Eventuellt problem med VR -09-Boka Happygrupp?

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
evosmos skrev:
-------------------------------------------------------
> Anders H skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Är det en dum idé?
>
> Nej, det är en förträfflig idé, speciellt för
> de snabbare subgrupperna.

+1

Dessa nya regler är usla och som jag ser det är cyklisterna stora förlorare, och organisationen bakom loppet visar att dom inte bryr sig om sina kunder.

Tydligen är det fusk som ligger bakom detta, men hade det inte varit bättre att strama upp reglerna för överlåtelse istället? T ex genom kräva ett startbevis i original för att hämta ut nummerlappen.

När jag fixade min överlåtelese i somras stod det folk i kön med startnummer på en liten post-it-lapp, klart att sånt leder till tokighteter.

Jag röstar på en starttid 02:50 - 03:20.

Motivering:

03:20-03:40 SUB8 riskerar broöppning.

03:40-03:58 De långsammare SUB-grupperna får problem med att de snabbare Hofvet-grupperna kommer ikapp tidigt = svårt att hålla ihop SUB-grupperna.

04:00 - 04:02 = Hofvet

04:04-04:28: De snabbare SUB-grupperna kommer att dra med sig stora delar av Hofvet när dom passerar dem. Ett annat problem är när snabbgruppen 04:30 kommer ikapp blir det svårt att hålla ihop de snabbaste SUB-grupperna (lätt att lockas att hänga på)

04:30 = snabbgruppen

04:32 - 05:XX Skulle funka men lite tråkigt om man tappar sin grupp för då kan det bli helt tomt på folk att köra med.

Vi är några i vår klubb som hade tänkt försöka oss på sub-8 nästa år.
Vår förbokade starttid är 03.24

Om några hugade snabbcyklister vill göra oss sällskap så får ni mycket gärna göra detta.
Några av Happy's sub-8-gäng i år hade sällskap av ett par av dessa.

Men som sagt, vi välkomnar alla som vill cykla med oss, inte bara sub8-cyklister
läs mer på http://www.actierp.se och
http://www.actierp.se/news.php?readmore=110

Diskussion om sub8 finns oxå här
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=296021#p298755

DeLiQ skrev:
> Vi är några i vår klubb som hade tänkt
> försöka oss på sub-8 nästa år.
> Vår förbokade starttid är 03.24

Låter som en utmärkt idé att ni kör ihop med Leos SUB8-gäng (jag förutsätter att han planerar ett nytt försök 2009)! Kanske kan vi få alla Happy-grupperna att starta 03:24? Och om vi trampar på ordentligt så hinner nog SUB8 före broöppningen också!

Senast redigerad av en moderator:
Det låter väl som en bra lösning: Åttasubborna (det är väl inte så jättemånga) åker med Tierpsgänget så kan vi andra starta lite senare (och få sova en timme längre).

Anders H skrev:
> Det låter väl som en bra lösning: Åttasubborna
> (det är väl inte så jättemånga) åker med
> Tierpsgänget så kan vi andra starta lite senare
> (och få sova en timme längre).

Fast då har vi fortfarande problemet att man måste välja SUB-grupp redan i höst!

Well, vad jag vet så planeras ingen sub 7 grupp, så då är det väl klart att man väljar sub 8... eller? :-)

Om jag förstod Ander H rätt så kan vi försöka boka hela 3.24 startgruppen i så fall? Då kan vi fylla den på med hösttaggade Tierp och Happy sub9'or, sub8'or och så klart sub7'or :-) Och så får man se vilken klunga alla kör med när man väl står där på startlinjen den 13 juni...

Låter väl ganska bra tycker jag.

/Toni

För min egen del så tycker jag att 3:24 låter väl tidigt och att det räcker om vi släpper iväg sub8-gruppen då. Det kan väl inte röra sig om så jättemånga? Eller gör det det? Jag är morgontrött så jag åker hellre vid fyratiden eller strax efter. Men jag viker mig för majoriteten. Vad tycker dom flesta?

I 03.24 gruppen är redan ca 30 platser bokade (Volvo, Umeå). Tierps-gänget har säkert också ett antal platser bokade... Kanske går det att ringa kansliet och höra om en lämplig startgrupp som inte redan har så många förbokningar.

Joakim Quensel skrev:

> Fast då har vi fortfarande problemet att man
> måste välja SUB-grupp redan i höst!

Bara om man väljer mellan SUB8 och nåt annat. Och för er som är så där djävulskt snabba är det väl inget snack?;=)

Jag röstar oxå på fyra rycket så man får en timme mer sömn. Det får räcka med ett SUB-Hopp om
året så jag har i alla fall siktet på SUB-9

zapiens skrev:
> Jag röstar oxå på fyra rycket så man får en
> timme mer sömn. Det får räcka med ett SUB-Hopp
> om
> året så jag har i alla fall siktet på SUB-9

Nej nej, du ska med sub8. Du drog finfint i Söndags:-) Det är bara att boka upp sig på spinningspassen.

kitzblitz skrev:
> Om jag förstod Ander H rätt så kan vi försöka
> boka hela 3.24 startgruppen i så fall? Då kan vi
> fylla den på med hösttaggade Tierp och Happy
> sub9'or, sub8'or och så klart sub7'or :-) Och så
> får man se vilken klunga alla kör med när man
> väl står där på startlinjen den 13 juni...
>
> Låter väl ganska bra tycker jag.
>
> /Toni

Det låter bra, 03.24 passar fint för Happy Team 8. Nu vet jag inte hur många vi blir, men att vi blir fler än 15st tror jag inte. Jag skriver en tråd om Team 8 VR 2009 snart, den kommer...

/Leo

evosmos skrev:
> zapiens skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag röstar oxå på fyra rycket så man får
> en
> > timme mer sömn. Det får räcka med ett
> SUB-Hopp
> > om
> > året så jag har i alla fall siktet på SUB-9
>
> Nej nej, du ska med sub8. Du drog finfint i
> Söndags:-) Det är bara att boka upp sig på
> spinningspassen.

Du och PNrider jobbade så bra och det inspirerar. Säger ni
SUB-8 så säger jag "what the heck" och bokar spinningpass ;-)

Stavar som en kratta

Snabbgruppen kl 04:30 kommer ocskå bara att vara en skugga av sitt forna jag i och med de nya reglerna. Kollade resultatlistan för 2008, och av de cyklister som kom i mål på 07:30 var det bara 8 av 18 som startade i samma startgrupp. Och jag tvivilar på att övriga 10 hade bytt till sig en korrekt tid.

Hur som helst ser det bra ut för SUB8 2009! 12st från årets Team8 + ytterligare några från Happy som kliver på + några från Tierp CK och Funbeat = riktigt stor och snabb klunga som inte kan inte misslyckas! :-)

Joakims inlägg var klockrent. Det blir ingen större marginal för broöppning i Karlsborg vid start runt 03:30, var det inte så att sub8 blev stående där efter att ha startat 03:28 nu i år?

Sen kan man fundera på hur tätt mellan cyklisterna det är, startar man runt 04:00-04:30 är det rätt fullt längs hela västra sidan.

Bilagor

• VR2008.PNG
    VR2008.PNG
    99.4 KB · Besök: 22
Vi kommer inte fastna vid bron nästa år. Anledningen till att vi gjorde det i år var för låg snitthastighet. Det gick alldeles för långsamt igenom Husqvarna och Jönköping, där tappade vi flera minuter på att bara "rulla" igenom. Startar vi 3.24 så klarar vi bron utan problem. Snittfarten ska ligga på 39-40km/h, då fixar vi det lätt.

/Leo

Hade 10:01 förra året med bristfällig träningsuppläg och ett antal nybörjarmisstag under loppet. Sub-9 (top 500) verkar vara en rimlig mål för nästa år. Jag vill vara med i en ev. Happygrupp.

Nä, vafan. Jag kollar med VR i morgon om det finns någon vettig startgrupp över sen bokar jag den så får vi se intresset. Jag tycker att vi önskar subåttorna lycka till och glömmer dom tills vidare. Vi andra långsamma och trötta startar lite senare. Startar ny tråd i så fall.

Senast ändrad:
Är ny här på Happy och reggade mig här för att jag hörde att det fanns folk som ville/brukar köra en sub 8 grupp.

Har själv pratat med Raymond under en tid nu för att finslipa planerna att köra under 8 timmar nästa år, se http://www.funbeat.se/life/groups/overview.aspx?GroupID=1421

Som ni redan diskuterat låter det som om ändringarna i VR regler kommer göra det svårare för snabbgrupperna. Det kommer nog att göra att man framöver måste ha mycket större framförhållning och konsolidera grupperna för att lyckas få ihop tillräckligt med duktiga cyklister i en och samma startgrupp. För min del är inte det viktiga att jag som vanligt kör med Actierp eller i en "Funbeatgrupp", det viktiga för min del är att se till att få ihop ett tillräckligt stort gäng för att gör det möjligt att klara sub 8. Om det innebär att man måste starta vid 02.50-03.00 (för att det är där det lyckats få ihop en grupp) så kör jag hellre där. Däremot tror jag att genom att t.ex. använda utskrivna passertider och därigenom anpassa hastigheten (som Leo säger, planera in ett snitt på 39-40), kan vi undvika att komma mitt i en broöppning även om vi startar 03.24.

Så, vad jag ville komma fram till var att planen för sub 8-intresserade måste vara:
1. Försöka hitta så många andra som vill köra sub 8
2. Bestämma när (i vilken startgrupp) man ska köra

Jag känner en dryg handfull cyklister som vill köra sub 8, men det är för få. Vilka här är intresserade?

Som Mattias säger så är det redan en handfull sub 8 aspiranter. Om vi avvakta Leos lovade tråd som skall dyka upp dem närmaste dagarna, så kan han sammanställa en "officiell" lista på första inlägget där.

/Toni

Anders H: Lägger du upp en sub9-tråd då? Vi kan ju inte riskera att folk av misstag anmäler sig till sub8 pga avsaknad av en sub9-tråd osv ;).

Alla sena startgrupper som kan förbokas är upptagna, den senaste är 02:30. Istället kan man ange samma anmälningsnr så hamnar man i samma grupp. Sist anmälds tid är det som gäller. Man använder det anmälningsnr som först anmäld får. Man får kolla aktuell tid på VR:s hemsida och klämma dit den sista vid fyratiden, just nu är sen starttid 02:54.

Tillbaka
Topp