Ett enkelt familjespår i Hellas 4-10km?

Rolo

Medlem
Hej.

Jag ska ta med svärföräldrar på en MTB tur vid Hellas (+Nackareservatet) under hösten m och vill ha tips på enkla spår som vi kans köra. Dvs gröna/blåa skogsstigar med inte för mycket rötter och kanske ett par små dropp. (Tänk stadscyklister som vill testa MTB gör första gången)

Kan ni ge tips på markerade sådana eller alternativt skicka gpx filer?
Det kan vara kort och då kör vi det två ggr eller lite längre men max 10 km (jag tänker 2 h cykling totalt med lite fika i mitten)

Är mycket tacksam för tips!

Bortsett maskinbyggda spår, som det finns mycket av har södra delen av skogen stigar över sandiga marker. De är mindre tekniska än de gamla slitna (gröna-blå) med sten och rötter. De på bergen blir ofta tekniska.

Ett förslag är Trailforks-appen och där välja blå och grönmarkerade stigar.

Finns det maskin byggda spår i Hellas?
Bortsett maskinbyggda spår, som det finns mycket av har södra delen av skogen stigar över sandiga marker. De är mindre tekniska än de gamla slitna (gröna-blå) med sten och rötter. De på bergen blir ofta tekniska.

Ett förslag är Trailforks-appen och där välja blå och grönmarkerade stigar.

Södra delen av skogen...är det där runt Sandasjön?

Södra delen av skogen...är det där runt Sandasjön?
Grusvägar cykel-gång och löpspår. De senare har ofta cykelförbud.

Söder om Sandasjön

IMG_8356.png

Lite norr om området ovan är också bra. Man kan börja vid aventyrsbanan. Jag cyklade med min son som första turen "Hellas snällaste sidan" från boken "Mountainbike kring Stockholm" från Aaron Gooch och Kalle Bern, GPX finns med.

Tillbaka
Topp