Euro går ner.

Euro går ner.
Inte bara Euron, Pundet är under 11 kr för första gången på 14 år hörde jag.

1 British pound = 10.8561461 Swedish kronor

Senast redigerad av en moderator:
Euro går ner.
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur mycket går den ned när euro-länderna skall
> börja betala av på Greklands (och Spaniens,
> Irlands osv) skulder, månntro?

Den stora smällen kommer väl från Italien och Spanien. Och Sverige hamnar nog att betala sin del också. Intressant dock att se hur kronan och euron kommer att utvecklas. Sverige har ju haft en viss exportfördel på sistone med en svag krona.

Euro går ner.
Eller upp när de svenska bankerna havererar i baltstaterna.

Fikasvettot skrev:
> Hur mycket går den ned när euro-länderna skall
> börja betala av på Greklands (och Spaniens,
> Irlands osv) skulder, månntro?

Euro går ner.
får hoppas att euron inte införs i sverige för då blir det som att gå in i väggen

Bilagor

• banghead.gif
    banghead.gif
    899 bytes · Besök: 80
Euro går ner.
VO2max skrev:
> får hoppas att euron inte införs i sverige för
> då blir det som att gå in i väggen

Det kommer inte att hända så länge Lars Ohly sitter i regeringen. Vilket han läskigt nog kommer att göra snart...

Euro går ner.
jansson99 skrev:
> Hur står sig OT:n då?

OT:n kommer troligtvis att försvagas framåt sommaren, så jag skulle vänta med att investera i dessa.

Euro går ner.
Jag tycker det skönaste är att precis som Jonas skriver, kriget dyker upp igen... får mig att tänka på ett gammalt Fawlty towers avsnitt:

-Don´t mention the war! I did it once but Ithink I got away with it.....

Euro går ner.
dans skrev:
> Tyska FOCUS vågar, men när får vi se düska
> TOUR med en lika fräck omslagsbild ..?

När schture har photoshoppat in HåkanC och Skogling på omslaget.

Euro går ner.
Eftersom de grekiska politikerna är desperata och uppenbarligen inte kan sköta sitt land, tar de till ett billigt knep: Skylla på nazister.

Euro går ner.
Hitlerkortet FTW! Jag skulle genast kontrat med pedo-kortet om jag vore Tysk, det vet man ju hur de gamla grekerna körde på. Och Grekisk katolska kyrkan har ju dessutom en modern fablesse för att köra på småpojkar i röven till höger och vänster. Fast det är klart, Italienarna och Polackerna kanske blir sura om man tar den buken till ytan.

Euro går ner.
Nu kan Ni lugna ned er och släppa köpknapparna, Svensk BNP för 4'e kvartalet kom in mycket sämre än förväntat så nu är SEK svagare igen...

Euro går ner.
De borde lära sig av amerikanerna hur man gör statistik: publicera bra nyheter, justera dem diskret (till det sämre) i efterhand när ingen tittar.

Euro går ner.
Motvind skrev:
> Se upp när ni betalar med PayPal. Idag stod deras
> värdering av kronan jämte euron enl. nedan.
> 1 euro = 10,44 S.kr.

Fuck, handlade från CRC igår till helt pissig kurs med Paypal.

Euro går ner.
jag använder aldrig paypals kurs, jag betalar med ursprungsvalutan och låter kreditkortsföretaget göra valutaomvandlingen, paypal verkar ta ut mer för denna "tjänst" än mastercard.

Euro går ner.
Fikasvettot skrev:
> De borde lära sig av amerikanerna hur man gör
> statistik: publicera bra nyheter, justera dem
> diskret (till det sämre) i efterhand när ingen
> tittar.

Jänkarna är bäst i världen på selektiv information. Den här är min favorit:

620px-Components_of_the_United_States_money_supply2.svg.png

I slutet av år 2005 skickade Federal Reserve ut ett litet diskret pressmeddelande om att de inte längre tänkte redovisa M3: http://www.federalreserve.gov/Releases/h6/discm3.htm Det var onödigt, menade man. Man behöver inte vara särskilt konspiratoriskt lagd för att misstänka att det fanns ett annat skäl - särskilt inte idag, med facit i hand.

[EDIT]: What goes on on the internet, stays on the internet. Wikipediaartikeln som jag hämtat bilden från har redigerats och bilden plockats bort, men naturligtvis fanns den på annan plats på internet. Alltså en bild som visar hur Federal Reserve slutar redovisa M3.

Jag lägger även in en bild som visar hur USA:s M3 utvecklats efter redovisningsupphörandet:

6a00d8341c52a953ef00e54fad1c208833-640wi.gif

Andelen låtsasdollar fortsätter alltså öka.

Senast ändrad:
Euro går ner.
Oskar skrev:
> Jänkarna är bäst i världen på selektiv
> information. Den här är min favorit:
>

+1, märkligt att detta inte drog mer uppmärksamhet... Eller uppmärksamhet över huvud taget...

Euro går ner.
Det handlar kort och gott om olika sätt att räkna utbudet av pengar inom en ekonomi. M0 inkluderar i stort sett bara om fysiska pengar i omlopp. M1, M2 och M3 inkluderar allt mer abstrakta former av pengar i en stigande skala.

Euro går ner.
Så grafen visar alltså att pengarna blir allt mer abstrakta, och nu väljer fed alltså att sopa de allra mest abstrakta pengarna under mattan och låtsas som de inte finns alls?

Ekonomi är ett märkligt men mycket intressant ämne, det står ju klart.

Kan man, som den idot man är, få ett konkret exempel på abstrakta pengar (hihi) som är M3 och såna som är de lite mindre abstrakta M2?

Euro går ner.
Lägger mig i... Nej grafen visar att penningmängden har ökat extremt mycket. Enligt nationalekonomisk teori ska detta innebära att värdet på pengarna ska minska (ökat utbut=lägre pris ni vet). Med andra ord kan man säga att kraftigt ökande penningmängd ska innebära högre inflation, allt annat lika.

Euro går ner.
Intressant bok man kanske skulle läsa, även om det verkar deprimerande: http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/1846142857/downandoutint-21

"John Lanchester's conclusions are very depressing. Whilst not relating to $ trillions, I can get my head around the projected US deficit being bigger than the Marshall Plan, the Louisiana Purchase, the 1980's Loan crisis, the Korean War, the New Deal, the invasion of Iraq, the Vietnam War, and the moon landing all added together. In the UK relatively we are just as badly off. It is going to take a very long time to pay off this debt off. And John Lanchester is sceptical of the action that will be taken to regulate to prevent future crises. "

Bäst att köpa en ny sykel medans man har pengar kvar! ;)

Euro går ner.
Äsch då. Det är bara att fortsätta 'trycka' nya pengar så fixar det sig. Det funkade ju i Tyskland på 20-talet och i Zimbabwe nu. Vad skulle kunna gå fel?

Euro går ner.
JLarsson skrev:
> Grekerna anklagar tyskarna för att ha snott
> guldreserven under andra världskriget och
> tyskarna kontrar

Frågan är vad som är mest allvarligt
- Att grekerna kommer på och sedan dessutom använder ett sådant argument
eller
- Att de inte för än nu kommit på att de saknar guldet, hur ser då resten av statsfinanseran ut? ;-)

Nedgången av både Euron oc Pundet ser f ö fina ut inför vårens inköp!

Tillbaka
Topp