Ett par tekniska frågor

Lillpeter

Medlem
Ett par tekniska frågor
Håller nu på att samla ihop det jag behöver till min cross på cyclecomponents men är osäker kring ett par saker. Till att börja med vilket antal klingor i kasetten jag bör ha, jag tänker köra shimano 105 och 52-39 klingor fram. Ser att det finns allt från 7-11 delar, spelar det nån roll vilken variant jag tar för bakväxeln? antar att jag vill ha nån form av medel range på kuggarna till att börja med.

Andra frågan rör styrlagret som jag inte riktigt begriper vilken typ av jag ska ha, på infon till ramen jag har så står det att det ska vara "semi integrated 1 1/8", är det ett sånt här http://www.cyclecomponents.com/2/sv...e-creek-zs-6-integrerat-styrlager-1-1_8.html?

Jag har mätt diametern på hålet för lagret vilket har en innerdiameter på 44mm, vilket detta lager ska passa i. Och för övrigt så tänkte jag mig denna gaffel http://www.cyclecomponents.com/2/sv...race-mud-cross-carbon_crmo-gaffel-1-1_8.html.

Ett par tekniska frågor
Du kan ju köpa flera olika klingor beroende på om du ska pendla, träna cross eller köra landsväg.
40, 42 samt 44 funkar bra för tävling men 42 rekomenderar jag. Strunta i den minsta klingan å kör bara på en :) Då slipper du framväxel = extra vikt. 52 - 39 funkar bra å pendla på men du bör gå upp några taggar om du ska köra landsväg.

/B

Ett par tekniska frågor
Hur ska du använda crossen? 52-39 är lite tungt om du inte bara ska köra asfalt. Många crossar kommer ju med 36-46 eller så vilket är mer lagom. Om du håller fast vid 52-39 så se till att ta en kassett med större drev så du får lite lättare växlar.
Är du osäker på styrlagret så ta med ramen till en fysisk butik och se till att få rätt lager med en gång.

Ett par tekniska frågor
Jag ska ganska uteslutande köra crossen på asfalt (eller väg kan vi säga) och i motions syfte samt lite pendling när vädret är hyfsat. För terräng så har jag redan en kanonbra MTB.

Det låter ändå som at 52-39 klingor fram vore hyfsat rätt ändå för ändamålet, jag får väl kanske justera/byta dom längre fram när jag cyklat lite med dom.

Vad gäller styrlagret så han du såklart rätt i att jag bara kan gå till en butik och få rätt grejer direkt, jag vill ändå ha hjälp med att montera lagret sen, men jag är ändå intresserad av att veta om det jag tittat på är rätt? Sen vill jag ju inte betala mer än nödvändigt för grejerna, och cyclecomponents är hyfsat billiga, för cykeln blir i slutändan som vanligt dyrare än man först tänkt att det skulle bli :)

Tillbaka
Topp