianten i Gbg-terräng fö, men osäker på hur de funkar utför berg.. De verkar dock ha funkat fint för Bullit i Trans-Nomad, och jofa skyllde inte haveriet just på bromsprestandan vill jag minnas?

Vad jag har förstått (och ser när jag kollar på mina) så är bromshandtagen identiska förutom grafik. Så ja, det är bara att byta över.

aribr sa:
zinkpasta sa:

Vad jag har förstått (och ser när jag kollar på mina) så är bromshandtagen identiska förutom grafik. Så ja, det är bara att byta över.

Och har man Speedlock så är det ju busenkelt! :)

Vad jag läst i en 21sidor lång italiensk tråd (tack google translate) så ska det fungera hur bra som helst att byta bara oket.
Var hittar man oket till salu löst?

På tal om dessa bromsar. Nån som har koll på vilka luftningskit som funkar? Jag antar att de som är till Cura också är samma som till dessa, men passar vanliga Formula Kit? Kan man köra med Shimano mineralolja eller är dessa kinkiga på rätt olja?

Tillbaka
Topp