Ett cykelrum i lägenheten

Jag har avsatt ett speciellt rum i lägenheten för min mtb.
Då jag inte kan spola av lera innan jag ställer in den, borde det optimala vara att ha ett helkaklat rum.
Någon som har tips om vad man kan ha på golvet som skydd? Typ, någon plast? Så att det inte droppar ner i trägolvet.
Tips?

Senast ändrad:
Scott_Blackstone skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra idé. Var hittar jag målarpapp

Färghandlarn

Nätgolv, så blir det grannens bekymmer.
Fast jag hade köpt några kvm plastmatta på mattaffären, eller byggvaruhandlaren. De finns ju i alla tänkbara varianter.

I mitt mekrum i min lägenhet har jag en plastmatta. Men när mtbn kommer in och är endera lerig eller nytvättad slänger jag ut lite tidningar och reklamblad först. Funkar bra. Grattis till en bra prioritering med ett dedikerat mekrum!

Jag tar på mig en sån här resten av utrymmet är till mtb'n

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    23.6 KB · Besök: 40
Vaxdukar kan effektfullt fästas på väggen om man är orolig för att smutsa ned väggarna. Vaxdukar är lite finare än byggpapp, och de säljs dessutom på metervara.

Senast ändrad:
Någon sån insats för bilar med större baklucka eller liknande. Lite större än de man har för skor, och fortfarande med kant. Se bara till att det inte blir fuktigt under den.

ratatosk skrev:
> Se upp med gummimatta. Har du otur skadar mattan
> golvet lika mycket som en lerig mtb skulle gjort.

På vilket sätt?

JT skrev:
> ratatosk skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Se upp med gummimatta. Har du otur skadar
> mattan
> > golvet lika mycket som en lerig mtb skulle
> gjort.
>
>
> På vilket sätt?

Jag hoppar in här; vet inte hur exakt men skulle gissa att det är någon form av lösningsmedel i gummi? Både med mtb-däck och bildäck som legat har jag varit med om att de lämnar avtryck som inte går att få bort.

Jag bor i lägenhet och mekar ibland i hallen och har en lång IKEA-matta där som är bra. Den är kanske 2 m lång max och 75 cm bred

Stämmer bra det, min parkett i vardagsrummet har många svarta märken där cyklarna stått - fläckar som är omöjliga att få bort så det återstår golvslipning.

Jag har mekstället vid en vägg i vardagsrummet och under den en 100x200 cm "dörrmatta" som jag köpte på lösmeter. Kostade typ 300:- och tål skit samt är gummerad under så att eventuell väta inte dräller igenom till golvet.

Dessutom luktar färskt gummi rätt mycket. Köpte en gummimatta och skar till i bilens bagageutrymme. Stank satan. Likadant som däck. Körde nya sommardäck bak i bilen en vecka innan jag satte på dom. Gick knappt att va i bilen.

Tyckte mjölkpapp va en bra idé, men vill man ta steget ett till så varför inte köpa en balkong/ uterumsmatta i den storlek man önskar på löpmeter då? En mörk så syns inte ens oljefläckar, mjuk o gå på o skyddar golvet under. Kostar inte så mycket heller.

Skippe skrev:
> Tyckte mjölkpapp va en bra idé, men vill man ta
> steget ett till så varför inte köpa en balkong/
> uterumsmatta i den storlek man önskar på
> löpmeter då? En mörk så syns inte ens
> oljefläckar, mjuk o gå på o skyddar golvet
> under. Kostar inte så mycket heller.

Det där med mörk matta är inte bara positivt. Det är inte helt festligt att trampa i nåt mög som inte syns och sen dra runt det i halva lägenheten.

Makten skrev:
> Det där med mörk matta är inte bara positivt.
> Det är inte helt festligt att trampa i nåt mög
> som inte syns och sen dra runt det i halva
> lägenheten.

+1 Min matta är svart och vit rutig. Det är mycket lättare att hålla de vita områdena rena där man faktiskt ser skiten.

En målarfilt borde passa ypperligt, suger upp fukt och olja samt har plastad baksida så du slipper fuktskadad parkett under =)
Tror det finns på jula, annar borde närmsta färgkrämare ha..
Flügger har, det vet jag.

Fredrik Z skrev:
> Någon sån insats för bilar med större baklucka
> eller liknande. Lite större än de man har för
> skor, och fortfarande med kant. Se bara till att
> det inte blir fuktigt under den.

Bump

Nån som kan ge ett konkret förslag på nån sån där bakluckeinsats? Alltså i praktiken typ en gummimatta med kant

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Bilmattor/Bagagerumsmatta-2000031660/

men mitt tips är DIY som ja själv tänkt göra när lönen kommer

lockläkt 22x45 bygg en ram i lämpligt format
åk in på en golvfirma o fråga om de finns nån spillbit från plastmatta i lämpligt mönster som är 10 cm större i format än ramen ta fram kärringens eller gubbens hårtork värm mattan lämpligt efter som o tryck ner den i ramen så den blir skålad o ligger platt mot golvet samt vik den över ramen o stifta den i ytterkant runt ramen o vipps har du en egen smutsuppsamlare formanpassad för ändamålet

Scott_Blackstone skrev:
> Jag har avsatt ett speciellt rum i lägenheten
> för min mtb.
> Då jag inte kan spola av lera innan jag ställer
> in den, borde det optimala vara att ha ett
> helkaklat rum.
> Någon som har tips om vad man kan ha på golvet
> som skydd? Typ, någon plast? Så att det inte
> droppar ner i trägolvet.
> Tips?