Ersätta stulna hjul på tonåringens "pendlar" cykel

jadajada

Medlem
Vad ersätter jag billigast och rimligast de båda hjulen på 15 åringens cykel med? (det är numera alltså endast en ram kvar; min gamla hybrid EHWAZ crescent)

Han har den för cykling några få km, så det är inte fråga om en cykel och hjul som ska vara annat än tillräckligt okej fram och tillbaka till skolan.

Hjulen blev stulna i Malmö för några dryga 2 veckor sedan. (bara fastlåst i ramen och inte i hjulen klantigt nog).

Har du något stående udda hjulpar du vill sälja för en billig peng? (naturligtvis är jag bara intresserad av delar med känd historia och kvitto för inköp)

Vad ersätter jag billigast och rimligast de båda hjulen på 15 åringens cykel med? (det är numera alltså endast en ram kvar; min gamla hybrid EHWAZ crescent)

Han har den för cykling några få km, så det är inte fråga om en cykel och hjul som ska vara annat än tillräckligt okej fram och tillbaka till skolan.

Hjulen blev stulna i Malmö för några dryga 2 veckor sedan. (bara fastlåst i ramen och inte i hjulen klantigt nog).

Har du något stående udda hjulpar du vill sälja för en billig peng? (naturligtvis är jag bara intresserad av delar med känd historia och kvitto för inköp)
Nog lättare att få napp om du direkt skriver vad det är för typ av hjul du söker så att folk inte ska behöva googla fram via cykeln 😉
Ett annat litet tips är att skriva i Stora Yardsale-tråden. Den får du leta upp själv som straff.

Det är ju lite skit på så vis att jag inte har stenkoll på cykeln i fråga och min kunskap är begränsad, och eftersom hjulen är stulna kan jag inte göra som jag gjort "förr" vid hjulbyte - att helt enkelt titta vad jag har och se både dimension och storlek. Svårt när de inte sitter där helt enkelt.

Men den är med 99% 28tum. och är en typisk hybrid av model 15 år gammal modell eller vad det nu kan vara den har fyllt.

Kanske någon som sitter där ute med en gammal grå svart hybrid EHWAZ crescent som är typ 15 år gammal och antagligen är 28tum som har lyst att sprida ljus för mig vilka hjul jag borde ha?

Men det bör väl vara baknav med 135mm?
Och det är alltså fäljbroms.

Senast ändrad:
Fälgbroms, 622, säkert vanliga stickaxlar, enda frågan är väl vilken typ av kassett det skall sitta på.
Hur många växlar är det på cykeln?

Fälgbroms, 622 ä, säkert vanliga stickaxlar, enda frågan är väl vilken typ av kassett det skall sitta på.
Hur många växlar är det på cykeln?
Och ny kassett kommer troligen kräva ny kedja och ev nya drev fram. Om de nu rullat i 15 år.

Senast ändrad:
Jag köpte den själv begagnad för att ha som pendlarcykel till jobb gissningsvis 2018/2019, och sen bytte jag kassetten + kedja etc för några år sen, kanske 3-4. Och då gjorde jag det hos BienVélo.
Lite osäker på om drev fram byttes då, men jag vill tro det. Gjorde en totalrenovering mer eller mindre av den då.

Men ja, risken finns väl ändå att det inte helt lirar ihop med olika delar. Men jag startar nog där och hoppas på det bästa.

Vill tror det är 3x8 växlar på den. Får dubbelkolla detta.

ja, inte väldigt mycket att stjäla kan tyckas. Men var nog bättre hjul på hojen (Mavic; kanske var det CXP22 eller 319?) än vad som är typiskt standard för modellen? Men de var säkert 10 år gamla. Så nej, jag skulle ju inte själv betala särskilt många kronor för de hjulen på begagnatmarknaden. Ger väl tjuven några hunndralappar, eller så är det en del i den gamla kedjan av att någon annan fått sina bättre hjul stulna, och nu tog dessa som utbyte.

Senast ändrad:
Jag lade upp en annons i samma tema under Köpes.
Den hittar man nog enkelt där. Man fick tydligen inte lov att korslänka, så det gör jag inte igen. Bra att ha skydd av bankide vid köp och sälj! Det uppskattas!

Så jag konstaterar att jag kommit fram till att det jag antagligen behöver köpa är: hjulset 700C fälgbroms QR
dvs Hjulstorlek bör sannolikt vara 700C / 28 tum (ETRTO 622 mm) och den har fälgbroms med quick release.

Befintlig Drivlina bör vara Shimano 3 × 8 och avsikten är att inte byta ut befintliga delar om det inte är ett måste.

Om någon ser att jag är ute och har helt fel här så ge mig gärna en kommentar så jag inte springer iväg och köper något som sen inte passar.

Tillbaka
Topp