Hallå!
Jag skaffade konto på det här underbara forumet för att hitta cykeldelar, men såg att det fanns en Foodora-tråd! Nedan gäller alltså Stockholm - jag vet inte hur det är i andra städer.
Jag jobbade på en fruktansvärt otrevlig cykelbutik i somras (gissa vilken ...) och sa upp mig och cyklade hem. Låg bakom ett Foodora-bud som hade en väska där det stod "genomsnittslön 180 kr/h". Eftersom jag normalt cyklar förbi Foodora-moppar, och hade 170 kr/h på den obehagliga cykelbutiken, så tänkte jag att jag borde hamna över 180 här vilket kändes bra för mig (pluggar till försäkringsmatematiker och behöver ett extrajobb).
Så jag sökte, och fick det direkt, efter en superkort gruppintervju där jag inte behövde säga nånting. Jag fick tre pass, och sen ringde dom och frågade om jag ville ha mer. Så jag antar att man "betatestas" i början.
Och jag måste faktiskt säga att jag älskar jobbet. Absolut inget att bygga sitt liv på hehe, men perfekt som extrajobb. Man är ute och cyklar! Cykla, cykla, cykla. Cykla. Cykla, cykla, cykla, cykla. Det är extremt solitärt. Om man som jag gillar det så är det perfekt. Jag brukar hälsa på alla Foodora-cyklister jag swishar förbi under jobbet. Två tredjedelar hälsar tillbaka glatt, medan en tredjedel stirrar på en med minen "jag är introvert, dö sociala människa!". Ibland pratar man med andra mathämtare medan man väntar inne på restauranger. Kontakten med Foodora är MINIMAL. Får man problem så finns det en app som man får försöka kommunicera med. Men det är nästan aldrig nåt problem. Det är:
Cykla till restaurang, hämta mat, cykla till kund, lämna mat, cykla till restaurang, hämta mat etc etc etc i en evig loop. Ett skönt ställe att vara på tycker jag, för att pausa från allt annat. Men det bygger förstås på att man gillar att cykla ensam.
Vad gäller Foodoras dåliga rykte så skulle jag väl vilja säga att det inte verkar stämma ... dom har kollektivavtal med Transport nu. Som dock inte verkar ha någon Foodora-klubb. Hade dom haft det så hade jag gått med, eftersom jag tycker om att hänga med folk. (Introvert + Extrovert. Ambivert kallas det av vissa.) Det kanske enda dåliga är att det är korta anställningsavtal. Det känns som att man inte vågar kritisera vad man skulle vilja kritisera. Nu vet jag iofs inte vad det skulle vara. Försäkringsmässigt så är man täckt av massor av försäkringar, så jag är inte så orolig.
En gång (på sex veckor) har jag blivit utsatt för personkontroll, alltså att nån har kollat att jag är jag, för att undvika fuskarbetare, så man kan säkert ha en loop om man vill, som nån påpekade, men med tanke på skatt, försäkringar etc så verkar det inte värt det.
Själv vågar jag inte cykla mer än 10-15 h/veckan med tanke på knäna. Knäna är väl min gräns så att säga. Jag cyklar på en vanlig treväxlad damcykel (Monark). Mitt snitt förra veckan var 194 kr/h (lägg på semesterersättning och dra av skatt).
Man får dricks. Dricksen stiger med tiden på kvällen kan man säga :p Det är mellan 0 och 10% av totallönen. Fredag- och lördagskvällar är absolut bäst. Har även funderat på om inte lunchtid mitt i stan är bra också, men inte testat (jag startar och slutar alltid på Södermalm).
Man kan sluta när ens kontrakt går ut och sen bara skaffa ett nytt senare. Dom är vana vid det. Så det går utmärkt att undvika vintern om man vill det. Men jag har pratat med andra cyklister och ingen verkar tycka att vintern varit så farlig. Jag har själv cyklat mycket på vintern, och man blir ju varm. Det värsta är nog blåst och regn. En gång när det var storm så fick jag en jävla skylt blåst i mitt huvud på Kornhamnstorg. Trots hjälmen så fick jag en bula i huvudet. Och regnet dödar min telefon. Men när jag är på "huvudcentralen" (i city) så ska jag fråga om man kan få låna ett sånt regnskydd som vissa verkar ha.
FlixC sa att man inte har bonus för distans, men det har man nuförtiden. Dock så är det mycket bättre att få många korta leveranser än att få några långa - distansersättningen är inte speciellt hög. Och jag undrar om man inte får fler korta när det regnar? Jag har ingen statistik, men det känns så - folk som normalt skulle gå till sin favoritpizzeria beställer hem istället. Mitt rekord är för övrigt 219 kr/h (fredagskväll) och mitt bottenrekord är 149 kr/h (fick då bla en leverans till ett hus inne på militärområdet vid Karlsberg, ett ställe som det var lite svårt att komma in på för cykelterrorister som mig)
När det varit fel på maten, som att en påse gått sönder eller liknande, så har kunden bara tagit den, och så kontaktar dom Foodora antar jag. Jag har i vilket fall inte fått problem.
Man kan inte fixa schemat exakt, utan man måste erbjuda dom 40 av veckans 168 timmar. Sen fyller dom dessa med strax över 10 timmars arbete. (Kanske två 4h-pass och ett 2h-pass.) Sen dyker det upp en massa extrajobbspass som man kan ta om man vill, så i princip så jobbar man så mycket man pallar.
Sugen? Tips 1: skaffa kalorier! På den femte dagen så fick jag yrselkänslor, som hängde kvar långt efter att jag kommit hem. Enligt min AI-tjänst så led jag av kaloribrist. Så nu äter jag 250 g pasta två timmar innan, och har med mig en stor flaska vatten spetsat med socker, salt och citron, samt ett par hemgjorda proteinkakor och några bananer. Och sen dess har jag aldrig blivit svimfärdig. Och numera inte ens trött, fast jag kanske cyklar 30-40 km.
Tips 2: Låt mig anställa dig! Då får jag 2500 kr nämligen :) Så kan jag swisha dig en tusing som tack när jag ser att pengarna är på väg till mig. För att det ska funka så måste du göra minst 50 leveranser, dvs vad jag hinner på en vecka (så kanske två om du är lite segare än jag). Skicka PM!
Nå, nu ska jag fortsätta med att leta cykeldelar. Cykeln slits ju lite nu när den får göra 100 goa mil i veckan :)