Ett halvår som cykelbud på Foodora

Jag tänkte berätta om nyårsdan. Jag kommer inte ifrån tanken om att det finns en viss etnisk diskriminering på Foodora. Som då alltså normalt gynnar mig. Att dom helst vill ha kritvita cyklister. Jag får alltid dom bästa tiderna (fredag- och lördagskväll). Men nyårsdan? Inte. Man vet hur svennar är. Samtidigt så var det ett himla tjat från dom, och en massa bonusar, som givetvis var prestationsbaserade. Det började redan vid 10 leveranser. Det fetaste var vid 40. Så jag hörde av mig till minichefen och sa att jag gärna ville jobba 11-13. Och sen lägga i valet "fortsätt så länge det finns jobb" för att fortsätta arbeta. Varför inte fixa 40? Jag tar 5 i timmen bråda dagar, så det borde ju vara klart vid kl 19. Sen kan man ta en egen pizza och lägga sig. Så minichefen sa "visst!" och så fick jag 11-13.

Men, host host, kanske var det bra att etniskt diskriminera mig. För jag vaknade upp strax innan 11, hastade iväg, och inledde 11:20. Typ andra gången jag varit sen dom senaste ... 70 gångerna jag jobbat. Och det var som om ett djur hade krupit in i mitt hjul och bara dött där. Det lät "klonk, klonk" varenda varv. Sjukt irriterande. Och det hade börjat snöa som f*n, och snöskottningen var efter som f*n. Och när jag fick en leverans till Östermalm (alltså utanför Söder) så drog jag bort det där "jobba extra"-valet. När klockan var 13 kanske jag hade hunnit med 7 leveranser. Promenerade till Odenplan och tog tåget hem. 166 kr/h.

Dagen efter hade jag punktering! Så det var nog därför hjulet klonkade dagen innan.

Dagen efter det tog jag cykeln till Thors Hammare på Grindsgatan. Han kändes lite som min tidigare cykelbutik, men jag låg på vad gällde priset etc, så det vart bara 325 kronor. Och cykeln var nyoljad och hade fått lite mekanikerkärlek. 202 kr/h den dan.

Gången efter det: 236 kr/h. När jag fick 280 kr/h så cyklade jag 2h10min, men nu fick jag 236 på 4h45min. Dom flesta Foodora-cyklister är från Sydasien, så dom har inte samma snövana som man har om man cyklat hela livet här uppe, så det blir helt enkelt fler leveranser att köra.

Igår hände det som förr eller senare händer: Götgatan, strax norr om Folkungagatan, jag cyklar norrut och en taxidörr bara flyger upp på en tiondels sekund. Jag cyklar liksom in i den med min hand, och det räcker för att jag och cykeln bara flyger ner längs götgatan. Jag haltar upp och vrålar som en vansinnig på det stackars fyllot. Som först försöker försvara sig. Men som efter ett tag börjar gråta och skaka och "jag vill inte skada dig, jag hatar Söder, jag ville inte göra illa nån" etc, så jag kramar henne och säger "jag mår bra nu, jag var arg bara, men jag mår bra nu" och så cyklade jag iväg. Kände viss smärta i knä och hand men inte tillräckligt för att inte avsluta. Handen är idag svullen. Knät ser ut som fan, men är inte svullet, så helt brukbart. Armbågen har lite skrapsår. Men: 217 kr/h på 5 h. Snittet är nu på 198 kr/h.

Idag ska jag ut och köra igen! Lördagsmiddag. Ökar jag snittet till 200 kr/h eller? Eller kommer jag att samla på mig en ny fylletaxidörr?

39 km vart det igår, nästan uteslutande på Kungsholmen. Jag vet ingen del av innerstan som är så begränsad för andra än bilar. Tunnelbanan, 275, Rålambshovsleden mm skapar barriärer som bryts av enstaka, söndersnöade tunnlar och broar, och sen en massa snöiga gångvägar. Kungsholmen är säkert bra för en "lokal expert", men inte för mig! 194 kr/h vart det. Jag sket i maten av nån anledning. Dumt. Orken tog slut efter en fyra timmar. Dom där två bananerna som jag normalt har med mig är verkligen guld värda! Ska inhandlas idag :) Har två pass idag på totalt 7 h (så då närmare 8 då man alltid börjar lite tidigare och slutar lite tidigare). En hederlig arbetsdag!

(Att jag numera är rädd för stillastående bilar påverkar mest andra bilar, som försöker köra snabbare än mig. Parkerade bilar blir nu en meter bredare. Inte mitt problem. Vill helst inte flyga.)

Tillbaka
Topp