Ersättare till Specialized S-Works-hjälm

weldion

Aktiv medlem
Har fått pensionera min Specialized-hjälm med sorg i hjärtat.

Letar nu en ersättare. Det som jag speciellt gillade med min nu pensionerade hjälm var luftgenomströmningen. Luftinsläppet i pannan gillades skarpt.
Löstagbar skärm är nästan ett måste på ersättaren. Körde med skärm i skogen och utan skärm på räsern, vill gärna fortsätta så.
Har sneglat lite på Prevail II, men den verkar vara utgående och det är ingen hit när det gäller bäst före-datumet i hjälmen.
Undviker gärna angi-sensorn som börjat ploppa upp på de nya hjälmarna. En till sak att se till att det finns batterier i och jag har redan funktionen i min cykeldator. Skall man till slut ha en hög med angi's när man byter hjälm pga krasch eller att den blivit för gammal?
Nu låter det säkert som jag är helt inne på Specialized, men jag tar gärna förslag från andra tillverkare.
Har en hjälm från Scott just nu med MIPS, men den tycker jag är för varm på sommaren. Fungerar dock kanon nu vintertid.

Efter ha läst det du skriver skulle jag säga Prevail II av 2020 års modell.

Angi är valbart, dvs. du kan köpa en ny Prevail II utan Angi och då spara en del pengar. Du kan också köpa Angi löst om du vill ha den på en annan hjälm. Batteriet i sensor skulle jag inte oroa mig för. Det räcker minst 6 månader,

Jag har sett 2020 Prevail II-hjälmar på nätet så att modellen är utgående vette sjutton. Kolla t.ex. https://www.specialized.com/us/en/s...under-collection/p/184311?color=292680-184311
Däremot har nog inte alla butiker fått in 2020-modellen än?

Efter ha läst det du skriver skulle jag säga Prevail II av 2020 års modell.

Angi är valbart, dvs. du kan köpa en ny Prevail II utan Angi och då spara en del pengar. Du kan också köpa Angi löst om du vill ha den på en annan hjälm. Batteriet i sensor skulle jag inte oroa mig för. Det räcker minst 6 månader,

Jag har sett 2020 Prevail II-hjälmar på nätet så att modellen är utgående vette sjutton. Kolla t.ex. https://www.specialized.com/us/en/s...under-collection/p/184311?color=292680-184311
Däremot har nog inte alla butiker fått in 2020-modellen än?
Finns det skärm till den att ploppa dit? Vet du det?

Om jag tolkar Specialized rätt, så finns 2020-modellen endast med Angi-sensor och det står ingenting om att skärm medföljer, som det gör med den tidigare modellen.
"Patented clip-on visor included."

Detta borde väl vara den tidigare modellen av Prevail II?

Den saknar MIPS och Angi, men inkluderar skärm.

Sjukt intressant trådstart. Vadå utgående?
För övrigt är kraschsensorn i din cykeldator skräp, men det får du nog reda på själv.

Din gamla hjälm var ju så gammal att den inte sålts på mer än 5 år? ?
Den lilla skärmen har följt med mina hjälmar, men den är ganska ful och väldigt onödig så jag har inte använt den. Har haft 3 prevail 2 PGA grym ventilation, låg vikt och framförallt bra passform.

Sjukt intressant trådstart. Vadå utgående?
För övrigt är kraschsensorn i din cykeldator skräp, men det får du nog reda på själv.

Din gamla hjälm var ju så gammal att den inte sålts på mer än 5 år? ?
Den lilla skärmen har följt med mina hjälmar, men den är ganska ful och väldigt onödig så jag har inte använt den. Har haft 3 prevail 2 PGA grym ventilation, låg vikt och framförallt bra passform.
Den gamla hjälmen har varit pensionerad ett tag nu och jag har letat efter en ersättare på egen hand och nu givit upp. Därför denna trådstart - att få hjälp helt enkelt.
Har kikat på Prevail II ett tag och sett att det finns bara udda storlekar och färger i lager hos handlare, därför har jag tolkat den som utgående.
Nu verkar det som kommit en uppföljare, med samma namn, men inte samma hjälm.
Den nya har MIPS och Angi och ingen skärm. Hittar ingenting annat på Specialized hemsida som tyder på annat.

Gillade skärmen på min gamla hjälm och tyckte att den hade en funktion, så jag är lite skeptisk till Prevail II pga detta.
Sedan så har jag ingen lust alls att betala för en Angi-sensor, utan vill i sådana fall köpa en hjälm utan denna.

Krocktestade min gamla S-Works-hjälm med gott resultat redan första veckan som jag hade den. Fick köpa en ny till halva priset av den snälla cykelhandlaren.
Halkade på en rot i skogen med framhjulet och placerade sidan på huvudet mot en sten (med hjälmen mellan).

Jag gillade min Prevail 2 men har varit ännu mer nöjd med Bontrager Velocis! Slimmad, hyfsat lätt och välventilerad. Utbytesprogram om man skulle krascha hjälmen inom ett år från inköp. Följer även med en liten töntig kepsskärm om man nu gillar det ;-)

Om jag tolkar Specialized rätt, så finns 2020-modellen endast med Angi-sensor och det står ingenting om att skärm medföljer, som det gör med den tidigare modellen.
"Patented clip-on visor included."

Detta borde väl vara den tidigare modellen av Prevail II?

Den saknar MIPS och Angi, men inkluderar skärm.

Specializeds webbplats är sällan speciellt uppdaterad. Kolla med en Spec.återförsäljare (LBS eller webbshopp) så kan de kolla upp allt via deras interna produktdatabas.

Spech är ju ganska långsmala i passformen, vilket inte så många andra är. Men Sweet kan passa också, om du har en sådan huvudform.

Det fick bli denna:

Löstagbar skärm och med luftinsläpp mot pannan.

Tillbaka
Topp