Ett par nybörjar-SPD-frågor

Nu har jag, efter en tids velande, tänkt göra ett försök att överge plattisar till förmån till SPD i skogen. När SPD-pedler ändå följde med senaste cykelköpet kändes det dumt att inte iallafall prova hur det känns. Så igår var jag och handlade ett par Scott Comp-skor ( http://www.scott-sports.com/us_en/product/9207/44178/comp )och idag togs en kort premiärrunda.
Under hela turen malde tankarna på att jag måste komma ihåg att vrida loss foten innan jag försöker sätta ner foten i marken. Jag har förhoppningar om att de tankarna försvinner efter några cykelturer och att det hela känns naturligt efter ett tag.

Förutom min oro för att glömma bort att vrida ur foten har jag ytterligare två funderingar.

* Det känns som att fötterna pekar svagt inåt när jag cyklar. Är det en normal känsla i början, eller är det något man ska justera på skorna/pedalerna?

* Längst fram under skorna sitter två gängade hål, och det följde även med fyra "dubbar" i kartongen. Ska man skruva dit dem? Vad är de till för? Och varför sitter de inte monterade från början?

Mvh
Micke

Jo, i början kan det känns som att man är lite kobent och att tårna pekar inåt. Vanligen är det antagligen precis tvärtom, dvs att tårna pekar lite utåt när man inte har SPD. Eftersom främre trampdynan inte är riktigt rak så är det iaf ett rimligt antagande. Hur som helst om känslan består eller att du får problem med knäna kan det vara läge att se över hur du monterat klossarna under skorna. De kan behöva justeras så att du får en rakare linje med foten.

Hålen under skorna är mycket riktigt till för att dobbar och de fyller samma funktion som på fotbollsskor. De vill säga de ska ge fäste i leriga och jordiga underlag. På ett MTB-lopp är det inte ovanligt att man hoppar av cykeln och springer, nåja hoppar av iaf, upp för branter som är knixiga. Cyklar man inte i den typen av terräng så är dobbarna överflödiga.

Mvh
Fredrik

Jag justerar in mina klossar så att fötterna får en vinkel som känns naturlig. Att "tvinga" dem i en annan riktning tror jag kan ge knäproblem.

Mina dobbar är väldigt platta, men de kommer ändå åt underlaget. På hällar blir det ganska halt. Finns det gummiklädda dobbar att köpa?

Grattis Micke! Snart sitter urklickandet reflexmässigt i ryggmärgen, du har bara 10-20 klassiska "spd-vurpor" att klara av först! :)

fphotography skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, i början kan det känns som att man är lite
> kobent och att tårna pekar inåt. Vanligen är
> det antagligen precis tvärtom, dvs att tårna
> pekar lite utåt när man inte har SPD. Eftersom
> främre trampdynan inte är riktigt rak så är
> det iaf ett rimligt antagande. Hur som helst om
> känslan består eller att du får problem med
> knäna kan det vara läge att se över hur du
> monterat klossarna under skorna. De kan behöva
> justeras så att du får en rakare linje med
> foten.
>
> Hålen under skorna är mycket riktigt till för
> att dobbar och de fyller samma funktion som på
> fotbollsskor. De vill säga de ska ge fäste i
> leriga och jordiga underlag. På ett MTB-lopp är
> det inte ovanligt att man hoppar av cykeln och
> springer, nåja hoppar av iaf, upp för branter
> som är knixiga. Cyklar man inte i den typen av
> terräng så är dobbarna överflödiga.
>
> Mvh
> Fredrik

Aha, där fick man ett riktigt bra svar på sina funderingar. Man tackar =)

ginnfilt skrev:
-------------------------------------------------------
> Grattis Micke! Snart sitter urklickandet
> reflexmässigt i ryggmärgen, du har bara 10-20
> klassiska "spd-vurpor" att klara av först! :)

Tack Johan, det känns tryggt att veta ;)

Magnus på Norra Cykel sa åt mig "Ge dig inte ut i Markaspåret det första du gör nu, utan kör lite på vanliga vägar först".

Jag antar att det ligger något i hans råd... ;)

Ett tips är att köra runt på en grusplan åtminstone första gången och försöka köra så långsamt som möjligt, du kommer alltså att behöva sätta ned foten förr eller senare. Du kommer att ramla omkull men då är det i alla fall under kontrollerade former. =) Sen tar det inte så många rundor innan det blir en reflex.

Jag ställde fjädrarna på det svagaste så man fick in rärr utlösnings röelse under övningskörning , sen drog jag till eftersom jag kände mig tryggare

//svein

Tillbaka
Topp