Ett geni bygger en cykel

qma

Aktiv medlem
Ett geni bygger en cykel
Ja jösses vad grymt. Jag har sett den där nånstans men aldrig hajat till på hur annorlunda den är.
Jag blev förvånad när han sa att han svetsat ihop chassit för stängda drivlinan med 7075 alu. Det är ju det som inte ska vara praktiskt att svetsa alls - det som Pole kör med i sina CNC sandwich ramar...

42Hz

Aktiv medlem
Ett geni bygger en cykel
Riktigt coolt, kul med friska idéer, synd att han inte verkar ha fått något större gehör, men det visar väl hur konservativ cykelbranschen är.

H.

Aktiv medlem
Ett geni bygger en cykel
Läste om den i Dirt nån gång runt 2008 (tidningen som han refererar till i videon) och blev djupt imponerad. Fortfarande ett av de häftigaste byggena jag sett. Så många unika grejer, förutom den fräcka ramen så även drivlina, enkel svingarm och en helt egenkonstruerad dämpare.

Men sen är det ju inte vilken hemmapulare som helst som byggt den heller.

jonte987

Aktiv medlem
Ett geni bygger en cykel
"That sounds dangerous ok lets go."

Liknar inte sving och drivechain den andra som var uppe som en ny prototyp förra veckan? (nån gubbe som tidigare konkat bolaget och nu byggt en ny one-off prototype)

0002 såg riktigt bra ut.

TOST

Medlem
Ett geni bygger en cykel
Ja jösses vad grymt. Jag har sett den där nånstans men aldrig hajat till på hur annorlunda den är.
Jag blev förvånad när han sa att han svetsat ihop chassit för stängda drivlinan med 7075 alu. Det är ju det som inte ska vara praktiskt att svetsa alls - det som Pole kör med i sina CNC sandwich ramar...
Reagerade på samma sak! Är ju tydligen sjukt hållbart men svårsvetsat.

Men som sagt, en helt fantastisk skapelse!
Tänk om konceptet bara kunde ha fått bli verklighet hos en cykeltillverkare..

Senast ändrad:

qma

Aktiv medlem
Ett geni bygger en cykel
Han måste ju menat 7005, 7075 är ju inte svetsbar, annat än med experimentella metoder i labmiljö. Om nu inte Millyard har någon egen svetsmetod som löser det andra inte kunnat lösa.
Hittade svaret på pinkbike.

Its 6082, I had a lot of voice over to do and said the wrong thing. all the machined parts are 7075 and any welded parts are 6082.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer