Etiska riktlinjer för ingenjörer

Fick en pinne i bakväxeln, totalkras inklusive växelvajer. Inte så farligt, det hör ju till liksom. Värre var ju när vajern skulle bytas. Bort med vevparti.Bort med vevlager.Bort med CYA insert. Bort med styre. Bort med framgaffel. Nu går det att byta vajer.
Det borde finnas etiska riktlinjer för vad en ingenjör får konstruera! ?

Bilagor

• IMG_0554.JPG
    IMG_0554.JPG
    257.4 KB · Besök: 23
Johan Falk:

Precis min tanke :)
Där sjönk Niner rätt många pinnhål i mina ögon. Tur att deras stålramar inte har intern vajerdragning. Än. Väl?

tmalm sa:
Koppla ihop gamla å nya wiren med tex krympslang så slipper du demontera hela cykeln nästa gång!

/T
Toksmart! Ska jag minnas när det blir dags för mig att göra samma nästa gång. Kan tänka mig att droppa i lite superlim för att vara säker på att krympslangen sitter kvar med.

Tycker guiden på GMBN för att byta intern växelwire och hylsa var rätt bra, med en extra hylsa så byter man del för del.

Vid 1:10 går han genom ordningen man gör det i.

Senast ändrad:
åberg sa:
Inte hölje eller kanal i ramen?
Tyvärr inte! Man måste börja med att peta in ett hölje bakifrån genom kedjestaget och ut till där vevlagret sitter

tmalm sa:
Koppla ihop gamla å nya wiren med tex krympslang så slipper du demontera hela cykeln nästa gång!

/T
Det går inte då vajern ska in i ett vajerhölje som sitter fast på ett rätt så trångt sätt.

Går det hölje i ramen?
Om inte, så dra en kanal till nästa gång. Funkar bra med innerkanalen från ett kasserat hölje.

Kurets sa:
tmalm sa:

/T
Toksmart! Ska jag minnas när det blir dags för mig att göra samma nästa gång. Kan tänka mig att droppa i lite superlim för att vara säker på att krympslangen sitter kvar med.

Det finns krympslang som levereras med lim på insidan!

Intern vajerdragning är ju bara ett problem om man inte tänker sig för innan man drar ur gamla vajern. Ska man bara byta någon gång ibland som privatperson är det inte så extremt mycket jobbigare, även om det strular. Intern dragning för bromsarna har jag svårare för.

fast dra en egen invändig kanal, tex av hölje elikn, så lär väl den efter ett tag gegga igen rätt ordentligt, eller?

asomianders sa:
Fick en pinne i bakväxeln, totalkras inklusive växelvajer. Inte så farligt, det hör ju till liksom. Värre var ju när vajern skulle bytas. Bort med vevparti.Bort med vevlager.Bort med CYA insert. Bort med styre. Bort med framgaffel. Nu går det att byta vajer.

Man kan göra så, det är inte rätt, men man KAN. :p

asomianders sa:
Det borde finnas etiska riktlinjer för vad en ingenjör får konstruera! ?

Kul att se att kollegorna sköter sig man blir nästan lite rörd. Jag gjorde samma resa som du i våras efter några väl valda drog jag ett hölje hela vägen och det blev faktiskt riktigt bra, växlingen blev också riktigt bra.

geologen sa:
White_XC_Ultimate_Carbon sa:
asomianders sa:
Vernersson sa:
Det borde finnas etiska riktlinjer kring vilka skärmar man får montera på en cykel! :-O
Jag håller med, men va fan, det är vintercykeln!

Räcker det inte med estetiska riktlinjer?

Etiska riktlinjer för ester? Lettetiska då?

Estniska riktlinjer för etermedia är ett okänt begrepp i Lettland där etik vanligen går före estetik.

Hur vet du/TS att cykelkonstruktören har en ingenjörsutbildning? Ingenjör är i första hand en utbildning. Inte ett yrke.

Senast ändrad:
OrjanX sa:
Hur vet du/TS att cykelkonstruktören har en ingenjörsutbildning? Ingenjör är i första hand en utbildning. Inte ett yrke.
Det vet jag naturligtvis inte, jag försökte bara att beskriva ett fenomen som jag tycker är alldeles för vanligt, saker som är alldeles för krångliga för oss konsumenter att handha. Om du känner dig kränkt för att jag generaliserar och skriver ingenjör så ber jag om ursäkt!

Inte kränkt ett dugg. Under mina drygt 20 år som elektronikkonstruktör har jag sett det mesta vad oerfarna, välutbildade ingenjörer kan ställa till med. Det enklaste och mest fundamentala inom respektive ämnesområde, som står i första kapitlet i varje grundläggande lärobok, glöms lätt bort när ett arbete väl skall genomföras. Att bli klar i tid är tyvärr ofta viktigare än att det blir rätt, och en seriös granskning av en konstruktion blir lätt undanviftad med att "nu har vi inte tid att rätta det". Många duktiga konstrukörer jag mött har ingen regelrätt ingenjörsexamen men de har bra med erfarenhet och en osviklig blick för vad som fungerar. Så kanske det trots allt är en ingenjör som konstruerat din ram. Och visst finns det etiska riktlinjer. Minns nånstans att som civilingenjörer skulle vi jobba för att göra mänskligheten gott, och där ingår väl rimligen att göra lättmekade cykelramar. Ha-ha!

Tillbaka
Topp