[Eurobike 2011] Eurobike - bildtråd

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Årets Eurobike har öppnat. Happymtb är på plats.

Efter en rundtur på några timmar kan vi snabbt konstatera att det är mycket 29er och E-bikes i år. Skivbromscrossar är det sämre ställt med.

För att stilla suget efter bilder på nyheter kommer här en första laddning. Det är bara bilder, inga kommentarer, inget fancy med estetik eller korta skärpedjup. Utan bara bilder på cykar och prylar. Precis som ni vill ha det :-)

Bilderna finns på HappyMTBs picasaalbum

Fler bilder läggs upp allt eftersom vi går igenom mässhallarna.

Frågor, funderingar på vad bilderna föreställer eller om ni vill se något speciellt. Posta i tråden så ska vi försöka hjälpa er.

time trial-cykeln från canyon såg spejsad ut.

Kan ni ta lite bilder och ge lite intryck från Ragleys heldämpade hojar?

soderblom skrev:
-------------------------------------------------------
> blunder skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Kan ni ta lite bilder och ge lite intryck från
> > Ragleys heldämpade hojar?
>
>
> Antar att du redan sett några bilder på
> Pinkbike. Här är länk i vilket fall som helst.
>
> http://www.pinkbike.com/news/Nukeproof-and-Ragley-
> Eurobike-2011.html

Japp, singletrackworld.com har en video också, men jag undra lite hur dom ser ut i verkligheten. Kan inte bestämma om man ska sukta efter en 10:4 eller g6...

AJ -> Vore evigt tacksam om ni kunde fråga någon Magura representant när/om dom kommer släppa en 29" gaffel?

Föresten ni skymtade ingen Giant Anthem X 29er 0 ( 0=kolfiber versionen)

Senast ändrad:
FS_J skrev:
> AJ -> Vore evigt tacksam om ni kunde fråga någon
> Magura representant när/om dom kommer släppa en
> 29" gaffel?

+1 på den, efterlängtad

Stora frågan numera verkar vara vilken 29er man ska satsa på till nästa år? ;)

Grymma Bilder, tack för de. Men avslutningen gillade jag inte, vill se mer av den cykeln med Lefty och Tunebromsar

Och Ibis! Om ni har möjlighet att spela in kortare klipp så vore det kul att se hur länkaget på deras nya 29er (Ripley) fungerar,

Kul med bilder!

Continentals 29er-däck skulle jag villa veta mer om. Får dom till några Blackchili däck, och x-king 2.4 som skulle kommit i april, har försvunnit från hemsidan, var är det, va, va?

Vafalls?

IMAGE_1000002206.JPG

marran skrev:
> Brukade inte Mondraker göra snygga cyklar?

Nää...

Nix, jag har ett lite trubbigt kognitivt filter som sorterar bort allting som är "german lightweight engineering", så den har jag missat. Den ser väldigt liten ut och har inte ett normalt fäste?

erik h skrev:

> Den ser väldigt liten ut och har inte ett normalt
> fäste?

Nej¨å, det är säkert bara deras egna standard. Alla måste ha sin egen.

slutna bromssystem, känns inte det lite 1995?

Att de sen haussar enfingersbromsande som något nytt gör ju inte att det känns mindre -95 precis.

Ännu en ladning bilder upplagda happymtb Picasa

Lite svar på frågor.

>Har ni set om Scott Spark 29er finns i alujumjum och några rek priser på den (både alu och carbon)?

Det kommer några modeller i alu. Inga rekpriser ännu. 
Öht är det svårt att återge priser. Det som står på prislappen i euro här nere stämmer inte alltid när cyklarna landar hos svenska återförsäljare.

>Vore evigt tacksam om ni kunde fråga någon Magura representant när/om dom kommer släppa en 29" gaffel? 

Inga 29-gafflar till nästa år. De var lite ledsna att ha "missat tåget" nu när 29er är på allas läppar. Men det är på gång (som är det ständiga svaret på frågor om prylar som ännu inte finns). De har en 29er Durin och 120mm gaffel i pipen.

>Föresten ni skymtade ingen Giant Anthem X 29er 0 ( 0=kolfiber versionen)

Den 0-variant av X 29er som finns här nere har alu-ram. Både i verkligheten och på infoskylten.

>Continentals 29er-däck skulle jag villa veta mer om. Får dom till några Blackchili däck, 

Ja, det finns i alla fall 29 Mountain och Race med Blackchili utställda. När de dyker upp i butik återstår att se.

>och x-king 2.4 som skulle kommit i april, har försvunnit från hemsidan, var är det, va, va?

Ingen aning. Inga grövre däck än 2,2 till 29er finns utställda. Får fråga någon Conti-tysk nästa gång jag passerar montern.

>Vafalls

Bromsarna är som redan nämts från Brakeforceone. De är utvecklade av en tysk tonåring (?). Det speciella är att de har ett system med två bromskolvar. En stor kolv som griper in i början av handtagsrörelsen och ger en snabb kontrollerad broms. Trycks handtaget in ännu längre aktiveras en mindre kolv som ger hög bromskraft. Väldigt hög tom. I tyska tester (vad annars) har denna broms presterat en bromskraft få (inga?) andra märken når upp till.

>Reverb i 27,2

Det är på gång. Hört den tidigare :-)
Enligt RS är den mindre diametern lite av en utmaning. Men de höll på med att utveckla en. Tidshorisont dock okänd.
Reverb med Stealth-funktion dvs slangen ut i botten finns inte att köpa lös 2012 utan är förbehållet för Trek och Scott tillsvidare.

Slutna bromsar är ju kung här hemma. Bästa sätet att bli av med bromsdrag.

AJ: ser ni några andra bongoplastFS29:or än spech, cannondale. scott och niner? GIssar att Ibis inte är där?

AJ skrev:
> > Vore evigt tacksam om ni kunde fråga någon
> > Magura representant när/om dom kommer släppa en
> > 29" gaffel? 
>
> Inga 29-gafflar till nästa år. De var lite
> ledsna att ha "missat tåget" nu när 29er är på
> allas läppar. Men det är på gång (som är det
> ständiga svaret på frågor om prylar som ännu
> inte finns). De har en 29er Durin och 120mm gaffel
> i pipen.

Tråkigt att de missade tåget, men den som väntar på något gott antar jag...

På tal om IBIS. Utsätts inte dämparen för knäckande krafter när bussningens axel hamnar "vertikalt" istället för "horisontellt"? Tänker jag helt fel eller har jag missat en led någonstans?

ripley_1.jpg

Jag tror du missar en led för jag förstår inte hur du kan få det att knäcka?

Fästet för bakdämpen är alltså ledat vid svingen.

Att den ser okonventionell ut är ju inte så konstigt då det är en okonvetionell lösning. De verkar tro på sitt DW-link så då blirdet sådär om det ska vara lätt oxå.

Aha, nu ser jag. Jo den där extrabryggan runt sadelröret är i alla fall smartare än Specializeds eftersom Ibis använt en bakdämpare med vanlig bussning bak. Det vill säga det går att byta bakdämparen.

Kul att se så mycket godis!

Förefaller det vara mer beltdrive än förra året?
Planerar Santa Cruz över huvud taget kabeldragning inuti ramen?
Vilka produkter får mest uppmärksamhet på mässan?
Några nyheter på hjälmfronten som presenteras?

skrotfot skrev:
> Kul att se så mycket godis!

Tack vi gör vårt bästa :-)

> Förefaller det vara mer beltdrive än förra
> året?

Nej, väldigt få cyklar med beltdrive. Och då mest normala citycyklar med navväxlar. På mtb/lvg är det endast någon "entusiast" som har belt.

Det är fö väldigt snålt med singlespeedcyklar och därmed även belt. Trots den enorma mängd 29er HTs som presenteras är ingen SS (förutom Niner och någon enstaka till). Alla kör 2x10 eller 3x10.
Det var mycket bättre förr då 29er "var" synonymt med singlespeed och helstelt :-)

> Planerar Santa Cruz över huvud taget
> kabeldragning inuti ramen?

De har väl inte gått på det svårmekade modet med att gömma kablarna inuti ramen.

> Vilka produkter får mest uppmärksamhet på
> mässan?

Det beror på vilka ögon man tittar med men jag skulle säga 29er, elcyklar, 29er, elcyklar, 29er, elcyklar, 29er, elcyklar och så eventuellt någon 26-tums cykel.....

> Några nyheter på hjälmfronten som presenteras?

Har inte kollat upp det (ännu?)

Uppdate om Conti och frågan om tjockare 29er däck.

Där blir det nej tillsvidare. Enligt Conti kan de bara fokusera på några områden i taget. Med den förväntade utvecklingen med 29er inom xc och marathon har de valt att prioritera de "smalare" däcken typ 2,0-2,2". De har därför nyligen flyttat hem produktionen av dessa till Tyskland för att kunna tillverka dem med Black Chili.

Någon tidsuppskattning när det kommer 2,4" för 29er kunde de inte ge idag.

Detta tror jag kan vara det dummaste jag sett i hela mitt liv. Man tappar alltså möjligheten att "lyfta" med en bakre foten, man tappar möjligheten att snabbt kunna slita ut foten åt sidan om man håller på att krascha, man tappar floatet som gör att man inte sabbar knäna och man låser foten så vrist och knän är det som får ge sig om man kraschar lite oturligt? Daaaaaamn...

Edit: Höll på att glömma att de lär vara lögn i helvete att klicka i också, man kan ju inte bara dra foten framåt eller bakåt utan måste hitta dedär fyra jävla hålen, vilket ju dessutom kräver rätt vinkel... Daaaaaaaamn...

IMAGE_1000002370.JPG

Senast ändrad:
jag såg oxå den innan, är det verkligen så illa att det är så de har tänkt?
Bara att träffa rätt när man ska klicka i lär ju vara tillräckligt svårt för att man ska ge upp och låta bli att cykla helt och hållet...

AJ -> Tack för svaren!
Möjligheten finns då att Magura durin 29er samt Giant Anthem X 29er carbon kommer 2013, bäst att börja spara de här kommer bli dyrt.

AJ:
> > Planerar Santa Cruz över huvud taget
> > kabeldragning inuti ramen?

> skrotfot:
> De har väl inte gått på det svårmekade modet
> med att gömma kablarna inuti ramen.

Kablarna i ramen är vettigt. Skyddat och snyggt.
Jag har det på min stålram modell -95. Lättmekat
om det är rätt utformat. Borde vara lättare att få
till det på en plastram.

För övrigt: Tackar och bugar för fint bildflöde!

Tillbaka
Topp