Ersättare till Scott-mtb

Ersättare till Scott-mtb
fhansson925 sa:
JTF sa:
Wejna sa:
fhansson925 sa:
JTF sa:
fhansson925 sa:

Åter igen (efter att du skrivit det flera ggr igår, och flera påpekat ditt fel) det är INTE olagligt att cykla utan reflex OM man cyklar i dagsljus. Vid mörker gäller BÅDE reflexer och belysning.

Det är väl olika TS så det räcker inte att upplysa en gång vad lagen säger. Kan heller inte läsa att TS tänker cykla bara i dagsljus?

Jag kan inte heller läsa att jag tänker cykla utan reflexer, ringklocka eller belysning, men det hindrar ju inte dig från att komma med pekpinnar? I en tråd om nåt helt annat... :D

Pekpinnar eller inte, om nu fhansson925 börjar med att hänvisa till lagen så ska väl det som verkligen gäller skrivas? Men det är väl inte så noga...

Det står ganska tydligt vad som gäller här: https://www.transportstyrelsen.se/s...t-motorcyklist/Trafikregler/Regler-for-cykel/

SM i självklarheter.

Ersättare till Scott-mtb
JTF sa:
fhansson925 sa:
JTF sa:
Wejna sa:
fhansson925 sa:
JTF sa:
fhansson925 sa:

Åter igen (efter att du skrivit det flera ggr igår, och flera påpekat ditt fel) det är INTE olagligt att cykla utan reflex OM man cyklar i dagsljus. Vid mörker gäller BÅDE reflexer och belysning.

Det är väl olika TS så det räcker inte att upplysa en gång vad lagen säger. Kan heller inte läsa att TS tänker cykla bara i dagsljus?

Jag kan inte heller läsa att jag tänker cykla utan reflexer, ringklocka eller belysning, men det hindrar ju inte dig från att komma med pekpinnar? I en tråd om nåt helt annat... :D

Pekpinnar eller inte, om nu fhansson925 börjar med att hänvisa till lagen så ska väl det som verkligen gäller skrivas? Men det är väl inte så noga...

Det står ganska tydligt vad som gäller här: https://www.transportstyrelsen.se/s...t-motorcyklist/Trafikregler/Regler-for-cykel/

SM i självklarheter.

Varför är det då så få som följer den och förstör för alla andra?

Ersättare till Scott-mtb
Sixten Fors sa:
Det var precis vad jag anade, en för lång styrstam (standard 7 cm) som inte åtgärdades på två år. Skärpning :)
Hur hjälpte din cykelhandlare att fixa din sittposition? inte alls tydligen...

Och här har jag gått och trott att jag var tvungen att tiga och lida för att jag trodde på försäljaren... fick bara hjälp med sadelhöjden och resten "såg bra ut". :P

Byta styrstam alltså. Låter ju som att till och med jag hade klarat av det. Skulle ha hittat detta forum för två år sedan!

Ersättare till Scott-mtb
Jag är 168 cm lång å har prövat vägen med större ram å kortare styrstam å visst går det cykla på en dylik tingest, men särskilt kul är det inte. Det blir lite trögt å det är lurigt att lyfta framhjulet över hinder å cykeln vill gärna va med å bestämma.
Jag tycker därför att du ska köpa en cykel med en ram som passar istället för att "downsiza" en lite för stor ram. :)

frid!

Senast ändrad:
Ersättare till Scott-mtb
Miracle sa:
Jag är 168 cm lång å har prövat vägen med större ram å kortare styrstam å visst går det cykla på en dylik tingest, men särskilt kul är det inte. Det blir lite trögt å det är lurigt att lyfta framhjulet över hinder å cykeln vill gärna va med å bestämma.
Jag tycker därför att du ska köpa en cykel med en ram som passar istället för att "downsiza" en lite för stor ram. :)
frid!

Ifrågasätter inte din erfarenhet, men...

...i min teori:
Kort kedjestag (vilket styrs av hjulstorlek och olika ramars geo) gör det lättare att lyfta, rimligen större påverkan.
Med rätt stam som ger samma avstånd till styret (givet samma hjul/kedjestag men olika ramstorlek) blir det väl inte speciellt mycket svårare att lyfta, under förutsättning att cykeln inte är onödigt tung (ram, gaffel, framhjul, däck). Misstänker att vikten på dessa främre delar gör större skillnad än om hjulbasen är 5 cm längre, eller inte.

Hjulstorlek vs. kroppslängd påverkar också. Är man kort och har stora hjul = långa kedjestag, längre hjulbas blir det inte lika självklart att gå upp i ramstorlek.

Senast ändrad:
Ersättare till Scott-mtb
Miracle sa:

frid!

+1 känns bara klumpigt

Ersättare till Scott-mtb
Jimel sa:
Miracle sa:

frid!

+1 känns bara klumpigt

Refererar ni också till en standard HT med 26" eller 27,5" hjul och 69-70 graders gaffelvinkel och relativt lång stam från fabrik? Eller någon helt annan cykeltyp med annan geo? Bara undrar.

Ersättare till Scott-mtb
Har inte prövat nån 27,5", tyvärr. Tror dock att det är en bra storlek i min längd.
Endast cyklat på 26" å 29". HT. Min erfarenhet av heldämpat kan mätas i hundratalet meter.

Eftersom hjul å annat blir relativt sett större, blir också egenskaperna hos samma cykel väldigt annorlunda i liten storlek mot stor. Det här med mindre hjul i mindre storlek tror jag är en bra grej å jag tror att de stora tillverkarna, har bra koll på hur det fungerar.

frid!

Senast ändrad:
Ersättare till Scott-mtb
fhansson925 sa:
JTF sa:
Wejna sa:
fhansson925 sa:
JTF sa:
fhansson925 sa:

Men om transportstyrelsen själv bryter mot lagen då!!! Måste vi andra följa den iallafall????

Ersättare till Scott-mtb
det här är sverige. både vi och lagförande myndigheter tenderar att använda sunt förnuft. just scott måste vara extra tydligt utmärkt i trafiken, för dom körs så fantastiskt snabbt.

i tyskland är det andra bullar. där har det varit olika lagkrav beroende på om cykeln väger under 11kg, bara dessa har varit godkända för batterilyse. tror möjligen det ändrats nu.

det här är är fruktansvärt oerhört viktigt om man framför en scott även i sverige. vi måste fortsätta diskutera detta minst tre kommande fredagar. eller inte:)

för övrigt tycker jag att gvolt 80 är en funkis lampa i trafiken.

Ersättare till Scott-mtb
Sixten Fors sa:
Jimel sa:
Miracle sa:

frid!

+1 känns bara klumpigt

Refererar ni också till en standard HT med 26" eller 27,5" hjul och 69-70 graders gaffelvinkel och relativt lång stam från fabrik? Eller någon helt annan cykeltyp med annan geo? Bara undrar.

Jag jämför en 29" cube ht i S och en 29" Specialized enduro i M.

Ersättare till Scott-mtb
äpplen och päron alltså. i ts fall är hon alltså osäker på storleken av en given modell.

med kortare styrstam krävs det större kraft för att sas rycka framhjulet över ett hinder. men gör man det som är vanligare, att förskjuta kroppstyngden bakåt och trampstegra framändan är det tvärtom.

med kortare styrstam blir cykeln mindre självstabil, styrningen går lättare och cykel känns smidigare i trånga snirkliga passager. man klarar sig med mindre styrkraft och smalare styre givet att man inte har en instabil kombination av vinkel och rake.

risken för otb minskar och cykeln känns tryggare vid utförsbackar.

det vore klokt av henne att prova de två alternativen och se vad hon trivs bäst med. hon ska förstås inte ha en onödigt stor ram.

Ersättare till Scott-mtb
Hej igen Wejna.

Du fick lite besök från tjafstrådarna om elcykel. Happy liknas ibland som en pub med massa samtal och just nu är det bildligt några störiga fyllon går runt och bråkar överallt.

"För stor" ram såg jag som sagt bland SM-juniorerna. De är starka, de har bra teknik och det går riktigt rejält fort. Utöver det sitter lätta hjul och gafflar på cyklarna. Jag tycker det är värt att veta och tänka på.

Lycka till med köpet! Nu har du rejält mycket bättre koll.

Ersättare till Scott-mtb
En för stor ram som man downsizar kanske inte är fel om man är ung och fortfarande växer. Då kommer man växa i ramen en dag och man spar rätt mycket pengar på att slippa köpa ny cykel stup i kvarten.

Men är man färdigvuxen tycker jag att det är bättre att köpa rätt storlek än att hålla på och kompromissa. Visst, det går att downsiza men det är inte helt optimalt och när man ändå har chansen att välja så varför inte välja rätt storlek.

Ersättare till Scott-mtb
hon vet inte vad som är kompromissen förrän hon provat.

att up-siza n för liten ram med en visserligen fabriksmonterad för lång styrstam är också ett avsteg från ett tänkt idealtillstånd där man kunde reglera överrörets längd steglöst.

Ersättare till Scott-mtb
Tack alla ni som skrivit för all hjälp! Planen just nu är att vänta nån vecka tills försäljningen av lägenheten är klar. Bra resultat: ny cykel... eller om det blir att leva på havregrynsgröt resten av året. :)

Ersättare till Scott-mtb
Kristoffer R sa:
Hej igen Wejna.

Du fick lite besök från tjafstrådarna om elcykel. Happy liknas ibland som en pub med massa samtal och just nu är det bildligt några störiga fyllon går runt och bråkar överallt.

"För stor" ram såg jag som sagt bland SM-juniorerna. De är starka, de har bra teknik och det går riktigt rejält fort. Utöver det sitter lätta hjul och gafflar på cyklarna. Jag tycker det är värt att veta och tänka på.

Spelar väl ingen roll om cykeln ändå är olaglig att cykla på för att citera någon annan svar i en annan tråd om elcyklar..

Ersättare till Scott-mtb
Ja det var ju rätt skralt med cykelhandlare där uppe i krokarna.
Sundsvall har ju Sportson och BigBike, det är väl bara att ringa eller maila och kolla om dom har något i rätt storlek.
Piteå har http://www.slcykel.se/sv/cyklar-c-6/mountainbike-c-26/mountainbike-27-5-c-27/
Och om man ändå ska åka en bit så finns ju Egons i Östersund.

Du ska ha XS i Rocky Mountain, XS/S i Specialized,

http://www.sportson.se/cyklar/mount...bike/shopby/xs_-xxs_.html?dir=asc&order=price
http://bigbike.se/produkter/1/cyklar
http://egons.nu/

Ersättare till Scott-mtb
fhansson925 sa:
Kristoffer R sa:
Hej igen Wejna.

Spelar väl ingen roll om cykeln ändå är olaglig att cykla på för att citera någon annan svar i en annan tråd om elcyklar..

VSB

Tillbaka
Topp