Evil Bikes The Following

Evil Bikes The Following
Alla Evil bleknar inför the one true Evil; Imperial.
Ja inte bara Evil utan alla CYKLAR bleknar inför Evil Imperial.

p4pb136858.jpg

Evil Bikes The Following
Den där cykeln skapar ett habegär utöver allt annat va tysk cyklarna någonsin kommer att närma sig! Nästa ram måste komma från evil men mattsvart!

Evil Bikes The Following
Enligt info från mtbr forum där vissa medlemmar verkar ha bra relation med Evil så kommer den "Gula" 27.5 Insurgent 150mm inom snar framtid 30 dagar är det sagt. Den "baby blå" är en 160mm 29 och är fortfarande i prototyp stadiet.

Evil Bikes The Following
Hade jag varit på jakt efter en ny trail/enduroram idag så hade jag haft svårt att välja mellan Insurgent och Mojo HD3. Ser riktigt smutt ut.

Evil Bikes The Following
Ryktet säger dessutom om någon blir exalterad över den gula färgen att den inte hamnar i produktion, utan det är neon grön och "murderblack" som gäller :-)

Evil Bikes The Following
whipe skrev:
-------------------------------------------------------
> richardtenggren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför blev man inte läkare?
>
>
> För att det är en ohyggligt lång utbildning och
> majoriteten av studiekamraterna är ungefär lika
> roliga som rullgrus för en landsvägscykel?;)

+1

Evil Bikes The Following
Själv suktat efter en The Following. Imponerande byggen här ovan. Funderar dock på om inte Vitus 29 ram ger mkt mer för pengarna (utom prestigen då).

Evil Bikes The Following
Nu har det ju gått ett tag sedan typ alla Evil ramar sprack och man är ju onekligen lite fundersam hur kvalitén på deras kolfiber ramar är. Att Canyon spricker på löpande band är ju ingen nyhet men hur går det egentligen för Evil? Någon som har koll på långtidstest på Evil?

Evil Bikes The Following
Jilster sa:
Nu har det ju gått ett tag sedan typ alla Evil ramar sprack och man är ju onekligen lite fundersam hur kvalitén på deras kolfiber ramar är. Att Canyon spricker på löpande band är ju ingen nyhet men hur går det egentligen för Evil? Någon som har koll på långtidstest på Evil?

Det verkar som om de nya håller ihop rätt bra. Jag har inte läst något specifikt långtidstest, men jag har inte heller läst om dylika ramar som går av på löpande band (likt Commencal gjorde ett tag också).

Evil Bikes The Following
De har tre års ramgaranti och liftetime crash replacement. Så någon form av tilltro till sin egen produkt verkar de ju ha. Ifs kan de ju vara ena as när det kommer till vad de klassar som ett garantiärende, det vet jag inget om.

Evil Bikes The Following
De är ju inte lika vanliga som Canyon så det går säkert att smyga lite under radarn om det skulle va sprickfrossa även där. Fast då skulle iof nätet skvallra vilket jag inte sett något bevis på.

Lundatok vet du vem som rullar i Hellas på sin? Nu är ju iof inte hellas en måttstock för all typ av cykling men påfrestningarna är ju relativt stora där beroende på hur man kör. Fan va jag svamlar känner jag :-)

Evil Bikes The Following
Jilster sa:
De är ju inte lika vanliga som Canyon så det går säkert att smyga lite under radarn om det skulle va sprickfrossa även där. Fast då skulle iof nätet skvallra vilket jag inte sett något bevis på.

Lundatok vet du vem som rullar i Hellas på sin? Nu är ju iof inte hellas en måttstock för all typ av cykling men påfrestningarna är ju relativt stora där beroende på hur man kör. Fan va jag svamlar känner jag :-)
Nej, de cyklade förbi och jag rullade efter dom en kort bit. Såg ut att gå rätt lugnt om hen ursäktar. :)

Evil Bikes The Following
Jilster sa:

Bullit kör ju sin i både Hellas & Flottsbro, går allt annat än sakta när han cyklar.

Evil Bikes The Following
Henrik83 sa:
Bullit kör ju sin i både Hellas & Flottsbro, går allt annat än sakta när han cyklar.

Kör inte Bullit på en 27,5"? Dvs en Insurgent... Hur som helst borde han kunna kontaktad för lite input om byggkvalite m.m.
Annars finns ju Macaai här i storstan med en Following :)

Evil Bikes The Following
Jilster sa:

Tycker mig nog ha gjort en rimligt bra research. Evil hade en hel del problem i sitt tidiga stadie primärt med Evil Undead. När ett litet bolag får problem så kan kundsupporten bli lidande då man helt enkelt inte hinner med. De har sedan dess bytt fabrik och ändrat på en del i konstruktionen/länkaget. Finns både artiklar/intervjuer och videos om det. De problem som jag har lyckats identifiera har varit en ram som varit off-center samt att någon haft problem med att bakdäcket har tagit i sadelröret vilket berodde på att dämparen var felaktig. Någon sprucken baksving har dykt upp men då har det varit handhavandefel dvs krasch. Kundservicen är det inget fel på utan de svara oftast väldigt snabb inom någon timme alt under dagen. Following har varit ute på marknaden i 1,5 år och jag tänker att om det hade dykt upp problem med dem eller Insurgent och Wreckoning så hade internet svämmat över med inlägg. Gällande långtidstest så håller jag själv på med ett. So far so good.

Evil Bikes The Following
larsaw sa:
Henrik83 sa:

Kör inte Bullit på en 27,5"? Dvs en Insurgent... Hur som helst borde han kunna kontaktad för lite input om byggkvalite m.m.
Annars finns ju Macaai här i storstan med en Following :)

Nej, det är en 29" Following. Har ju också gott i stora berg på kontinenten utan problem. Verkar solid. Har även sett en svart på Tisdagsrajderna.

Evil Bikes The Following
Det var inte meningen som ett påhopp men Hellas och sthlm skogarna sliter inte så vansinnigt på cyklar som stora berg gör.
Tack för info om hur märket Evil utvecklats. Köpte en beggad Evil Soverign back in the waybacks och har sedan dess haft en sweetspot för dom. Tråkigt när i stort sett hela undead batchen sprack för några år sedan. Imponerade att hämta sig efter något sådant.
Har hört att de små lagren kräver lite tätare byten samt att man får med Presshit till vevlager (det är iof inget kvallitetsfel) bara en styggelse.

Man kan inte få allt......

Evil Bikes The Following
Jilster sa:
Haakan sa:
Gällande långtidstest så håller jag själv på med ett. So far so good.

Hur länge har du kört din? Bytt lager i swingen ännu? Var har du kört med den?

Sorry alla frågor :-)

Köpte den i början av året. Nope inte hunnit byta lager men jag har haft isär mainpivot och fettat in den. Den rullar i Göteborg. Känns stabilt byggd och skulle inte vara orolig för att i alperna el liknande med den.

Evil Bikes The Following
Rullat runt i Hellas på en Following sedan mars, inga problem så långt (kör dock inte så hårt).
Evil är grym både uppför och utför, faktiskt går det att trycka på fullt både stående och sittandes utan nämnvärt bob. Stor skillnad mot tidigare SJ 2016 som kändes rejält svampig.

Rätt optimal Hellashoj tycker jag.

Bilagor

• IMG_0303.jpg
    IMG_0303.jpg
    706.6 KB · Besök: 41
Evil Bikes The Following
Jilster sa:
Vad tror ni som äger dom att sätta på en 140mm gaffel?

Tack för alla snabba svar! Vilken feedback!

Har inte prövat själv men kan tänka mig att det skulle fungera för stora berg med fokus på utför. Hemmavid är 130 mm i låga läget fullt tillräckligt. 140 skulle troligtvis vara för flak.

Tillbaka
Topp