Ersättningsköp vinterhandskar

Bele

Aktiv medlem
Undrar om någon kan tipsa om ett par handskar liknande de på bilden? Jag tror att de egentligen var tänkta som slalomhandskar. Ganska luftiga och gjorda i windstoppermaterial. Har fungerat perfekt för pendling vid någon minusgrad ner till -15 (ev förstärkta med ett par jättetunna fleeceinnerhandskar).

När jag började skriva kom jag på att en fd klubbkompis tipsade om bygghandskar i windstopper som var väldigt mkt mer prisvärda än cykelhandskar.

Fram med alla idéer, de på bilden har gjort sitt och behöver ersättas...

P1080481.JPG

Tack för tipset! Ska försöka titta även på dem. Jag har dock tidigare haft ett par Shimano lobsters och tyckte att de var sådär. Är det riktigt kallt har jag för mig att att det går hjälpligt att köra med tumhandskar, åtminstone vid pendling på mtb.

Varför var lobster sådär? Du får fingarna "två och två" istället för ihopbuntade som med tumvantar. Man kan med andra ord hålla i bromsen hela tiden med sånna :)

Köp vanliga skidhandskar. Jag brukar testa mina genom att försöka blåsa igenom yttertyget. Värmen ska ju liksom "stanna kvar" så vindtätt är a och o för mig med vita fingrar.

Jag kan också rekommendera Bontrager. Köpte mina på Bike24 billigare än länken ovan.

M sitter fint och jag har stl 9 i Hestrahandskar om den infon hjälper.

Bilagor

• IMG_2436.JPG
    IMG_2436.JPG
    275.7 KB · Besök: 239
Bele sa:
Undrar om någon kan tipsa om ett par handskar liknande de på bilden? Jag tror att de egentligen var tänkta som slalomhandskar. Ganska luftiga och gjorda i windstoppermaterial. Har fungerat perfekt för pendling vid någon minusgrad ner till -15 (ev förstärkta med ett par jättetunna fleeceinnerhandskar).

När jag började skriva kom jag på att en fd klubbkompis tipsade om bygghandskar i windstopper som var väldigt mkt mer prisvärda än cykelhandskar.

Jag had ett par från stadium som ser ut som dina. Funkar otroligt bra. Försökte ersätta med hestra, men slutade med lappa och laga på dom istället. Såg ngt liknande på stadium häromdagen

tobiascyklar sa:
Bele sa:

Jag had ett par från stadium som ser ut som dina. Funkar otroligt bra. Försökte ersätta med hestra, men slutade med lappa och laga på dom istället. Såg ngt liknande på stadium häromdagen

Körde i flera år skidåkning med ett par sådana. Varma dagar slet man bara ut fleecevanten. Ska kanske leta rätt på dem...

"Windstopper" i billiga handskar är ibland bara plast mellan fodret och ytterhandsken.
Julas vattentäta skidhandskar prasslar det t.o.m. av. Resultatet är snabbt blöta och kalla händer. Tegeras vinterarbetshandskar har bra grepp men blir också snabbt kalla.
Jag kör med White handfodral vid minusgrader. Då kan man ha enklare handskar eftersom fartvinden är det värsta gisslet.

Det syns på fotot att Kombihandsken är gjord av "äkta" (Gore) Windstopper. Det tillsammans med att den är lite luftig (det blir ett luftlager som sen värmer) tror jag är anledningen till att jag kan köra den i ett så brett temperaturspann om jag är rätt klädd i övrigt. Delar därmed åsikten att materialet är helt avgörande för funktionen (andra material kan också fungera bra, men då är min erfarenhet att användningsområdet blir mer begränsat).

Temporärt har frågan löst sig, då jag kom på att jag köpte ett par Björn Dählie lobsters inför förra vintern. Ett båtbensbrott omöjliggjorde sen vintercykling och de blev liggandes oanvända och glömdes bort. Har testat dem nu, men de är inte alls lika sköna som Kombihandsken och ger lätt en för kall eller för varm känsla. I det avseende, dvs att hålla den kylande vinden ute och släppa ut överskottsvärme har jag inte använt något material som jag tycker funkar bättre än Gore Windstopper. Återstår att testa hur många minusgrader Björn Dählie-handskarna klarar.

Jag har en liknande handske som på TS bild. De heter också Kombi men har en Gore-Tex logga istället för Wind stopper logga. Gore-Tex är ju dock också ganska vindavvisande. Jag vill minnas att jag köpte dem på en Statoil-mack (ja, det var alltså för ett antal år sen) löjligt billigt. Har varit mycket nöjd med dem. Det kan vara värt att svänga förbi lokala macken och se om det har fått in säsongens Kombi-handske.

Peda sa:
Jag har en liknande handske som på TS bild. De heter också Kombi men har en Gore-Tex logga istället för Wind stopper logga. Gore-Tex är ju dock också ganska vindavvisande. Jag vill minnas att jag köpte dem på en Statoil-mack (ja, det var alltså för ett antal år sen) löjligt billigt. Har varit mycket nöjd med dem. Det kan vara värt att svänga förbi lokala macken och se om det har fått in säsongens Kombi-handske.

Jag har tyvärr mycket sämre erfarenheter av Gore-Tex. Det är för tätt (andas för dåligt) och har ett mycket mer begränsat användningsområde än Windstopper. Det säljs Gore-Tex handskar på många ställen, tyvärr är Windstopper dito betydligt mer ovanligt.

Windstopper är ett varumärke som ägs av Gore. Gore-tex och Windstopper är alltså lite av same shit, different wrapping om man ska vara elak, men den snälla tolkningen är att båda bygger på samma idé i grunden men med skillnaden att Gore-tex är lite tätare och därmed står emot väta lite bättre än vad Windstopper gör.

Efter att typ förfrusit fingrarna i Diadoras "vinterhandake" så är http://www.erlan.se/specialized-element-30-vinterhandske-p-10389-c-2766.aspx värd varenda liten krona! Oerhört mer smididiga än de ser ut, var lite misstänksam mot lobsters innan men kom på skam. Och inte frysa om händerna är väldigt bra! När det blivit för kallt för Hestra job montagehandske (vinterversionen) så Specialized Element 3.0!

fyrbåk sa:
Windstopper är ett varumärke som ägs av Gore. Gore-tex och Windstopper är alltså lite av same shit, different wrapping om man ska vara elak, men den snälla tolkningen är att båda bygger på samma idé i grunden men med skillnaden att Gore-tex är lite tätare och därmed står emot väta lite bättre än vad Windstopper gör.

I teorin kanske delvis, men i praktiken är det stor skillnad. Gore-Tex andas för dåligt, vilket begränsar dess användbarhet mycket.
Dessutom fungerar Gore-Tex dåligt mot väta för handskar (någon har förklarat för mig att det beror på att i handskar blir det tryck på materialet som gör att membranet inte fungerar). Jag har bl a ett par Shimano Gore-Tex regnhandskar som är helt värdelösa vid just regn (och något mindre dåliga vid torrt väder då de oftast antingen är för varma eller för kalla pga de andas så dåligt.

Bele sa:
lundatok sa:

Ser intressanta ut. Hur är de i storlekarna? Den största storleken Alviks cykel har är M.

Det blev ett par snarlika hos Alviks cykel. Tack för tipset!

Edit: de är knappast lika varma som mina Kombi, då det inte blir tillräckligt mycket luftlager inne i handsken, men de var sköna och designen kändes väl genomtänkt, så de ersätter nog mina Björn Dählie lobsters som jag tycker skär in lite mellan fingrarna. Jag hade tidigare ett par Shimano lobsters och upplevde samma problem med dem.

Senast ändrad:
Köpte en tegerakopia på k rauta för 50:-
Har varit kanonsköna de sista turerna vid ett fåtal minus som kallast.

Vid kallare har jag kört hestras lobster som är rejält sliten nu, de har också typ plastpåse inuti och en hestra längdvante i windstopper med merinoullliner.
Funkar ok för stigcykling om den inte är alltför hårig.

Tillbaka
Topp