Ersätta fin-mm skruv i titan?

Pata2

Ny medlem
Jag lyckades för ett tag sedan dra sönder sadelstolpklämmans titaskruv till en plastracer. När jag gick till Sifvers Skruv så konstanterar de att det är en "fin mm-gänga M6x0,75".

Är det någon som har en aning om vart det går att hitta en sådan behöver inte vara i Titan? Sen funderar jag även på vad den gängans beteckning är?

Tack

Dimensionen hos M-gängor betecknas med bokstaven M följt av ytterdiametern D och stigningen P angivna i millimeter och separerade av ett multiplikationstecken, (×).

Exempel: M8×1

Om gängan är grov (se nedan) utelämnas stigningen normalt ur beteckningen.

Exempel: M8 är alltså den normala beteckningen för M8×1,50.

Från http://sv.wikipedia.org/wiki/M-gänga

/T

Var det till en Canyon?

Insex-hålet på titanskruven till deras sadelstolpsklämmor är för djupt borrat vilket lämnar väldigt lite material kvar för att hålla ihop skruv och huvud.

Letade själv runt lite i höstas men det slutade med att jag fick skicka efter en ny klämma från Canyon (Om du åker på att göra detsamma rekommenderar jag deras tyngre modell, i alla fall om du kommer lossa och skruva dit sadelstolpen ofta).

//j

jesper C: Aha jag var inte den förste. Javisst det är en Canyon faktum att jag cyklade hela denna och halva förra sommarsäsongen på en fullösning, en genomgående smalare bult och mutter på utsidan.

Faktum är att jag till och med bestälde en ny klämma och betalade men i samma veva blev jag av personliga själ tvungen att snabbt flytta och UPS kunnde inte hitta mig och det hela försvann ner i det undermedvetna. Dvs tills idag då Stefan på Canyon mailde mig att jag hade 30 Euro innestånde.

bsod: njaa jag hade den som kommer med Canyon men har råkat trampa på den :/
Tycker dock att det funkar utan bara skruva så löst det går utan att stolpen sjunker ner.

nl: Ibland tycker jag Sifvers har oförkänt bra rykte att inte ha titanskruv som beställnigsvara ens.

Är du på jakt efter något annat än skruv med normal stigningen så kan du nog glömma Sifverts.

Jag hittade några leverantörer men ingen av dem hade rätt storlek hemma (skruvskallen måste vara rätt liten). De var inte heller så pigga på att ta hem för att sälja ett enstaka ex.

//j

Bra ide! Google säger att det ligger en i Vagnhärad, ytterigare ett skäl att ta en 5-mila runda och en fika på Konditori Trollet =D

Tillbaka
Topp