Ersättare till MJ 872

Oggler

Aktiv medlem
Ersättare till MJ 872
Det verkar vars vårt att göra sig hörd i lamptråden. Så jag testar att lägga denna frågeställning i en separat tråd.

Jag har sedan tidigare en MJ 872. Den är jag väldigt nöjd med. Jag tycker den har väldigt bra ljusbild helt enkelt. Den funkar bra till och med till löpning (det känns som att ju långsammare man färdas desto bredare ljusbild vill man ha) Nu när jag skulle skaffa en till sådan så tänkte jag att jag skulle slå till på en med remote. Men det verkar vara svårt att få tag på. Finns det någon annan Magicshine-lampa tillgänglig i handeln med lika bra ljusbild som MJ 872. Är det någon som har erfarenheter?

Ersättare till MJ 872
Jag körde en 872 som primär lampa tills den dog en regnig tur. Gillade den bra förutom att den var lite tung att ha på hjälmen (drabbades aldrig av överhettning som de ska vara kända för).

Förra året köpte jag en sån här https://www.xxl.se/magicshine-ms-60...ireless-remote-multilampset/p/1124405_1_style . Den är väldigt trevlig att ha på hjälmen viktmässigt och ger ungefär lika mycket ljus men jag gillade 872:ans breda ljusbild bättre.

Fjärrkontroll tycker jag personligen är rätt onödigt. Testade ett par gånger men sen hamnade den i bra att ha-lådan.

Jag har inte testat nån av MS "värre" lampor. Ser ju smart ut de som kombinerar lite olika linser för både bredd och längd.

/Johan

EDIT: korrigerade länken till XXL

Senast ändrad:
Ersättare till MJ 872
Ahh, bra input där JojjeM. Det var ju du som fick mig att köpa MJ 872 från första början. MJ872 går att få tag på utan remote. Men varför tycker du remoten är onödig? Det känns som att den praktiskt abrinntiden borde förängas avsevärt om man enkelt kan slå av hjälmlampan när den inte behövs. Typ på transporter mm.

Ersättare till MJ 872
Oggler sa:
Ahh, bra input där JojjeM. Det var ju du som fick mig att köpa MJ 872 från första början. MJ872 går att få tag på utan remote. Men varför tycker du remoten är onödig? Det känns som att den praktiskt abrinntiden borde förängas avsevärt om man enkelt kan slå av hjälmlampan när den inte behövs. Typ på transporter mm.

Tack :)
Jag tycker helt enkelt att det är enklare att sträcka upp handen till hjälmen än att fippla med fjärren. Jag ändrar styrka flera gånger per tur. Jag kanske bara är för lat för att lära mig nya finesser.

Sen ska man ju komma ihåg att 872 bygger på en äldre och mindre effektiv diod (i alla fall sist jag kollade) så man får längre brinntid eller högre ljusstyrka med en lampa baserad på XM-L2. (i alla fall i teorin).

/Johan

Ersättare till MJ 872
Ja, jag misstänker att 872-an är lite förlegad när det gäller verkningsgraden. Men många gånger kan kvalitet överträffa kvantitet. Ljusbilden som 872an levererar tycker jag överträffar det mesta.

Ersättare till MJ 872
Mycket sant.
Om du är beredd att lägga lite mer pengar kanske en Hope R4 kan vara något. http://www.hopetech.com/product/r4plus-led/#tech
Jag har fått för mig att den ska vara ganska lik 872 fast med högre kvalitet (ingen fjärr dock). Neil på Velotek kan säkert sälja en.

EDIT: såg nu att Hope uppdaterat R4 till moderna XM-L2-dioder istället för XP-G som de körde tidigare (samma som 872)

/Johan

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp