Ersättningskassett

larsan

Medlem
Ersättningskassett
Tjenis.

Ska ge mig på att byta kassett för första gången. Där sitter idag en Shimano CS-HG50, 11-36T, 10-delad.
Bör jag ersätta med exakt samma, eller finns det "uppgraderingar"? Jag är ute efter hållbarhet. Vikt är inte en jättestor faktor på denna hoj.

Bakväxel är en Deore XT RD-M781-SGS om det är en påverkande faktor.

Tacksam för tips,
Nyburgaren

Senast ändrad:
Ersättningskassett
En sak du kan fundera på är ju om du är nöjd med utväxlingen och stegningen.

Vill du ha lättare växlar och är du väldigt kadenskänslig så du vill ha täta steg. Det finns ju t ex 11-42T om du känner du vill ha mer omfång men glesare steg (då får du även byta kedja eftersom det blir 6 länkar längre).

/edit: ja en sådan kasett som ovan kanske inte är aktuellt om du har framväxel, verkar ju onekligen som du har det för annars blir det väl lite tungt med bara 36T kan jag tycka :)

Senast ändrad:
Ersättningskassett
Tack hörrni.

Kedjan är ny, har enkelklinga fram. Är en asfalts-pendlar-hoj.
Enl. specen på växeln så gillar den bara upp till 36t, så jag får nog stanna där.

Däremot kunde det vara intressant att bara ha EN kuggs skillnad på de högre växlarna. Jag tycker mig alltid vilja vara mellan 8 och 9 eller 9 och 10. :/ Alternativet är förstås en kassett som börjar på 12 ist för 11. Om det nu finns.

Ersättningskassett
aha, något större klinga då? har inte sett kasetter från Shimano som börjar på 12, Sram har däremot. Men är ingen expert på det.

(gillar bakväxeln bara 36T går det alltid att ordna med att byta ut korgen till en med offset så löser man det, inte för du var sugen på det va, men bara så du vet)

Ersättningskassett
larsan sa:
Enl. specen på växeln så gillar den bara upp till 36t, så jag får nog stanna där.

SGS är 'long cage' och modellen i din postning klarar 43T skillnad. En 11-36 har 25T skillnad, en 11-42 har 31T så växeln klarar båda med god marginal.

Ersättningskassett
Låter som om du skall ha en tätare stegad kassett. SLX 10-delad finns i 11-34 och 11-32 också.
11-12-14-16-18-20-22-25-28-32
11-13-15-17-19-21-23-26-30-34
11-13-15-17-19-21-24-28-32-36

Ersättningskassett
larsan sa:
Tack hörrni.

Kedjan är ny, har enkelklinga fram. Är en asfalts-pendlar-hoj.

Däremot kunde det vara intressant att bara ha EN kuggs skillnad på de högre växlarna. Jag tycker mig alltid vilja vara mellan 8 och 9 eller 9 och 10. :/ Alternativet är förstås en kassett som börjar på 12 ist för 11. Om det nu finns.

Enda skillnaden mellan t.ex. SRAM PG-1050/1070 11-36 och 12-36 är det minsta drevet, resten är samma. Bättre då att kika på t.ex. 12-32t: 12,13,14,15,17,19,22,25,28,32

Ersättningskassett
qma sa:
larsan sa:

SGS är 'long cage' och modellen i din postning klarar 43T skillnad. En 11-36 har 25T skillnad, en 11-42 har 31T så växeln klarar båda med god marginal.

Fast det stämmer inte. Det du ger siffror på är skillnaden fram och bak tillsammans. Där spelar längden på cagen in eftersom den ska kunna hålla spänning över ett större omfång.

Det finns även ett största mått på klingan bak. Överskrider man det går övre jockeyhjulet i kassetten när man försöker växla till lättaste växeln. Xt i denna generation har för kort avstånd mellan infästning i växelörat och jockeyhjulet för att funka på i alla fall de cyklar jag har provat. Vill man vara säker på att de ska funka behöver man köpa en Goatlink eller liknande.

Ersättningskassett
jfall649 sa:
Det finns även ett största mått på klingan bak. Överskrider man det går övre jockeyhjulet i kassetten när man försöker växla till lättaste växeln. Xt i denna generation har för kort avstånd mellan infästning i växelörat och jockeyhjulet för att funka på i alla fall de cyklar jag har provat. Vill man vara säker på att de ska funka behöver man köpa en Goatlink eller liknande.
...ja, precis det jag menade ovan. Eller en korg med offset typ Garbaruk eller OneUp RadR. Bättre lösning på problemet tycker jag då det är offset man vill åt, hemskt dumt konstruerat den där generationen.
(fast slittåligt som bövelen är det åtminstone, har likadan bakväxel/kassett som TS och de bara vägrar ta slut)

Ersättningskassett
Sambal Oelek sa:
jfall649 sa:
...ja, precis det jag menade ovan. Eller en korg med offset typ Garbaruk eller OneUp RadR. Bättre lösning på problemet tycker jag då det är offset man vill åt, hemskt dumt konstruerat den där generationen.
(fast slittåligt som bövelen är det åtminstone, har likadan bakväxel/kassett som TS och de bara vägrar ta slut)

Juste ja, hade missat det. Jo det är stora svagheten med dom tycker jag. Har dem på familjens pendlare och de är som sagt oförstörbara

Ersättningskassett
jfall649 sa:
Sambal Oelek sa:
jfall649 sa:

Juste ja, hade missat det. Jo det är stora svagheten med dom tycker jag. Har dem på familjens pendlare och de är som sagt oförstörbara
Inte om man som jag kör i snöslask och är otroligt obetänksam när det gäller kedjebyten. (Åsså e jag fet oxå ;-p )

Senast ändrad:
Ersättningskassett
jfall649 sa:
qma sa:

Fast det stämmer inte. Det du ger siffror på är skillnaden fram och bak tillsammans. Där spelar längden på cagen in eftersom den ska kunna hålla spänning över ett större omfång.

Ok - jag har missat den biten när jag läst bakväxel-spec hittils. Så bakväxlar specifikt för drivlinor med framväxel är en grej alltså.

Jag har dock sett Shimano 10-delad bakväxel med short cage funka på fulldämpad MTB med 42T som största på kassetten, men då kanske de körde med lång B-skruv eller nåt.

Ersättningskassett
larsan sa:
Ska ge mig på att byta kassett för första gången. Där sitter idag en Shimano CS-HG50, 11-36T, 10-delad.
Bör jag ersätta med exakt samma, eller finns det "uppgraderingar"? Jag är ute efter hållbarhet. Vikt är inte en jättestor faktor på denna hoj.
Bakväxel är en Deore XT RD-M781-SGS om det är en påverkande faktor.
Jag skulle köpa CS-M771 i lagom storlek https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=15784 som är bra, lätt :), hållbar och prisvärd.
M77111-34T.jpg

M77111-36T.jpg

HG8111-36T.jpg

HG50011-34T.jpg

HG6211-36T.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp