Ergonomiproblem med shimanoreglage (MTB)

Oggler

Aktiv medlem
Är det någon mer än jag som upplever att shimanos växelreglage (XT till exempel) är lite oergonomiska?

När jag ställt in bromshandtaget som jag vill ha det så hamnar ju växelreglaget väldigt uppvridet bakåt, eller hur jag ska beskriva det. Det här varierar säkert beroende på vilka bromshandtag man har. Men jag upplverer att jag måste vika bak tummen väldigt mycket för att komma åt spaken på växelreglaget. Det är ju nästan så det inte går att göra utan att byta grepp på styret. Det här är ju faktiskt lite irriterande när man kör offensivt och växlar mycket.

Det enda sättet att få ordning på det är ju att vrida upp bromshandtaget. Men då får man ju i stället vika hela handleden så konstigt när man ska greppa bromsen.

Jag önskar att det gick att justera tumreglaget så att det kunde ha sitt normalläge längre ner. Det kanske finns reglage där det går?

Är det någon annan som upplver samma problem?

Du får skaffa egen klämma till växelreglaget. Med Ispec får man tyvärr den effekten. Sen tycker jag själv att det fungerar bra i den vinkeln men det är ju kört om det inte faller i smaken.

Jag har separata fästen för broms och växelreglage. Men det går inte att vrida ner växelreglaget mer eftesom det då tar i bromshandtagets undersida. Är ni med? Just i det här fallet så är det alltså XT-bromsar. Men det har varit lika dant med alla andra bromsar jag har haft.

I normalläget så tycker jag tummen ligger ungefär vid den andra spaken på växelreglaget. Den spaken sitter ju perfekt placerad. Men den andra för att växla upp(dra vajer) upplever jag sitter väldigt avigt till.

Nu när jag klämmer på reglagen så inser jag att det går att dra tre klick i ett svep. När man passerat det första klicket så sitter ju spaken i perfekt läge. Kanske kan man plocka isär reglaget och spärra spaken så man bara utnyttjar de två sista klicken. Så att spaken inte går tillbaka hela vägen alltså.

Hur långt ner har du bromsarna monterade egentligen? Lösningen på ditt problem är att dumpa XT-växlingen helt och gå över till SRAM gripshift.

Ja, alltså jag vill påpeka att det här inte stör mig jättemycket. Det är inte mitt livs värsta problem. Jag har ju ändå hojat med dessa reglage i åratal. Men jag tänker på det ibland och nu tänkte jag att jag för en gångs skull lyfta frågan här på happy. Ibland tänker man ju på sådana här småsaker.

BjornR sa:
Hur långt ner har du bromsarna monterade egentligen? Lösningen på ditt problem är att dumpa XT-växlingen helt och gå över till SRAM gripshift.

Testa själv och lägg två fingar på bromshandtaget och samtidigt peta med tummen på "växelspaken". Man tvingas vrida upp tummen bra långt. Det typiska är ju när man kommer in i en kurva och ska bromsa samtidigt som man vill lägga i en lättare växel för att vara förberedd ut ur kurvan.

Två fingrar på bromshandtaget? Enfingersbroms och vinkel mot däcket är mina bromsar monterade. Vi har olika åkstil, och för mig fungerar det inte med nervinklad broms, då hade jag inte kunnat bromsa så sent som möjligt.

Det här börjar bli intressant. På vilket sätt påverkar vinkeln på bromshandtaget tidpunkten för inbromsningen?

Ett eller två fingar, det var väl strunt samma. Det är ju ändå ett motoriskt litet äventyr att bromda och vrida upp tummen samtidigt.

Mina handtag är vinklade så de pekar ungefär mellan däckets periferi och navet. Har jag för kort ram tro?

Du har mina sympatier - jag känner igen problemet precis. Inte ett stort problem, men ändå liiite fel på antingen broms- eller växelreglage-placeringen.

Nu är det väldigt personligt hur man vill ha bromshandtagen. Varför inte testa att vrida upp bromshandtagen lite så du får växelreglaget där du vill ha det? Låter som det är några millimeter vi pratar om.

Dom flesta verkar ha sina bromshandtag bra mycket högre än vad jag och Oggler har. Varför vet jag inte. De gillar kanske att ha en vinkel på handleden alternativt ha armbågarna nere vid fotknölarna.
Jag har lite samma problem som TS. Inget jättestörande men lite irriterande att det inte går att få som man vill. Jag har XT 8000 på ena cykeln och sram guide/xo1 på andra. Samma vinkel på växelspaken där men med skillnaden att man kan vrida spaken på axeln.

Oggler sa:
Det här börjar bli intressant. På vilket sätt påverkar vinkeln på bromshandtaget tidpunkten för inbromsningen?

Ett eller två fingar, det var väl strunt samma. Det är ju ändå ett motoriskt litet äventyr att bromda och vrida upp tummen samtidigt.

Mina handtag är vinklade så de pekar ungefär mellan däckets periferi och navet. Har jag för kort ram tro?

Enfingersbroms kör alla snabbare cyklister. För mig var skillnaden mellan kontroll eller okontroll. Ett finger mer att hålla styret. Det här med bromsvinkel är upp till var och en. När man bromsar så flyttar man vikten aningen bakåt för att belasta benen istället för överkroppen vid inbromsning. Armvinkeln blir automatiskt flackare när vikten är mer bakåt. Bromsarna ska vara i linje med armarna med korrekt bromsteknik är konsensus. Finns alltid undantag.

Tycker du ska pröva enfingersbroms och även pröva att ha bromsarna lite högre vinklade. Laborera även med räckvidden till bromshandtagen. Vissa gillar när handtagen är riktigt nära och vissa gillar längre ifrån. Mina bromsar stannar vid 1cm från greppen.

Kort cykel så har jag ingen aning, började cykla i skogen för snart två år sedan då trenden var lite längre cyklar. Men laborera bör man alltid göra. Det känns bra nu men tänk om små justeringar känns ännu bättre?

Växla vet jag inte då jag inte tänker på det så mycket. Växlar tills jag kan accelerera maximalt. Försöker normalt pumpa mig fram som om det vore en pumpbana och trycka ner cykeln i svängarna. Bromsa är last resort för mig.

tillägg: Testa att bromsa så att du i princip kan låta överkroppen vara helt avslappnad och bara låta benen ta hand om G-krafterna. Ger mer bibehållen styrka när det blir stökigt och armpumpen fördröjs.

Senast ändrad:
Det går att ta loss och justera läget på i-spec ifall någon missat det, jag fick det att funka och bli ett bra läge på min mtb med shimano xtr. Men i-spec var i ett extremläge i ena kanten innan jag blev nöjd.

Det där med att kunna vrida spaken på axeln låter ju hur bra som helst. Det är verkligen en inställningsmöjlighet jag skulle vilja ha. Det kanske man kan på Shimano? Om man ger sig fasen på det alltså?

BjornR: Vad är det för skillnad på enfingersbroms och tvåfingersbroms? Ibland bromsar man väl med ett finger. Ibland med två.

Oggler sa:
BjornR: Vad är det för skillnad på enfingersbroms och tvåfingersbroms? Ibland bromsar man väl med ett finger. Ibland med två.

Att moderna bromsar behöver inte tvåfingersbroms. Pröva i skogen på lite mer tekniskt utför så kommer du nog märka skillnaden. Jag bromsar exklusivt med ett finger. Justerat bromsen för enfingersbroms. Började cykla med tvåfingersbroms då jag trodde att det var grejjen, men sedan prövade jag enfingersbroms och skillnaden var att jag nu kunde börja använda skogen som en skatepark. Otrolig skillnad i kontroll. Mycket mer känsla i bromsen vilket ger mer förtroende att ladda på osv. Det är svårt att förklara så jag tycker att du borde pröva!

Ta en dag med att bara labba med inställningarna.

edit: Skulle inte tvivla på att växla om bromsa samtidigt hade varit så mycket lättare med enfingersbroms. Mer rörlighet i handen.

Senast ändrad:
Skulle vara kul att se vinkeln på bromshandtag och växelreglage :)

Ser ganska många som har bromshandtaget vinklat väldigt mycket neråt och förstår inte varför man har så. Det kanske är skönt när man står upp på platt mark. Jag ställer min bromshandtag så jag har en så rak arm linje som möjligt från grepp till axel ( brukar utgå från sittande position). Även om man kanske cyklar mest på platten så kommer man köra utför för eller senare. Kör jag i en brant utförs sträcka så vill jag ha lätt att nå bromshandtaget och kunna ha bra kraft och kontroll i bromsfingret. Något jag har svårt att tro man får med väldigt nerställda bromshandtag.

Senast ändrad:
Vinkeln på mina bromshandtag kanske har att göra med att jag har 1) Jag gillar att ha een framskjuten sittställing. Sadeln långt fram alltså 2) jag har ett rejält dropp från sadel till styre. Jag har också mina handtag i linje från axeln och nedåt. Det är vad jag tror i alla fall. Om jag vrider upp handtagen mera så tycker jag att jag får en obehaglig vinkel på handleden när jag ska vila ett (eller två) fingar på bromsen.

Intressant video. Men det var ju inte någon XC-hoj det där precis. Det såg inte ut så på sadelhöjden i alla fall. Jag kanske skulle nämna att jag syftar på ren XC här.

/O

p5pb12259628.jpg

Är det en XC-hoj? Nino Schurter. Han har bromsarna flackare än mig på 160mm-fullgung...

BjornR sa:
Oggler sa:

Enfingersbroms kör alla snabbare cyklister. För mig var skillnaden mellan kontroll eller okontroll. Ett finger mer att hålla styret. Det här med bromsvinkel är upp till var och en. När man bromsar så flyttar man vikten aningen bakåt för att belasta benen istället för överkroppen vid inbromsning. Armvinkeln blir automatiskt flackare när vikten är mer bakåt. Bromsarna ska vara i linje med armarna med korrekt bromsteknik är konsensus. Finns alltid undantag.

Tycker du ska pröva enfingersbroms och även pröva att ha bromsarna lite högre vinklade. Laborera även med räckvidden till bromshandtagen. Vissa gillar när handtagen är riktigt nära och vissa gillar längre ifrån. Mina bromsar stannar vid 1cm från greppen.

Kort cykel så har jag ingen aning, började cykla i skogen för snart två år sedan då trenden var lite längre cyklar. Men laborera bör man alltid göra. Det känns bra nu men tänk om små justeringar känns ännu bättre?

Växla vet jag inte då jag inte tänker på det så mycket. Växlar tills jag kan accelerera maximalt. Försöker normalt pumpa mig fram som om det vore en pumpbana och trycka ner cykeln i svängarna. Bromsa är last resort för mig.

tillägg: Testa att bromsa så att du i princip kan låta överkroppen vara helt avslappnad och bara låta benen ta hand om G-krafterna. Ger mer bibehållen styrka när det blir stökigt och armpumpen fördröjs.

Tänk om du skulle pröva att bromsa med långfingrarna och skifta sida så du får frambromsen på höger handtag. Då skulle du inte längre bara vara snabb. Då skulle du bli snabbast av alla.

Tillbaka
Topp