Ett samhälle i fritt fall (gubbgnäller).

Ursus

Aktiv medlem
Skickar en fråga till ett gäng olika butiker i Sverige om en reservdel till en bakväxel går att få tag på. Bifogar en sprängskiss där delen är markerad samt artikelnummer.

Får detta som svar från två av dom. Vet iofs att Cykelkraft.se och Cykloteket har någon form av ohelig allians, men att det var så illa hade jag ingen aning om. Känns som ett autogenererat svar som skickas ut för att de inte har kompetens nog att förstå vad det är jag frågar om.
Har själv jobbat i en av de butiker som idag är Cykelkraft/Spobik som mekaniker/säljare, och att de sjunkit så lågt är bara tragiskt.

<</end rant>>

Bilagor

• Screenshot_20260424-075453.webp
    Screenshot_20260424-075453.webp
    152.5 KB · Besök: 294
  • Screenshot_20260424-075432.webp
    Screenshot_20260424-075432.webp
    162.3 KB · Besök: 292
Deras svar är nog som du säger autogenererat men korrekt tyvärr, det är bäst om du vänder dig till en certifierad Shimano Service Center-handlare, där personalen är specialutbildad för att hantera Shimano-komponenter och kan erbjuda professionell service.

Du ska nog tolka det som att de inte sysslar med försäljning av reservdelar de inte har i lager.
Och att du har kontaktat samma företag två ggr.

Jag tror inte du kan räkna med två personliga brev för att förklara detta.

Det är väl näst omöjligt att hålla ett lager av reservdelar när det kommer nya "standarder" hela tiden och en pryl blir obsolet efter typ 2 år. Tom för en generalagent.
Cykelbranschens strategi är att tvinga oss att köpa nytt.

Det är väl näst omöjligt att hålla ett lager av reservdelar när det kommer nya "standarder" hela tiden och en pryl blir obsolet efter typ 2 år. Tom för en generalagent.
Cykelbranschens strategi är att tvinga oss att köpa nytt.
Självklart begär jag inte att de har allt hemma, men eftersom jag inte kan mejla Shimano direkt så måste jag ju gå genom en återförsäljare för reservdelar. Eller hur?

Du ska nog tolka det som att de inte sysslar med försäljning av reservdelar de inte har i lager.
Och att du har kontaktat samma företag två ggr.

Jag tror inte du kan räkna med två personliga brev för att förklara detta.
Att det är samma ägare vet jag, det var hur svaren var utformade jag reagerade på.

Självklart begär jag inte att de har allt hemma, men eftersom jag inte kan mejla Shimano direkt så måste jag ju gå genom en återförsäljare för reservdelar. Eller hur?
Har du sökt på reservdelen för att se om några butiker dyker upp?

Jag har köpt reservdelar förr. Tror det kan ha varit från någon av hollandbikeshop, bikeinn, bikable, eller cyclstore.

Posta vilken del det rör sig om så kanske någon vänlig själ här kan hjälpa dig.

Som jag tolkar det kan du inte beställa reservdelar via dem utan bara delar...
Jag fick hem en Monarkkatalog från 1947 häromdagen. Jag blev nästan tårögd när jag såg att typ ALLT gick att reparera. ”Ah, du behöver en sådan fjäder till din cykelpump? Den har beställningsnummer XYZXXZZYZ.”

På det sättet var det mycket bättre förr och jag önskar att vi gick tillbaka till ett sådant tänkande.

Har du sökt på reservdelen för att se om några butiker dyker upp?

Jag har köpt reservdelar förr. Tror det kan ha varit från någon av hollandbikeshop, bikeinn, bikable, eller cyclstore.

Posta vilken del det rör sig om så kanske någon vänlig själ här kan hjälpa dig.
Jadå, alla utanför Sverige. Så frakten hamnar på några hundra procent mer än vad delen faktiskt kostar.

Finns postat i annan tråd. Jag tror det är svårt. T.o.m att köpa en lös spak till broms blir ett väldigt sökande.

Det gäller i så fall att inte slänga nåt utan bygga upp en egen skrot så man har reservdelar till nästa växel.
Där hämnar nog tyvärr en inkomplett begagnad växel.

Jag fick hem en Monarkkatalog från 1947 häromdagen. Jag blev nästan tårögd när jag såg att typ ALLT gick att reparera. ”Ah, du behöver en sådan fjäder till din cykelpump? Den har beställningsnummer XYZXXZZYZ.”

På det sättet var det mycket bättre förr och jag önskar att vi gick tillbaka till ett sådant tänkande.
Du kanske ska byta jobb och bli tidsmaskinskonstruktör?

Edit: Vid närmare eftertanke borde det väl gå fint att kombinera med nuvarande jobb.

Detsamma gäller väl svenska generalagenten, dom vill inte heller ha nåt lager av osäljbara prylar. Största chansen att få tag på nåt är dom stora europeiska näthandlarna som handlar direkt av shimano.

Finns postat i annan tråd. Jag tror det är svårt. T.o.m att köpa en lös spak till broms blir ett väldigt sökande.

Det gäller i så fall att inte slänga nåt utan bygga upp en egen skrot så man har reservdelar till nästa växel.
Där hämnar nog tyvärr en inkomplett begagnad växel.
Ja, det är min erfarenhet också. Yardsale-tråden är ju Happys lilla bakåtsträvartråd på det sättet.

Campagnolo är klart bäst på att tillhandahålla reservdelar till rimliga priser. Kan inte låta bli att misstänka att anledningen är att de går sönder oftare än andra fabrikats grejer..

Ja, det är min erfarenhet också. Yardsale-tråden är ju Happys lilla bakåtsträvartråd på det sättet.

Campagnolo är klart bäst på att tillhandahålla reservdelar till rimliga priser. Kan inte låta bli att misstänka att anledningen är att de går sönder oftare än andra fabrikats grejer..

Hope hälsar (nu har de inte reglage tyvärr).

Verkar som vilken som helst skrotad växel funkar. Jag har dock ingen på listan. Möjligen en alivio

Shimano state that this part is also an "A" match with these rear derailleurs. This means that the parts are the same in materials, appearance, finish & size etc.

Road / Gravel
- Shimano Dura-Ace RD-R9100
- Shimano Ultegra RD-R8000
- Shimano 105 RD-R7100
- Shimano 105 RD-R7000
- Shimano GRX Di2 RD-RX825
- Shimano GRX RD-RX820
- Shimano GRX Di2 RD-RX815
- Shimano GRX RD-RX812-LE
- Shimano GRX RD-RX812
- Shimano GRX RD-RX810-LE
- Shimano GRX RD-RX810
- Shimano Ultegra RX RD-RX805
- Shimano Ultegra RX RD-RX800
- Shimano GRX RD-RX400

MTB
- Shimano XTR RD-M9120
- Shimano Deore XT RD-M8120
- Shimano Deore XT RD-M8000
- Shimano SLX RD-M7120
- Shimano SLX RD-M7000-11
- Shimano Deore RD-M6000-GS
- Shimano Deore RD-M5120

Verkar som vilken som helst skrotad växel funkar. Jag har dock ingen på listan. Möjligen en alivio

Shimano state that this part is also an "A" match with these rear derailleurs. This means that the parts are the same in materials, appearance, finish & size etc.

Road / Gravel
- Shimano Dura-Ace RD-R9100
- Shimano Ultegra RD-R8000
- Shimano 105 RD-R7100
- Shimano 105 RD-R7000
- Shimano GRX Di2 RD-RX825
- Shimano GRX RD-RX820
- Shimano GRX Di2 RD-RX815
- Shimano GRX RD-RX812-LE
- Shimano GRX RD-RX812
- Shimano GRX RD-RX810-LE
- Shimano GRX RD-RX810
- Shimano Ultegra RX RD-RX805
- Shimano Ultegra RX RD-RX800
- Shimano GRX RD-RX400

MTB
- Shimano XTR RD-M9120
- Shimano Deore XT RD-M8120
- Shimano Deore XT RD-M8000
- Shimano SLX RD-M7120
- Shimano SLX RD-M7000-11
- Shimano Deore RD-M6000-GS
- Shimano Deore RD-M5120
Vet. Men inte hittat någon till salu för vettig peng.

jag tror som copilot
1777017833951.webp

att det är en templete som man använder när happy-medlemmar ska yra om obskyra saker de skiter fullständigt i

Eh... Va? Nu vill jag poängtera att jag inte är någon Campa-taliban (kör både Campa och Shimano) men det är raka motsatsen till vad jag har upplevt.

Men för att faktiskt svara på TS:s tankar: Skulle pröva mindre cykelhandlare. Gärna äldre män (eller kvinnor, har inte träffat några) som har sina verkstäder i källare. De kan ha byggt upp helt fantastiska lagar av alla möjliga gamla delar.

Senast ändrad:
eller köp önskad del på amazon som länkat..... Det är väl tveksamt om man ens kan köpa en M8000 lokalt överhuvudtaget så att hitta en reservdel är ett riktigt långskott.

Eh... Va? Nu vill jag poängtera att jag inte är någon Campa-taliban (kör både Campa och Shimano) men det är raka motsatsen till vad jag har upplevt.

Men för att faktiskt svara på TS:s tankar: Skulle pröva mindre cykelhandlare. Gärna äldre män (eller kvinno , har inte träffat några) som har sina verkstäder i källare. De kan ha byggt upp helt fantastiska lagar av alla möjliga gamla delar.
Spännande! Jag tänker nog främst på reglage, och också på möjligheten att skruva isär det mesta och byta.

Själv är tradera och något gammal lager hållare som moped delar där cykel delar ingår i sortimentet av gamla nya delar som annars är utgående från hitta.

Men för att faktiskt svara på TS:s tankar: Skulle pröva mindre cykelhandlare. Gärna äldre män (eller kvinno , har inte träffat några) som har sina verkstäder i källare. De kan ha byggt upp helt fantastiska lagar av alla möjliga gamla delar.
Redan testat att höra av mig till 10-15 (tappat räkningen) småbutiker med. Får oftatst svaret att de slänger allt trasigt eller inte har tid att kolla 🤷

Vad är lämpligt pris för ett beggat p-seal på en cykelskrot om man ska kunna betala ut timlön enligt kollektivavtal?

Jag anar att det är svårt att få volym i p-seal på lokal marknad.

EDIT. Såg att det såldes en Ultegra trasig för 150 kr för två år sen men det kostar ju mer än en p-seal + att om man köper en p-seal och en reserdel till Ultegran så har man ju två växlar.

Senast ändrad:
Vad är lämpligt pris för ett beggat p-seal på en cykelskrot om man ska kunna betala ut timlön enligt kollektivavtal?

Jag anar att det är svårt att få volym i p-seal på lokal marknad.
Lärde mig snabbt när jag jobbade i butik att det är inte det du säljer nu som är viktigt utan allt du säljer i framtiden tack vare det du sålde nu som räknas.

Eftersom både Cykelkraft och Cykloteket finns med på den listan, så borde de väl vara skyldiga att uppbåda reservdelarna som Shimano har. Vad innebär det annars att vara ett Shimano Service Center?
De verkar vilja ta sådant i fysisk butik. De skriver "Har du möjlighet att besöka någon av våra butiker med tillhörande verkstad är det naturligtvis ett bra alternativ." Vilket är lite stökigt, men jag kan förstå varför.

Lärde mig snabbt när jag jobbade i butik att det är inte det du säljer nu som är viktigt utan allt du säljer i framtiden tack vare det du sålde nu som räknas.
Ja, så kan det vara och jag kan tänka mig att det vore värt att ha några lådor med skrot till hands.
Möjligen blir det snabbt mycket mer skrot än jag kan tänka mig....... Bara utbytta kassetter som egentligen funkar lär ju bli några om dagen

De verkar vilja ta sådant i fysisk butik. De skriver "Har du möjlighet att besöka någon av våra butiker med tillhörande verkstad är det naturligtvis ett bra alternativ." Vilket är lite stökigt, men jag kan förstå varför.
Fast han har ju listat vilken reservel han vill ha så den teknsiska bedömningen som ska göras är om de kan sälja en eller inte.
Att diagnosera en isärplockad M8000 måste ju kosta mycket mer än en ny M8000?

Jag har väldigt svårt att tro att ett besök resulterar i annan än byte av växel och att det är en otrolig tur om de kan byta till ny 11s.

Det är ju extremt tydligt ett lmm-svar som bara är vagt kopplat till vad som efterfrågas. Jag vågar påstå att det säger väldigt lite om hur de egentligen vill jobba. Eller. Det säger ju att de inte vill jobba med kundkontakt iaf.

Oansvarigt att lämna ut så långa, uppenbart felaktiga svar. Värdesätt kundens tid och skriv inte sånt där trams tack.
Fick ett likande av Kjelloco när jag försökte hjälpa dem med en produkt de hade fel i manualen för. Otroligt provocerande. Skriv hellre manuellt men superkort än långt och genererat.

inte cykelkraft men en kollega fick offert på ny vev vid byte av lager eftersom de inte hade lager som passade befintlig vev. Kanske inte värt bensinen att åka dit och fråga efter p-seal.

Nu vet jag inte vad statusen är om du (@Ursus) hunnit beställa från Amazon men här bör den finnas:
Det var länge sen jag handlade därifrån och har inget minne av leveranstid, men det känns spontant som att det borde gå på ca en vecka att få hem.

On topic: Stämmer det att det är Såssarnas fel?
Skämt åsido, jag är förvånad att det ens skulle gå att beställa såna här reservdelar via Amazon. Att det inte finns bland de vanliga cykelhandlarna är precis vad jag skulle förvänta mig i dagens samhälle.

Nu vet jag inte vad statusen är om du (@Ursus) hunnit beställa från Amazon men här bör den finnas:
Det var länge sen jag handlade därifrån och har inget minne av leveranstid, men det känns spontant som att det borde gå på ca en vecka att få hem.

On topic: Stämmer det att det är Såssarnas fel?
Skämt åsido, jag är förvånad att det ens skulle gå att beställa såna här reservdelar via Amazon. Att det inte finns bland de vanliga cykelhandlarna är precis vad jag skulle förvänta mig i dagens samhälle.
Alltid sossarnas fel!

Det är nog såssarnas fel bla. Om arbetskraft vore billigt hade vi skickat en barnarbetare ut på tippen för att leta upp en rd m8000 och sen springa barfota med den till cyklisten.

Det kan vara så jävla illa att Birger hade rätt (höll på att skriva Per men han hade inte rätt om nåt)

Senast ändrad:
Att det inte finns bland de vanliga cykelhandlarna är precis vad jag skulle förvänta mig i dagens samhälle.
Att de inte har det i lager har jag full förståelse för, men de borde kunna ta med det i nästa beställning.

För övrigt har man väl alltid en fungerande del i sitt eget reservdelsförråd, så man inte blir stående när något pajar. Lite därför jag har likadana grupper på cyklarna.

Att de inte har det i lager har jag full förståelse för, men de borde kunna ta med det i nästa beställning.

För övrigt har man väl alltid en fungerande del i sitt eget reservdelsförråd, så man inte blir stående när något pajar. Lite därför jag har likadana grupper på cyklarna.
Jag ska erkänna att jag inte orkat läsa alla turer om vad olika butiker sagt.

Tillbaka
Topp