Eventuellt problem med VR -09-Boka Happygrupp?

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
A

Anders H

Guest
Kollade på VR:s sida idag och blev varse att man krånglat till det ytterligare för oss som småfuskar lite. Inte nog med att man inte längre får köpa startbevis av varandra, tidtagningen startar med gruppen man är anmäld i. Det uppstår alltså ett dilemma: ska man få en officiell tid från VR som stämmer ( i så fall är det dags att boka en startgrupp redan nu) eller ska man skita i den och göra som vanligt, alltså gå in i startfållan när man kom överens med resten av gänget att starta. Och hålla reda på tiden själv. (För min del kör jag gärna ihop med samma gäng som i somras och siktar på sub9. Med nya kålrotmosfiberhojen.)

Senast ändrad:
Är chipstidtagningen borttagen nästa år? Märkligt isåfall. Ännu märkligare om det inte ska gå att köpa startbevis av andra, det är ju många som inte kan köra och hur ska de isåfall göra med sina startbevis. Slänga bevisen? :-D

/Leo

Så är det redan nu med Ggb-varvet. Jag var anmäld inför årets upplaga, men kunde inte vara med av medicinska skäl. Hade utan problem kunnat hitta köpare för min start, men eftersom det inte är tillåtet så förlorar ju alla parter på det. Jag, eftersom jag gick back ekonomiskt. Andra som skulle vilja vara med men inte hann anmäla sig i tid (de flyttade tydligen sista anmälningsdag drastiskt inför 2008) förlorar eftersom de inte kan köpa platser som ändå är "tomma". Arrangörerna förlorar eftersom det ger en dålig eftersmak att de är så rigida och stelbenta i hanteringen.

Att inte tillåta handel med startbevis borde leda till att fler tecknar avbeställningsskyddet, Startklar eller vad det heter.

För egen del bryr jag mig inte så värst mycket, jag har andra fokus än VR under kommande år. Men i det stora hela verkar det vara en tråkig utveckling.

Jag hittar inte texten om att starttiden är knuten till startgruppen. Kan nån visa?

Senast redigerad av en moderator:
Från tidningen Cykla, Nr. 4 2008, sidan 56. Ny startplats i hamnen:

OBS! En nyhet är at starttiden inte kommer att registreras när cyklisten rullar över "matta", utan enligt den starttid som finns regisrerad på startnumret i systemet. Denna ändring görs för att hålla nere storleken på startgrupperna till de rekommenderade 60-70 stycken varannan minut. Alltför stora klungor på vägen utgör en allvarlig säkerhetsrisk.

I mån av plats går det att ändra sin starttid vid Imformationen på torget, men var framförallt noggrann vid anmälan. Bevaka aktuell starttid på hemsidan och välj aktivt sen eller tidig start.

its all about money...

Om jag vore Vätternrundan AB skulle jag prisdifferentiera på samma sätt som flygbolagen och SJ:
Avbeställningsskydd, byta avgångstid, snabb incheckning, plats brevid Bernt Johansson i tältet ^), etc.

Jävla skitregler!
Det blir ju mycket svårare för dom som vill dra ihop gäng och köra tillsammans, som t.ex. Happys SUB-grupper. Visst kan man planerar i förväg, men i praktiken så är det svårt att få alla att bestämma sig och anmäla sig mer än ett halvår i förväg.

Men jag undrar jag om det kommer att funka det där med tidtagningen?
Vad händer om man startar före sin starttid? Då får man ju för snabb tid och hela resultatlistan blir ju helt fel. Och startar man för sent blir ju också resultatlistan helt fel, vill man verkligen ha det så?

Och inte var det heller någon ordning i startfållorna. Det var i närheten av slump om man lyckades komma med i "sin" bestämda klunga. Det var ju bara att stega fram och starta. Det måste till med bra mpånga nya nattvakna funktionärer för att visa folk till deras plats.

Att inte få sälja tycker jag var en dålig idé.

Se det från den ljusa sidan. För den som till varje pris jagar en bra officiell tid, borde sub 4 våra möjligt med en taktiskt vald startgrupp ;-)

/s-o

ÅL skrev:
-------------------------------------------------------
> grejen är väl att det _EGENTLIGEN_ inte finns
> någon resultatlista

Men om det nu är pengar som ligger bakom de nya reglerna så borde dom tänka en gång till. Utan resultatlista (eller en felaktig resultatlista som inte stämmer) så tror jag att VR tappar i popularitet. Inte lika roligt att jaga en bra resultat när tiden aldrig syns någon stans. Det skulle nog jag tycka i alla fall.

om de inte reggar tiden i starten kan man juh dra tidigare? då får man juh bättre tid om man vill fuska? eller har jag fattat fel?

En stor del med VR är ju "buzzet" som omger evenemanget. Andrahandsmarknaden med startbevis till exempel. Tidtagningen är ju också viktig för folk, dock är det bra att man gör nåt år startgrupperna. Hofvets startgrupper tenderade ju att bli överfulla med smitare, 100+

bigmollo skrev:
> Jag tycker de ska införa en tävlingsklass eller
> skrota tidtagningen helt.

Det tycker jag låter som en bra bidé.

Jag har forfarande inte förstått varför folk vill starta mitt i natten. Men det har ju inte med det här att göra och jag bryr mig egentligen inte heller. :-)

Jo men kolla Ryain Air. Dom kan det här med att ge service mot betalning. Ex.vis borde ju VR erbjuda sig att ta hand om startbevisöverlåtelsen för ett par hundralappar, i samma stund som man förbjuder andrahands handeln av dito.

"Vi köper tillbaka ditt startbevis för 900:-, under förutsättning att vi hittar en köpare"
"Vi säljer startplatser även om vi är slutsålda, under förutsättning att det finns någon som avbokar sin start. Pris: 1300:-"

Alla nöjda!

Trist att tvingas låsa sig till en startgrupp redan när man anmäler sig. En orsak att tveka inför nästa år för min del i alla fall, som brukar hitta kompisar att köra VR ihop med rätt sent.
Byte av grupp borde kunna gå att hantera via nätet - långt innan alla är i Motala.

För övrigt tycker jag att den som vill tävla borde intressera sig för annat än Vätternrundan.
Visst kan det vara trevligt med tidtagning på ett motionslopp, men de riktigt snabba borde hitta andra utmaningar, eller ta det för vad det är.

Det låter som det är dags för någon att göra något. Tex starta Happyvätternrunt. Kommer bli succé! Vi kör åt andra hållet. Efter ett par år HVR vara störst och under den kombinerade tävlingen/motionsrundan kommer vi bara möta ett fåtal fiollådor som inte fattat att HVR är det nya svarta.

> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker de ska införa en tävlingsklass
> eller
> > skrota tidtagningen helt.

Det har funnits Vättern Cup för en del år sedan för de som är tävlingssugna.
Det enda som fodrades var en elitlicens.

SuperApe skrev:
> Det låter som det är dags för någon att göra
> något. Tex starta Happyvätternrunt. Kommer bli
> succé! Vi kör åt andra hållet. Efter ett par
> år HVR vara störst och under den kombinerade
> tävlingen/motionsrundan kommer vi bara möta ett
> fåtal fiollådor som inte fattat att HVR är det
> nya svarta.

En typ av critical mass event alltså?

Problemet är att grupper större än 70 som lämnar oftare än varannan minut äventyrar säkerheten. Det som vi behöver är praktiskt och ekonomiskt genomförbara förslag som förbättrar valfrihet och säkerhet.

Extra stora grupper är väl en förekomst främst vid 03.30 - 04.30. Där startar främst cyklister med ambitioner om en bra tid och som dessutom är vana med klungkörning. Tror inte denna nya tidtagningsregel påverkar säkerheten alls.
Det enda som hjälper är att ALLA som cyklar gör det med förstånd och full insikt om att VR är ett motionslopp. Både snabba och långsamma har att följa trafikreglerna och alla har samma rätt till vägbanan.
70 eller 100 i startögonblicket spelar mindre roll tror jag. Dom riktigt stora klungorna kommer att bildas ändå. Denna regel skapar bara irritation.

Daner - 2 min mellanrum är det väl hea tiden?

poscar skrev:
> Det enda som hjälper är att ALLA som cyklar gör
> det med förstånd och full insikt om att VR är
> ett motionslopp.

Vilket förenklas genom att helt ta bort officiell tidtagning. Motionslopp är ändå motionslopp. Lägg loppet på en dag och gör en Vättern-tävling med tidtagning en annan dag (dagen innan, t ex). Då kan fartfantomerna dra på för fullt utan att behöva kryssa mellan Göstor och Agdor på stålmonster från 50-talet, och man slipper också ha så okristligt tidiga starter, eftersom man dels kommer i mål på mycket kortare tid och dels inte behöver vara tidigt ute för att slippa "trafik", så att säga.

De som kör motionsloppsdelen men ändå vill ha en tid kan ju enkelt själv ta tiden. Möjligen skulle man kunna ha tidtagningschip frivilligt (mot extra avgift) men utan en officiell resultatredovisning, utan i stället privat via mejl och/eller brev.

En del fattar jag inte. Med en del och pyssel, passande på starttider, mailande och glädje, fixade vi ihop Happy Sub12 med starttid 03:18. Liksom de andra Sub 8 till 10.

Allt vårt jobb var alltså onödigt för vi hade helt enkelt kunnat var så fräcka att vi bara hade kunnat anmält oss och startat när vi tyckte det passade oss oavsett vår erhållna starttid.

Var det så, som man kan läsa ovan förekommer tydligen sådant. Inte undra på att de skärper vreglerna.

Poscar - Ja, det är 2 minuters mellanrum hela tiden. Vad jag menade var att de kan inte starta oftare än så utan att höja cyklistdensitetet.

Geologen - Jag tror att du har rätt. VR har blivit för populärt för att kunna tillfredsställa alla behov med en och samma lopp i samma stil. Fartskillnaden mellan folk som kör i 55+ nedför för att vinna tid och de som tar med liggunderlag och sovsäck för att kunna vila kan vara slående. Att plinga helvilt och ropa "höger" hela tiden må vara klokt för de allra snabbaste, men ingen påstår att det blir särskilt roligt i längden.

Och där kände jag att intresset för Vättern svalnade ordentligt. För dyrt och för krångligt och nu med tvivelaktig tidtagning. Bättre köra själv utanför arrangemanget med eget ur och välja en vindstilla dag med 25 graders värme och fria vägar. Perfekt!

mytomspunnen skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker de ska införa en tävlingsklass
> eller
> > skrota tidtagningen helt.
>
> Det tycker jag låter som en bra bidé.

Helt rätt linje. Löjligt att betala för att låtsastävla.

cerberos skrev:
> ... Bättre köra
> själv utanför arrangemanget med eget ur och
> välja en vindstilla dag med 25 graders värme och
> fria vägar. Perfekt!

Ska vi köra ett eget happyvättern....?

I och för sig hade man ingen tidtagning ungefär dom första tio rundorna jga körde och ingen var ledsen för det. Det kanske är lika bra att sköta om det själv.

Enligt Vätternrundans tidning Cykla var växling förbjuden under dom första
Vätternrundorna på 1960-talet, det var en markering att detta var motion och inte
tävling. Hade man växlar på cykeln så skulle växelanordningen vara spärrad
så att bara en växel fungerade.

Världens största single speed ride!

Tidtagning var kanske ingen service till deltagarna utan bara ett sätt att kunna kolla 6-timmars regeln ang bilkörning (förvisso en god anledning).

cerberos skrev:
> Och där kände jag att intresset för Vättern
> svalnade ordentligt. För dyrt och för krångligt
> och nu med tvivelaktig tidtagning. Bättre köra
> själv utanför arrangemanget med eget ur och
> välja en vindstilla dag med 25 graders värme och
> fria vägar. Perfekt!

Sen kan ni göra som jag gjorde när jag körde runt sjön för nöjes skull: Kör rundan som ett 2-dagars etapplopp med övernattning och "grosshandlar-middag" på Kanal-hotellet i Karlsborg.
Kostnaden motsvarar väl ung VR:s anmälningsavgift?

/G

Stig-Robert skrev:
> Tidtagning var kanske ingen service till
> deltagarna utan bara ett sätt att kunna kolla
> 6-timmars regeln ang bilkörning (förvisso en god
> anledning).

Knappast, eftersom de redovisar passertider för några punkter längs vägen...

zapiens skrev:
> Enligt Vätternrundans tidning Cykla var växling
> förbjuden under dom första
> Vätternrundorna på 1960-talet, det var en
> markering att detta var motion och inte
> tävling. Hade man växlar på cykeln så skulle
> växelanordningen vara spärrad
> så att bara en växel fungerade.
>
> Världens största single speed ride!
Om man ska vara besserwisser måste ju det första cykelloppet samtidigt varit den första "single speed ride"n eftersom mer än en utväxling inte fanns.
Well well man kanske skulle styra upp en VätternRetarden och köra på närliggande grusvägar med uppslutningen på Ronde van retard kanske det är möjligt.

Sunkmaster2000 skrev:
> Om man ska vara besserwisser måste ju det första
> cykelloppet samtidigt varit den första "single
> speed ride"n eftersom mer än en utväxling inte
> fanns.

Men det var innan oväxlat blev en livsstil.

Jag har kört flera rundor och har som någon redan sagt svårt att se problemet med att vissa grupper får upp till 100 pers. De som fuskar lite och hoppar in i grupper gör det av en anledning och är också i regel erfarna cyklister. Nä, det här är sunkigt av VR och kommer med stor sannolikhet göra att vissa funderar lite extra innan de kör loppet.

Å andra sidan så är det väl kanske 10% (gissning) av alla deltagare som egentligen bryr sig om detta. Att köra loppet med tävlingsklass skulle vara den ultimata lösningen. Jag och några kompisar diskuterade detta för några år sedan när vi körde som mest att varför inte köra en start typ vid kl.9 på fredag förmiddag. Masstart och någon form av "beräknad maxtid" på 10h. Det behöver ju inte vara så många depåer öppna. Bara en tanke.

Konstaterar att VR själva, inte minst genom sin egen tidning Cykla, spinner en hel del på ämnet snabbast runt sjön. I senaste numret finns en artikel om 'snabbaste morsan runt Vättern' tex.
7.42 med draghjälp av den officiella snabbgruppen. Sånt blir lite svårare nu. Tråkigt.

poscar skrev:
> Konstaterar att VR själva, inte minst genom sin
> egen tidning Cykla, spinner en hel del på ämnet
> snabbast runt sjön. I senaste numret finns en
> artikel om 'snabbaste morsan runt Vättern' tex.
> 7.42 med draghjälp av den officiella
> snabbgruppen. Sånt blir lite svårare nu.
> Tråkigt.

Varför blir det svårare nu?

Därför att det har gått att "glida med" en annan startgrupp tidigare och få deras starttid så att säga. Vill man absolut köra ett gäng tillsammans nu så måste man koordinera detta på samma anmälan vid jul cirkus för att få en starttid kring 04.00 som exempel.
Jag tror inte att stora startgrupper med rutinerade cyklister är en säkerhetsrisk.

poscar skrev:
> Därför att det har gått att "glida med" en
> annan startgrupp tidigare och få deras starttid
> så att säga. Vill man absolut köra ett gäng
> tillsammans nu så måste man koordinera detta på
> samma anmälan vid jul cirkus för att få en
> starttid kring 04.00 som exempel.

Men du tog ju "snabbaste morsan som exempel". Skulle säker funka nu också

> Jag tror inte att stora startgrupper med
> rutinerade cyklister är en säkerhetsrisk.

nej, men brist på kontroll (för VR) är en säkerhetsrisk.
Och vem avgår vem som är en rutinerad cyklist. Är det månne cyklisten själv.
Och väldigt många av de snabba "rutinerade" cyklisterna som startade på morgonen var då vare sig säkerhetsmedvetna eller kunniga att köra i klunga.

Har kollat med VR:s kansli och det är inga problem med att boka en hel startgrupp förutom att alla anmälningar måste vara inne före sista oktober. Man får ett nummer att ange när man anmäler sig. Jag kan ta på mig att boka en grupp så nära klockan fyra som möjligt. Sedan kan ju alla subgrupper använda sig av den starttiden. Är det en dum idé?

Anders H skrev:
Är det en dum idé?

Nej, det är en förträfflig idé, speciellt för de snabbare subgrupperna.

Tillbaka
Topp