"Ett hot mot idrottens kärna"

TBone

Aktiv medlem
I en debattartikel i SvD, undertecknad av bla SCF:s ordförande
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ett-hot-mot-idrottens-karna_5993689.svd
kan man läsa:
"Därför finns regler som ger det nationella förbundet eller föreningen rätt att avgöra om en medlem ska få delta i eller vara funktionär på en tävling som inte är sanktionerad av förbundet."

SCF skriver under på att SBF-medlemmar som är funktionärer på en biltävling som inte sanktioneras av SBF är ett hot mot idrottens kärna. Nu vet jag inte om även SCF:s regler förbjuder medlemmar att vara funktionärer på en icke-sanktionerad tävling, men det är likväl rätt tragikomisk läsning.

Svårt att tycka synd om dom...

"Idrottsrörelsen är inte vinstdrivande och allt överskott i föreningarna och förbunden investeras i verksamheten.", säg det till alla fotbollsföreningar som bolagiseras!

påminner väl lite om SCF som svarlistar cyklister som kör tävlingar utan förbundssanktion..

Byråkrati är väl mig veterligen ingen framgångsfaktor när det gäller ideellt engagemang och nyskapande?

Vi multisportare saknar ju förbund men klarar oss galant utan överviktiga(i dubbel bemärkelse) kommisarier och byråkrati som kräver heltidsanställd kanslipersonal ens för att få gå utanför dörren.

Har ju fungerat i 40 år innom danssporten, med två konkurrerande förbund, så varför skulle det inte fungera innom annan idrott?

RF och specialförbunden kontrollerar pengaflödet ut till föreningarna, klar de är panikslagna inför en framtid där denna makt försvinner.

Jag fattar inte hur privata tävlingar påverkar/hotar föreningars befintliga aktiviteter eller RFs pengaflöden. Kan någon förklara det för mig?

Det handlar inte om privat eller inte, det handlar om sanktionerade tävlingar eller inte ("svartrejs")

Jag tror till exempel att glasrikeresan inte drivs genom en förening, men är sanktionerad?

Appel skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fattar inte hur privata tävlingar
> påverkar/hotar föreningars befintliga
> aktiviteter eller RFs pengaflöden. Kan någon
> förklara det för mig?

Om klubben arrangerar en tävling en helg, och hälften av de tilltänkta deltagarna och betalande publik istället åker på en annan aktivitet, då blir intäkterna mindre. färre deltagare och färre åskådare ger både mindre direkta intäkter, men även reklamintäkterna blir på sikt mindre.

Det är väl ett problem för klubben, -inte för SCF.

Varför är medlemmarna inte lojala mot klubben. Fundera på det ...

Senast redigerad av en moderator:
DIRAVI skrev:
> ... danssporten...

There are only three sports: bullfighting, motor racing, and mountaineering; all the rest are merely games

Tille skrev:
> DIRAVI skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... danssporten...
>
> There are only three sports: bullfighting, motor
> racing, and mountaineering; all the rest are
> merely games

Sport luktar krutrök eller gummirök, idrott luktar svett....

ev. randonörd skrev:
> Det är väl ett problem för klubben, -inte för
> SCF.
>

SCF (eller andra förbund) är en summa av anslutna klubbar.

Det har varit ett problem i sporter med konkurrerande förbund, där förbunden inte låter sina medlemmar ställa upp i tävlingar annordnade av det konkurrerande förbundet. Men som tävlande kanske man heldre startar i en tävling som går hemmavid än i en tävling 50 mil bort.

>Varför är medlemmarna inte lojala mot klubben. Fundera på det ...

Man kanske inte är illojal mot klubben, men i valet mellan en tävling arrangerad av stadens andra klubb, och en tävling i en annan stad kan det vara förbundet som man är illojal mot.

(bin there done that)

42Hz skrev:
> Svårt att tycka synd om dom...
>
> "Idrottsrörelsen är inte vinstdrivande och allt
> överskott i föreningarna och förbunden
> investeras i verksamheten.", säg det till alla
> fotbollsföreningar som bolagiseras!

Precis, idrotten ar pa manga stallen inte sa ideell som den vill framsta..

De har som vanligt inte förstått skillnaden på idrott och sport.

Förbund som fokuserar på tävling och elit håller inte alls på med idrottens kärna. De missar den helt.

erik h skrev:
> De har som vanligt inte förstått skillnaden på
> idrott och sport.
>
> Förbund som fokuserar på tävling och elit
> håller inte alls på med idrottens kärna. De
> missar den helt.

+5

42Hz skrev:
> säg det till alla
> fotbollsföreningar som bolagiseras!

Men det är väl inte föreningarna som bolagiseras. Snarare så startar föreningen ett AB som får delta i den idrottsliga verksamheten (fotbollsturneringar mm) under förutsättning att föreningen har ett majoritetsägande i AB:t. Sen är det väl så om jag förstått det hela rätt att det inte handlar om fler än 15-tal sådana AB i hela Sverige och det fördelat inom fler idrotter än bara fotboll.

JLarsson skrev:
>
> Jag tror till exempel att glasrikeresan inte drivs
> genom en förening, men är sanktionerad?

Tjena!

Dom startade ju Glasriket CK enbart för den tävlingens skull..

När klubben fixar en tävling så ställer man upp och hjälper till (inte smiter i väg till en annan tävling).

Vem skall fixa tävlingar för dem som inte ställer upp och hjälper till ?
Man kan gott avstå från några tävlingar per år, för att det skall finnas tävlingar att tävla på resten av året.

Problemet med cykelsporten är att det finns för många sjuka egon (personer med dålig självuppfattning och social kompetens)

Senast redigerad av en moderator:
ev. randonörd skrev:
> Problemet med cykelsporten är att det finns för
> många sjuka egon (personer med dålig
> självuppfattning och social kompetens)

Så är det ju inom de flesta sporter där det krävs ideela krafter för att få någonting gjort, det är alltid samma människor som ställer upp.

erik h skrev:
> De har som vanligt inte förstått skillnaden på
> idrott och sport.
>
> Förbund som fokuserar på tävling och elit
> håller inte alls på med idrottens kärna. De
> missar den helt.

Det här är så sant... Ett påstående från artikeln:

"Engagemanget och lusten att börja idrotta hos barn och ungdomar skulle minska eftersom drömmen om framtida medaljer i stora mästerskap är en inspirationskälla."

Lusten att fortsätta idrotta då? Hur många slutar idrotta när de är 15-16 år och det ska börja elit-satsas?

När det kommer till hur folk ställer upp och jobbar i föreningar så har det gjorts undersökningar. Finns att ladda ner hos RF, gjorde förr iaf. I korta drag är det inte färre människor nu än innan. Men det är betydligt fler aktiviteter/föreningar som ska dela på samma antal frivilliga. Min personliga åsikt är att detta började i början av 90-talet när innebandy blev populärt. Då skulle varje kvarter ha sin egen innebandyklubb vilket sedan ledde till flera kolapser av klubbar eftersom de var för små och inte ägnade sig särskilt mycket åt tillväxt.

När det kommer till SBF handlar det nog mest om att vi är rätt vana vid att få ta skit för det mesta som händer ute på stan oavsett om det är ett riktigt svartrejs eller något som arrangerat av andra organisationer. Vi har dessutom en del åsikter om säkerhetsarrangemangen på de tävlingar vi sett. Inte för att det har hänt något än men vi vet att vi med säkerhet kommer att få klä skott för det när det väl händer. Faktum är att SBF har samexisterat med ett annat förbund under väldigt lång tid. Numera har väl dock det förbundet lagt ner sin verksamhet vad jag vet.

Inom cykling är jag lite förrvirrad eftersom jag får uppfattningen att SCF vill tvinga in alla motionärer i klubbar, tävlingar och licenser vilket låter som lite hål i huvudet. Detta eftersom motionärens drivkraft knappast är tävlingsverksamhet.

/Freddo

Ähh, att arrangera en tävling enl. förbundets regler får väl de flesta arrangörer att ge upp. Flaggvakter, tillstånd, sjukvårdspersonal och säkert en kommisare behövs. Med ett svartrejs är det ju bara att tuta och köra och sen så får varje person ta ansvar för vad den hittar på. Fler olagliga resultatlistor åt folket!

är man inte kommunist och skrålar blååviiittt på spårvagnen skall man inte komma och tro att man får ett startnummer heller. moderattöntar!

Jag tycker faktiskt RF/föreningar/förbund har rätt att stänga av folk om dom vill, förutsatt att det finns någon slags kontrakt eller överenskommelse om vilka regler som gäller.

...Men det är kontraproduktivt och taskigt att göra det. Riksidrottsförbundet bildades 1903, och tänket kanske reflekterar detta. Man talar om "hur idrotten är organiserad", "idrottsrörelsen" o.s.v, trotts att idag utövas framförallt motionsidrott under helt andra former, ja även helt nya idrotter, än på den tiden.

Tillbaka
Topp