Etape du Tour 2012

ason

Medlem
Etape du Tour 2012
Sådärja nu har värsta ångersten släppt efter att ha anmält till nästa års Etape du Tour. Kommer att köra etappen mellan Albertville och La Toussuire. Vet i dagsläget om två till från Sverige som är anmälda men det kanske finns fler.

I runda slängar 4700hm på 140km kommer förmodligen att kännas en del. På menyn står Col de La Madeleine, Col du Glandon – Col de la Croix de Fer, Col du Mollard och slutligen La Toussuire. Är det någon här som kört någon av dessa får ni gärna skriva en rad om hur ni upplevede dom.

Jag och en av dom andra anmälda svenskarna körde Issoire-St Flour i år i helt usla väderförhållanden så nu hoppas jag vi får njuta av bättre väder, det kan knappast bli sämre. Det var dock en riktigt trevlig etapp som trots vädret gav mersmak.

Etape du Tour 2012
Det låter som en riktigt roligut maning och känner mig lite avundsjuk på dig. Kan tyärr inte gen någon vettig information men skickar upp tråden åt dig :)

Etape du Tour 2012
Den där etappen är inte att leka med.

PROFIL.gif

Senast ändrad:
Etape du Tour 2012
Vic skrev:
-------------------------------------------------------
> Den där etappen är inte att leka med.
>
>
Nä det lär nog bita i ordentligt i benen. Satt och räknade lite och kom fram till att ca 75 av 140 km var uppför. Sen verkar det vara ordentligt krokigt i slutet på utförskörningen på Col du Mollard. Kollade på en karta och fick ihop runt 40 serpor på sista kilometerna.

Etape du Tour 2012
Col de La Madeleine har jag cyklat uppför en gång, fast inte hela biten då jag blev stoppad av Gendarmer pga att det var ngra TdF-cyklister som hade företräde.

Det är iaf en bit att cykla men det går både upp och nerför på uppvägen om man säger :), inte det brantaste jag varit med om, vackra vyer. Det var lite småbyar längs med vägen där man kunde fika om man ville. Helt ok.

Etape du Tour 2012
Vic skrev:
> Den där etappen är inte att leka med.
>
>

Skriver du upp den på att-göra-listan för i sommar.

Etape du Tour 2012
Tille skrev:
> Vic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den där etappen är inte att leka med.

> Skriver du upp den på att-göra-listan för i
> sommar.

Check!

Etape du Tour 2012
saltgurkan skrev:
> Col de La Madeleine har jag cyklat uppför en
> gång, fast inte hela biten då jag blev stoppad
> av Gendarmer pga att det var ngra TdF-cyklister
> som hade företräde.

Märkligt ;O)

>
> Det är iaf en bit att cykla men det går både
> upp och nerför på uppvägen om man säger :),
> inte det brantaste jag varit med om, vackra vyer.
> Det var lite småbyar längs med vägen där man
> kunde fika om man ville. Helt ok.

Madeleine ser på pappret ganska mänsklig ut, om nu 24,5km ppför med 6,3% snittlutning kan vara mänskligt. Den jag är mer orolig för är Col du Glandon 21,3km med 6,9% i snitt och som avslutas med drygt 2km med 10-11%. Och så skall man upp till Col de la Croix de Fer vilket verkar vara ytterligare 2km med runt 6%. Kommer man dit har man ju kört mer än hälften och så är det ju mer utför än uppför ;o).

Etape du Tour 2012
Noterbart är att den "lilla backen" på etappen, Col du Mollard, är i paritet med de backar vi körde uppför på etappen Issoire-St Flour i år...

Etape du Tour 2012
wheelon skrev:
> Noterbart är att den "lilla backen" på etappen,
> Col du Mollard, är i paritet med de backar vi
> körde uppför på etappen Issoire-St Flour i
> år...

Col du Mollard http://www.climbbybike.com/climb.asp?Col=Col-du-Mollard&qryMountainID=6653#profile är väl inte helt olik Col du Perthus http://www.climbbybike.com/climb.asp?Col=Col-du-Perthus&qryMountainID=9166 Lite längre men inte lika brant tack och lov. Perthus kändes iofs ordentligt i benen men den besegrades den oxå.

Etape du Tour 2012
Nu börjar det närma sig årets första etape du tour. På söndag 07.00 går starten från Albertville och vi är då två från Sverige som startar från led 3, jag och Wheelon. Debutanten har tyvärr fått kliva av pga sjukdom i familjen, hoppas det inte är av allvarlig art. Är det fler från Happy anmälda?

Väderprognosen för Albertville har varit lite svajig senaste veckan med allt från regnmissär (14 grader och 32mm regn) till den aktuella som lovar ganska bra cykelväder med 19 grader, nästan vidstilla och uppehåll på morgonen. På eftermiddagen kan det ev komma lite regn men tempen håller sig fortfarande på en anständig nivå. Långt kvar iofs så det hinner säkert ändra sig fler gånger. Dock verkar det långt till förra årets missär på Issoire-St Flour etappen,
eller
hoppa över dom första 5 min som är mest turistdravel.

Så nu är det bara att hoppas vädret håller i sig, kroppen är på topp, pannbenet är tjockt nog och 39/27 är tillräckligt för att ta sig uppför alla backarna ;o)

Etape du Tour 2012
Hemma igen efter årets kraftprov. 152 km, drygt 4800 hm på strax under 9 timmar kändes i hela kroppen. Vädret blev tillslut helt ok. Lite lätt regn i början som sedan drog bort och på slutet blev det riktigt varmt i sista backen.
Tuffaste backen var utan tvekan Glandon. Sista 3 km var sjukt jobbiga, speciellt med Col de la Madelene i benen. Backen upp till målet var inte heller någon lek men det var mest för att benen var rejält möra. Hade med facit i hand behövt lättare utväxling än 39/27. Det är bara att ta med den erfarenheten till nästa år för jag siktar på att köra då oxå. Detta loppet är sjukt beroendeframkallande :=)

Tillbaka
Topp