Erfarenheter kring Orbea?

scarpadi

Medlem
Efter drygt 15år som MTB åkare är det nu dags att införskaffa sig en racer. Första anledningen är att pendlar avståndet kommer att öka från 7.5km till 70km ToR/dag, den andra är att ta sig runt vättern nästa år.

Mina första tankar går till Orbea eftersom jag har "cyklig" som granne.
Hur är de att cykla på kontra andra tillverkare, gällande geometrin, smidighet, acceleration etc.?

Har kollat på denna: ca pris 20.000:- (tänker inte lägga ut mer pengar än så)
Orbea Onix stl54
Shimano ultegra sl
ksyrium equipe

//Nicke

Det går tyvärr inte beräkna leveranstiden utifrån de val du gjort.
Var god kontakta Canyon Sverige.

Beställ nu så kommer den nog lagom till frosthalkan.

Efter att ha läst en del inlägg gällande canyon och deras leveranstider så är det inte något alternativ, trots bra specar.

Det som gör mig något fundersam över orbea specen är ksyrium equipe hjulen. Mina MTB hjul (SLR) är lättare än vad dessa är. Har sett en tråd här om vilka LVG hjul som är bra & mindre bra men hittar den inte. Finns det nån trevlig själ som kommer ihåg vad tråden heter?

Hallå,
jag hade också kört MTB länge men köpte en Onix med 105-komponenter från Cyklig förra året och jag är väldigt nöjd (både med butiken och cykeln), dock har jag bytt hjul till Ksyrium SL och skaffat en anna sadel. De nya hjulen med Force/Attack-däcken gjorde en hel del för känslan i cykeln och jag inbillar mig att den blev lite piggare, men equipe-hjulen är nog bättre än de Shimano-500 som satt på min hoj. Min erfarenhet från andra racers är begränsad och testerna jag läst pekar åt helt olika håll, Velo hyllar alla de saker Kadens sågar på cykeln...så det bästa är väl som vanligt att prova själv.

Jag har kört några motionslopp och tränar vanligen mot betydligt dyrare tävlingsspecade cyklar och jag har inte märkt att Onixen skulle vara slö i accelerationen eller osmidig, men det mesta sitter ju i cyklisten.

/Andreas

Canyon behöver inte ha problem med leverans. Men räkna med några veckor för leverans.

Jag skulle absolut satsat på en Canyon, bra cyklar till ett bra pris. Vad mer kan man begära?

Vi kanske skulle kunna ha en "sticky" som heter:

"Nej, köp en Canyon istället, de är skitbilliga och de har fått skitbra kritik i Tour" som man kan hänvisa till varje gång någon frågar efter erfarenheter på en ny racer/MTB...

Du kommer bli mycket nöjd med din tilltänkta Onix/UltegraSL, jag har flertalet gånger studerat Orbeacyklar i spanien och skulle gladeligen trampa runt med en cykel därifrån. Har flera klubbkamrater som lovordar sina Orbeor oavsett modell (stål/aluminium/aluminium-carbon/carbon) :-) T

Tack för svaren:=)
Min första racer får bli orbea, angående hjulen så får jag helt enkelt testa, blir jag inte nöjd så har jag höga förväntningar på jultomten i år.

morango skrev:

> Jag skulle absolut satsat på en Canyon, bra
> cyklar till ett bra pris. Vad mer kan man begära?

Bra cyklar till ett bra pris låter ju så sjukligt tråkigt.. cykling ska ju va passion :D

Hade en orbea aqua med karbon triangel bak förut. Var mkt nöjd med den faktiskt, kändes rapp o styv. Orbeas hojar e ofta väldigt snygga enligt min smak. Såg mkt sällan ngn annan med en orbea vilket gjorde att den kändes lite speciell.

Tillbaka
Topp