ESS Gesunda - Hetstråden!

stenmark skrev:
-------------------------------------------------------
> Har jag missuppfattat något, men om man vill åka
> lift och bara åka utförs så finns ju en utmärk
> tävlingsgren, Downhill, kallas den.

Sen när gillar du att trampa uppför? ;-)

Att cykla sköna stigar med lagom mängd dödsbrant på nedför känns ändå inte riktigt synonymt med den bild jag har av downhill. Men det kanske är en missuppfattning.

Behöver iofs inte ens vara bara nedför. Men att putta upp under liften känns rätt ovärt. Att knuffa till sträckor där lift saknas är ju inget konstigt.

Senast ändrad:
Nu har jag fortfarande inte kört något Enduro i Sverige bara några "svartrejs" i Danmark då vi försöker få ihop en serie till nästa år. Men har cyklat på de lite med folk som kör Franska Serien och deras input är lite mer som Stenmarks. Skall man bara köra lift så kan man lika gärna köra DH. Det är ju alltid sträckor med lift men nästan alltid så är det ju oxå transportcykling.

Hur ser det ut i Norge? Är det inte massa "cyklinguppförs" där? Och de har ju massa folk som kör på de tävlingarna?

Jag gillar lift och utförsåkning.
Därför åker jag till ställen med liftar och utförsåkning på semestern.
Men tar man sig till ett cykel enduro event, så tycker jag man ska få räkna med lite trampande.

Annars kommer enduro snart vara likställt med nån sorts etapp Downhill. Vilket iofs kanske är något folk vill?

stenmark skrev:
> Jag gillar lift och utförsåkning.
> Därför åker jag till ställen med liftar och
> utförsåkning på semestern.
> Men tar man sig till ett cykel enduro event, så
> tycker jag man ska få räkna med lite trampande.
>
> Annars kommer enduro snart vara likställt med
> nån sorts etapp Downhill. Vilket iofs kanske är
> något folk vill?

Kanske helt enkelt finns en efterfrågan för någon sorts lättare dh-gren där banorna är lagda så att en riktig dh-cykel är rätt kass?

Men egentligen tycker jag att den minst dh-artade tävlingen jag kört varit roligast. Grycksbo förra året. Det var en jäkla massa trampa och en del riktigt tramptunga specialsträckor. Men så gick den ute i skogen snarare än i dh-spår under en lift. Det var skitkul. Jag har absolu inget behov av att vara i en bikepark alls. Men är man det känns det ju onödigt att inte utnyttja faciliteterna för de sträckor som ändå går i spåren där.

stenmark skrev:
> Jag gillar lift och utförsåkning.
> Därför åker jag till ställen med liftar och
> utförsåkning på semestern.
>
> något folk vill?

Men så är det väl inte utomlands som sagt? Norge? På EWS är det väl bara en tävling hittils som har haft enbart lift eller var det någon transportcykling på den i Frankrike? I Schweiz hörde jag att det var en mördarstigning på en tävling i Grabunden som de vilade ca 2-3 min på innan de skulle starta nerför åkningen.Och de var rejälstigning på den.

Senast ändrad:
Spirit32 skrev:
> Grymt race!
> Tack till alla som arrat.

För att inte spåra ur för mycket så ja plusett på det. Det andra handlar väl mer om vad enduro egentligen är ;-)

Inte f-n är'e 1km grusväg iaf...

Men jag har haft grymt kul & stort tack till alla som roddat, fixat & gjorde detta möjligt! Stort tack till alla funkisar också!

stenmark skrev:
>
> något folk vill?

Instämmer! Enduro är ju en uthållighetstävling, med mera nedför än uppför.
Apropå grannlandet Norge så kan intresserade kika på hur dom själva beskriver sin serie 80/20 http://www.8020es.no/om-8020-es/ där det strävas efter just det 80% ner- o 20% uppförs (på sträckorna alltså...)

Först och främst ett stort tack till arrangörerna för en bra tävling, har haft en grymt kul helg på berget.

När det gäller diskussionen om banorna så kommer alltid folk ha olika åsikter om vad som är bra och dåligt. Uppskattar att ni som arrangörer lyssnade och tog till er av kommentarerna och justerade start och målgång på SS1 och SS3 vilket i min mening gjorde dessa sträckor bra mycket bättre.
Sedan så har jag väl lite svårt att se vad slutet på SS4 tillförde förutom mjölksyra men det kanske var det som var poängen :)

För att köra fort idag krävdes både bra flås och bra teknik. Tyvärr så saknade jag båda delarna och så gick det ju som det gjorde också men det kan jag ju knappast lasta arrangören för... :D

Jag har inget emot att trampa på sträckorna, jag tycker bara det är tråkigt att transportera sig för egen maskin upp för ett berg under liften. Om vi inte hade behövt trampa/putta upp till SS1 hade man ju lätt haft tid tid att ha en sträcka till på berget. Dessutom finns det jättemycket att använda där som skulle kräva minimalt med bandning.

> Apropå grannlandet Norge så kan intresserade
> kika på hur dom själva beskriver sin serie 80/20
> http://www.8020es.no/om-8020-es/ där det strävas
> efter just det 80% ner- o 20% uppförs (på
> sträckorna alltså...)

Alternativet är ju att faktiskt ställa upp i en 80/20 tävling och se hur de beskriver sin serie i verkligheten.

Norge är betydligt mer utförsdominerat än Sverige, naturligtvis främst en följd av mer fallhöjd. De jag kört är i princip mini-DH etapp race där de omtalade 20% uppför består i 95% av fallen av korta sprint-klättringar. Man tänker i princip aldrig tanken på att använda sin dropper post på långa, utdragna, platta partier som blivit något av ett signum i Sverige.

Svensk enduro kvarstår som vagt definierat för tillfället, men mina två huvudpunkter har genom hela säsongen varit: (1) Förläng inte sträckor i det enskilda syftet att öka totaltiden, dvs. som SS1 och SS4 här i Gesunda. (2) Utnyttja den fallhöjd och potential som finns till fullo, dvs. exempelvis alla de spår i Gesunda som erbjuder några av de absolut bästa bikepark-spår man kan köra på stigcykel i Sverige.

Nog om det. Som vanligt stor applåd till arrangörerna som styrt ett smidigt arrangemang, och kudos för att faktiskt ta till sig konstruktiv kritik och ändra bandragningen efter kundernas önskemål.

Den stora fallgropen i Sverige, jämfört med Norge, är väl just fallhöjden. Det är inte så många ställen som kan skramla fram så pass mkt fallhöjd som de kan göra på samma sätt i Norge. Eller jo, det finns många ställen. Men jag betvivlar att rejsen i Sverige skulle bli så välbesökta om alla höll till i Åre och norrut (med undantag för Gesunda som ändå har fallhöjden på sin sida).

bokrantz skrev:
> Alternativet är ju att faktiskt ställa upp i en
> 80/20 tävling och se hur de beskriver sin serie i
> verkligheten.

Men som internetcyklist blir det svårt, fast det ligger på "to-do" listan (att delta IRL alltså ;)
Traktor-racet verkar ju hur kul som helst :D

Såhär dagen efter är jag iaf glad, nöjd och trött. Kontoret känns väldigt grått (det är rent objektivt grått till färgen, men lite extra).

Det var en kanonhelg.

Stugorna på solleröns camping rekommenderas varmt. Riktigt fräscha, prisvärda och nära till en fin strand. Var rätt skönt även för en badkruka som jag att hoppa i och få ner kroppstemperaturen till mer normala nivåer efter dagarna.

Luthman Photography skrev:
> Oavsett allt annat så borde Karin P har en fet
> ryggdunk för att ha kört hela skiten på en
> hardtail.

Och en extra eloge för att hon står ut med allt vårt tjatande om att hon borde köpa en FS...
Dessutom fixade hon ju avslutningshoppet/hucket galant :)

> hardtail.

Helt klart. Jag hade inte varit i närheten av så snabb på en HT. Eller vågat köra sluthucket. Fett creddigt!

Jag tyckte det var jäkligt roliga stigar, och femman fick mig helt klart att flytta fram gränsen för vad cykeln faktiskt klarar av så att säga.

(även om jag och några till valde att spendera tävlingsdagen på att åka lift och loopa alla de andra tokfina spåren)

För den som är nyfiken rekommenderar jag att ta en kik på Robin Wallners instagram. Lite skönt att han också tyckte det var rätt köttiga spår.
(angående SS5 så såg vi ett gäng av toppåkarna som helt skippade första svängen och blåste rakt genom ljungen)

"...blandning av joggingspår och kamikaze-DH..."

"Nöjd att jag körde HELA SS5..."

> hardtail.

Fett kört Karin!

theBrand skrev:
> Jag tyckte det var jäkligt roliga stigar, och
> femman fick mig helt klart att flytta fram
> gränsen för vad cykeln faktiskt klarar av så
> att säga.
>
> (även om jag och några till valde att spendera
> tävlingsdagen på att åka lift och loopa alla de
> andra tokfina spåren)
>
> För den som är nyfiken rekommenderar jag att ta
> en kik på Robin Wallners instagram. Lite skönt
> att han också tyckte det var rätt köttiga
> spår.
> (angående SS5 så såg vi ett gäng av
> toppåkarna som helt skippade första svängen och
> blåste rakt genom ljungen)
>
> "...blandning av joggingspår och kamikaze-DH..."
>
> "Nöjd att jag körde HELA SS5..."

Han mördade ju för övrigt resterande fältet på SS5. Tio sekunder snabbare än vinnaren och åtta sekunder snabbare än den andra snabbaste tiden på SS5. Utan att kapa kurvorna.

Att klippa ett par av de inledande svängarna på ss5 var en av de första tankarna som flög in i min gamla dh-hjärna när jag såg att de inte bandat av ordentligt. Fast sen kom jag på att det väl får vara nån måtta på genvägandet och tänkte istället be arrangörerna att bättra på bandningen där. Men sen kom en fraktur i vägen.

Kul att Robin körde skiten ur alla på 5an, trots att han inte tog genvägen. :)

theBrand skrev:
> För den som är nyfiken rekommenderar jag att ta
> en kik på Robin Wallners instagram. Lite skönt
> att han också tyckte det var rätt köttiga
> spår.
> (angående SS5 så såg vi ett gäng av
> toppåkarna som helt skippade första svängen och
> blåste rakt genom ljungen)

Edit: Jag delar fortfarande inte Oliwers åsikt om vad som är rätt och fel i frågan men jag nöjer mig härmed att uttrycka det så istället för att uttrycka mig som en fjårtis. Jag är ju iaf 44 år...

Stalle

Senast ändrad:
Jag påpekade det redan på lördagens träning att om de inte ville att åkare skulle kapa de inledande kurvorna på SS5 vore det klokt att banda av dessa. Antar att de tyckte att det var okej att gena eftersom de inte hade bandat av...

Per-Erik skrev:
> Jag påpekade det redan på lördagens träning
> att om de inte ville att åkare skulle kapa de
> inledande kurvorna på SS5 vore det klokt att
> banda av dessa. Antar att de tyckte att det var
> okej att gena eftersom de inte hade bandat av...

Fast det ska väl vara som de sa i Åre på åkarmötet. Att de varken kan eller vill banda mer än där det inte är uppenbart var stigen går.

Av nyfikenhet tittade jag lite i SCF's regelverk för #enduro, där står visserligen inget om genande där det inte är bandat. Eller jo, det står att banan ska vara bandad på ett sådant sätt att det inte råder något tvivel om var den går. Men det brukar väl vara en generell regel, om än outtalad och onedskriven, att man ska följa stigen. I både Falun och Åre så påpekades det ganska hårt vid informationsgenomgången. Jag vet inte om det missades i Gesunda eller om de var okej med att man kapade kurvor så det låter jag vara osagt.

EDIT: Så här står det:

"4.4a.007 Arrangören ska ha extra uppmärksamhet på att banan är
så väl uppmärkt, att avvikande från tävlingsbanan ej kan
förekomma."

Kung Stalle skrev:

> Ja jag hörde det. Det verkligen suger. Först
> gnäller man på fan och hans moster och sen har
> man inte större moral och så sjukt lite
> "endurospirit" så man inte tvekar att gena bor
> 30-40 meter. Ruttet är bara förnamnet och jag
> hoppas de som saknar så grundläggande
> sportmannamässighet ägnar sig åt nåt annat än
> enduro i framtiden.
>
> #notsoenduro
>
> Kul! Jag får skriva sånt nu för jag är inte
> med i ESS längre :-D
>
> Stalle

Rätt och slätt fusk, och vi får hoppas att det inte blir ett problem som ESS-ledningen behöver tänka på i framtiden. En sträcka som starten på SS5 ska absolut inte behöva bandas. Man trodde det bara var ett problem i Frankrike, I princip varje briefing på TP innehöll uppmaningar om att hålla sig till spåren, och påminnelse om att det faktiskt finns folk ute på sträckorna som aktivt spanar efter folk som tar raka vägen ner. Naturligtvis med tidstillägg och ev. diskvalificering som straff.

För övrigt tycker jag det blev en härlig helg. Innan var jag så nervös för tidtageriet att jag höll på att börja grina. Men det ordnade sig ju utmärkt och jag lyckades lösa syntetiska tider där saker hade fallerat.
Sen kommer jag minnas alla glad och lätt vettskrämda cyklister som kom och stämplade in sina stickor. :-)
Jag kommer även minnas de underbara flyktingbarnen som bara dök upp och var bara så framåt och nyfikna.

Stalle

> Av nyfikenhet tittade jag lite i SCF's regelverk
> för #enduro, där står visserligen inget om
> genande där det inte är bandat. Eller jo, det
> står att banan ska vara bandad på ett sådant
> sätt att det inte råder något tvivel om var den
> går. Men det brukar väl vara en generell regel,
> om än outtalad och onedskriven, att man ska
> följa stigen. I både Falun och Åre så
> påpekades det ganska hårt vid
> informationsgenomgången. Jag vet inte om det
> missades i Gesunda eller om de var okej med att
> man kapade kurvor så det låter jag vara osagt.
>
> EDIT: Så här står det:
>
> "4.4a.007 Arrangören ska ha extra uppmärksamhet
> på att banan är
> så väl uppmärkt, att avvikande från
> tävlingsbanan ej kan
> förekomma."

Den rimliga tolkningen där borde väl vara "oavsiktligt avvikande". Kan kan man ju alltid.

Rattnalle skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Av nyfikenhet tittade jag lite i SCF's
> regelverk
> > för #enduro, där står visserligen inget om
> > genande där det inte är bandat. Eller jo, det
> > står att banan ska vara bandad på ett sådant
> > sätt att det inte råder något tvivel om var
> den
> > går. Men det brukar väl vara en generell
> regel,
> > om än outtalad och onedskriven, att man ska
> > följa stigen. I både Falun och Åre så
> > påpekades det ganska hårt vid
> > informationsgenomgången. Jag vet inte om det
> > missades i Gesunda eller om de var okej med att
> > man kapade kurvor så det låter jag vara osagt.
>
> >
> > EDIT: Så här står det:
> >
> > "4.4a.007 Arrangören ska ha extra
> uppmärksamhet
> > på att banan är
> > så väl uppmärkt, att avvikande från
> > tävlingsbanan ej kan
> > förekomma."
>
> Den rimliga tolkningen där borde väl vara
> "oavsiktligt avvikande". Kan kan man ju alltid.

Det borde kanske tillföras en regel om att där banan går på en tydlig stig ska den följas, eller något sånt.

Då skulle man ju slippa såna diskussioner och arrangörerna skulle bara behöva banda upp rejält vid tveksamheter eller där man avviker från stigen. Som de uppbandade kurvorna på rakan på SS5 eller när man var ute i ljungen på SS4.

Senast ändrad:
Att uppenbart gena så fort det inte är bandat tycker jag inte bara är osportsligt utan också dålig respekt för arrangören. Som arrangör av ett enduro-race är en stor del av jobbet att springa med mössan i hand till en massa markägare, skriva avtal och pantsätta heder, barn och hus på att "tävlingen BARA kommer att gå på de aktuella stigarna".

Förhandlingsutrymmet nästa gång man vill använda stigen i något sammanhang krymper väsentligt om det visar sig att det cyklats vid sidan av stigen så fort det inte är heltejpat. Så sluta upp med det om ni vill ha enduro-tävlingar kvar.

Jag tycker iofs att det här med spårval är ganska roligt och det vore trist om det alltid riskerar att bli en diskussion kring det.

På träningen missade jag tex lite i en av de första kurvorna på ss5 och parerade det genom att åka ut i riset. Inte för att gena, men för att reda ut det hela. Men rent krasst sparade jag tid med den manövern jämfört med att helt och fullt följa stigen. Eftersom det senare hade krävt att jag stannat och luft upp cykeln i spår igen.

Nu tror jag väl att de flesta kan skilja på rätt och fel, men i tävlingssammanhang kommer en del alltid töja på gränserna för att ge sig själva en fördel. Då gäller det att ha ett bra reglemente att förlita sig på. Men exakt hur en sån här regel ska formuleras är inte helt solklar som sagt.

H. skrev:
> Jag tycker iofs att det här med spårval är
> ganska roligt och det vore trist om det alltid
> riskerar att bli en diskussion kring det.
>
> På träningen missade jag tex lite i en av de
> första kurvorna på ss5 och parerade det genom
> att åka ut i riset. Inte för att gena, men för
> att reda ut det hela. Men rent krasst sparade jag
> tid med den manövern jämfört med att helt och
> fullt följa stigen. Eftersom det senare hade
> krävt att jag stannat och luft upp cykeln i spår
> igen.
>
> Nu tror jag väl att de flesta kan skilja på
> rätt och fel, men i tävlingssammanhang kommer en
> del alltid töja på gränserna för att ge sig
> själva en fördel. Då gäller det att ha ett bra
> reglemente att förlita sig på. Men exakt hur en
> sån här regel ska formuleras är inte helt
> solklar som sagt.

Spårval kommer det väl alltid att finnas, det är ju få stigar så är så smala att man inte kan åka tio centimeter hit eller dit. Men det där med många spårväl är ju bara din gamla downhillhjärna som spökar :)

Mja, det är inte så svårt att skriva en sån regel tycker jag. Det är ju inte svårare än "Där banan följer en tydlig stig ska denna följas. Att med avsikt avvika från stigen för att ge sig själv en fördel klassas som att åka utanför banan och bestraffas med elstöt mot könet."

Jag tror att de flesta kan se skillnad på att tappa kontrollen och balla av banan i ett par meter och att medvetet kapa kurvor eller skära nya linjer för att spara tid.

I övrigt tycker jag att Hagdahls argument borde vara nog. Det är väl få markägare som välkomnat tävlingsarrangörer med vidöppna armar och sagt "gör min mark till ett lerdike, den är ändå inte värd nåt för mig".

Senast ändrad:
Nu har ni gjort det igen happymtb!
Tagit diskussionen utan att kanske tänka efter helt..

Tänker förstås på pratet om huruvida vissa åkare genat eller inte på SS5! Ni bör uppmärksamma att det som fattades för att förhindra detta var en bit canyonband i liftstolpen på innern av svängen! I toppen av en sport är det väldigt jämt och alla vill såklart vinna! Hur skall jag som åkare kunna veta att mina värsta konkurrenter inte kommer att köra denna så uppenbara väg när de vill vinna lika mycket som jag? Ska vi chansa och Kanske förlora för att sedan säga att vi iaf har moral? När allt detta kunde sluppits med en liten bit plastband? Det enklaste är såklart om alla bara följer stigen. Men så funkar det ju tyvärr inte, vill någon vinna då kommer denne att köra snabbast vägen mellan a och b när det faktiskt dessutom inte bryter mot någon regel! Att smutskasta och kalla detta för fusk är FEL! Dom som körde där har inga regler brutit! Jag vet flera sånna här tillfällen! T.ex. Åre enduro 2014 där någon vann SS1 med dryga halv minuten och den sträckan var långt ifrån helt bandad! Vad som händer där är det ingen som vet. Men en bit band i liftstolpen handlar knappast om markägares tillstånd eller mer jobb. I toppen är det tävling och det är de som gäller! Vill man undvika detta så kan Man banda mer och se till så att reglementet följs.

Jag undrar om disskusionen funnits om vi hade haft en annan segrare i gårdagens tävling?
Tack
//Oliwer Kangas

kangas skrev:
>Ska vi chansa och Kanske förlora för att sedan säga att vi iaf har moral?

Ja?

Det finns ju ingen regel för att det ligger i "the spirit of enduro" att följa stigen.
Men som med andra delar av hur tävlingarna i ESS genomförs ska eliten ha på sitt sätt annars passar det inte. Börjar blir rätt tröttsamt tycker jag. Klart jag hajar att man vill vinna men de flesta brukar vilja vinna på ett schysst sätt och det kan inte vara svårt att anpassa sig efter. Om alla utom en gjorde "rätt" skulle det märkas rätt fort tror jag nog och då kan man ta hand om det problemet.

Edit: tillägg

Senast ändrad:
kangas skrev:
> Nu har ni gjort det igen happymtb!
> Tagit diskussionen utan att kanske tänka efter
> helt..
>
> Tänker förstås på pratet om huruvida vissa
> åkare genat eller inte på SS5! Ni bör
> uppmärksamma att det som fattades för att
> förhindra detta var en bit canyonband i
> liftstolpen på innern av svängen! I toppen av en
> sport är det väldigt jämt och alla vill
> såklart vinna! Hur skall jag som åkare kunna
> veta att mina värsta konkurrenter inte kommer att
> köra denna så uppenbara väg när de vill vinna
> lika mycket som jag? Ska vi chansa och Kanske
> förlora för att sedan säga att vi iaf har
> moral? När allt detta kunde sluppits med en liten
> bit plastband? Det enklaste är såklart om alla
> bara följer stigen. Men så funkar det ju tyvärr
> inte, vill någon vinna då kommer denne att köra
> snabbast vägen mellan a och b när det faktiskt
> dessutom inte bryter mot någon regel! Att
> smutskasta och kalla detta för fusk är FEL! Dom
> som körde där har inga regler brutit! Jag vet
> flera sånna här tillfällen! T.ex. Åre enduro
> 2014 där någon vann SS1 med dryga halv minuten
> och den sträckan var långt ifrån helt bandad!
> Vad som händer där är det ingen som vet. Men en
> bit band i liftstolpen handlar knappast om
> markägares tillstånd eller mer jobb. I toppen
> är det tävling och det är de som gäller! Vill
> man undvika detta så kan Man banda mer och se
> till så att reglementet följs.
>
> Jag undrar om disskusionen funnits om vi hade haft
> en annan segrare i gårdagens tävling?
> Tack
> //Oliwer Kangas

Och du har ju uppenbarligen missat eller inte förstått det som har skrivits.

Och jag kan meddela att det är ointressant hurvida du vann eller inte. Jag tycker det är lika illa oavsett om den som genade på det sättet kom först eller sist.

Stalle

Jag håller med om att det i första hand är en arrangörsmiss/brist i reglementet. Men samtidigt måste det ju vara lite upp till var och en att inse var gränsen går. Argumentet "om inte jag gör det kanske någon annan gör det" kan man ju aldrig komma ifrån, det kommer alltid finnas luckor i reglerna. Frågan är ju om man vill främja rent spel genom att föregå med gott exempel eller om man alltid ska söka kryphålen för att ge sig själv tveksamma fördelar.

Vad händer nästa gång det är race om reglerna inte ändrats?

Senast ändrad:
Schreddan skrev:
> kangas skrev:
> -----
> >Ska vi chansa och Kanske förlora för att sedan
> säga att vi iaf har moral?
>
> Ja?
>
> Det finns ju ingen regel för att det ligger i
> "the spirit of enduro" att följa stigen.
> Men som med andra delar av hur tävlingarna i ESS
> genomförs ska eliten ha på sitt sätt annars
> passar det inte. Börjar blir rätt tröttsamt
> tycker jag. Klart jag hajar att man vill vinna men
> de flesta brukar vilja vinna på ett schysst sätt
> och det kan inte vara svårt att anpassa sig
> efter. Om alla utom en gjorde "rätt" skulle det
> märkas rätt fort tror jag nog och då kan man ta
> hand om det problemet.
>

+1

Schreddan skrev:
> kangas skrev:
> -----
> >Ska vi chansa och Kanske förlora för att sedan
> säga att vi iaf har moral?
>
> Ja?
>
> Det finns ju ingen regel för att det ligger i
> "the spirit of enduro" att följa stigen.
> Men som med andra delar av hur tävlingarna i ESS
> genomförs ska eliten ha på sitt sätt annars
> passar det inte. Börjar blir rätt tröttsamt
> tycker jag. Klart jag hajar att man vill vinna men
> de flesta brukar vilja vinna på ett schysst sätt
> och det kan inte vara svårt att anpassa sig
> efter. Om alla utom en gjorde "rätt" skulle det
> märkas rätt fort tror jag nog och då kan man ta
> hand om det problemet.
>
>
> Edit: tillägg

Alltså. Det här med spirit of enduro är väldigt vagt. Det är tävling och då är det som gäller. Jag ser inget i mitt inlägg som pekar på att eliten ska ha det på ett speciellt sätt? Och "ett schysst sätt" schysst i dina ögon eller i någon annans ögon? Det enklaste är om alla kör på samma ställe! Men det görs inte med hjälp av någon spirit utan med hjälp av tydliga regler eller banmarkeringar! Det övriga du pratar om tror jag inte finns på elitnivå inom idrott!

Tillbaka
Topp